Gå til innhold

Til lærere : Syns dere det er mye overdiagnosering av adhd i skolen?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mangel på impulskontroll er jo hovedproblemet for mitt adhd barn. Det er derfor han får medisiner. Barnet selv forstår jo alltid 2 min etter at det hen gjorde var «galt» ..får dobbel skam, «jeg får det aldri til» 

og om så fall et «vilter utagerende desember barn» blir feildiagnostisert og satt på medisiner så vil jo ikke medisinene for adhd funke beroligende .. 

Anonymkode: 696e8...776

ADHD-medisiner fungerer like godt på de uten ADHD. 

Anonymkode: b8b16...ba4

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg er barnehagelærer og spesialpedagog, og har jobbet med barn i 20 år. Har hatt flere barn som jeg vet har fått diagnosen ADHD i skolealder. Jeg kjenner også flere med diagnosen personlig, i nær familie.

Det jeg har merket meg, er at i absolutt alle tilfellene, så har jeg stusset på familien eller miljøet rundt barnet. Det har i alle tilfellene vært ressurssvake familier, eller foreldre som ikke klarer å sette grenser/mangler sosial kompetanse selv. Disse evner dessverre ikke å se seg selv, og vil da tro selv at de er normalt fungerende familier som "har prøvd alt".

Dette er kun min personlige erfaring, og jeg tror så absolutt at det finnes barn med  diagnosen, hvor foreldrene har prøvd alt, og det ikke har noe med familien å gjøre, men tror det er sjeldent.

Jeg tror derfor at ADHD er kraftig overdiagnostisert, fordi man ikke tør å stille de riktige spørsmålene til foreldrene, og tør ikke kreve nok. Det er lettere å skylde på barnet, og å medisinere de, enn for foreldrene å gå i seg selv dessverre.

Anonymkode: bbaba...f95

Dette her er litt morsomt egentlig. Jeg har selv adhd, og har et barn med adhd. Mitt barn har en spesialpedagog i skolen som stadig ikke lytter, ikek respekterer barnet, avbryter de voksne og har generellt alle symptomer på adhd. Hun er også dømmende. Hun sier hun har barn med adhd og har masse erfaring med det, men SELV har hun ikke fått diagnosen nei .... Rart med det. Den dama har adhd. ;) 

Anonymkode: cf0e1...1a3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Edit: Jeg sier ikke at ungen din ikke har ADHD og jeg skjønner godt at det er tungt både for barn med ADHD og foreldrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det stemmer ikke!

https://www.vg.no/nyheter/i/JQmpo4/advarer-om-studiedop-foruroligende-hoeye-tall

«Medisinen fungerer for de som sliter med konsentrasjonen og har diagnosen. For de som ikke har sykdommen har medisinen ingen effekt, eller, i verste fall, fører den til at du blir mer urolig, forteller Lien.

En studie omtalt av New Scientist ( https://www.newscientist.com/article/2378272-smart-drugs-dont-make-people-better-at-a-problem-solving-test/?utm_source=sdrn%3Avg%3Aarticle%3AJQmpo4 ) viser at metylfenidat ikke er noe vidundermiddel for studenter som skal prestere på eksamen.»

Anonymkode: 8edbb...4d9

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har ikke sett noe statistikk, men synes å merke at fra da jeg startet å jobbe som lærer i 2003 til nå så blir det færre ADHD-diagnostiserte barn i klassene og mer autismespekter og angstdiagnoser? 

Anonymkode: 93203...d64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
MonJean skrev (På 9.1.2025 den 16.26):

Jeg dømmer ikke unger som faktisk har ADHD. Men de jeg nevner er unger som ikke har fått noen form for oppdragelse hjemme, eller får en sånn såkalt fri oppdragelse. 🤷🏻‍♀️🤷🏻‍♀️ Har ekstremt liten tro på at fri oppdragelse er så himla effektivt. 🤷🏻‍♀️

Fordi mange foreldre til barn med adhd, har adhd selv og dermed kanskje lite struktur og disiplin i hverdagen. Tror også mange foreldre med barn med adhd ‘gir litt opp’ og går mer og mer over på fri oppdragelse fordi de er slitne.

Anonymkode: e56c2...dd0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Huff ts, dette var et gufs fra fortiden. Før trodde man blant annet at autisme skyldes følelseskalde mødre. Det du hevder her stemmer ikke og bidrar til unødvendig skam og skyldfølelse.

