Gå til innhold

Veganer/Vegetarianer


Gjest Gjesta

Anbefalte innlegg

Gjest Gjesta

Hvorfor velger man å leve slik? Jeg respekterer absolutt at noen gjør det, men er nysgjerrig anlagt, og har alltid lurt på det... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest GreenSky

... Og mennesker. Om vi spiste mer vegetabilsk, ville færre mennesker gå sultne.

Endret av GrønnSky
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Jeg spiser ikke kjøtt fordi jeg ikke fikser konsistensen. Har ingen fanatisk " ikke spis dyrene"-greie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky
Jeg spiser ikke kjøtt fordi jeg ikke fikser konsistensen. Har ingen fanatisk " ikke spis dyrene"-greie

Jeg har flere aspekter ved å være veganer enn bare å 'synes synd på dyrene' - selv om jeg gjør det og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo være utrolig mange grunner til det.. etiske og/eller moralske grunner, at man ikke tåler animalske produkter, at man vil spise sunt osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjesta
Jeg har flere aspekter ved å være veganer enn bare å 'synes synd på dyrene' - selv om jeg gjør det og.

Sa ikke at du ikke hadde det ;) Men mange har nettopp den forestillingen av oss, at vi synes det er synd når de pene kyllingene dør, og at det liksom er den eneste grunnen ;)

Derfor ville jeg presisere at jeg ikke er slik :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Men i begrepene veganer eller vegetarianer så oppfatter jeg det slik at hovedvekt ligger på hva man spiser. Eller tar jeg feil? Er definisjonen videre enn det, omfatter det mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta
Men i begrepene veganer eller vegetarianer så oppfatter jeg det slik at hovedvekt ligger på hva man spiser. Eller tar jeg feil? Er definisjonen videre enn det, omfatter det mer?

Blondheten min slo akkurat inn, skjønte ikke spørsmålet :rodme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta
Blondheten min slo akkurat inn, skjønte ikke spørsmålet :rodme:

:ler: Altså: Påvirker det at man er vegetarianer eller veganer livet på andre områder? Man bruker gjerne ikke pels og skinnprodukter, har en spesiell innstilling til kjæledyr og husdyr eller lignende? Eller er det mer individuelt?

Mulig det er meg som stiller vanskelige spørsmål, men jeg lurer jeg... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del startet det når jeg var ca 8 år pga dyrevernsmessige årsaker. Fikk et godt forhold til en okse som til slutt gikk til slakt. Selvsagt ville jeg ikke spise han, og så begynte jeg å lure på hvorfor det da var bedre å spise andre dyr?. Var “fiskespiser” i flere år, men spiste ikke kjøtt av pattedyr og fugl.

En del år etter dette kom det fram flere og flere forskningsrapporter om fisk og fysiske følelser, og jeg hadde et akvarium hvor jeg selv kunne se at mange arter har en individuell adferd ble det naturlig å kutte ut fisk. Miljøvern og miljøgifter er noe jeg har blitt klar over i det siste.

Til sist forsvant egg og melk. Grunnen til det var igjen i første omgang dyrevern, men jeg merker og svært god helsegevinst av det.

Så for min del har det hver gang jeg har gått ett “ledd” videre vært dyrevern som har vært primærårsaken, helsegevinsten en sekundær (og overraskende stor) gevinst, og miljøvern og ressursbesparing er noe jeg ikke har tenkt på før i senere tid, men selvsagt er det svært positivt.

Du har rett i at veganer/vegetarianer er i utgangspunktet en ren kostholdsdefinisjon, men det finnes som du selv nevner “etisk-vegetarer” “helse-vegetarer”, “religions-vegetarer”, “smaks-vegetarer” og sikkert mangfoldige flere. Men da er det i tillegg til vegetarismen, og ikke nødvendigvis sammensmeltet i den.

Er jeg svært uklar? (har det litt travelt og skriver bare noen raske stikkord)

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta
For min del startet det når jeg var ca 8 år pga dyrevernsmessige årsaker. Fikk et godt forhold til en okse som til slutt gikk til slakt. Selvsagt ville jeg ikke spise han, og så begynte jeg å lure på hvorfor det da var bedre å spise andre dyr?. Var “fiskespiser” i flere år, men spiste ikke kjøtt av pattedyr og fugl.

En del år etter dette kom det fram flere og flere forskningsrapporter om fisk og fysiske følelser, og jeg hadde et akvarium hvor jeg selv kunne se at mange arter har en individuell adferd ble det naturlig å kutte ut fisk. Miljøvern og miljøgifter er noe jeg har blitt klar over i det siste.

Til sist forsvant egg og melk. Grunnen til det var igjen i første omgang dyrevern, men jeg merker og svært god helsegevinst av det.

Så for min del har det hver gang jeg har gått ett “ledd” videre vært dyrevern som har vært primærårsaken, helsegevinsten en sekundær (og overraskende stor) gevinst, og miljøvern og ressursbesparing er noe jeg ikke har tenkt på før i senere tid, men selvsagt er det svært positivt.

Du har rett i at veganer/vegetarianer er i utgangspunktet en ren kostholdsdefinisjon, men det finnes som du selv nevner “etisk-vegetarer” “helse-vegetarer”, “religions-vegetarer”, “smaks-vegetarer” og sikkert mangfoldige flere. Men da er det i tillegg til vegetarismen, og ikke nødvendigvis sammensmeltet i den.

Er jeg svært uklar? (har det litt travelt og skriver bare noen raske stikkord)

:)

Ikke uklart, veldig interessant! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta
:ler: Altså: Påvirker det at man er vegetarianer eller veganer livet på andre områder? Man bruker gjerne ikke pels og skinnprodukter, har en spesiell innstilling til kjæledyr og husdyr eller lignende? Eller er det mer individuelt?

Mulig det er meg som stiller vanskelige spørsmål, men jeg lurer jeg... :sjenert:

:ler: NÅ skjønte jeg det :)

Ikke for meg ihvertfall. Ønsker meg en minkpels og er vel normalt glad i hundene våre, på lik linje med andre. Tror ikke jeg har noe slags ekstremt nært forhold til de.

Også har jeg skinnstøvletter, skinnvesker og skinnlommebok ;)

Men jeg vil kanskje anta at jeg er i mindretall, tror mange andre har et mer "gjennomført" og avklart forhold til sin tanke rundt det enn hva jeg kan påstå jeg har.

Gikk på dietter da jeg var mindre, som dreide seg om å holde seg unna kjøtt og endel annet, så jeg fikk vel aldri helt smaken på det heller. Derfor kuttet jeg helt ut da jeg var 16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest GreenSky
Men i begrepene veganer eller vegetarianer så oppfatter jeg det slik at hovedvekt ligger på hva man spiser. Eller tar jeg feil? Er definisjonen videre enn det, omfatter det mer?

Det varierer fra person til person, hvilket perspektiv en har, og hvor en velger å sette grensene.

Min hovedvekt ligger på at jeg ikke spiser/bruker animalske produkter.

Hvorfor jeg har valgt dette blir ganske langt å forklare, men det har altså med miljø, dyrevern og prioritering av resurser å gjøre.

Noe som mange ikke tenker på i forbindelse med veganisme, men som jeg synes er vel så viktig, er i den globale sammenhengen med tanke på mat og resurser: Det er rett og slett sløsing å fore en ku, for å så spise kua. Langt flere mennesker ville blitt mette på planteforet enn på kjøttet fra kua.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slutta å spise kjøtt etter at det gradvis gikk opp for meg at jeg hadde vært nødt til å drive selvbedrag for å få det i meg. Tenkte at det ikke var rettferdig at jeg skulle spise noe som jeg ikke klarte å forholde meg til hvor kom fra. Dette har ikke noe med hvor vidt de er "søte" eller ei, iallfall. Dog skjønner jeg jo at noen har det som grunn, det er jo for å unngå å bli spist at dyr er skapt søte, er det ikke det?

I tillegg var jeg konstant tung i kroppen (særlig etter måltider), og hadde dårlig fordøyelse. Det ble MYE bedre da jeg kutta ut kjøtt. I tillegg vet jeg at risikoen for å få en rekke sykdommer blir mindre.

Og så kommer miljø- og ressurshensyn, som GrønnSky forteller om.

Det ER veldig individuelt hvordan man ellers forholder seg til dyr/dyreprodukter, men jeg unngår å kjøpe skinnsko o.l, selv om jeg ikke har noe imot å kjøpe brukt. Kaster heller ikke ting hvis jeg i ettertid finner ut at de er i skinn... Kjæledyr har jeg som regel stor begeistring for, men ikke så mye omsorg desverre. :( Klarer ikke å ta noe godt vare på dyr.

Endret av Polluela
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Noe som mange ikke tenker på i forbindelse med veganisme, men som jeg synes er vel så viktig, er i den globale sammenhengen med tanke på mat og resurser: Det er rett og slett sløsing å fore en ku, for å så spise kua. Langt flere mennesker ville blitt mette på planteforet enn på kjøttet fra kua.

Ikke for å si noe mot dette, for det stemmer jo i mange tilfelle, men samtidig er det også slik at en del steder kan man dyrke dyrefor (gress, ting som geiter og sauer spiser etc), men ikke menneskefor (poteter, ris, korn), så den gevinsten kan variere.

Spiser kjøtt selv, men har i perioder spist svært lite kjøtt. Det er mest når jeg tenker på industridyrehold og -behandling av maten jeg føler for å bli vegetarianer. Personlig hadde jeg hatt vanskelig for å være veganer:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Catwoman

Er veganer pga dyrevernsårsaker og miljøet. Jeg tenker ikke sånn "stakkars dyrene som må dø"- for det er ikke det som er verst. Jeg ønsker at de skal ha et godt og fritt liv, som matcher deres naturlige behov - og slik har ikke de fleste kjøtt/melkedyr det i dag.

Dessuten føles det mer riktig for meg å leve på plantekost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Mange interessante svar her, takk for det!

Men er det ikke veldig dyrt og tidkrevende å ha en slik livsstil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sukkerert

Jeg var veggis en stund. Ikke dyrt, men litt krevende. En må være oppfinnsom og får veldig inskrenket valg av mat på vanlige restauranter.

Endret av Sukkerert
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...