Gå til innhold

Pågår det juksing i ansettelser i det offentlige?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Fordi det kan komme en ekstern søker som er bedre kvalifisert. Det er ikke lov å bestemme dette på forhånd. Offentlige stillinger skal være like tilgjengelige for alle å søke på og bli vurdert på samme måte som alle andre, uavhengig av hvem man kjenner. Det som skal bety noe, er om man er best skikket til jobben.

Anonymkode: ed57d...b5a

Men de fleste jeg kjenner som har fått en stilling i det offentlige har søkt på sitt eget vikariat, der annonsen er tilpasset deres kompetanse. Alle har, uten unntak, fått jobben. 

Anonymkode: be098...446

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Dette er korrupsjon på norsk vis.

Jeg har sett akkurat det samme. Hadde utdanning og mange års erfaring innen det som var spesifisert i annonsen at man måtte ha erfaring fra. Den som fikk jobben var en helt nyutdannet person, barn av sjefens bestevenninne. Var flere andre som også var mange ganger mer kompetent enn denne bestevenninnens barn - ingen av de av oss som hadde både utdanning og erfaring var kalt inn til intervju. Ved spørsmål til kommunen fikk man svar på helt andre ting enn hva man spurte om, og fikk heller ikke søkelister.

Vurderte å ta saken videre, men fant ut at jeg der og da ikke orket. Men greit å vite hvor man absolutt ikke vil jobbe.

Anonymkode: 2a19f...48b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette er korrupsjon på norsk vis.

Jeg har sett akkurat det samme. Hadde utdanning og mange års erfaring innen det som var spesifisert i annonsen at man måtte ha erfaring fra. Den som fikk jobben var en helt nyutdannet person, barn av sjefens bestevenninne. Var flere andre som også var mange ganger mer kompetent enn denne bestevenninnens barn - ingen av de av oss som hadde både utdanning og erfaring var kalt inn til intervju. Ved spørsmål til kommunen fikk man svar på helt andre ting enn hva man spurte om, og fikk heller ikke søkelister.

Vurderte å ta saken videre, men fant ut at jeg der og da ikke orket. Men greit å vite hvor man absolutt ikke vil jobbe.

Da er det jo din egen feil egentlig. At man ikke klager på det. Er man ikke fornøyd med svaret så tar man det videre. 

Anonymkode: 920df...611

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men de fleste jeg kjenner som har fått en stilling i det offentlige har søkt på sitt eget vikariat, der annonsen er tilpasset deres kompetanse. Alle har, uten unntak, fått jobben. 

Anonymkode: be098...446

Ja, det skjer dessverre  over en lav sko. Det er likevel ulovlig. Det er heller ikke lov å tilpasse utlysninger til personer, de skal belyse det faktiske behovet.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, plukke råttent, spesielt på små steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Private står faktisk fritt til å ansette som de vil så lenge de ikke bryter lovverket rundt diskriminering. 

Anonymkode: 16299...748

Nå står det faktisk offentlig i overskriften da, så skjønner ikke helt hvorfor du føler for å avspore.

Anonymkode: d16b2...cca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Her ville jeg gått til fagforeningen. Du kan også be om begrunnelse for at den kandidaten gitt forran. 

Jeg har aldri vært med på at det har vært juks i kommunen. Har jobbet flere plasser, og alltid blitt behandlet rettferdig. Fått fast jobb som høygravide har jeg fått to ganger siden jeg var bedt kvalifisert. 

Jeg har ansatt selv. Da skriver jeg at personlig egnethet vektlegges. Jeg har også ansatt noen mindre erfarne fremfor andre men det var fordi den andre viste dårlige sider i intervjuet, feks ubesluttsomhet og å være stille eller overmodig, fremstod arrogant osv. Men da har jeg måttet argumentere med fagforeningene hvorfor jeg har vurdert det slik og skriftliggjøre og lagre vurderingen.

Anonymkode: dff5d...889

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, dessverre 

Anonymkode: 0a986...d07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Millinea skrev (57 minutter siden):

I kommunen her så har det alltid vært slik at "man må kjenne noen" for å komme innafor. Og nylig ble kona til en reputabel leder i kommunen ansatt som leder i hjemmetjenesten. Så ja.. Var så mange andre gode og bedre kandidater og...

Skulle tru du bor her. 🤔

Her er nesten alle i slekt med alle og blir prioritert først uansett stilling (offentlig og privat). Og så klages det om alt for lite innflytting.... 🤪

Anonymkode: 6c5f5...c67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nå står det faktisk offentlig i overskriften da, så skjønner ikke helt hvorfor du føler for å avspore.

Anonymkode: d16b2...cca

Det var ikke jeg som avsporte, det var brukeren jeg siterte. 

Anonymkode: 16299...748

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Da er det jo din egen feil egentlig. At man ikke klager på det. Er man ikke fornøyd med svaret så tar man det videre. 

Anonymkode: 920df...611

Jeg er enig i at jeg burde tatt det videre, men der og da var det andre omstendigheter i livet mitt som gjorde at jeg ikke kunne kaste bort krefter på det på det tidspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, det vil jeg tro. Søkte selv på en jobb på skole som assistent der de ønsket fagutdanning. Det har jeg, pluss masse erfaring fra psykiatrien. To stillinger. Jeg søkte på begge, begge stillingene gikk til to ufaglærte assistenter på 19 år. 
Fikk også svar dagen etter at søknadsfristen var ute at begge stillingene var besatt. 
Kjenner noen som jobber på skolen som sa rett ut at disse to jobbene var lovet bort til disse 19-åringene og at det bare var formaliteter som gjorde at de måtte gå denne veien. 

