Gå til innhold

Hva betyr dette? §2:1

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan være dette blir under feil emne men prøver. Fått ett eget dokument på Helse-Norge med denne tittelen: § 2-1 (phvl) Frivillig psykisk helsevern. Står ikke noe info på det. Kun når behandling er startet, sted og navn. Har vært i behandling hos dps tidligere uten å ha fått dette, er det noe grunn til at jeg har fått det nå? 
spør selvfølgelig på neste time men det er en uke til og jeg kommer til å gå å gruble. 

Anonymkode: b09d8...c1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det betyr bare at du er under frivillig psykisk helsevern, altså du er under behandling frivillig og ikke tvang. Så vidt jeg vet skrives det alltid slike vedtak ved oppstart av behandling/innleggelse, enten § 2-1 ved frivillighet eller §§ 3-2 eller 3-3 ved tvang. Kanskje noe endring i publisering av vedtak/dokumenter som gjør at du ikke har sett det tidligere. 

Anonymkode: edac4...266

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det betyr bare at du er under frivillig psykisk helsevern, altså du er under behandling frivillig og ikke tvang. Så vidt jeg vet skrives det alltid slike vedtak ved oppstart av behandling/innleggelse, enten § 2-1 ved frivillighet eller §§ 3-2 eller 3-3 ved tvang. Kanskje noe endring i publisering av vedtak/dokumenter som gjør at du ikke har sett det tidligere. 

Takker. Prøvde å lese på det selv men ble ikke så veldig klok av å lese igjennom paragrafen. Samt hvorfor jeg fikk den nå. 

Anonymkode: b09d8...c1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helseforetakene har en regel om at alle pasienter som de har i behandling hos seg skal ha alle vedtakene og foreløpig diagnosene på alle pasienter inne før 30 desember tror jeg det er. Mulig de fikk unna dette før nyttår evt at de la inn dette på nytt for 2025? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også et slikt dokument i journalen min fra jeg begynte i behandling i 2022. Har også fått et slikt for hver innleggelse jeg har hatt, og andre vedtak med hjemmel i phvl. Jeg kan ikke lese selve dokumentet, men ser at feks behandlere og sekretærer har lest det. (Kan få utskrift av det dersom jeg vil). Hvorvidt man kan lese selve dokumentet på helsenorge kommer sikkert an på hvilket helseforetak man hører til, journalsystem ol. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...