Gå til innhold

Vergemål, få ut farsarv?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Om boligen er solgt så skal dere vel ha krav på farsarven?

Anonymkode: 88ba8...e3a

Hvorfor det? Moren til TS sitter i uskiftet bo. Dette har ingen sammenheng med bolig eller ikke bolig.

Anonymkode: e7d23...161

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det skal nok mye til for at det regnes som i din mors egeninteresse å skifte boet under disse  omstendighetene. 

Det stod mye relevant her: https://fasteverger.no/wp-content/uploads/2017/11/Nr-20-Skifte-av-uskiftebo.pdf

Anonymkode: 1d515...f01

Takk, denne så nyttig ut. 

Om det ikke går gjennom, så gjør det ikke det, men jeg vil gjerne sjekke ut muligheten. 

Anonymkode: 6bf48...e8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hadde vi visst da det vi vet nå om hennes helsetilstand ville vi kanskje valgt det annerledes. Siden ingen kan spå fremtiden godkjente vi at hun skulle få sitte i uskiftet bo, for på tidspunktet var det det naturligste i verden. 

Dette er selvfølgelig informasjon som er for seint for dere, men for andre som kan havne i samme situasjon er å få signert en fremtidsfullmakt for tilfeller som dette veldig lurt å gjøre. 

Anonymkode: 7baf3...c11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er selvfølgelig informasjon som er for seint for dere, men for andre som kan havne i samme situasjon er å få signert en fremtidsfullmakt for tilfeller som dette veldig lurt å gjøre. 

Jeg er litt usikker på om fremtidsfullmakt muliggjør skifte av bo? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg er litt usikker på om fremtidsfullmakt muliggjør skifte av bo? 

Det kan hende du har rett, jeg skrev før jeg tenkte meg om, men så googlet jeg og fant dette fra statsforvalteren: 

"En fremtidsfullmakt kan omfatte ivaretakelse av personlige eller økonomiske interesser, og kan f. eks omfatte retten til å disponere konto og eiendeler, betale løpende utgifter og gjeld, selge eiendom, gi bort gaver og forskudd på arv, representasjon overfor det offentlige eller private og skifte av dødsbo. "

Der ser det ut som man kan gi disp til forskudd på arv og skifte. Vi har skrevet dette, og mitt inntrykk var egentlig at det aller meste kunne det gies fremtidsfullmakt for, bare man inkluderte det i avtalen - men for oss vil ikke dette være aktuelt, så vi satt oss ikke inn i dette tema. Men for de det måtte gjelde bør det selvsagt undersøkes nærmere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Felles barn kan vel ikke kreve skifte om foreldrene var gift og hadde felleseie? 

Gjenlevende ektefelle har i slike tilfeller hatt rett til å sitte i uskiftet bo. Er dette forandret?

https://advokatmatch.no/uskiftet-bo

Anonymkode: 4dd3e...9d7

Nei, felles barn kan ikke kreve det. Hver gang noen lager en tråd om arv kommer det hobbyjurister og gir råd som er helt feil. Man skulle tro de som skriver er på fylla. Jeg skjønner ikke at de har samvittighet til å villede folk sånn.

Anonymkode: 575b1...6b7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hørt om å sloss mot vindmøller? Det gjør du her. Når begrunnelsen din lenger ned er dyr sykehjemsplass, så blir dette bare til å spy av. 

Anonymkode: 061b0...e7f

Ikke glem at de sikkert har betalt skatt til felleskassa i alle år sånn at vi har fått rimeligere bhg plass. Ja DET er til å spy av.

Anonymkode: d2f32...669

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når hun var ved sine fulle 5 pleide hun å gi pengegaver og evt forskudd på arv til dere? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fighter83 skrev (Akkurat nå):

Når hun var ved sine fulle 5 pleide hun å gi pengegaver og evt forskudd på arv til dere? 

Ikke relevant her. Statsforvalteren må avgjøre om det er i mors egeninteresse å tre ut av uskifte. Det er vel heller liten sannsynlighet for det ut fra opplysningene vi har fått her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, det er for sent for oss. Fremtidsfullmakt hadde gjort ting mye enklere for oss, ikke bare mht arv. Prosessene gjennom statsforvalter oppleves som tunge, selv om jeg forstår at det er en grunn til at det er det. 

Fighter83 skrev (29 minutter siden):

Mens hun fremdeles var ganske klar snakket hun om at hun ønsket å fordele pengene etter pappa mellom meg og søsknene mine. Dette har jeg ingen dokumentasjon på, så det blir bare en påstand fra min side. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...