Gå til innhold

Vurderer å bare gå til fastlegen for svangerskapskontroller denne gangen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er gravid med tredjemann og vi har nettopp flyttet til annen kommune, så jeg får ikke gått til "min" jordmor lenger. Kjenner det ikke frister å etablere kontakt og bli kjent med ny jordmor akkurat nå (dessuten er jeg lovlig sent ute med å bestille time til kontroll), så jeg vurderer å gå til fastlegen. Har et kjempegodt forhold til henne og hun er veldig oppdatert på kvinnehelse. 

Noen erfaringer med å kun gå til fastlegen i svangerskapet? 

Anonymkode: 3daf5...3a1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg gikk kun til legen da jeg ventet tredje barnet. 

Med nr 1 var jeg (naturlig nok) usikker på fødsel. Med nr 2 var jeg usikker på søskenforhold og fødsel nr 2. Med nr3 hadde jeg null behov for å prate 😂

Anonymkode: b6d6b...66b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Med nr 1 var jeg (naturlig nok) usikker på fødsel. Med nr 2 var jeg usikker på søskenforhold og fødsel nr 2. Med nr3 hadde jeg null behov for å prate 😂

Hehe, samme her 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde motsatt jeg, hadde nesten all oppfølging med fastlegen med nr 1. Så økte det på med mer oppfølging med de etterpå. Hvorpå med nr 4 så var jeg kun til fastlegen for blodprøver og glukosebelastningen 😂. Men skal sies at jeg må kjøre 1,5 time en vei for å komme til fastlegen, mens til jordmor kunne jeg sykle på 20 min 👌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle fastleger vil ta det for de har nok å gjøre fra før av og jordmor er jo ansatt for slikt. Må du ha noe særlig forhold til jordmor. De får jo vite at det er tredjemann og har forståelse at du vet en del fra før av

Anonymkode: a8928...9b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke alle fastleger vil ta det for de har nok å gjøre fra før av og jordmor er jo ansatt for slikt. Må du ha noe særlig forhold til jordmor. De får jo vite at det er tredjemann og har forståelse at du vet en del fra før av

Fastlegen min gjør det, så det er ikke noe å tenke på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har bare gått til fastlegen med begge mine. Orker ikke den pratingen og dillingen hos en jordmor. Liker at det bare er inn, sjekke det som skal og ut. 

Anonymkode: 98a53...9c5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

De aller fleste fastlegene tar dette gladelig. Forholdsvis enkle konsultasjoner, som også gir forholdsvis bra betalt 👌

Anonymkode: deb60...ac5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk bare til fastlege jeg også, hun var helt fantastisk og så var jeg veldig lite fornøyd med jordmor. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare gått hos fastlegen med begge mine. Det fungerte fint. 

Anonymkode: 6caad...90f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk bare til fastlegen ja, orker ikke alt dillet, jobber selv med fødsler og har null behov for å prate om det. 

Anonymkode: a0a46...c00

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kun gått til fastlegen til nå, og er i uke 31 (ungen nr 2). Veldig greit, da hun er rett ved jobb.

Har bestilt en time hos jordmor i uke 34, for å ha gjort det liksom. Men siden jeg var så sent ute fikk jeg ikke hun jeg ville ha. Men det går fint 🤷‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har kun gått til fastlege (pluss UL på sykehus) i mine 3 svangerskap.

Anonymkode: f1b0a...b9c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk kun til fastlegen med nr 2. Hadde sannsynligvis gjort det med nr en og om det var enklest (da holdt jordmor til i nabobygget til jobb mens fastlegen var ca 2 mil unna). 
Er vel ingen fasit på hva som er best, er man usikker/har mye spørsmål rundt svangerskap og fødsel er sikkert jordmor best. Jeg har egentlig kun vært til kontroller for å sjekke at alt er bra fysisk med meg og foster, altså legejobb…

Anonymkode: 9a22a...5ea

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er gravid nå, og var en gang til jordmor. Jeg likte ikke henne spesielt godt, så siden har jeg hatt alle kontroller hos fastlege. Har ikke vært noe problem. Det som kan være en ulempe er at man ikke får «pratet» så mye om amming, smertelindring under fødsel osv, men for meg er ikke det noe savn. 

Anonymkode: 82701...2ce

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg er gravid nå, og var en gang til jordmor. Jeg likte ikke henne spesielt godt, så siden har jeg hatt alle kontroller hos fastlege. Har ikke vært noe problem. Det som kan være en ulempe er at man ikke får «pratet» så mye om amming, smertelindring under fødsel osv, men for meg er ikke det noe savn. 

Anonymkode: 82701...2ce

Nei, for min del er det jo helt greit å slippe den praten denne gangen, for etter to fødsler vet jeg jo hva jeg går til.

Takk for alle svar, har fått time hos fastlegen nå 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hadde det sånn allerede led nr 2, så da svingte jeg bare innom fastlegen. Funket så fint så :) 

Anonymkode: 5ab63...98f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg gikk bare til fastlege sist. Nå går jeg til jordmor. Var helt ok sist, lite prat som flere sier, bare rett inn og sjekke ting og ut igjen. Men jeg syns det er litt hyggeligere med jordmor, nå da 😊. Liker at det er litt prat og føler det er grundigere oppfølging. Sist hadde jeg noe komplikasjoner, men var sykehuset som tok seg av dette. Nå har jeg noen andre komplikasjoner som er verre, og kjenner at det har vært godt å snakke ordentlig med noen om det. Fastlegen min er ikke sånn som skal prate så mye og spørre hvordan det går osv. Han gjør jobben sin, henviser videre, skriver ut resepter, formidler testresultater osv, thats it. Men mange har jo fastleger som tar seg mer tid enn dette, og da skjønner jeg at man velger legen. Det er jo helt opp til deg selv 😊

Anonymkode: 7199c...003

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...