AnonymBruker Skrevet 6. januar #41 Del Skrevet 6. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Ei jeg kjenner fikk beskjed om å holde øynene oppå for snart skulle en stilling i kommunen lyses ut. Hun var egentlig ikke interessert i stillingen siden hun trives i den hun har. Hun snakket med ei venninne sv seg som var mye bedre rustet til stillingen. Da stillingen ble lyst ut så søkte begge jobben og hun jeg kjenner fikk jobben. Hun takket likevel nei og regnet med at venninnen fikk tilbudet. Det skjedde heller ikke, men ei innad i kommunen fikk jobben. Det er veldig mye kameraderi i stat og kommune. Om du ikke kjenner noen i stat og kommune der du søker, så er løpet nesten kjørt. Bortkastet tid å skrive søknad i de fleste av stillingene. Anonymkode: 514a1...57a Det er ikke allltid sant. Jeg har tidligere søkt på en stilling i samme avdeling, men jobben gikk til en ekstern kandidat. Den kandidaten hadde mer erfaring enn meg. Senere fikk jeg jobb i staten, uten å kjenne noen der. Det var utelukkende fordi min utdanning og erfaring matchet deres krav 100 %. Anonymkode: 075a6...1a1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar #42 Del Skrevet 6. januar Tråden er full av anekdoter, så en til: Som tillitsvalgt har jeg sittet i en del intervjupanel med ymse ledere på topp-, mellom- og avdelingsnivå. Det har alltid vært ryddig her, med ett untak: Den gangen en mellomleder hadde fått krangla seg til å utlyse et vikariat som fast stilling fordi den vikaren var så rivende god. Av fleire søkere var det han og én til som var på papiret var så og si like kvalifiserte, og vi måtte leite med kam og lupe for å finne et argument for at vi skulle ansette vår mann, siden den andre hadde et ensifra antall studiepoeng meir innafor fagfeltet. Desverre hadde vedkommende også en personlighet som ville bli spist levende av en krevende brukergruppe som vikaren vår takla med glans. Jeg måtte faktisk fortelle en av sjefene på jobb at nei, du har ikke lov til å bare ansette han fordi du veit han er god og at vi måtte kjøre en andre intervjurunde for å være sikre på at vi hadde vårt på det tørre når vi brukte personlig egnahet som argument. En anna historie er om et nært familiemedlem som jobba på kommunenivå i en statlig prosjektstilling. Når prosjektet var slutt ville kommunen at hen skulle fortsette med arbeidet, og skreiv en stillingsutlysning som var så spesifikk at det neppe var noen andre i landet som hadde ønska kompetanse 😅 Anonymkode: da5c6...9f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar #43 Del Skrevet 7. januar Bodde i en kommune som hadde policy at du måtte være født der for å få en stilling der. Anonymkode: ff241...cde Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
issoras Skrevet 7. januar #44 Del Skrevet 7. januar I noen små kommuner er det nok mye juksing, ingen tvil om det. En av de viktigste årsakene til at det faktisk ikke er bærekraftig med små kommuner. Kan så klart forekomme i større kommuner og offentlige organisasjoner også, men vanlig er det ikke. Men det skjer jo. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar #45 Del Skrevet 7. januar issoras skrev (1 time siden): I noen små kommuner er det nok mye juksing, ingen tvil om det. En av de viktigste årsakene til at det faktisk ikke er bærekraftig med små kommuner. Kan så klart forekomme i større kommuner og offentlige organisasjoner også, men vanlig er det ikke. Men det skjer jo. Det er mye juksing i Oslo kommune også. Tipser bare om en viss bydel, der foregår det mye juksing og taushetsplikt er heller ikke særlig godt ivaretatt. Men du kommer ingen veier, når det er bekjentskap og vennskap så kan de gjøre som de vil. Anonymkode: ba12b...c93 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar #46 Del Skrevet 7. januar issoras skrev (1 time siden): I noen små kommuner er det nok mye juksing, ingen tvil om det. En av de viktigste årsakene til at det faktisk ikke er bærekraftig med små kommuner. Kan så klart forekomme i større kommuner og offentlige organisasjoner også, men vanlig er det ikke. Men det skjer jo. Jeg har skrevet noen eksempler tidligere i tråden, og disse er ikke fra en liten kommune på en usentral plass… Jeg tror mye av utfordringen ligger i at kommunal sektor ansetter mange ledere uten lederkompetanse, særlig i helsevesenet. Anonymkode: 7e292...6b4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar #47 Del Skrevet 7. januar Dere har forskjellig kjønn, så det kan være grunnen. I mange stillinger blir visse kjønn