Gå til innhold

5 åringen ønsker å dra på dyr ferie…

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke rart at det virker dyrt,når dere da har brukt opp feriebudsjettet på en annen tur.

Anonymkode: d7102...ffa

Parker i Norge er dyre men det kommer av at vi har høye priser pga høye lønninger.

Er mye i parker med mine når jeg er på camping med de om sommeren, men har _alltid_ med egen mat og drikke for det det er for dyr og usunn mat som stort sett tilbys

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Vi dro til en dyrepark i Sverige. Der får man bo midt i dyreparken, og er mye billigere enn Kristiansand. 

https://www.borasdjurpark.se/wildlife-camp/

Anonymkode: 4d33b...b4d

Er ikke i nærheten av like bra som Kristiansand. Ja, jeg har vært der. 

Anonymkode: 82b4c...7c3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Vår 5 åring er veldig interessert i dyr for tiden, i fjor høst var det en av vennene i barnehagen som hadde vært i Dyreparken. Siden har han mast om å dra dit. For oss blir det en dyr ferie, da vi bor 5-6 timer unna parken. Drar vi dit må vi sørge for både hotell/annen overnatting og ser for meg mye restaurant og kafébesøk for å kunne spise. 

Jeg lurer på om det er billigere og bedre å dra dit i begynnelsen/midten av mai? Istedenfor i skoleferien, da det er høysesong. Holder det med 2 dager i Dyreparken? Er alt åpent i Dyreparken i mai? Eller må man dra i sommerferien for å få med seg alt? 

Hva er budsjettet for en familie på 4, yngste er 1 år,  vi skal være der i 2 dager… Noen tips og triks for å gjøre det billigst mulig? 

Anonymkode: 4b594...303

Dyrt å reise der ja, men gode minner og veldig kjekt for barna! Blir vel så dyrt som du lar det bli. Matpakke? Telt eller hotell? Det meste åpent på sommeren mem mer kø og da!

Du er den voksne, du bestemmer, ikke 5åringen!

Men har du råd ville jeg absolutt anbefalt det!

Forstår godt at barn vil gjøre sånt. Trodde det var snakk om en reise til Maldivene..

Forstår selvsagt at ikke alle har råd til det!

Kjenner og flere som sier de ikle har råd til ferier og ting,ikke tar med barna på noe eller kjøpe noe særlig til de, men råd til ferie til seg selv og kjæresten i syden, nye merkeklær eller ut å spise/byen/hotel ofte har de..

Anonymkode: 8ad61...934

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristiansand dyrepark er helt genial. Vi er innom en langhelg hvert år. Overnattingen er da heller ikke krisedyr. Maten er dyreparkens svake punitive, der spiser vi på restaurantene på Sørkandssenteret 5 minutter unna rett og slett fordi de er mye bedre. 

Anonymkode: 82b4c...7c3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med så små barn ville jeg reist når hele parken var åpen, hvis de er interessert i Hakkebakkeskogen osv. Kan reise helt i starten av skoleferien, første helga f.eks. 

Vi tar alltid med mat inn, det er både dyrt og ikke spesielt god mat der. Mange fine steder å spise niste i parken. Det er dag 1 som koster med billetter, de andre dagene er ikke så dyre. Vi har flere ganger hatt tre dager, der vi har hatt halve dagen i parken og noen timer i badeland. 

Leie hytte, telte eller airbnb?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor 20 timer unna og måtte også overnatte (selvfølgelig). Også på vei dit! Hvis det ikke er jul eller skoleferie når dere reiser, så er det mindre ting som foregår. Det beste er nok i slutten eller begynnelsen av høysesongen. Vi har vært der to ganger. En gang med med hele svigerfamilien, når vår unge var bare 1 år. vi leide hytte. Vi valgte å bo på campingplass et stykke sør for Kristiansand - der var det billigere, selv om vi måtte kjøre et lite stykke. Hadde vel 3-4 overnattinger, og var 2 dager i parken. Det er absolutt mulig å gjøre det overkommelig. Lagde mat på campingen -  Tok med mat og drikke i parken! - det er dyrt å spise måltidene sine der, og mange av de billigste stedene er så som så… Mange hadde med en sånn liten trillevogn med kjølebag og hadde picnic eller grillet ute. Det er muligheter til det! Neste gang vi dro var barnet vårt 5, Da leide vi ferie-leilighet ikke langt fra, også da 3-4 overnattinger Det var dyrere å bo, men også da lagde vi mat i leiligheten og tok med oss niste til parken!. To dager holdt - men vi kunne vært der kanskje en dag til for å fått med oss enda mer. Bestill billetter på nett. Er ofte litt rimeligere og man slipper kø. Sabeltannshow var den gang en stor ting for barnet vårt (den store helten) og vi har i alle år etterpå vært utrolig glade for at vi tok oss tid og råd til å reise! Stort for oss voksne også. Hvis dere alle har lyst til å reise - Gjør en greie av det, og ta med barnet på sparinga. finn ut hvordan dere kan gjøre turn billigere, spar så mye dere kan på forhand, bestill overnatting tidlig - ønsk penger til bursdager osv. Lykke til - håper dere får det til! 

Anonymkode: 4fd54...efd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En 5 åring gar så vidt begynt å ha minner. Var selv i dyreparken som liten. Vi bodde nær den.

Men jeg husker jo ingenting av det. 

Kanskje dere kan spare til om 2 år eller lignende?

Anonymkode: b6c2d...0a5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Selvfølgelig er det billigst å si nei 😅 Også fordi vi skal på ferie i slutten av februar. Men den ferien i februar er noe vi foreldre har gledet oss veldig til, det er kanskje ikke det morsomste for han. Tenkte derfor at 5 åringen kunne få noen dager i Dyreparken. Han vil helst se «eksotiske» dyr som sjiraffer og tigre 😅

Jeg er klar over at det er et barn det er snakk om, men det å være dyrevenn hører altså ikke sammen med å betale for å se på dyr i fangenskap i omgivelser som er totalt unaturlige for dem.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok med meg mine 3 barn til dyreparken. Er alenemor og den gang da gikk jeg på aap.

Vi bodde i telt på hamresanden camping. Hadde 3 dager i parken og på badeland. Vi tok med nistepakker og vannflasker. Kjøpte en is hver i parken per dag. Tror også de fikk hver sin sukkerspinn eller noe sånt. Hver kveld kjøpte vi en take-away pizza til middag og spiste på campingen. 

Mye moro på campingplassen også for barna. De storkoste seg! 

Kan ikke huske at det var så fryktelig dyrt? Vi hadde spart til denne ferien da. Og vi hadde en overnatting i Oslo hos et familiemedlem siden vi bor 11 timer unna dyreparken. 

Man trenger ikke gjøre det så veldig dyrt😊 bare forbered ungene på forhånd om at dere ikke har råd til å kjøpe alt mulig inne i parken.

Mine hadde 300 kr hver I lommepenger som de disponerte fritt. 

Anonymkode: 3110b...742

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal lære deg et ord som du kan bruke neste gang ungen krever en dyr ferie. Det hat vært veldi suksess tidligere og det er ordet NEI!

Er dagens foreldre virkelig så tafatte at dere ikke kan si nei til ungene deres? 🙄

Anonymkode: ae5c7...49e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke dette er en dyr ferie, et eller annet skulle dere vel gjøre i løpet av neste sommer og barnet kan godt få være med å komme med ønsker.

Dere har fått mange tips til å gjøre det billigere, lavsesong, ta med mat, bo billig osv

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en femåring heier man opp at en tur i den lokale zoo er enda mer kult og fantastisk enn den dyreparken som vennen snakket op. 

Problem løst. 

