Gå til innhold

Til lærere : Syns dere det er mye overdiagnosering av adhd i skolen?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det kan det selvsagt,  men jeg er bekymret for at tilfeller med vold i hjemmet etc. overses og at noen barn ikke får rett hjelp. 

Anonymkode: b465c...823

Den største bekymringen bør være at mange DPS nå kategorisk avviser å utrede for ADHD ved allerede diagnostisert CPTSD fordi «så stort overlapp» når man vet at sannsynligheten for å få cptsd er større når man har adhd. Både hos barn og voksne bør man ha høy bevissthet både rundt muligheten til å forveksle dette og å overse at begge deler kan eksistere samtidig. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Ninaen skrev (4 minutter siden):

Den største bekymringen bør være at mange DPS nå kategorisk avviser å utrede for ADHD ved allerede diagnostisert CPTSD fordi «så stort overlapp» når man vet at sannsynligheten for å få cptsd er større når man har adhd. Både hos barn og voksne bør man ha høy bevissthet både rundt muligheten til å forveksle dette og å overse at begge deler kan eksistere samtidig. 

Enig i at dette er et problem.  Kan legge til at det også er et problem at det ikke er noe konsensus på hva som kvalifiserer til ADHD-diagnosen. Det er problematisk at det er hvilken psykiater man får som bestemmer om man får diagnosen.  Det burde lages mer detaljerte krav for hvem som kvalifiserer til diagnosen enn det er i dag. 

Jeg skjønner at man aldri kan få det slik at absolutt alle psykiatere alltid er enige om diagnosen. Men i dag så er det alt for store forskjeller. Det er også mye av grunnen til at så mange voksne går til private utredere for å få ADHD-diagnosen. 

Anonymkode: b8b16...ba4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 10.1.2025 den 17.28):

Har ikke sett noe statistikk, men synes å merke at fra da jeg startet å jobbe som lærer i 2003 til nå så blir det færre ADHD-diagnostiserte barn i klassene og mer autismespekter og angstdiagnoser? 

Anonymkode: 93203...d64

Det har blitt mye mer fokus på å fange opp jenter med asperger de siste 20 årene.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ninaen skrev (52 minutter siden):

Blir ikke mye skjerpa når man har adhd nei, som i «skjerpa og fokusert på speed».  Blir roligere. Vi reagerer ikke «normalt» på koffein heller. 

Jeg er gift med en med adhd, og han blir mer fokusert når han tar medisiner. Og roligere selvsagt, men det er mer fordi det kaotiske i han blir tøylet med medisinene. Å tenke at adhdmedisiner er beroligende er feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

atropos skrev (28 minutter siden):

Jeg er gift med en med adhd, og han blir mer fokusert når han tar medisiner. Og roligere selvsagt, men det er mer fordi det kaotiske i han blir tøylet med medisinene. Å tenke at adhdmedisiner er beroligende er feil. 

Poenget er at en med ADHD blir fokusert med medisiner på en annen måte enn folk uten adhd blir SKJERPA av amfetamin 🙂Vi blir mer fokusert nettopp fordi vi blir roligere, dvs vi blir normale 😅Ikke gira-fokusert om du skjønner. Og nei, ADHD-medisiner er selvsagt ikke beroligende på samme måte som benzo

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
atropos skrev (1 time siden):

For en med ADHD senker medisinene tempoet på tankene som flagrer gjennom skallen slik at man greier å fange dem én og én og fokusere på dem mer tilsvarende noen uten ADHD - dermed fungerer de ved å roe ned.

En uten ADHD får mer energi og høyere kapasitet av amfetamin, og blir i stand til å gå inn i et hyperfokus-modus som ellers er forbeholdt mennesker med ADHD som holder på med sin absolutte favorittaktivitet umedisinert.

Anonymkode: 00049...171

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det mest tragiske er de tilfellene der du vet foreldrene aldri setter grenser eller gir barna konsekvenser. Der ungene styrer hele showet hjemme og aldri må be andre om unnskyldning når de har vært jævlige. Gjerne skylder de på alle andre hvis lærer ringer hjem. 

ADHD er ikke noe fripass til å være en drittunge. Det skal heller ikke brukes til å unnskylde dårlig adferd. Det bare krever mye mer av foreldrene i form av rutiner og grensesetting. 

Anonymkode: 47092...4ab

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter her har helt rett! ADHD er bare oppspinn for og ynnskylde å ikke gidde oppdra ungan sine. Dette er noe alle som arbeider i skolen vistet, men later som ikke vit for å tilfredstille dårlige foreldre og ikke stille dem til ansvar. Nettop fordi det ikke vil virke, da foreldre til barn med "ADHD" er like skadet av sine foreldre og mangler å forstå sammenhenger. Beviset er at "ADHD" ikke fantes før i tiden, da bare måtte alle oppføre seg på skolen, og de gjorde det. Detter er noe alle lærere med litt iq vistet, men mange lærer ikke tørr å si. Like idiotisk som å lære folk at jorden er en kule. Bravo for at du TS våger å snakke om!! Du er en god lærer!! 

