Gå til innhold

Når NAV nekter å hjelpe i en krise situasjon. Hva gjør man?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor tar du ikke alle tilkallingsvakter du kan få? Det er alltid behov for tilkallingsvikarer i helsevesenet.

Anonymkode: 3927f...1b3

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nav er ikke din private reservebank, de betaler ikke for dine dumheter. Du kan jo ta vakter i helse igjen og få inntekt ganske kjapt, det burde du gjort for mange måneder siden. 

Anonymkode: f2574...bfc

• Liker 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor lage ny tråd når du allerede har en gående? 

Anonymkode: 7731a...848

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i alle dager? Du fokuserte på å være en mor og ble heller tilkallingsvikar enn å fullføre utdanningen? Vi andre alenemødre har måtte jobbe, ta opp studielån og betale barnevakt for å fullføre utdannelsen vår. Jeg har INGEN gjenlevende familie og hadde den gang en barnefar som skulle straffe meg ved å ikke ha barna på flere år. Derfor måtte jeg ordne meg noen faste barnevakter slik at jeg kunne jobbe etter studietid og barna mine og meg selv. Jeg flyttet til et bittelite krypinn og levde ikke i sus og dus, for å si det slik.

Å være avhengig av NAV er en helt latterlig unnskyldning for å ikke fullføre. Barnet ditt burde være den største motivasjonen til å fullføre utdanningen - slik at du er sikret inntekt i fremtiden. Du kunne jo arbeidet som tilkallingsvikar samtidig som du hadde fullført utdanningen din. Det er her du har feilet. 

Anonymkode: 34a39...098

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva i alle dager? Du fokuserte på å være en mor og ble heller tilkallingsvikar enn å fullføre utdanningen? Vi andre alenemødre har måtte jobbe, ta opp studielån og betale barnevakt for å fullføre utdannelsen vår. Jeg har INGEN gjenlevende familie og hadde den gang en barnefar som skulle straffe meg ved å ikke ha barna på flere år. Derfor måtte jeg ordne meg noen faste barnevakter slik at jeg kunne jobbe etter studietid og barna mine og meg selv. Jeg flyttet til et bittelite krypinn og levde ikke i sus og dus, for å si det slik.

Å være avhengig av NAV er en helt latterlig unnskyldning for å ikke fullføre. Barnet ditt burde være den største motivasjonen til å fullføre utdanningen - slik at du er sikret inntekt i fremtiden. Du kunne jo arbeidet som tilkallingsvikar samtidig som du hadde fullført utdanningen din. Det er her du har feilet. 

Etter studietid og forsørge barna mine og meg selv*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Først og fremt: trenger ingen kommentarer som at jeg er ansvarlig, min skyld, osv. 

Jeg har vært selvhjulpen igjennom egen liten firma. Dette firma har fått nå så få oppdrag at jeg ligger etter med tre husleier. Jeg sendte derfor en søknad til kommunen og ventet tålmodig i tre uker. I mellomtiden fikk jeg nødhjelp da kontoene er tomme.

Men, på husleie og strøm fikk jeg avslag. Begrunnet med at jeg har hatt inntekt de siste tre mnd. Delvis riktig og delvis deil. Riktig fordi jeg har hatt noen små vipps inn her og der på ca 10.000 og ikke mer. Feil fordi de ser at jeg har flyttet akkurat de samme midlene mellom kontoene som viser at bevegelsene er på mye mer. Men inntekten, innskuddet er jo den samme.

Flytter bare ofte fra en konto med kort til en annen konto for å prøve å spare.

Mitt spørsmål er da:

Uten jobb, uten kommende inntekt, med omsorg for barn og med tre husleier som ikke er betalt - med avslag fra nav. Hva gjør man da?

Anonymkode: 0de2b...677

Skaffe deg en jobb som garanterer lønning og ha firma på siden som en hobby. 

Så må du snakke med huseier og ordne en nedbetalingsplan. 

Anonymkode: 3a587...37e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

For å få litt mer stabilitet og være en mor, startet jeg en enkel vaske firma. Tok på alle oppdrag innen renhold. Det har gitt mat, det har betalt husleien og gitt en hverdag hvor jeg fungerer.

Men, i vinter rundt jul - har det nesten ikke vært noe inntekt. Den inntekten som har kommet via vipps, er for små oppdrag. Men når man trekker fra reise vei, utgifter til midler er det nesten ingenting igjen.

Jeg håper du har lagt til side penger til skatt. 

Anonymkode: e6ff6...f3a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg håper du har lagt til side penger til skatt. 

Anonymkode: e6ff6...f3a

Det var tanken som slo meg også. Men det virker som at ts er mer interessert i å nyte enn yte. 

Får håpe for ts sin skyld at det ikke blir ettersyn i firmaets regnskap, for det kan bli fatalt hvis det ikke er ført regnskap og betalt skatt. 

Anonymkode: 30a7f...769

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er spesielt å drive et firma og ha så lite kontroll på det, når det er det ene du lever av og du har i tillegg barn. Tror du på magi eller noe?

Har selv drevet firma, men sørget for å ha en deltidsjobb ved siden av, for man vet aldri. Etter 1 år kunne jeg fint ha levd av bare firmaet, men det føltes ikke trygt. 

Har tenkt å starte firma igjen om noen år, når barna er større, men som tilleggsjobb. 

Et tips, når du får inn penger så bør du legge av minst 60% av summen så du har til skatt og moms. Når du har gjort dette et års tid så vet du at du klarer å legge unna, du vet du klarer å spare. Står du i en og annen tilfeldig knipe da så kan du ta fra sparekontoen, fordi du vet at du klarer å spare det opp igjen.

Men så lite kontroll du har på penger at du har fått nødpenger og ligger etter med 3 mnd husleie så bør ikke du drive noe eget. 

Anonymkode: 3a587...37e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS MÅ finne seg en stabil jobb og det brennkvikt.

Nav "nekter ikke å hjelpe" - det handler om hva du har rett på.

Anonymkode: 1106f...f75

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg har vært selvhjulpen igjennom egen liten firma.

Det er her det virker som om det skorter litt. For du har ikke vært selvhjulpen gjennom eget firma.

Firmaet har ikke gått rundt, du skylder skatt og lønninger til ansatte, og privat er du blakk og skylder husleie. Det virker ikke som om dette firmaet har gått så bra noen gang?

Svaret her er nok ekstravakter i helsevesenet for å bygge opp litt kapital, så enten fagbrev eller gjøre ferdig utdanning med lån fra lånekassen eller oppsparte midler. NAV har ingen plikt til å hjelpe deg med utdanning når du kan ordne deg jobb uten, eller ordne utdanning selv med lån. 

Anonymkode: e4115...469

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du sier du ikke har rett på dagpenger, er du sikker på det?

Har du virkelig tjent under 186 042 det siste året eller 372 084 de tre siste årene? Da er det på tide å ta seg ekstravakter igjen.

Har du blitt arbeidsledig eller permittert, kan du få dagpenger fra Nav hvis alt dette gjelder for deg:

• Du har mistet minst 50 prosent av den totale arbeidstiden din.
  • Du har fått inntekten din helt eller delvis redusert.
  • Du har hatt en  inntekt på minst 186 042 kroner (1,5 G - Grunnbeløp) de siste 12 månedene, eller minst 372 084 kroner (3 G) de siste 36 månedene.
  • Du er under 67 år.

Anonymkode: e9c13...cc8

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...