Gå til innhold

Jeg har veldig behov for å være alene, men er dessverre gift og har små barn

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Jeg er også litt slik, men jobber turnus . Da går jeg alenetid alene hjemme de dagene jeg har kveldsvakt 😊 hva med turnus jobb ?

Anonymkode: a4c10...a96

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fint å se at det ikke bare er jeg som trenger mye alenetid. Har følt meg veldig unormal som ikke passer inn i den vanlige a4 familie situasjonen. Mann her i 40-årene. Kunne aldri vært gift hvis ikke kona forstod dette behovet. Hun har heldigvis venner hun går ut for å treffe og finner på ting . De som snakker her om å dra på fjelltur for å få alenetid wtf? Det handler jo om å være helt alene hjemme og kjenne på stillheten og roen. Dere som ikke har det behovet kommer aldri til å forstå det. Vi trenger det for å få overskudd til å leve et familieliv. Man trenger ikke være sammen hele tiden.

Anonymkode: ac684...a02

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

De som snakker her om å dra på fjelltur for å få alenetid wtf? Det handler jo om å være helt alene hjemme og kjenne på stillheten og roen. Dere som ikke har det behovet kommer aldri til å forstå det. Vi trenger det for å få overskudd til å leve et familieliv. Man trenger ikke være sammen hele tiden.

Anonymkode: ac684...a02

Fjelltur er ikke for alle. Men må du absolutt være hjemme i eget hus for å kjenne på denne roen? Hva med å kjøpe hytte?

Anonymkode: ebd5c...072

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hvem hindrer dere menn i å løpe til mamma, når dere føler behovet kaller? 

Anonymkode: c2c89...aef

Stråmann

Anonymkode: 4182a...f0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også det er tydelig i denne tråden at ikke alle forstår hvordan det er å være såpass introvert.

Jeg hadde selv ikke orket å ha det som TS, og har derfor valgt bort barn. Etter en hel dag på kontoret med krevende jobb så hadde jeg aldri orket å ha et barn som krevde meg resten av tiden. En time her og der hadde ikke vært nok.

Anonymkode: 54dec...82a

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg ammer ikke. 

Anonymkode: 706d2...e57

Ok, men du er hjemme i permisjon regner jeg med. Når skal du ut i jobb igjen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en venninne som er slik. Hun har kjøpt seg hengekøye og telt. Når hun trenger egentid, stikker hun ut i skogen en natt. Fyrer bål og ser på stjernene. 

Anonymkode: 44c21...bb2

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leide en billig air bnb leilighet en helg, lå kun i sengen heeeele den helgen men herregud hvor deilig. Fikk et helt nytt giv etterpå. 

Anonymkode: 6f049...38e

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du god nok lønn til å kunne gå litt ned i stilling? Jeg gikk faktisk ned til 80% en periode, delvis pga andre ting, men kanskje mest fordi jeg da fikk en dag i uken aleine hjemme der huset var tomt..  gjorde så klart husarbeid og bidro på den måten denne dagen, men føltes som fri å være aleine en hel dag hver uke😊

Anonymkode: 305d3...6c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Dette tror jeg mange menn ville ledd av. Det er jo tragikomisk. Normalen er jo at mors foreldre og særlig mormor er den som det alltid løpes til når mor trenger avlastning. Mange ganger må vi fedre forholde oss til både mor og hennes mor, de er jo like mye delaktig i foreldreskapet til tider.

Benytter mødre seg av sine foreldre enn hva fedre gjør med sine?

Her har alle besteforeldrene vært veldig interessert i å være sammen med barnebarna.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lei deg en hytte en helg og kos deg. 

Det trenger vel ikke være så vanskelig? Men du må jo gjerne være den som drar en plass. 

Anonymkode: cfc6c...b4b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg er gift og har to små, men har ekstremt behov for å være alene. Jeg er aldri alene, fordi barna, yngste er bare 4 mnd, alltid er hjemme ellers så er mannen hjemme. 

Jeg bodde alene fra jeg flyttet ut som 23 åring til jeg ble samboer med min mann i 29 åring, dette var desidert de beste årene i litt liv. Det å bare koble ut etter jobb og bare ha leiligheten for seg selv, men den gangen lengtet jeg veldig etter det livet jeg har nå, med mann, hus, barn og stasjonsvogn 🥲

Jeg har tatt opp dette behovet for å være alene  med mannen mange ganger, uten at han tar meg på alvor. 

Vet ikke helt hva jeg skal gjøre… Drømmer om en kveld alene der jeg har hele huset for meg selv. Og kan lage meg en deilig middag for en og åpne en god flaske vin. Bare nyte roen og stillheten. Og være alene, uten noen rundt meg…

Anonymkode: 706d2...e57

Det er vanskelig, for ikke å si umulig å gjøre store drastiske endringer underveis i et forhold. Den andre parten vil nesten uten unntak oppfatte det som en kritikk, og gå i forsvarsmodus. Så du er dessverre stucked slik det er, med mindre du kan oppnå noen mindre ''rester'' i form av en kveld alene i skuddåret. 

Jeg tok heldigvis lærdom av mine erfaringer, og i mitt nåværende forhold er vi særboere. 

Anonymkode: d7ee0...c18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er veldig tydelig hvem som er introverte og hvem som ikke er det i denne tråden iallfall...

Jeg forstår deg utrolig godt, TS. Jeg var i permisjon med barnet mitt størstedelen av tiden frem til han var 20 måneder gammel, og frem til da hadde jeg knapt et øyeblikk for meg selv. Mannen er helt sinnsykt dårlig på å ta ham med ut alene, og drar han ut av huset kan du banne på at det er alene og før barnet har lagt seg. Ingen familie som bor innen kjørerekkevidde heller. Min løsning, som noen andre her, var å gå ned i 80 % stilling, så jeg er alene i huset fra 9-15 en dag i uka. Tror ikke jeg hadde overlevd uten.