prioritert. (Det er visst for likestilling, om jeg har forstått riktig.) Anonymkode: 44248...4d0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar #48 Del Skrevet 7. januar Selvfølgelig. Helt fra vikariater og midlertidige stillinger til faste ansatte man aldri blir kvitt. Min første ordentlige sommerjobb var i helsevesenet hjemme, liten kommune. Jeg og en klassekamerat ble begge tatt inn og begynte samtidig, han var tilfeldigvis sønn av kommunens helsesjef. Jeg spurte min leder ette å ha sett vaktplanen hvorfor min klassekamerat fikk så mye mer jobb enn meg. Det mente hun var helt absurd, vi hadde nøyaktig like mange vakter (også som de andre vikarene). Det var bare at jeg var satt opp på de korteste vaktene (5 timer) mens min kamerat fikk vakter på 8 og 9 timer. Men antallet vakter var det samme 🤷♀️ Anonymkode: 7a31d...4eb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar #49 Del Skrevet 7. januar AnonymBruker skrev (17 timer siden): Søkte en stilling, hadde et godt og hyggelig intervju. Har både kunnskap, erfaring og gode referanser. Det er en annen kandidat som fikk tilbud om jobb. Hun var på intervju samme dag som meg. En som ble ferdigutdannet rett før jul, selv har jeg 16 års erfaring. Finner ut at kandidaten er i slekt med ei på den arbeidsplassen. Jeg skjønner at man kan ansette egen familie og venner i det offentlige så lenge de er kvalifiserte og ikke blir ansatt av egen familie/ venner. Det er jo ikke så vanskelig, av en hel gruppe er det ofte leder og tillitsvalgte som er på intervju. Jeg ringer opp for å høre om hva årsaken er, får et rart svar om at hun hadde så gode referanser. Men, det vet jeg at jeg også har, gode referanser og gode attester. Jeg tåler at noen andre får jobben men at jeg får en så tynn forklaring. Mener at kvalifikasjonsprinsippet ikke blir riktig brukt her. Nå har jeg ikke lyst til å jobbe der uansett etter dette, får en uggen følelse. Samtidig tenker jeg at det er en prinsippsak. Vi må kunne sette lys på denne problematikken, dersom magefølelsen min stemmer.. Anonymkode: ba12b...c93 Hvis ikke intervju skal telle, så er det jo ingen hensikt i ha de. Vanlig med at man lager et førsteutkast med innstilling ut fra CV, og at denne listen blir endret etter intervju. Anonymkode: b1ef5...49f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar #50 Del Skrevet 7. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvis ikke intervju skal telle, så er det jo ingen hensikt i ha de. Vanlig med at man lager et førsteutkast med innstilling ut fra CV, og at denne listen blir endret etter intervju. Anonymkode: b1ef5...49f I tillegg teller en god søknadstekst noe. Ser man at dette er søknad søkeren har lagt ned lite arbeid i (typ sender samme søknad til mange arbeidsgivere), eller tydeligvis er laget av KI, så hjelper det ikke at CVen er bedre. Anonymkode: b1ef5...49f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar #51 Del Skrevet 7. januar AnonymBruker skrev (17 timer siden): Ja, det foregår mye bak kulissene i det offentlige. Kvalifikasjonsprinsippet er proforma. De ansetter den de liker/kjenner. Selv fikk jeg en (tidligere) jobb før formelle intervjuer var i gang. Min tidligere leder sa de måtte gjennomføre disse det så riktig ut på papiret. Det er mao vel verd å gå videre med sak om urimelige ansettelser - det skjer hele tiden. Anonymkode: 65c9b...45b Dette har jeg både opplevd selv og sett mange ganger. Helt vanlig dessverre Har vært på mange intervjuer hvor det viser seg at de kun har lyst ut pga. plikt. Anonymkode: 6385c...6c1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar #52 Del Skrevet 7. januar Hovedproblemet er nok at man i det offentlige MÅ lyse ut stillinger offentlig selv om det er en vikar som de ønsker å beholde og gi fast jobb. Det er ikke lov å bare opprette en fast stilling for denne vikaren, så de må kaste bort mange søkeres tid og energi på en pro forma-utlysning. Anonymkode: e6337...a8f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar #53 Del Skrevet 7. januar AnonymBruker skrev (18 timer siden): Det var ikke jeg som avsporte, det var brukeren jeg siterte. Anonymkode: 16299...748 Nei, det var meg du sitterte, jeg avspore ikke, du gjorde det når du blander inn private. Det er snakk om offentlig, så hva som faktisk er lov i det private har ikke noe med mitt innlegg å gjøre. Anonymkode: d16b2...cca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar #54 Del Skrevet 7. januar AnonymBruker skrev (21 timer siden): Søkte en stilling, hadde et godt og hyggelig