Anonymkode: 45ce3...e8e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.1.2025 den 10.00):

Her har du jo svaret på hvorfor barnet ditt er som det er da... HERREGUD

Anonymkode: d6dd4...950

Håper ikke du er lærer

Anonymkode: bdf53...ceb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eureka! skrev (På 8.1.2025 den 15.33):

Så feil du tar. Og godt eksempel på å være hovmodig og kunnskapsløs lærer (om du er lærer). Fordi lærere BØR ha en viss kunnskap om ADHD.

Tvilling- og adopsjonsstudier viser at genetikk spiller en betydelig rolle for utvikling av ADHD. Faktisk regner man med at genetikk kan forklare opp til 80 prosent av tilfellene. Referanser kan finnes fra denne enkle artikkelen. https://lommelegen.dagbladet.no/psykisk-helse/artikkel/er-adhd-arvelig/77074685

👏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ninaen skrev (På 9.1.2025 den 15.04):

Vel, nå er ikke det du beskriver der kjernesymptomer på ADHD heller. Det er bare du som sitter med en utdatert, fordomsfull stereotypi av unger som henger i gardinene. Les deg opp før du dømmer en gruppe mennesker med store, reelle utfordringer. 

Godt skrevet 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.1.2025 den 5.17):

Jeg er barnehagelærer og spesialpedagog, og har jobbet med barn i 20 år. Har hatt flere barn som jeg vet har fått diagnosen ADHD i skolealder. Jeg kjenner også flere med diagnosen personlig, i nær familie.

Det jeg har merket meg, er at i absolutt alle tilfellene, så har jeg stusset på familien eller miljøet rundt barnet. Det har i alle tilfellene vært ressurssvake familier, eller foreldre som ikke klarer å sette grenser/mangler sosial kompetanse selv. Disse evner dessverre ikke å se seg selv, og vil da tro selv at de er normalt fungerende familier som "har prøvd alt".

Dette er kun min personlige erfaring, og jeg tror så absolutt at det finnes barn med  diagnosen, hvor foreldrene har prøvd alt, og det ikke har noe med familien å gjøre, men tror det er sjeldent.

Jeg tror derfor at ADHD er kraftig overdiagnostisert, fordi man ikke tør å stille de riktige spørsmålene til foreldrene, og tør ikke kreve nok. Det er lettere å skylde på barnet, og å medisinere de, enn for foreldrene å gå i seg selv dessverre.

Anonymkode: bbaba...f95

Ekstremt rart av en barnehagelærer å si dette, det er heller ikke min erfaring 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MonJean skrev (På 16.1.2025 den 11.16):

Som sagt, folk skylder alt for lett på adhd. Tror ikke alt som går rundt omkring her kan skyldes på adhd. Det blir alt for lett i mine øyne. 

Åpenbart har du null peiling på ADHd og er kun en fordømmende person 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Åpenbart har du null peiling på ADHd og er kun en fordømmende person 

Å tro på "ADHD" er like teit som å tro at dinosaurer fantest. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Så rart er det vel ikke, studier viser at denne gruppen er overrepresentert for ADHD diagnosen. 

Har dessverre ikke noen pedagogisk utdannelse, men antar 5 år utdannelse på universitetet og en masteroppgave i sos.psyk er godt nok selv om oppgaven ikke omhandlet ADHD. 

Anonymkode: 30d13...188

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Trådstarter her har helt rett! ADHD er bare oppspinn for og ynnskylde å ikke gidde oppdra ungan sine. Dette er noe alle som arbeider i skolen vistet, men later som ikke vit for å tilfredstille dårlige foreldre og ikke stille dem til ansvar. Nettop fordi det ikke vil virke, da foreldre til barn med "ADHD" er like skadet av sine foreldre og mangler å forstå sammenhenger. Beviset er at "ADHD" ikke fantes før i tiden, da bare måtte alle oppføre seg på skolen, og de gjorde det. Detter er noe alle lærere med litt iq vistet, men mange lærer ikke tørr å si. Like idiotisk som å lære folk at jorden er en kule. Bravo for at du TS våger å snakke om!! Du er en god lærer!! 

Når man scanner hjernen til de med ADHD så vil man ofte(men ikke alltid) se at den er mindre enn hjernen til de uten ADHD og det er mindre hjerneaktivitet i delene som styrer impulskontroll. Hjerneaktiviteten kan være opptil 30 prosent mindre. Dette er ikke noe man kan styre selv, men hvordan kroppen er konstruert. 

Å snakke om at  ADHD bare er oppspinn for å unnskylde foreldre blir som å si at å være svaksynt kun er en unnskyldning for å ikke se godt nok.  De med ADHD trenger medisiner på lik linje med de som er svaksynte trenger briller. 

Åpenbart finnes det dårlige foreldre og det er sikkert foreldre som bruker ADHD som unnskyldning. Men at det finnes noen som gjør det betyr ikke at diagnosen ikke eksiterer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 10.1.2025 den 5.17):

Jeg er barnehagelærer og spesialpedagog, og har jobbet med barn i 20 år. Har hatt flere barn som jeg vet har fått diagnosen ADHD i skolealder. Jeg kjenner også flere med diagnosen personlig, i nær familie.

Det jeg har merket meg, er at i absolutt alle tilfellene, så har jeg stusset på familien eller miljøet rundt barnet. Det har i alle tilfellene vært ressurssvake familier, eller foreldre som ikke klarer å sette grenser/mangler sosial kompetanse selv. Disse evner dessverre ikke å se seg selv, og vil da tro selv at de er normalt fungerende familier som "har prøvd alt".

Dette er kun min personlige erfaring, og jeg tror så absolutt at det finnes barn med  diagnosen, hvor foreldrene har prøvd alt, og det ikke har noe med familien å gjøre, men tror det er sjeldent.

Jeg tror derfor at ADHD er kraftig overdiagnostisert, fordi man ikke tør å stille de riktige spørsmålene til foreldrene, og tør ikke kreve nok. Det er lettere å skylde på barnet, og å medisinere de, enn for foreldrene å gå i seg selv dessverre.

Anonymkode: bbaba...f95

Fordi en er barnehagelærer og spesialpedagog så behover en ikke nødvendigvis være en god en.  
Jeg har to voksne barn med Asperger og ADHD . De fungerer bra , har utdannelse og er i jobb begge to. 
Tror du det hadde vært mulig om alt var helt ræva her hjemme ? 
Men ja, vi hadde gleden av å møte på en sånn ekspert som du tidlig etter førstemann fikk diagnosen .  
Der fikk vi vite at var et vårt sikkert nok ikke kom til å få karakterer i skolen, og vi måtte regne med at hn ble boende i omsorgsbolig etterhvert. 
Jeg var sjokkert og lovet meg selv at dette skulle ikke skje. 
I dag er hn en god jobb, studerte på universitet og trives. 
Andremann har det bra også, jobber og har samboer . 
Vi kunne ikke håpe på noe bedre enn det, men kampen og jobben for å komme dit har vært  slitsom og utfordrende , men absolutt verdt det.  
Poenget mitt er at det blir tøft når en møter sånne eksperter som du som er så håpløst dømmende og skråsikre på sin kompetanse at de gjør faktisk hverdagen til desse barna ekstra utfordrende . 
De har ikke forståelsen av hva barna trenger. 

Anonymkode: a8257...fcf

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Ikke så overraskende som en skulle tro. 
Jeg har en nabo som er utdannet barnevernspedagog som hater unger. 
Men heldigvis tror jeg hun ikke fungerte i det vervet . 

Anonymkode: a8257...fcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lærte på universitet i høst at adhd fortsatt er underdiagnostisert til tross for at «alle» har diagnosen nå. En ting jeg har observert det er alle som skal mene noe om den diagnosen og fortelle sin mening om den uten at fortelleren selv spør om mottaker sine meninger»
Jeg bare lurer på om de personene som ikke tror på adhd eller ikke ser noe poeng med utredelse, medisiner, behandling også tenker samme om feks.  diabetes? « jøss, fått diabetes 2 du a, aah det er ei sånn motediagnose de stiller på alle som spiser usunt og blir feite». 

Anonymkode: ff938...93a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg lærte på universitet i høst at adhd fortsatt er underdiagnostisert til tross for at «alle» har diagnosen nå. En ting jeg har observert det er alle som skal mene noe om den diagnosen og fortelle sin mening om den uten at fortelleren selv spør om mottaker sine meninger»
Jeg bare lurer på om de personene som ikke tror på adhd eller ikke ser noe poeng med utredelse, medisiner, behandling også tenker samme om feks.  diabetes? « jøss, fått diabetes 2 du a, aah det er ei sånn motediagnose de stiller på alle som spiser usunt og blir feite». 

Anonymkode: ff938...93a

ADHD er nok underdiagnostisert hos voksne. Det veldig nylig at det ble fokus på voksne med ADHD og med mindre man går til privat utredning er det svært vanskelig som voksen å få diagnosen. 

Om man har levd udiagnostisert med ADHD i lang tid så er det også lett å tro at slik man selv har det er "normalt" og at man aldri tenker på å utrede seg. 

Hørt mange med ADHD si "jeg trodde alle hadde det som meg, før jeg hørte om ADHD". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...