Anonymkode: d59bf...4a5

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 6.1.2025 den 9.54):

Dette er noe jeg virkelig har lurt på og ønsker syn og svar på fra lærere i barneskolen/ungsomsskolen. 

Føler dere som er lærere at dårlig oppdragelse/oppfølgning hjemmefra noen ganger blir gjemt bak ADHD diagnoser? Med det mener jeg : Kan det faktisk være at mange barn blir feildiagnosert med adhd når det som kanskje ligger bak isteden er mangel på oppdragelse hjemme ifra ? 

Et barn som f.eks. aldri har hatt grenser hjemme, ikke har møtt motgang og ikke har fått noe konsekvenser hele sitt liv vil jo selvsagt slite med og sitte i ro i et klasserom plutselig?  Konsentrasjonen er jo kanskje dårlig fra før siden barnet aldri har trengt å konsentrere seg om noe «kjedelig» hvis det ikke må. 

Dette er ikke ment som en negativ  ladet tråd,  jeg syns personlig dette er et interessant tema og syns man kan ha en ærlig diskusjon om dette uten at det skal bli til noe annet enn akkurat en  «diskusjon». 

Anonymkode: ddcd4...cd3

Jeg har ikke lest hele tråden, men jeg tenker det er minst én ting som mangler i innlegget ditt. Barn med traumer og/eller dårlige hjemmeforhold. Jeg vet om ett tilfelle der jeg tror vold i hjemmet (barnevernet er involvert) er hovedårsaken til at barnet sliter,  selv om det nå blir utreder for ADHD. 

Anonymkode: b465c...823

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har ikke lest hele tråden, men jeg tenker det er minst én ting som mangler i innlegget ditt. Barn med traumer og/eller dårlige hjemmeforhold. Jeg vet om ett tilfelle der jeg tror vold i hjemmet (barnevernet er involvert) er hovedårsaken til at barnet sliter,  selv om det nå blir utreder for ADHD. 

Barn med ADHD er overrepresentert i statistikker over vold i hjemmet, så begge deler kan være sant samtidig. 

Anonymkode: 00049...171

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.1.2025 den 13.17):

og om så fall et «vilter utagerende desember barn» blir feildiagnostisert og satt på medisiner så vil jo ikke medisinene for adhd funke beroligende .. 

Anonymkode: 696e8...776

Her har du misforstått hva adhd medisiner gjør. De er ikke beroligende, de er skjerpende og hjelper deg med fokus. Ethvert menneske vil ha effekt av ADHD-medisiner. Det er derfor det er så populært blant studenter i eksamenstid. 

Endret av atropos
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 10.1.2025 den 16.57):

Det stemmer ikke!

https://www.vg.no/nyheter/i/JQmpo4/advarer-om-studiedop-foruroligende-hoeye-tall

«Medisinen fungerer for de som sliter med konsentrasjonen og har diagnosen. For de som ikke har sykdommen har medisinen ingen effekt, eller, i verste fall, fører den til at du blir mer urolig, forteller Lien.

En studie omtalt av New Scientist ( https://www.newscientist.com/article/2378272-smart-drugs-dont-make-people-better-at-a-problem-solving-test/?utm_source=sdrn%3Avg%3Aarticle%3AJQmpo4 ) viser at metylfenidat ikke er noe vidundermiddel for studenter som skal prestere på eksamen.»

👆🏻

atropos skrev (2 timer siden):

Her har du misforstått hva adhd medisiner gjør. De er ikke beroligende, de er skjerpende og hjelper deg med fokus. Ethvert menneske vil ha effekt av ADHD-medisiner. Det er derfor det er så populært blant studenter i eksamenstid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke glem at hvis barnet får adhd vil de få stønad på 3000kr hver eneste måned fra staten til de blir 18 år! Kan for blir flere hundre tusener det. Samtidig som de har den beste unnskyldningen for at de ikke klarer å oppdra drittungen sin og får masse tilpasninger på skolen! 

Anonymkode: 2bd64...c7b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke glem at hvis barnet får adhd vil de få stønad på 3000kr hver eneste måned fra staten til de blir 18 år! Kan for blir flere hundre tusener det. Samtidig som de har den beste unnskyldningen for at de ikke klarer å oppdra drittungen sin og får masse tilpasninger på skolen! 