Jeg har kommet frem til at jeg ikke klarer å slappe av og hvile skikkelig så lenge det er noen som krever noe av meg hele tiden. På jobb krever sjefen ditt og datt, hjemme krever barnet (selvfølgelig) masse oppmerksomhet og jobb, men i tillegg krever mannen at jeg skal ha masse tid og lyst til kjæresteforhold, sex, småprat om alt han er interessert i. Huset krever vask og vedlikehold, og jeg er nødt til å ta initiativ der også. Skulle gjerne flyttet med barnet til en lettstelt leilighet, men ønsker at barnet skal vokse opp med familien. 

Anonymkode: 0f561...e6e

Jeg er ekstrovert.

Men er jo likevel nydelig når mannen er to timer på lekeplassen en lørdag morgen. Som oftest tar jeg unna i huset, er jo litt av "avtalen", men også det er avslapping. 

Og å reise litt hver for seg til egne foreldre er vinn-vinn. Den som er hjemme får jobbet, og mengder alenetid. Man slipper at begge tar ferie samtidig, og man får mer tid med egne foreldre, og bånd besteforeldre-barnebarn. 

Anonymkode: 3317d...edb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Benytter mødre seg av sine foreldre enn hva fedre gjør med sine?

Her har alle besteforeldrene vært veldig interessert i å være sammen med barnebarna.

Jeg tror det er et par-tre andre her som kunne trengt denne kommentaren mer, som mener det er en skandale hvis far tar med barnet til besteforeldrene, for da slipper han jo unna DET ansvaret også. Det var jo dette jeg svarte på. Det er litt komisk da, at man freser sånn mot fedre her, uansett hva det er så skal de tas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Wow, enda en som holder sammen med partner på grunn av økonomi.

Anonymkode: e2f72...b8c

Du fikk med deg at grunnen til at vedkommende ville skille seg var å få barnefri? 

Anonymkode: b73f7...7a6

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg er som deg, og har en mann som ikke har samme alenebehov. Føler ikke jeg kan kaste ham ut på kveldene (men oppmuntrer til sosialt lag med andre), så løsningen min blir fra tid til annen rett og slett å avspasere/feriedag fra jobb og ha tomt hus for meg selv en hel dag.

Du må sikkert holde ut lenger pga liten baby, men kanskje et tips for senere?

Anonymkode: 00ea8...f03

Jeg gjør det samme; samler opp avspasering på jobb og tar en hel fridag kun for meg selv innimellom. Helt fantastisk nydelig, og holder meg flytende. MÅ ha tid for meg selv av og til i en hektisk hverdag med full jobb, mann og barn. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er ikke her for å høste likes. Det var synd at du ikke satt pris på innspillet mitt.

På jobbseminar vil det ofte være mulig å være alene på rommet sitt eller i byen 12 timer daglig.

På fjelltur som jeg nevnte men du ignorerte kan man være langt unna folk.

Det er viktig å ta ansvar for sine valg og å gjøre det beste ut av situasjonen man er i. TS vil pga sine valg være nødt til å leve rimelig tett på barna en stund, men det vil bli gradvis enklere å få alenetid. Mitt forslag er å forklare dette for mannen og å gjøre de nødvendige investeringene i forholdet for at det skal kunne skje.

"Jeg er ikke her for å høste likes". Neivel. Synes du virkelig at det fritar deg fra å vise dine medmennesker empati? 

Anonymkode: 33cd2...853

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til TS; jeg skjønner deg så godt! Jeg er selv relativt ekstrovert, men trenger likevel sårt alenetid. Mine barn er nå i slutten av tenårene, og jeg kan ihvertfall fortelle at det blir bedre, når de etterhvert får venner de blir med hjem, de blir mer selvstendige osv. Trodde de skulle være mer borte, men den ene gamer og er masse hjemme, den andre har ikke venner og er derfor kun hjemme utenom fritidsaktiviteter.

Selv har jeg vært alene hjemme i huset TO netter på ca 18 år. Og jeg føler fremdeles lykke om det skulle være tr timer en hverdag (noe som kanskje skjer hvert halvår). Mannen min reiser ikke til familie, og liker bedre å gjøre familieting enn sammen bare ham og barna. Selv drar jeg vekk både med og uten barn, så han er jevnlig alene.

Jeg har ikke så mange løsninger, Men følgende har hjulpet for meg:

-gå tur alene

-låse badet for do og dusj (en gang gikk jeg i dusjen pga migrene, og innen 4 minutter var to barn og mann på badet for å prate og holde meg med selskap...)

-hjemmekontor

-avspasere

-legge meg mye senere enn mannen

-at mannen stod opp mye om morgen med barna, slik at jeg fikk både sove og drunte litt i sengen

Lykke til!

Anonymkode: 461f3...3db

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AprilLudgate skrev (1 time siden):

Skjønner behovet for egentid men SERIØST?

Trist emoji for privilegiet forhold, to friske barn, trygt hjem osv?

Alvorlig talt.

Snart er ungene litt større, og dere bytter på å ha litt frihelger. Problem løst. 

Min første alenehelg var når ungen var 6 mnd. 

Hva slags setning er dette?

Anonymkode: 08398...b2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tror det er flere her i tråden, som ikke forstår at det somregel er partneren som er slitsom og ikke barna. 

Noen ganger er det enklere å ha barna alene, enn å måtte tilfredsstille et voksent menneske i tillegg. Et voksent menneske som ikke tar hensyn til dine behov, men har klare forventninger om at egne behov skal bli møtt.

Anonymkode: c2c89...aef

Helt enig❤️

Anonymkode: 435b9...574

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...