Gå til innhold

Kjøpe hus eller leil mtp framtidig mann?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er en kvinne på 30 år som nylig har blitt singel. Jeg står nå foran avgjørelsen rundt hvor jeg skal kjøpe bolig, og føler på et dilemma knyttet til dette. Jeg ønsker andres synspunkter, og spesielt fra menn.

Alternativene er
a) kjøpe leilighet og bo der til jeg forhåpentligvis finner en annen mann å flytte sammen med i et hus et sted (selge leiligheten)

b) kjøpe et lite hus nå og håpe at mannen jeg evt. møter senere er villig til å flytte inn i dette huset sammen med meg

De fleste hadde kanskje valgt a), men jeg ønsker egentlig å gå for b). Grunnen til det er at jeg så veldig gjerne ønsker å slå meg til ro, og for å være ærlig, med tanke på å skape et hjem hvor mann og barn kan passe inn i fremtiden. Det jeg ønsker andre menns synspunkter på er:

Om du traff en dame som bodde i samme by/landsby/område som deg/der du ville bo også, hadde du syntes det var en fordel eller ulempe om dama hadde et hus som dere kunne bo i sammen? Hadde du vært villig til å flytte fra din bolig for å flytte inn i boligen til dama? (Som i mitt hode er et koselig hus)

For meg handler ikke dette om penger, men emosjonell verdi. Jeg ønsker å bo et sted som kan bli mitt hjem lenge, ikke bare for et par år. Jeg har vært litt uheldig i livet, og flakket mye rundt, og har så utrolig lenge ønsket meg denne hjemme-følelsen i et permanent sted å bo.

Kanskje møter jeg ingen mann heller...

Anonymkode: 8e2ae...545

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjør det som passer for den livssituasjonen du er i nå. Umulig å vite om du vil finne en ny mann snart, og om han da vil flytte inn eller ei. Jeg vil anbefale deg å gi bruddet litt tid. Bearbeide det, og heller ikke haste det å flytte sammen med en potensiell ny samboer. 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg er en kvinne på 30 år som nylig har blitt singel. Jeg står nå foran avgjørelsen rundt hvor jeg skal kjøpe bolig, og føler på et dilemma knyttet til dette. Jeg ønsker andres synspunkter, og spesielt fra menn.

Alternativene er
a) kjøpe leilighet og bo der til jeg forhåpentligvis finner en annen mann å flytte sammen med i et hus et sted (selge leiligheten)

b) kjøpe et lite hus nå og håpe at mannen jeg evt. møter senere er villig til å flytte inn i dette huset sammen med meg

De fleste hadde kanskje valgt a), men jeg ønsker egentlig å gå for b). Grunnen til det er at jeg så veldig gjerne ønsker å slå meg til ro, og for å være ærlig, med tanke på å skape et hjem hvor mann og barn kan passe inn i fremtiden. Det jeg ønsker andre menns synspunkter på er:

Om du traff en dame som bodde i samme by/landsby/område som deg/der du ville bo også, hadde du syntes det var en fordel eller ulempe om dama hadde et hus som dere kunne bo i sammen? Hadde du vært villig til å flytte fra din bolig for å flytte inn i boligen til dama? (Som i mitt hode er et koselig hus)

For meg handler ikke dette om penger, men emosjonell verdi. Jeg ønsker å bo et sted som kan bli mitt hjem lenge, ikke bare for et par år. Jeg har vært litt uheldig i livet, og flakket mye rundt, og har så utrolig lenge ønsket meg denne hjemme-følelsen i et permanent sted å bo.

Jeg hadde ALDRI basert er huskjøp basert på hvem jeg kanskje møter. Gjør det for deg selv først og fremst. 

Anonymkode: e2592...c29

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg hadde ALDRI basert er huskjøp basert på hvem jeg kanskje møter. Gjør det for deg selv først og fremst. 

Anonymkode: e2592...c29

Helt enig! Da jeg flyttet til Oslo etter studiene, så hadde jeg ikke tenkt å kjøpe bolig alene, men «vente på en mann å kjøpe med». Ombestemte meg heldigvis kjapt, og eide totalt 3 leiligheter før jeg møtte min mann som jeg kjøpte sammen med. Hadde ikke hatt det så hyggelig om jeg hadde bodd «midlertidig» i 12 år, heller enn å kjøpe de leilighetene jeg likte. Og så akkumulerte jeg også egenkapital underveis. 

Anonymkode: 97701...58f

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Alternativene er

Gjør det som du vil trives med nå. Ikke planlegg livet rundt muligheter og potensiale som kanskje aldri innfinner seg. Ditt bosted i så måte hadde ikke spilt noen rolle for meg som mann, men din tilfredshet og hva du har skapt for deg selv ved å leve livet du ønsker - i stedet for leiligheten du vil ta til takke med - vil trolig gjøre deg mer harmonisk og lykkelig som menneske, og dermed mer attraktiv som potensiell partner.

Anonymkode: a547b...d99

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de andre her, kjøp bolig etter de kriteriene som gjelder for deg nå. Du kan ikke basere boligkjøp på mulige framtidige forhold.

Tviler på at menn (eller kvinner for den saks skyld) bryr seg spesielt mye om hvorvidt en potensiell partner bor i hus eller leilighet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker du bør kjøpe etter dine ønsker og økonomi, også finne løsninger på hvor dere skal bo når du finner mannen i ditt liv.

Jeg (mann) hadde i utgangspunktet ikke sett noe galt i å flytte inn i kjæresten sitt hus, om dette er vedlikeholdt og passende til oss.

Tenker det er like logisk at jeg skal kunne flytte til henne som hun til meg om vi finner ut at vi skal bo sammen.

Alternativt tenker jeg kanskje vi hadde kjøpt et 3dje hus sammen og leid ut huset/leiligheten vi har pr i dag, så vi hadde bygd videre på en felles plattform. 

Anonymkode: d602f...0aa

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør som du vil, men ikke vær fastlåst på at en ny partner må ville flytte inn hos deg. 

Det er mange som ønsker å skape et hjem sammen, ikke flytte inn til partneren. 

Kjøp der du vil, men vær åpen for å kunne flytte for kjærligheten. 

Anonymkode: 53cde...3b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp det som passer deg best nå, ikke tenk på hva som kanskje kan skje i fremtiden. 

Min erfaring er forøvrig det at det er lettest å finne noe nytt sammen når man skal flytte sammen, for det blir fort at den som flytter inn ikke får like stor plass i huset på en måte. Ved at det allerede er møblert, den som bor der først har allerede rutiner i huset, det er vanskelig å finne plass til den andres ting ol. 

Men du vet aldri når du eventuelt finner noen nye, det kan gå flere år. Og i de årene bør du bo sånn som du selv ønsker og med en tanke om at her skal jeg være. 

Anonymkode: 79024...e4c

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om du finner en mann så tar det jo tid før han vil flytte inn. Hvis du kjøper hus så kan du føle deg presset til å flytte sammen så fort som mulig.

Anonymkode: 7a66d...50d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Alternativene er

Svar på spørsmål: ulempe. 

Hvorfor: ville ønsket å kjøpe/skape noe sammen som var vårt og vår start. "Flytte inn til deg" blir aldri "vårt".

Men om du kjøper nå med tanke om/villig til at du selger når/om du treffer en du vil dele livet med, så er det ikke noe problem. 

Mann

Anonymkode: dbb08...71d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs hvordan du har tenkt å dele ting det, for jeg vil jo helst eie 50%, ellers blir det bare styr med deling av utgifter/husleie.

Å betale husleie har jeg egentlig ingen interesse for som en 37 år gammel mann.

Anonymkode: cc5a8...706

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Alternativene er

Jeg var i din situasjon for 2 år siden. Fordi alt skjedde så fort med salget av forrige bosted, og jeg måtte finne er nytt sted å bo etter brudder, endte jeg med alternativ a. Som deg hadde jeg egentlig ønske om å finne noe som kunne være mer stabilt, og noe som føles som et hjem - jeg har også flakket og bodd mange ulike steder. Helt siden jeg flyttet inn i leiligheten (alternativ a), har det føltes midlertidig, ikke som mitt hjem, ikke som noe permanent,  selv om leiligheten og området og alt er fint i seg selv.