intervju. Har både kunnskap, erfaring og gode referanser. Det er en annen kandidat som fikk tilbud om jobb. Hun var på intervju samme dag som meg. En som ble ferdigutdannet rett før jul, selv har jeg 16 års erfaring. Finner ut at kandidaten er i slekt med ei på den arbeidsplassen. Jeg skjønner at man kan ansette egen familie og venner i det offentlige så lenge de er kvalifiserte og ikke blir ansatt av egen familie/ venner. Det er jo ikke så vanskelig, av en hel gruppe er det ofte leder og tillitsvalgte som er på intervju. Jeg ringer opp for å høre om hva årsaken er, får et rart svar om at hun hadde så gode referanser. Men, det vet jeg at jeg også har, gode referanser og gode attester. Jeg tåler at noen andre får jobben men at jeg får en så tynn forklaring. Mener at kvalifikasjonsprinsippet ikke blir riktig brukt her. Nå har jeg ikke lyst til å jobbe der uansett etter dette, får en uggen følelse. Samtidig tenker jeg at det er en prinsippsak. Vi må kunne sette lys på denne problematikken, dersom magefølelsen min stemmer.. Anonymkode: ba12b...c93 Har jobbet i det offentlige i mange år, og har opplevd mange ganger at de skreddersyr utlysninger, eller oppretter stillinger til personer. Har ikke opplevd at det lages stillinger til noens barn, men skal jo ikke si at det ikke skjer. Jeg har flere ganger vurdert om jeg virkelig skal søke på stillinger, eller om de allerede har bestemt hvem som skal inn i den, og at en søknad bare er bortkastet tid. Men noen ganger blir jeg også overrasket over at stillinger som "ser skreddersydde ut" viser seg å være helt åpne. Noen ganger kan det likevel være sånn at en leder velger en ung, nyutdannet, fremfor en med lang erfaring. Til tross for at det ble bedt om erfaring i utlysningen. Og at dette begrunnes med at en relativt nyutdannet vil være det mest positive tilskuddet til avdelingen. Og vil være en person som kan formes mer til det man ønsker at denne skal være. Kanskje har den nyudannede en personlighet som passet bedre inn i hva som trengs i avdelingen. Kanskje er det en avdeling med veldig høy gjennomsnittsalder, og det er behov for noen som er noe yngre og som kan ha andre perspektiver. Kanskje det nyutdannede har erfaringer innenfor nyere verktøy som avdelingen kan nyte godt av. For alt du vet, kan denne personen ha hatt relevant bi-jobb eller sommerjobb under studier, og faktisk ha en masse relevant erfaring, til tross for at utdanningen ikke var ferdigstilt før nylig. Jeg har leid inn mye ressurser opp gjennom årene. Og jeg vil si at alder og "relevant erfaring" ikke alltid er det viktigste i forhold til hvor godt kvalifisert noen er for en stilling. Mange er også ganske dårlige til å tolke relevansen av sin egen erfaring. De kan skryte av at de har masse og lang erfaring, og dermed er helt det vi trenger. Og så viser det seg at de ikke har det minste forståelse for det vi faktisk driver med, og at den erfaringen er innenfor et helt annet fag. Ofte er de skikkelig besservissere også, og snakker til meg som oppdragsgiver som om jeg er helt idiot. Jeg tror likevel mange av de jeg har avskrevet etter 2 minutters samtale, har ment at vi hadde et godt og hyggelig intervju, og at de var blant toppkandidatene til jobben. Anonymkode: c5115...310 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar #55 Del Skrevet 7. januar Skjer hele tiden. Jobber selv kommunalt, og her er halve ledelsen venner/ familie privat. Den mest kvalifiserte internt til en stilling har blitt forbigått 3 ganger pga øverste leders personlige mening, også har familie av en annen leder uten rett utdannelse blitt ansatt. Hele arbeidsmiljøet styres (og ødelegges) av denne gjengen. Anonymkode: b7428...45d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar #56 Del Skrevet 7. januar AnonymBruker skrev (21 timer siden): Søkte en stilling, hadde et godt og hyggelig intervju. Har både kunnskap, erfaring og gode referanser. Det er en annen kandidat som fikk tilbud om jobb. Hun var på intervju samme dag som meg. En som ble ferdigutdannet rett før jul, selv har jeg 16 års erfaring. Finner ut at kandidaten er i slekt med ei på den arbeidsplassen. Jeg skjønner at man kan ansette egen familie og venner i det offentlige så lenge de er kvalifiserte og ikke blir ansatt av egen familie/ venner. Det er jo ikke så vanskelig, av en hel gruppe er det ofte leder og tillitsvalgte som er på intervju. Jeg ringer opp for å høre om hva årsaken er, får et rart svar om at hun hadde så gode referanser. Men, det vet jeg at jeg også har, gode