Anonymkode: 2bd64...c7b

Dette er jo bare bullsh.t, slutt å spre om deg med løgner. 

Adhd i seg selv utløser ingen stønad, men reelle utgifter og støttebehov kan gi rett til stønad. Akkurat som ved andre diagnoser og behov. 

https://www.adhdnorge.no/artikkel/stotteordninger-for-mennesker-med-adhd

Anonymkode: 15730...65a

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 11.1.2025 den 2.13):

Fordi mange foreldre til barn med adhd, har adhd selv og dermed kanskje lite struktur og disiplin i hverdagen. Tror også mange foreldre med barn med adhd ‘gir litt opp’ og går mer og mer over på fri oppdragelse fordi de er slitne.

Anonymkode: e56c2...dd0

Som sagt, folk skylder alt for lett på adhd. Tror ikke alt som går rundt omkring her kan skyldes på adhd. Det blir alt for lett i mine øyne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lærer her. Jeg syns ikke det.  

Anonymkode: 0d735...2ec

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 11.1.2025 den 10.21):

Huff ts, dette var et gufs fra fortiden. Før trodde man blant annet at autisme skyldes følelseskalde mødre. Det du hevder her stemmer ikke og bidrar til unødvendig skam og skyldfølelse.

Anonymkode: d59bf...4a5

Det er et gufs inn i framtiden. Paradokset er at det norske samfunnet, som ønsker å være mangfoldets fanebærere, medisinerer ungene for at de skal bli enklere å håndtere, og mest mulig like. 

Behovet for medikamenter skyldes mangel på disiplin. Om disiplin hadde blitt gjeninnført i skolen, ville det blitt behov for langt mindre medisin. Av disse to ondene trenger vi nå mer disiplin, og mindre medisin.

Anonymkode: dedf4...abe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 6.1.2025 den 9.54):

Dette er noe jeg virkelig har lurt på og ønsker syn og svar på fra lærere i barneskolen/ungsomsskolen. 

Føler dere som er lærere at dårlig oppdragelse/oppfølgning hjemmefra noen ganger blir gjemt bak ADHD diagnoser? Med det mener jeg : Kan det faktisk være at mange barn blir feildiagnosert med adhd når det som kanskje ligger bak isteden er mangel på oppdragelse hjemme ifra ? 

Et barn som f.eks. aldri har hatt grenser hjemme, ikke har møtt motgang og ikke har fått noe konsekvenser hele sitt liv vil jo selvsagt slite med og sitte i ro i et klasserom plutselig?  Konsentrasjonen er jo kanskje dårlig fra før siden barnet aldri har trengt å konsentrere seg om noe «kjedelig» hvis det ikke må. 

Dette er ikke ment som en negativ  ladet tråd,  jeg syns personlig dette er et interessant tema og syns man kan ha en ærlig diskusjon om dette uten at det skal bli til noe annet enn akkurat en  «diskusjon». 

Anonymkode: ddcd4...cd3

Det korte enkle svaret - ja det syns jeg. 

Opplever at enkelte foreldre "jager" diagnoser som "forklaring" og " unnskyldning" for barnets oppførsel eller manglende oppførsel blir vel mer korrekt. 

Diagnoser er nyttig, viktig og nødvendig der de er reel. De er viktig for korrekt oppfølging av enkelt eleven og dets rettigheter. Og i noen tilfeller så misbrukes dette at foreldre ja. 

Anonymkode: 52052...906

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 11.1.2025 den 14.48):

Barn med ADHD er overrepresentert i statistikker over vold i hjemmet, så begge deler kan være sant samtidig. 

Det kan det selvsagt,  men jeg er bekymret for at tilfeller med vold i hjemmet etc. overses og at noen barn ikke får rett hjelp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kan det selvsagt,  men jeg er bekymret for at tilfeller med vold i hjemmet etc. overses og at noen barn ikke får rett hjelp. 

En del av utredningen hos BUP er å utelukke andre årsaker enn ADHD til at barnet har utfordringer, men jeg forstår bekymringen din.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

atropos skrev (På 12.1.2025 den 10.49):

Blir ikke mye skjerpa når man har adhd nei, som i «skjerpa og fokusert på speed».  Blir roligere. Vi reagerer ikke «normalt» på koffein heller. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...