Gå til innhold

Får ikke jobb - Ta master?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er i litt samme båt som deg. Straks ferdig med en bred bachelor som jeg trodde skulle gi mange muligheter, men så viser det seg at min kompetanse blir for lite spisset. Har blitt anbefalt å ta master eller årsstudium i et litt annet fagfelt for å få litt mer dybde, men vil aller helst bare kom meg ut i jobb. Vet ikke hva du studerer, men ofte kan ulike årsstudium åpne opp for flere muligheter og det finnes flere nettbaserte

Anonymkode: 743b9...cee

Hehe, høres ut som at vi er i noenlunde lik situasjon, ja.

Jeg føler jeg like så godt kan ta master om jeg kommer inn, men takk for at du nevnte det, for årsstudium kan jeg jo ha som back-up plan! 😊 

Jeg hadde ikke orket master rett etter bachelor og ville aller helst ut i jobb med en gang slik som du sier også. Nå er jeg lei av situasjonen, så da virker ikke master så ille i forhold😂

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Får du ikke lov til å fortsette på trygd om du tar master når du har jobbspesialist? Jeg hadde jobbspesialist og da fikk jeg vite at jeg kunne ta master. Jeg måtte snakke med jobbspesialisten først, men jeg fikk beskjed om at om jeg ville ta master så kunne jeg gjøre det og fortsette å få trygden. 

Nå valgte jeg å ikke ta master. Jeg var en svært dårlig student så jeg trodde ikke jeg ville klare å ta master. Men jeg fikk i hvert fall beskjed om at jeg kunne ta master. 

Håper det snart ordner seg for deg.  

Anonymkode: 99a56...837

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er ikke sikkert TS har statlige trygdeytelser bare fordi hun/han har oppfølging av jobbspesialist. Det er innsatsbehovet som styrer det, ikke ytelsen. Man kan ha oppfølging av jobbspesialist og "bare" få tiltakspenger. 

Anonymkode: 3b233...f8f

Takk for at dere nevnte dette, for det har jeg null peiling på, men skal ta det opp med jobbspesialist når jeg finner ut av hva planen blir framover! Jeg får kun tiltakspenger, men tiltaket avsluttes ikke så fort jeg står i jobb, så jeg vil tro det finnes en løsning om jeg skulle velge studier..? Skal sjekke ut NAV sine tilbud og krav til sånt 😄

Hilsen ts❤️

Anonymkode: 87856...9ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 6.1.2025 den 19.43):

Ja, jeg syns det er underlig selv siden jeg er ung og står virkelig på. Jeg får gode og hyggelige tilbakemeldinger der jeg har vært utplassert, men de har ikke hatt mulighet til å beholde meg fast etter de avtalte ukene. Jeg tror det har noe med at jeg har lite erfaring som også gjør at de heller takker ja til gratis hjelp, men holder en plass åpen for mer erfarne kandidater enn å gi den til meg... 

Tilbakemeldingene fra jobbspesialist er at bachelorgraden er litt for bred for å finne en konkret stilling. Jeg har derfor søkt mye forskjellig på stort og smått. Jeg tenkte bachelorgraden skulle være grei nok til å kunne få en ordinær kontorjobb som konsulent eller saksbehandler, men så langt har det vært vanskelig.

Jeg vil ikke nevne konkret hva jeg vil studere da jeg ikke vil ha meninger om jeg burde studere ditt eller datt. Det er tross alt noe jeg kommer til å jobbe med i flere år, så jeg vil velge noe jeg selv syns er interessant. Jeg inkluderte derfor i en annen kommentar at jeg har sett ledige stillinger hvor graden er etterspurt, så det er ikke noe helt nisje-fagområde som ikke finnes arb.plasser for.

Det jeg spør om er egentlig om jeg burde studere videre eller ikke da mange mener master er litt oppskrytt og at erfaring teller mest. Jeg sliter jo med å få erfaring, så jeg vet ikke helt om jeg burde fortsette å satse på å jobbe meg oppover til ønsket stilling...

Anonymkode: 87856...9ea

Hva med å melde seg på nettskole i saksbehandling? Det kan antakelig være en raskere og mer effektiv vei for å «spisse» kompetanse enn å ta en master.

Anonymkode: c6660...a68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...