Anonymkode: ca3bb...99a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Larissa 2 skrev (4 timer siden):

Helt enig! Man lar vel ikke 5-åringer bestemme ferie 🙈

Så da kan man som forelder av prinsipp ikke gjøre det femåringen har spurt om?

Jeg skal lære deg et ord som du kan bruke neste gang ungen krever en dyr ferie. Det hat vært veldi suksess tidligere og det er ordet NEI!

Er dagens foreldre virkelig så tafatte at dere ikke kan si nei til ungene deres? 🙄

Hvor står det at femåringen krever? 

Anonymkode: 32c3a...deb

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så barna dine får aldri ønske seg ferier ? De får alltid nei?

Anonymkode: 399d6...190

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så barna dine får aldri ønske seg ferier ? De får alltid nei?

Anonymkode: 399d6...190

De får ikke ferie som er dyrere enn det vi har budsjett til. Ferie er det vi foreldre som bestemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De får ikke ferie som er dyrere enn det vi har budsjett til. Ferie er det vi foreldre som bestemmer.

Men en 5-åring vet ikke hva ferie koster. De har vel lov å ønske seg hva som helst? Man må ikke si ja.

Anonymkode: 515fb...b0c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta med telt og bo på campingplassen mellom  dyreparken og Kristiansand, barn elsker det!! Ta med en vogn eller noe dere kan trille med, ha med nok drikke og mat i parken, middag lager dere på campingplassen. Knall ferietur for en billig penge! 

Anonymkode: 07bf4...65f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

uff for en holdning, personlig mener jeg at barn bør ha sitt og si på ferie de og, TS skriver jo her at de har valgt en ferie som ikke er for femåringen, da synes jeg femåringen bør få sin ferie, eller finne en ferie som passer for alle.

Barn bør bli inkludert på slike ting.

Anonymkode: 4e1b7...006

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor enda lengre unna, men jeg er så glad for at vi tok med barna dit for noen år tilbake. Natten vi kom frem bodde vi på et billig overnattingssted litt unna dyreparken, så bodde i Abra havn i to netter. Dette var i høysesong. Kostet jo litt men jeg er glad vi gjorde det. For en opplevelse! Har lyst til å dra dit igjen 🤩

Anonymkode: 83eb9...541

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.1.2025 den 20.50):

Vår 5 åring er veldig interessert i dyr for tiden, i fjor høst var det en av vennene i barnehagen som hadde vært i Dyreparken. Siden har han mast om å dra dit. For oss blir det en dyr ferie, da vi bor 5-6 timer unna parken. Drar vi dit må vi sørge for både hotell/annen overnatting og ser for meg mye restaurant og kafébesøk for å kunne spise. 

Jeg lurer på om det er billigere og bedre å dra dit i begynnelsen/midten av mai? Istedenfor i skoleferien, da det er høysesong. Holder det med 2 dager i Dyreparken? Er alt åpent i Dyreparken i mai? Eller må man dra i sommerferien for å få med seg alt? 

Hva er budsjettet for en familie på 4, yngste er 1 år,  vi skal være der i 2 dager… Noen tips og triks for å gjøre det billigst mulig? 

Tok med 4 åringen og bestemor i fjor sommer. Bor 10 timer unna med bil. 16 timer ble det en vei pga lading

Leide bil og sov på safaricampen.  Hadde med mat og drikke inn i parken, samt snacks. Spiste vel kun middag der. Og sparte penger fra januar til juli (når vi skulle dra) . Holdt mer enn nok for oss. 

Leiebil: 7000 (pluss 1000 kr i forsikring og 2000 i depositum)

Strøm: 2000

Overnatting i safaricampen: 13.900 (for meg , bestemor og 3 åring , 4 natt)

Mat og drikke: kjøpte det meste på butikken.  Kveldsmat, frokost og mellommåltider.  Middag inne i parken og noen dager lunsj pga været. 

Kjøpte jo litt annet der inne også, men det er jo valgfritt

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...