Gå til innhold

Kan voksne ha fest hjemme med 16-årig barn hjemme?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du tuller nå? Du vet at de fleste 16åringer drikker jevnlig? Noen bor for seg selv og nå allerede. Latterlig tråd. 

Anonymkode: 4dd8f...093

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Dette ligger nok mer i din personlighet enn i alderen du var, at du er ansvarsfull av natur. Du hadde sikkert gjort og følt akkurat det samme om du var 18 år. 

Anonymkode: 07814...f17

hadde jeg vært 18 ville jeg nok festet selv. gjorde ikke det da jeg var 16. 

Anonymkode: bf15d...e12

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det er snakk om voksne som drikker med måte, og ikke fullt fyllekalas, ser jeg ikke noe problem med det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

For noen barnslige voksne!

Anonymkode: 07814...f17

enig, men det er jo det som er dritt med alkohol. alle skriver at tenåringen er alene på rommet og at ingen skal forstyrre. problemet er jo at når man driikker går vettet ut og plutselig får noen det for seg at de skal banke på og snakke litt fordi det tross alt er så koselig. man ser ikke selv at man endrer seg. 

Anonymkode: bf15d...e12

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du tuller nå? Du vet at de fleste 16åringer drikker jevnlig? Noen bor for seg selv og nå allerede. Latterlig tråd. 

Anonymkode: 4dd8f...093

"De fleste" er litt overdrevet. Det er rundt 50 %.

https://www.fhi.no/le/alkohol/alkoholinorge/omsetning-og-bruk/alkoholbruk-blant-ungdom/?term=

Anonymkode: bfdfe...7b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvsagt kan dere invitere venner selv om sekstenåringen er hjemme. Det gjorde mine foreldre flere ganger i året, og det gikk helt fint. Både de og vennene deres var ansvarsfulle og drakk seg, så vidt jeg vet, ikke snydens. Og slik er deres venner også, ts, forstår jeg. Ikke hør på den gjengen på KG som ikke spiser en likørsjokolade foran ungene sine engang. 

Anonymkode: cff36...27b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg var 16 og min bror var 13 da foreldrene våre gjorde det samme. Spørs vel helt på hva slags fest du skal ha, men for meg så var hele greia flau. 

Faren min var veldig full, pratet med han i 10 min så orket jeg ikke mer. Moren min var/er alkoholiker så det må sinnsyke mengder for å se endring på henne. Vennene deres var over alle hauger, brått var det ei på rommet mitt for å prøve en gitar. Det var allsang, sexy dansing, hoiing, roping, ekstremt dirty humor. Jeg gikk etter hvert å la meg og låste døren på rommet mitt. Hørte at ei dame snublet i trinn nr 4 på vei ned en helt vanlig trapp, landet i bunn med et brak. Så var det masse lyd utenfor døren min før de skulle få henne hjem. En eller annen spydde utenfor soveromsvinduet. 

Tror jeg sovnet i 4 tiden, da var det bare igjen 3stk som sang. 

Det har vært flere lignende historier hos oss, de hadde ofte fest uansett alder på barna. 

Anonymkode: c51b8...9d1

Oi, så spesielt, høres jo ut som en tenåringsfest… Kjenner ingen voksne som fester på den måten, hverken med eller uten barn til stede 😵‍💫

Anonymkode: f0825...ffc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars1009 skrev (4 minutter siden):

Haha. Selvfølgelig. Jesus. 

Ja, himmel og hav, men det er dumt å spørre om råd på KG når det gjelder fest/alkohol/barn.

Her mener folk at alle foreldre om er befatning med alkohol må meldes til barnevernet og at alle som drikker mer alkohol enn en butikksider på nyttårsaften er alkoholikere 

Anonymkode: 2f2f4...8eb

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marai skrev (12 timer siden):

Går helt  fint,  men at de ikke drikker så dritings , eller at det blir ubehagelig  for ungdommen. 

For da dør de? 
Det er snakk om en familie som nesten aldri drikker, de skal ha en kveld der de blir litt brisen, og små fulle. 
En 16-åring får da takle dette? Er ikke snakk om en 6 åring. 

Anonymkode: ada90...665

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

For da dør de? 
Det er snakk om en familie som nesten aldri drikker, de skal ha en kveld der de blir litt brisen, og små fulle. 
En 16-åring får da takle dette? Er ikke snakk om en 6 åring. 

Anonymkode: ada90...665

Hvor fikk du frem at at  de dør ? Jeg skrev også det går fint også,  bare snakk med 16 åringen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hei, 

Vi har to barn, 13 og 16 år. Har hatt lite tilgjengelighet på barnevakt i årene med barn, slik at det sosiale livet vårt har følgelig vært svært begrenset. Vi er så og si alltid tilgjengelig for ungene og har et åpent hjem med gode relasjoner til våre ungers venner. 
Tiden går og man merker at man har behov for å være litt mer sosial, dvs. voksentid. Vi er svært lite ute å «fester», og drikker sjelden alkohol, kun når det er snakk om et «sosialt lag». Med andre ord; her er det hverken fredagspils eller helgevin, men det er fordi vi ikke er så glad i alkohol, men som sagt; vi nyter det når det er snakk om en fest. 
Vi har lyst til å invitere venner på mat og godt drikke, og siden vi er en del av en livlig gjeng, så vil det også bli livlig her hjemme. Livlig mener jeg at det blir musikk og dans og at man blir i godt humør. Mitt spørsmål er; kan 16 åringen være hjemme til tross for fest i stua? Han kommer til å game likevel og har rommet sitt i etg. 13-åringen kommer ikke til å være hjemme. 

Noen som vil dele erfaringer? Ungene våre har sett vi har drukket alkohol til feks mat når vi har vært ute å spist på ferier og vi har også hatt vors. Vors vi har hatt, så har ingen blitt synlig beruset, kun vært god stemning. 

Anonymkode: cb1dc...e0c

Så lenge dere voksne ikke tenker at dere eller vennene blir veldig fulle, og holder på hele natten, så er vel ikke dette noe problem? 
Selv ikke med 13-åringen hjemme heller, tenker jeg. 

Våre barn, og en god del andre nabobarn har helt frivillig utsatt seg selv for nabolagsfester (utendørs) der det har vært både alkohol og dans og sang, fra de var 13/14. 
Barna hadde da ikke tilgang på alkohol, men fikk være med på festen til de ikke ville lenger selv. Og det viser seg at de helt fint tåler at foreldrene er "pinlige", og valgte å bli, på tross av dette. 
Har gjentatt det flere år etterpå også. Det virker som om de faktisk foretrekker å blir inkludert i festen. (Men da er de mange samlet, altså. Og det gjør nok en forskjell.) 

Jeg har også vært hjemme mens egne foreldre hadde fest. Husker det fra jeg var 9-10år, faktisk. Holdt meg på rommet mitt og drev med mitt frem til leggetid. Og visste jeg kunne gå ut i stua og spørre foreldrene mine om det var noe. 
De var jo litt annerledes enn vanlig, men ikke noe skummelt for det. 

Anonymkode: e30e2...8af

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

TS igjen her; gjengen som tenker møtes er slutten av 40 og 50 årene, så blir jo ikke helt texas. Værste som kan skje er at det blir musikk, høylytt latter og dans. 16-åringen kjenner alle gjestene. Han kommer til å få sitte i fred og ingen oppsøker han på rommet sitt. Det er ikke snakk om grøftefyll, men at man kan bli i godt humør hvor latteren sitter løsere enn ellers…

Anonymkode: cb1dc...e0c

Skjønner ikke hvorfor noen tenker at dette er et problem i en "normal" familie. En sekstenåring tåler dette godt, problemene oppstår dersom dette hadde vært typisk i helger og ferier. Synes det er merkelig å sende bort ungene sine for en uskyldig fest, hadde mine foreldre gjort det når jeg var seksten hadde jeg lurt på hva i alle dager de skulle ha for slags fest😳

Anonymkode: 1c4b3...e5f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde ikke gjort det. Selv da ungdommen var 17 år så påså vi at det kunne overnatte hos besteforeldre. Har ingen interesse av å ha mine barn hjemme når det er fest heller. Ville hele tiden tenkt på de. Da vil jeg ha voksentid, ikke være mamma samtidig. 

Nå som de er 13 og 16 år har dere ikke mange årene igjen med barn boende hjemme. Plutselig er dere helt alene. 

Anonymkode: aba24...886

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hadde ikke gjort det. Selv da ungdommen var 17 år så påså vi at det kunne overnatte hos besteforeldre. Har ingen interesse av å ha mine barn hjemme når det er fest heller. Ville hele tiden tenkt på de. Da vil jeg ha voksentid, ikke være mamma samtidig. 

Nå som de er 13 og 16 år har dere ikke mange årene igjen med barn boende hjemme. Plutselig er dere helt alene. 

Anonymkode: aba24...886

Hva i all verden foregår på en fest gis dere hvis ikke en gang store unger kan være hjemme. Har dere swingersfest eller hva. 

Anonymkode: 1c4b3...e5f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det går fint.

Men hadde det ikkje vore kjekkare for 16 åringen å overnatte sjå ein venn? Evt dra på kino eller noko? 

Anonymkode: 4a4e4...952

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn av alkoholiker far her

fest hos far var krise. Bare å komme seg unna 

fest hos mor var kjempe koselig. Folk var i godt humør. Det var ekstra snacks til meg på kvelden og dagen etterpå. Folk koste seg. Jeg satt på rommet og mamma hadde Leig en film til meg. De gangene jeg eventuelt gikk ned til de fikk jeg ekstra snop og brus. Før jeg deretter gikk opp igjen.  

så dette spørs veldig hva man gjør det til. Jeg er også UENIG me de som sier at man ikke skal drikke foran barn. Jeg mener man skal vise sunne drikke mønster både til mat, fest osv. lære de etiketten ved de ulike tilstelningene. De kommer til å ta etter hva dere gjør :)  å vise barna sine at foreldrene koser seg er den fin gave til barna og noen av mine beste minner fra barndommen var da foreldrene mine virkelig koste seg 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...