Jeg skulle ønske jeg hadde gått for alternativ b med en gang. For meg er det mye viktigere å "lande" for meg selv, finne mitt sted å bo og skape et hjem for meg selv, før jeg evt. treffer en ny mann å bo med. Det siste der har jeg ikke noe hastverk med. 

Anonymkode: efac4...c8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Datet en fyr som hadde kjørt alternativ b.

Det gjorde at han hadde langt høyere utgifter enn han trengte og var samtidig bitter all den tid han prøvde å få kjæreste, men ikke fikk det. I tillegg ville ikke jeg bo der, og da var jeg visstnok utakknemlig.

Kjør plan A. Ikke sitt og lengte og drømme i noe for stort og dyrt. Du er singel. Te deg som singel.

Anonymkode: ff02e...6f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Datet en fyr som hadde kjørt alternativ b.

Det gjorde at han hadde langt høyere utgifter enn han trengte og var samtidig bitter all den tid han prøvde å få kjæreste, men ikke fikk det. I tillegg ville ikke jeg bo der, og da var jeg visstnok utakknemlig.

Kjør plan A. Ikke sitt og lengte og drømme i noe for stort og dyrt. Du er singel. Te deg som singel.

Anonymkode: ff02e...6f7

For en tåpelig kommentar. Er hus forbeholdt dem som ikke er singel?

Anonymkode: efac4...c8b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt i samme situasjon ts, men her begrenser leilighetskjøp seg litt pga katter som må ha trygge uteområder. Det sitter langt inne å måtte plassere de hos forelder, og jeg vet de ikke kommer til ha det optimalt som innekatter.

Flytter fra enebolig nå, og ønsker noe lettere, så jeg ønsker egentlig alternativ a), men må nok gå for alternativ b). Føler liksom at det kan bli en begrensning med tanke på ny mann å ha en større bolig, men det blir kanskje ikke det?

Anonymkode: 24f60...a04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor dørmatte er du når du faktisk er i et forhold, hvis du lar tanken på en potensiell framtidig mann styre livsvalg du tar for seg selv når du er singel?

Få deg en ryggrad, en vilje, en selvstendighet og fokuser på dine egne behov. Hva vil du, hva er best for deg, nå?

Anonymkode: 64d03...8f0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 6.1.2025 den 21.11):

Hvor dørmatte er du når du faktisk er i et forhold, hvis du lar tanken på en potensiell framtidig mann styre livsvalg du tar for seg selv når du er singel?

Få deg en ryggrad, en vilje, en selvstendighet og fokuser på dine egne behov. Hva vil du, hva er best for deg, nå?

Anonymkode: 64d03...8f0

Man er ikke dørmatte bare fordi man ønsker å tenke litt på fremtiden... At man potensielt ønsker en ny mann, og da ha en ideell bosituasjon synes jeg er smart.

Om Ts ikke hadde vært i tvil og synes det er desidert viktigst å kjøpe seg et hus, så hadde det ikke væt et innlegg her. At folk ikke vet akkurat hva de vil til en hver tid er normalt, og å lufte tankene med andre kan hjelpe. Ikke alle har en vennekrets som det hjelper å snakke om slike ting med. Blir fort litt i duren du kommer med her, at man skal gjøre hva man selv har mest lyst på... hjelper fint lite om man er tvil om hva man mest har lyst til: lettere å finne ny mann/flytte på seg/selge, eller ha et hus for seg selv som man synes blir vanskelig å flytte ut av.

Anonymkode: 24f60...a04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusentakk for svar alle sammen! Og spesielt den siste ❤️ Det er et stort valg å kjøpe eiendom, så jeg tenker naturligvis fremtid… men uansett, gode tilbakemeldinger og synspunkt fra alle, takk for det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjøp det du ønsker, og som passer, nå. Men ikke vær fastlåst i at dette er det som gjelder i nytt forhold. 

Men et av mine prinsipper var/er at jeg aldri kommer til å flytte sammen med noen i deres bolig. Alltid kjøpe noe sammen, der man stiller likt. 

Anonymkode: b72c8...2e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...