Anonymkode: 2db0f...0a2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men dersom dere står relativt likt ift kompetanse så er det kanskje en trygghet i å ansette en de "kjenner"? Da jeg søkte jobb sist jobbet også en tidligere kollega der, og hun kunne jo fortelle at jeg var flink, hyggelig og til å stole på. Jeg har vært med å ansette folk selv, og noen av dem har vært helt sprø og dukket ikke opp på jobb med unnskyldninger som "samboer måtte ha bilen" osv. Hadde hjulpet om noen som faktisk hadde jobbet med personen kunne sagt noe 😅 

Referanser trenger ikke nødvendigvis hjelpe så mye, de vil ofte bli kvitt folk om de er håpløse. 

Anonymkode: 3c5c0...695

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, min erfaring er at det gjør det. Jeg har jobbet i fire bydeler i Oslo og har samme erfaring fra alle.

Særlig utbredt at stillingsutlysninger tilpasses slik at man lett kan argumentere for at den ønskede kandidaten er best kvalifisert. 

Anonymkode: 1440d...8fd

Dette erfarer jeg mer og mer i det private også. Så utspekulert at vi ofte vet hvem som får jobben!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Fordi det kan komme en ekstern søker som er bedre kvalifisert. Det er ikke lov å bestemme dette på forhånd. Offentlige stillinger skal være like tilgjengelige for alle å søke på og bli vurdert på samme måte som alle andre, uavhengig av hvem man kjenner. Det som skal bety noe, er om man er best skikket til jobben.

Ja, men slik er det dessverre ikke i praksis. Stillingsutlysninger skreddersys for å passe ønsket person i stillingen. Dersom det er en søker som opplaget er bedre kvalifisert skriver man lett seg ut av dette i søkervurderingen («søker fremstår ureflektert og lite motivert for stillingen» eller fremstiller referansene i mindre positivt lys) 

Anonymkode: 7e292...6b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ei jeg kjenner fikk beskjed om å holde øynene oppå for snart skulle en stilling i kommunen lyses ut. Hun var egentlig ikke interessert i stillingen siden hun trives i den hun har.

Hun snakket med ei venninne sv seg som  var mye bedre rustet til stillingen. 

Da stillingen ble lyst ut så søkte begge jobben og hun jeg kjenner fikk jobben. Hun takket likevel nei og regnet med at venninnen fikk tilbudet. Det skjedde heller ikke, men ei innad i kommunen fikk jobben.

Det er veldig mye kameraderi i stat og kommune.

Om du ikke kjenner noen i stat og kommune der du søker, så er løpet nesten kjørt. Bortkastet tid å skrive søknad i de fleste av stillingene.

Anonymkode: 514a1...57a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Absolutt. Vet om noen tilfeller fra hjemkommunen.

Anonymkode: 85eba...c6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ja, men slik er det dessverre ikke i praksis. Stillingsutlysninger skreddersys for å passe ønsket person i stillingen. Dersom det er en søker som opplaget er bedre kvalifisert skriver man lett seg ut av dette i søkervurderingen («søker fremstår ureflektert og lite motivert for stillingen» eller fremstiller referansene i mindre positivt lys) 

Anonymkode: 7e292...6b4

Jeg vet at det jukses med dette over en lav sko. som presisert to ganger tidligere. Jeg svarte på et innlegg med en som lurer på hvorfor de driver med utlysninger når de på forhånd vet hvem som skal ha jobben. Svaret er at jukset blir veldig gjennomsiktig hvis de ikke gjør det. Dessuten vil de sikkert ikke fått saken vedtatt i de rette instanser hvis utlysningen ikke finner sted. Derfor begås jukset på denne tungvindte måten. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Ei jeg kjenner fikk beskjed om å holde øynene oppå for snart skulle en stilling i kommunen lyses ut. Hun var egentlig ikke interessert i stillingen siden hun trives i den hun har.

Hun snakket med ei venninne sv seg som  var mye bedre rustet til stillingen. 

Da stillingen ble lyst ut så søkte begge jobben og hun jeg kjenner fikk jobben. Hun takket likevel nei og regnet med at venninnen fikk tilbudet. Det skjedde heller ikke, men ei innad i kommunen fikk jobben.

Det er veldig mye kameraderi i stat og kommune.

Om du ikke kjenner noen i stat og kommune der du søker, så er løpet nesten kjørt. Bortkastet tid å skrive søknad i de fleste av stillingene.

Anonymkode: 514a1...57a

Det er ikke sant. Etter at jeg begynte i staten der jeg jobber er det ansatt fire nye personer i min seksjon, og ingen av dem kjente noen fra før. Jeg kjente riktignok noen fra før da jeg ble ansatt, men det var i en annen avdeling og var helt tilfeldig. 

Anonymkode: 3c5c0...695

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har jobbet som leder i kommune. Kan med hånden på hjertet si at jeg aldri har opplevd at det har blitt tilsatt noen som en tjeneste, eller fordi man ville ha en eksakt person inn. Der jeg jobbet måtte utlysningstekst skrives, godkjennes av hovedtillitsvalgt, antall søkere ble gjennomgått og ekskludert på bakgrunn av at de ikke oppfylte MÅ/SKAL krav.  Deretter gjennomføres intervju med hovedtillitsvalgt eller tillitsvalgt til stede, søkere blir deretter innstilt, referanser sjekkes, og det skrives protokoll for hvert intervju og ved innstilling/tilbud. Meget krevende prosess alt i alt. 

Opplevde selv en gang å lyse ut en stilling tre ganger, før jeg kunne ansette noen midlertidig (godkjenning av hovedtillitsvalgt) slik at vi faktisk fikk tid til å ansette noen som oppfylte kravene til stillingen. 

Anonymkode: 3b6ac...a8b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...