referanser og gode attester. Jeg tåler at noen andre får jobben men at jeg får en så tynn forklaring. Mener at kvalifikasjonsprinsippet ikke blir riktig brukt her. Nå har jeg ikke lyst til å jobbe der uansett etter dette, får en uggen følelse. Samtidig tenker jeg at det er en prinsippsak. Vi må kunne sette lys på denne problematikken, dersom magefølelsen min stemmer.. Anonymkode: ba12b...c93 Der jeg har jobb nå baserte de mye av ansettelsen på hvem som som passer inn i gruppa som allerede er der. Jeg kjente ingen av de fra før, bekjent med ei, men det var alt. Så sjefen mente at jeg passer godt inn i gruppa, hadde i tillegg nesten 10 års erfaring da jeg begynte. Referanser og attester hadde jeg bare 2 stk av og ikke ferdig med vgs. Så for mange kan det være slik, noen som er kjent går godt inn i gruppa. Anonymkode: be1bb...229 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar #57 Del Skrevet 7. januar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hovedproblemet er nok at man i det offentlige MÅ lyse ut stillinger offentlig selv om det er en vikar som de ønsker å beholde og gi fast jobb. Det er ikke lov å bare opprette en fast stilling for denne vikaren, så de må kaste bort mange søkeres tid og energi på en pro forma-utlysning. Anonymkode: e6337...a8f Noe jeg i utgangspunktet tenker er en bra ting siden dette er jobber finansiert av våre felles midler. Men jeg vet at det skjer over en lav sko at man spisser utlysinger veldig for å treffe en kandidat man allerede har sett seg ut og ønsker i jobben. Det er ikke nødvendigvis noe galt med det, men det sikrer en hvis form for synlighet i de prosesser som foregår når folk ansettes offentlig i alle fall. Å gå bort fra krav om utlysning i det offentlige slik at det bare er å ta en telefon og ansette en venn, slik man gjør i det private, er ikke noe vi som samfunn er tjent med. Anonymkode: e8b6d...578 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar #58 Del Skrevet 7. januar Har ikke opplevd akkurat det du beskriver, men de kan styre hvem de vil ha ja. De utlysningene jeg har sett for jobber tiltenkt de som har midlertidig ansettelse, og som gjerne vil fortsette hos oss, er komisk skreddersydd for den enkelte. Vil ikke gå i detaljer her pga fare for gjenkjennelse, men det er krav om ditten og datten som kun passer den personen. Faglig dyktige og engasjerte og hyggelige mennesker, for all del. Men det er bortkastet tid for andre å søke, de lyser ut kun fordi det er krav om å lyse ut. Jeg jobber i akademia. Anonymkode: 8cc54...f91 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar #59 Del Skrevet 7. januar Joda, det skjer absolutt. Har selv vært på intervju for stillinger jeg visste nøyaktig hvem (andre) som kom til å få. Jeg har også vært den som var vikar og ble ansatt i fast stilling etter en skreddersydd utlysning. I det siste tilfellet var jeg nok også den best kvalifiserte for stillingen (også hvis utlysningen hadde vært litt mer generell), Alt dette i kommunal sektor. Jobber nå i staten, og på min arbeidsplass foregår det ikke juksing. Jeg hadde et par perifere bekjente på arbeidsplassen før jeg begynte, men tviler sterkt på at de i det hele tatt visste at jeg søkte på stillingen. Vi har hatt inne mange vikarer som ble forbigått av eksterne søkere, selv om de hadde god erfaring og var godt likt av både leder og ansatte. Har flere ganger opplevd kandidater som har sett bra ut på papiret, men som snakket seg helt bort fra å få stillingen på intervju. Vi ansatte blant annet en nyutdannet 23-åring som slo andre med mer erfaring langt ned i støvlene. Jeg har også vært med på å ansette bekjente og tidligere kolleger (som har søkt seg tilbake), men de fremsto absolutt som de beste kandidatene på intervjuet og det var bred enighet blant alle (også de som ikke kjente kandidatene) om at de skulle ansettes. Det som har skjedd noen ganger er at ansatte hos oss har oppfordret venner, bekjente og familie til å søke på ledige stillinger hos oss. De har likevel ikke vært sikret ansettelse. Vet at sjefen min har ønsket at en dyktig kandidat (samarbeidspartner i en annen etat) skulle søke jobb hos oss en god stund, men det tok tre forsøk før hun faktisk fikk jobb. Anonymkode: f590e...fe0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #60 Del Skrevet 8. januar Etat i Oslo kommune. Jeg fikk en tilpasset stillingsutlysning på tjenesten jeg var vikarie for og de ba meg søke. Jeg søkte ikke. 😝 Anonymkode: eea82...159 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå