AnonymBruker Skrevet 5. januar #1 Del Skrevet 5. januar Jeg har planer om å Marie Kondoe hele leiligheten min, gå gjennom absolutt alle skuffer, skap og ting jeg har. Satser på å bli kvitt en del for selv om det bare er jeg som bor her så har jeg ganske mange unødvendige ting... Kommer selvfølgelig til å gi vekk alt som er mulig å gi vekk (ikke ødelagt o.l). Noen som har gjort det før og kan dele noen tips? Anonymkode: cd68d...aa7 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar #2 Del Skrevet 5. januar Jeg leste boka før vi flyttet. Var veldig nyttig, spesielt det hun skriver om å ta vare på ting fordi man ikke har samvittighet til å kaste dem. Jeg ga bort noen stygge bryllupsgaver. Og en haug med klær. Kastet papirer og notater fra studier Anonymkode: 3cccc...b67 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MiniMjau Skrevet 5. januar #3 Del Skrevet 5. januar Ja, har gjort det. Befriende og fantastisk. Jeg "pratet" ikke med hver gjenstand, men ryddet i kategorier sånn hun beskriver. Det vanskeligste er å faktisk klare å kvitte seg med ting, gi slipp, og ikke beholde alt , tilfelle rottefelle. Der har "the minimalists" en regelbok som var nyttig for meg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar #4 Del Skrevet 5. januar Jeg kom aldri så langt jeg tenkte siden tre barn tross alt drar en mengde "ting" i hus. Men det har gjort noe med tankesett mitt. Jeg kvitter meg ned mye mer enn tidligere, tar ikke vare på ting "I tilfelle" og har romslige boder, skuffer og skap. Lykke til 😊 Anonymkode: 47b3c...503 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar #5 Del Skrevet 5. januar Åh! Forfriskende! Har bare sett serien og begynt litt, uten å ha klart det like godt som jeg ønsker. Men det er en drøm. Syns tipsene hennes er veldig gode. Men! Om du er noe som meg og har lav evne til å gjennomføre når ting blir overstimulerende og bare lever i kaoset. Kanskje prøv litt først? Som en kategori i klesskapet istede for alt du har? Ganske sikker på at hun sier hent frem alt, så får du se alt du har. Men å gjennomføre krever selvbeherskelse ikke alle har. Lykke til 🌊🌞 Anonymkode: 25385...7a0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar #6 Del Skrevet 6. januar Akkurat Marie Kondo metoden med å rydde etter kategori,har jeg ikke tålmodighet til. Selv om teorien virker bra. Anonymkode: d0b39...33a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar #7 Del Skrevet 6. januar Til og med Marie Kondo gav opp Marie Kondo-metoden 🤪 Anonymkode: be0a2...1a1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar #8 Del Skrevet 6. januar Jeg bruker elementer av kategorien. Størst effekt fikk jeg av å fjerne alt jeg skulle rydde fra der det var. For eksempel tømme kjøkkenskuffen der jeg har redskaper på kjøkkenet, så legge tilbake det jeg faktisk bruker og trenger. Opplever at jeg da kvitter meg med mye mer enn om jeg plukker bort det jeg mener skal ut. Jeg gikk over til å henge mest mulig klær. Og brette alt slik at det står på høykant. Det gjør det mye mer oversiktlig i skuffer. Gjelder også handklær og sengetøy; jeg ruller det, slik at det står på høykant i skuffer. Ellers roterer jeg bare huset gjennom året, i stedet for å ta alt på en gang. Har dediktert plass til hver kategori, og opplever jeg at det begynner å bli fult eller uoversiktelig, så fjerner jeg alt, og sorterer det inn igjen. Anonymkode: 01245...fc2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar #9 Del Skrevet 6. januar Det er en god metode. Det kan være vanskelig å gå gjennom kategori for kategori dersom man ikke vet hvor man har alt, om det er spredt over flere rom og man har mange rom og stort hus og mange ting. Men det gjør godt. Og ikke minst er det viktig å holde på det, ikke dra inn nye ting etterpå. Det er deilig med lite ting. Gjorde en opprydding for flere år siden og har klart å holde det ved like. Mesteparten av det i huset mitt er forbruksting. Anonymkode: c5ed4...9e0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar #10 Del Skrevet 6. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er en god metode. Det kan være vanskelig å gå gjennom kategori for kategori dersom man ikke vet hvor man har alt, om det er spredt over flere rom og man har mange rom og stort hus og mange ting. Men det gjør godt. Og ikke minst er det viktig å holde på det, ikke dra inn nye ting etterpå. Det er deilig med lite ting. Gjorde en opprydding for flere år siden og har klart å holde det ved like. Mesteparten av det i huset mitt er forbruksting. Anonymkode: c5ed4...9e0 Man kan tenke underkategorier. Sko har jeg for eksempel tre steder. Treningssko og fritidssko. Pensko/hæler. Og alt annet. For meg er dette tre kategorier når jeg tar opprydning. Det er gjerne en grunn til at man har ting ulike steder - det er ting med ulikt formål. For eksempel har vi to lokasjoner for sengetøy, det er jo fordi der er tiltenkt ulike rom/formål. Så ingen vits i å samle dette når det skal ryddes. Anonymkode: 01245...fc2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar #11 Del Skrevet 6. januar AnonymBruker skrev (11 timer siden): Noen som har gjort det før og kan dele noen tips? Tips: - Om du finner ting du ikke visste du hadde, da trenger du det ikke. - Har du ikke brukt en ting på to-tre år, da er det lite sannsynlig at du vil bruke det i det hele tatt. Anonymkode: c5ed4...9e0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar #12 Del Skrevet 6. januar Herlig med opprydding! Jeg har ikke brukt selve metoden med kategorier og "snakke" med hver gjenstand, men har brukt elementer av det. Og livet er så mye bedre uten for mange ting. Jeg har kommet over 2 metoder som var til god hjelp for å kvitte meg med ting: 1. "Hvis det hadde kommet bæsj på denne gjenstanden, hadde jeg da vasket den og tatt vare på den - eller kastet?" Og 2. "Hvis jeg skulle flyttet til en annen del av landet, ville jeg betalt for å få denne gjenstanden fraktet dit?". Anonymkode: 9fafa...709 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MiniMjau Skrevet 6. januar #13 Del Skrevet 6. januar https://www.theminimalists.com/rulebook/ Her er reglene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #14 Del Skrevet 10. januar Tusen takk for at dere deler alle sammen. Jeg har så vidt begynt nå og det er veldig kjekt å få det litt mer ryddigere og oversiktlig Anonymkode: cd68d...aa7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar #15 Del Skrevet 11. januar AnonymBruker skrev (På 5.1.2025 den 21.33): Jeg har planer om å Marie Kondoe hele leiligheten min, gå gjennom absolutt alle skuffer, skap og ting jeg har. Satser på å bli kvitt en del for selv om det bare er jeg som bor her så har jeg ganske mange unødvendige ting... Kommer selvfølgelig til å gi vekk alt som er mulig å gi vekk (ikke ødelagt o.l). Noen som har gjort det før og kan dele noen tips? Anonymkode: cd68d...aa7 Aner ikke hvem Marie er, googlet henne og kommer nok ikke til å følge en bestemt liste. Men jeg har samlet opp utrolig mye ting over mange år, så noe må gjøres. Målet mitt er å få det såpass at jeg ikke trenger få panikk hvis vaktmester e.l. må inn i boligen på kort varsel. Det blir panikkrydding hver gang. Jeg har så langt klart å rydde på overflaten så ting ser noenlunde ut og ikke flyter, men fortsatt litt for mange ting stablet rundt omkring. Så neste steg er den kjipe delen, rydde i det som ikke er synlig, i skuffer og skap. Det føles lite inspirerende, siden resultatet av arbeidet ikke blir umiddelbart synlig. Men ideen er jo at jeg etter hvert skal få noe av det jeg har stablet, inn i skapene. Men er jeg alene om å føle at det ikke hjelper? Vet jeg må være mer tålmodig, men jeg sorterte ut to avfallsposer med gamle klær jeg skal levere til gjenvinning, og skapet føltes nesten trangere etterpå 😅 Men er jo helt i startfasen med dette, så hvis jeg klarer å fylle flere poser må det da merkes etter hvert. Også litt kjipt at ødelagt tøy visstnok må i egne containere nå fra nyttår, og sånne finnes ikke her enda. Vet ikke helt hva jeg da skal gjøre, på kommunens sider står det fortsatt at det skal i restavfall, og Fretex vil bare ha helt tøy. Og store tunge ting får jeg ikke kastet lenger, uten å bestille søppeltaxi e.l. Anonymkode: 767e1...026 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar #16 Del Skrevet 11. januar Er det forresten noen som har erfaring med firmaer som tømmer boder? Er det verdt pengene? Jeg tenker egentlig at siden jeg har lang tidshorisont på ryddingen, er det kanskje like greit å selv ta med litt til restavfall hver gang man er ute. Og så bestille tømming når de store tingene står igjen. Ja, jeg har mye i boden som dere sikkert skjønner. Problemet er at jeg ikke har full oversikt over alt og bør sortere hva jeg vil ta vare på. Selv om det kanskje hadde vært lurest å bare lukke øynene og latt noen andre tømme. Jeg håper å følge en sånn plan Boden ---> Søpla Kottet ----> Boden Skuffer og skap ----> Kottet Resten: Ryddig Ser jo at veien er kortere om mest mulig går rett i søpla men håper i hvert fall å sitte igjen med bare ting jeg har bruk for eller er glad i. Tenke over hva jeg ville savnet hvis alt forsvant. Anonymkode: 767e1...026 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar #17 Del Skrevet 11. januar Lykke til,du kommer til å gi opp halvveis! For hvor skal man bli kvitt alt? Salg går tregt,gi bort går tregt og søppel krever mye tid å få kjørt på miljøplass. Det ender med hauger som er sortert men som ligger til mellomlagring i påvente av salg, bortkjøring. Og så er man like langt. Anonymkode: 9597c...385 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar #18 Del Skrevet 11. januar AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Lykke til,du kommer til å gi opp halvveis! For hvor skal man bli kvitt alt? Salg går tregt,gi bort går tregt og søppel krever mye tid å få kjørt på miljøplass. Det ender med hauger som er sortert men som ligger til mellomlagring i påvente av salg, bortkjøring. Og så er man like langt. Anonymkode: 9597c...385 Stemmer dessverre ganske godt med de forsøkene jeg har hatt før 😅 Men litt nærmere har jeg i hvert fall kommet. Men skulle ønske det var lettere å bli kvitt avfall ja, veldig tungvint for oss uten bil. Ironisk at det skal sorteres stadig mer av miljøhensyn, samtidig som det er vanskelig å gjennomføre uten bil. Anonymkode: 767e1...026 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar #19 Del Skrevet 11. januar Er det brukbare ting som du skal kvitte deg med, kan det bli hentet av lokale loppemarkeder. Man kan få gratis banankasser i matbutikkken, så det er bare å samle oppi der til det kan bli hentet. Da går det som nå er søppel for deg til en god sak. Anonymkode: 7f67a...018 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar #20 Del Skrevet 11. januar AnonymBruker skrev (På 5.1.2025 den 21.33): Jeg har planer om å Marie Kondoe hele leiligheten min, gå gjennom absolutt alle skuffer, skap og ting jeg har. Satser på å bli kvitt en del for selv om det bare er jeg som bor her så har jeg ganske mange unødvendige ting... Kommer selvfølgelig til å gi vekk alt som er mulig å gi vekk (ikke ødelagt o.l). Noen som har gjort det før og kan dele noen tips? Anonymkode: cd68d...aa7 Syns dette virker overkommelig kun for de som bor aleine....jeg har ungdommer og mann i hus, og uansett hvordan jeg rydder er det kaos... Anonymkode: 37f28...43e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå