Gå til innhold

Hvordan kan jeg saksøke kommunen når jeg ikke har råd til saksomkostninger?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvordan kan jeg saksøke kommunen når jeg ikke har råd til saksomkostninger? Jeg har 100% ung ufør som jeg fikk for et år siden, og tjener 16.000 over fri rettshjelp grensen på 350.000... Jeg leste en plass at saksomkostninger for en dag ofte blir 100.000!

Jeg vil saksøke for en veldig grov mobbesak gjennom 10 år. Har masse dokumentasjon fra helsetjenester/lege med flere diagnoser, elevmapper fra skolen med dokumentasjon, samt et helt skriv jeg har laget med konkrete hendelser hvor jeg vet navnene til de som gjorde det og nøyaktig plass. Har enda ikke kontaktet advokat.

Anonymkode: 5061d...44a

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hva godt vil det gjøre å saksøke? La fortiden fare å se fremover

Anonymkode: e5721...fad

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Pengegriskhet.

Anonymkode: 0af93...543

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skjønner meg ikke på det der. Når kommunen betaler så er det alle skattebetalere som betaler. Kommunen bryr seg ikke en dritt hverken av eller til. Annet hadde vært hvis det var 1 spesifikk person man saksøker som må betale. Da kan det gjøre litt vondt. 

Samtidig så skjønner jeg at hvis man har opplevd urett så ønsker man «bevis» på at man har opplevd urett, og at kommunen ikke skal komme unna straff hvis de gjør noe galt, men det er jo ingen straff egentlig. Det kan også være fint å få erstatning hvis man mener at kommunen har ødelagt livet. Å andre siden syns jeg at det viktigste man kan gjøre for seg selv og sin psykiske helse er å la ting ligge i fortiden. 

Som svar: Ta lån. 

Anonymkode: c7469...3b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hvordan kan jeg saksøke kommunen når jeg ikke har råd til saksomkostninger? Jeg har 100% ung ufør som jeg fikk for et år siden, og tjener 16.000 over fri rettshjelp grensen på 350.000... Jeg leste en plass at saksomkostninger for en dag ofte blir 100.000!

Jeg vil saksøke for en veldig grov mobbesak gjennom 10 år. Har masse dokumentasjon fra helsetjenester/lege med flere diagnoser, elevmapper fra skolen med dokumentasjon, samt et helt skriv jeg har laget med konkrete hendelser hvor jeg vet navnene til de som gjorde det og nøyaktig plass. Har enda ikke kontaktet advokat.

Anonymkode: 5061d...44a

En sak du diskuterer med en advokat som jobber med denne typen sakskompleks.

Anonymkode: e02f4...b73

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Pengegriskhet.

Anonymkode: 0af93...543

Eventuelt en kompensasjon for tapt inntekt som følge av skade direkte/indirekte kommunen har påført? 

Anonymkode: b027b...500

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hvor lenge er dette siden ? hvem har du blitt mobbet av ? hvilken dokumentasjon konkret har du ? vanskelig å komme noe vei om det er mobbing fra medelever f.eks.og skolen kan vise til iverksatte tiltak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Det kan være veldig terapi i å gjøre det, og ikke minst får man oppreisning for tapt barndom og arbeidsliv!

Anonymkode: 6164d...3d3

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Postet svar i den andre tråden først, men legger den her også:

Reglene for fri rettshjelp finner du i rettshjelploven. Det finnes unntaksregler for inntektsgrensen. Det kan være lurt å ta en telefon til Statsforvalterens rettshjelpsavdeling for å høre hva du eventuelt kan ha rett på. I min forrige jobb hadde jeg mye kontakt med dem, dyktige og hyggelige folk hos alle kontorene jeg snakket med :) 

Når det er sagt er det ikke et krav å ha advokat når man går til sak, men det er som regel lurest. Og så er det jo en risiko for at man må betale motparts sakskostnader hvis man taper saken. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vore i kontakt med Stiftelsen Rettferd? Dei jobbar og bistår med oppreisingssaker, mot feks kommune. 

Saksar frå heimesida deira: 

Hva vi jobber med

Målsettingen er å hjelpe utsatte enkeltpersoner i samfunnet vårt, og som har vært utsatt for:
- Feilplassering i skolehjem, barnehjem og fosterhjem, manglende inngripen, seksuelle overgrep, mangelfull skolegang og mobbing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er du villig til å sitte igjen med gjeld for å gå til sak med kommunen fordi du opplever at det har blitt gjort urett, eller vil du gå til sak fordi du mener du har rett på erstatning for det kommunen har gjort?

Om det er sistnevnte, så er det stor fare for at du ender opp med å få det dårligere økonomisk, ved at du taper saken og må betale for motpartens kostnader også. Dette er ikke USA, og erstatningsbeløp er vanskelig å få om det ikke er svært godt dokumentert at noe kunne ha vært gjort annerledes. Er ikke nødvendigvis sånn at kommunen kan stilles som ansvarlig fordi en lærer valgte å ikke ta tak i problemet osv.

Om du trenger closure og det oppnås ved at du vinner saken (dermed får bekreftelse på at det er gjort noe feil) kan det ende opp med at du blir svært skuffet og ikke får det, og føler deg enda mer sviktet fordi føler at retten svikter deg også. 

Høres veldig risikabelt, men nå kjenner vi jo ikke til detaljene i saken, men jeg støtter meg på de som sier at å ta en telefon til Statsforvalteren for å få råd eller høre med Stiftelsen Rettferd kanskje kan hjelpe.

Anonymkode: af311...f51

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du kan kontakte Jussbuss? https://foreninger.uio.no/jussbuss/

Dette er jusstudenter som tilbyr hjelp. De kan i hvert fall lede deg i riktig retning og spare deg for advokatutgifter. 

Forstår som svært få andre her hva mobbing gjør mot et menneske, også over tid. 

Lykke til, ønsker deg alt godt ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...