Gå til innhold

Ptsd flashbacks-tips?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har nylig blitt diagnostisert med kompleks ptsd og er derfor ganske fersk når det kommer til bærekraftige mestringsstrategier. Mine strategier er rus, så ting som beroligende piller er utelukket.

Hva gjør dere andre under og etter et flashback? Å prøve å ta meg tilbake til nåtiden med sanser og tanker/si høyt hvor jeg er osv synes jeg ikke fungerer. Det som fungerer best er å bare la reaksjonen stå til og la kroppen få gjøre det den må uten å dømme (det hadde tatt seg svært dårlig ut i offentligheten når ting blir høylytt..), men i tiden/dagene etter triller tårene hele dagen samtidig som jeg føler meg tom og tappet for alt av energi og livsgnist. Får ikke til enkle ting som å spise og dusje og det gjør vondt i hodet og kropp. Føles ut som at noen har pumpet opp tinningen som en ballong. Sistenevnte setninger lurer jeg også på om er normalt? 

Vet det er mange med ptsd her inne så håper på noen tips. 

Anonymkode: 65b19...886

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Uff ts, jeg skulle ønske jeg kunne gi deg ett råd som ville gjøre det lettere for deg💔

min erfaring som dessverre er svært langprøvd og ikke en quick fix, og ikke nødvendigvis overførbar er å bare prøve å holde seg rolig og observere, med fokus på hvordan den vonde følelsen som kommer som en tsunami letter. 

nå kjennes det heldigvis mer ut som en bølge, og jeg vet at det skyller over. 

Og kanskje akseptere at du ikke kan stoppe de, men heller fokusere på hva du kan gjøre etterpå. Tenkte snille tanker om deg selv, og gjøre snille ting for deg selv. Finne ut hva du kan gjøre som demper spenningen etterpå. Varm dusj/ bad(Jeg ser at du skriver det er vanskelig, og har vært gjennom det selv, men for meg ble det og er ett viktig hjelpemiddel for å være tilstede og redusere aktivering),klarer du å gå en tur? Begge deler kan hjelpe for å regulere aktiveringen, både opp og ned.

Hjelper det å spille ett spill for å aktivere hjernen inn i noe helt annet (krever mer enn passiv underholdning), snakke med noen du er trygg på, eller som kan avlede. Avledning er gjerne ikke ideelt, men det er viktig å lage «pauser» også. 

en annen øvelse er kaldt trygt sted, som er en visualisering øvelse hvor man lager en fantasireise enten til ett sted man vet og husker er trygg, eller ett sted man kan forestille seg man er trygg. 

En veldig nyttig ting jeg har lært er at hjernen ikke skiller på hva som er ekte og hva som er forestilt. Og at om man klarer å forestille seg trygg vil hjernen respondere på at man er trygg, samtidig som om man er hyper vigilant derfor forestiller seg at man ikke er trygg så forsterker man utrygghet for hjernen tolker det det er utrygt. Det er logikken bak øvelsen jeg beskrev, men kan både brukes for å forestille seg trygg, og ikke forestille seg utrygg. 

Den siste setningen er gjenkjennbar. 

jeg håper at det er noe jeg skrev du kan ta med deg, og at det kommer andre svar. Du fortjener å få det bedre, og jeg håper det kommer fortere heller enn senere, men det vil bli bedre, i hvert fall mer håndterbart 💗

Anonymkode: 45340...d3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Uff ts, jeg skulle ønske jeg kunne gi deg ett råd som ville gjøre det lettere for deg💔

min erfaring som dessverre er svært langprøvd og ikke en quick fix, og ikke nødvendigvis overførbar er å bare prøve å holde seg rolig og observere, med fokus på hvordan den vonde følelsen som kommer som en tsunami letter. 

nå kjennes det heldigvis mer ut som en bølge, og jeg vet at det skyller over. 

Og kanskje akseptere at du ikke kan stoppe de, men heller fokusere på hva du kan gjøre etterpå. Tenkte snille tanker om deg selv, og gjøre snille ting for deg selv. Finne ut hva du kan gjøre som demper spenningen etterpå. Varm dusj/ bad(Jeg ser at du skriver det er vanskelig, og har vært gjennom det selv, men for meg ble det og er ett viktig hjelpemiddel for å være tilstede og redusere aktivering),klarer du å gå en tur? Begge deler kan hjelpe for å regulere aktiveringen, både opp og ned.

Hjelper det å spille ett spill for å aktivere hjernen inn i noe helt annet (krever mer enn passiv underholdning), snakke med noen du er trygg på, eller som kan avlede. Avledning er gjerne ikke ideelt, men det er viktig å lage «pauser» også. 

en annen øvelse er kaldt trygt sted, som er en visualisering øvelse hvor man lager en fantasireise enten til ett sted man vet og husker er trygg, eller ett sted man kan forestille seg man er trygg. 

En veldig nyttig ting jeg har lært er at hjernen ikke skiller på hva som er ekte og hva som er forestilt. Og at om man klarer å forestille seg trygg vil hjernen respondere på at man er trygg, samtidig som om man er hyper vigilant derfor forestiller seg at man ikke er trygg så forsterker man utrygghet for hjernen tolker det det er utrygt. Det er logikken bak øvelsen jeg beskrev, men kan både brukes for å forestille seg trygg, og ikke forestille seg utrygg. 

Den siste setningen er gjenkjennbar. 

jeg håper at det er noe jeg skrev du kan ta med deg, og at det kommer andre svar. Du fortjener å få det bedre, og jeg håper det kommer fortere heller enn senere, men det vil bli bedre, i hvert fall mer håndterbart 💗

Tusen takk for mange gode råd❤️ Jeg ønsker å prøve en dusj, kanskje gjøre litt rolig yoga etterpå, men er det «lov» å legge seg ned i sengen for å hvile etter det?

Spille spill tror jeg blir vanskelig med konsentrasjonen, men visualiseringsøvelser høres lurt ut. Merker jo selv hvordan en enkelt tanke uten rot i virkeligheten kan skape en følelsesmessig reaksjon som om tanken var virkelighet.

Opplever du tanker og følelser rundt at du på en eller annen måte har skyld i det selv? Om jeg bare hadde sagt i fra, om jeg bare hadde gjort x og y..? Fra barndomstraumene tenker jeg ikke sånn, men traumer fra voksen alder tenker jeg sånn. Logisk sett vet jeg at hva andre gjør mot meg har med de å gjøre, men så er det også dette med feks (tw,voldelig forhold). Da kan man jo lett tenke at man har vært med på det selv ved å bli i relasjonen, selv om det finnes masse gode forklaringer på hvorfor det er slik. Dette er jo bare helt jævlig og et eneste stort rot.

Tusen takk for det, setter pris på det❤️

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Tusen takk for mange gode råd❤️ Jeg ønsker å prøve en dusj, kanskje gjøre litt rolig yoga etterpå, men er det «lov» å legge seg ned i sengen for å hvile etter det?

Spille spill tror jeg blir vanskelig med konsentrasjonen, men visualiseringsøvelser høres lurt ut. Merker jo selv hvordan en enkelt tanke uten rot i virkeligheten kan skape en følelsesmessig reaksjon som om tanken var virkelighet.

Opplever du tanker og følelser rundt at du på en eller annen måte har skyld i det selv? Om jeg bare hadde sagt i fra, om jeg bare hadde gjort x og y..? Fra barndomstraumene tenker jeg ikke sånn, men traumer fra voksen alder tenker jeg sånn. Logisk sett vet jeg at hva andre gjør mot meg har med de å gjøre, men så er det også dette med feks (tw,voldelig forhold). Da kan man jo lett tenke at man har vært med på det selv ved å bli i relasjonen, selv om det finnes masse gode forklaringer på hvorfor det er slik. Dette er jo bare helt jævlig og et eneste stort rot.

Tusen takk for det, setter pris på det❤️

om du klarer å finne roen ved å legge deg ned i sengen etterpå er jo det veldig bra. Så kan du heller ta en vurdering om igjen om det fører til at det går ut over nattesøvnen. 

Jeg har ptsd, ikke kptsd, og klandrer heldigvis meg selv i liten grad. Det er en gjentagende tanke om at jeg skulle kommet meg bort, og ikke kjent på ansvar, og ikke vært naiv i å tro at jeg var sterkere enn hva jeg viste meg å være, eller prioritert andre og ansvar foran meg selv. Men etter mange år i terapi forstår jeg også at jeg handlet ut fra det handlingsrommet jeg hadde. Jeg er sint for at det skjedde, og sint på arbeidsgiver for at jeg ikke fikk nødvendig støtte. Og så savner jeg hvordan jeg var før. Men kombinasjonen av å være tøff og naiv, og pliktoppfyllende, var egenskaper jeg viste jeg hadde fra før. Og da er det lettere å i forlengelsen tenke at jeg burde tatt høyde for det. 

Jeg opplever at litt av det du spør om er hvordan din rolle/personlighet kan ha bidratt til gjentatte vanskelige situasjoner. Det blir kun nyttig om du prøver å identifisere sårbarheter som f.eks utfordringer til å sette grenser, eller tilknytningsmønster. Og være bevisst hva du kommuniserer ut for å beskytte deg selv. Sårbarhet er ikke det samme som skyld. 

Personer som utsetter andre for overgrep/vold av ulik art er også gode på å finne dine sårbarheter og tester dem ut tidlig, før relasjonen utvikler seg. F.eks hvordan man reagerer på grenseoverskridende adferd og hvor tilgivende man er på ugrei adferd, hvor hardt man jobber med å reparere ting den andre står bak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...