AnonymBruker Skrevet mandag kl 17:23 #41 Del Skrevet mandag kl 17:23 Virrevirrevapp skrev (30 minutter siden): Man mister blod hver måned. De fleste trenger jerntilskudd i fruktbar alder. Men ja, man må overvåke sine nivå hos legen. På eget initiativ. Leger gir ingen automatisk oppfølging på fruktbarhet. Men da foreslår jeg at du ikke anbefaler alle å ta jerntilskudd. For mye jern har negative konsekvenser for helsen, og noen har en arvelig tilstand (primær hemokromatose) som gjør at det kan være farlig å ta tilskudd. Det er ikke automatisk oppfølging på så veldig mye hos legen, man må stort sett ta kontakt selv. Anonymkode: 20165...744 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym6789 Skrevet mandag kl 17:38 #42 Del Skrevet mandag kl 17:38 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Trenger ikke å skrive hvorfor. Blir jo ikke fravær, for hun er jo der selv om hun ikke deltar på svømmingen. Enten så ser de på, eller så har lærere alternativ opplegg. Mensen er jo ikke noe uvanlig. Anonymkode: 29152...7c8 Åja, trodde det ble fravær om de ikke deltok i svømmingen, selvom det er tilstede. Vi så på, men måtte opplyse om grunn. Men det 20 år siden plutselig 😅 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 18:28 #43 Del Skrevet mandag kl 18:28 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hæ? Man må da ikke ha samleie før man skal bruke tampong. Tror du at man ved samleie åpner en form for port? TS. Det er bare å sende melding til lærer. Selvsagt slipper hun å ha svømming når hun har mensen. Anonymkode: a47de...43d For noen er det slik, ja. Skjedekransen kan ha så lite hull at det ikke er plass til minste tampong, og det gjør jo vondt å ødelegge den. Anonymkode: d3078...ed7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 18:33 #44 Del Skrevet mandag kl 18:33 Virrevirrevapp skrev (1 time siden): Man mister blod hver måned. De fleste trenger jerntilskudd i fruktbar alder. Men ja, man må overvåke sine nivå hos legen. På eget initiativ. Leger gir ingen automatisk oppfølging på fruktbarhet. Makan til sykeliggjøring av helt naturlige prosesser hos alle kvinner 🤯 Anonymkode: d94b4...cd0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 19:16 #45 Del Skrevet mandag kl 19:16 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Er ikke alle som klarer å bruke. Og en ska heler ikke tvinge til å bruke det heler. Er tilogmed voksene som ikke klarer å bruke tampong. Har selv ungdom og ho nekter å bruke tampong, flere av vennene bruker heler ikke. Tilogmed da ho ble henvist til gynekologen pga store smerter så sa gynekologen jeg går ikke inn å sjekker der nede. Vi tar ultralyd. Årsak enkelte får faktisk vondt av å stikke noe opp der Anonymkode: 85088...3d1 Da setter de den ikke langt nok inn. Vask hendene, ta på en dråpe vannbasert glidemiddel på tuppen av tampongen, sett foten opp på badvasken, slapp av i underlivet og før tampongen inn helt til man kjenner den når «bunnen». Da kjennes den ikke. Om folk hadde tatt seg bryet å få den langt nok inn og sørge for at det ikke blir for tørt, så ville nok de fleste fått det til. 😉 Bind lukter, er grisete, klamt, uhygienisk og begrenser livsutfoldelse. Anonymkode: d9e98...c02 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 19:47 #46 Del Skrevet mandag kl 19:47 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Da setter de den ikke langt nok inn. Vask hendene, ta på en dråpe vannbasert glidemiddel på tuppen av tampongen, sett foten opp på badvasken, slapp av i underlivet og før tampongen inn helt til man kjenner den når «bunnen». Da kjennes den ikke. Om folk hadde tatt seg bryet å få den langt nok inn og sørge for at det ikke blir for tørt, så ville nok de fleste fått det til. 😉 Bind lukter, er grisete, klamt, uhygienisk og begrenser livsutfoldelse. Anonymkode: d9e98...c02 Kan ikke folk få bruke det de liker og det som funker best for dem? Bind er ikke uhygenisk så lenge man bytter regelmessig, akkurat som med tampong. Det er mye farligere å glemme å bytte tampong enn å glemme å bytte bind. Og angående det at alle voksne kan bruke tampong, si det til de med vaginisme, fremfall eller andre fødselsskader, det er faktisk ganske vanlig. Anonymkode: 20165...744 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 20:07 #47 Del Skrevet mandag kl 20:07 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg svømmer ikke med tampong. Og syns hvertfall ikke ei jente som nettopp har fått mensen skal måtte presses til det, helt innafor å stå over svømming når man har mensen. Hadde sagt i fra til lærer. Husker vi hadde en lærer som mente man måtte bruke tampong eller så ble det anmerkning for å ikke være med, får min datter en slik lærer blir jeg å sette den kraftig på plass. Anonymkode: 44281...a2c Det hadde jeg å! Fikk streng beskjed at tampong måtte jeg bare bruke. Selv om jeg stille forklarte at jeg ikke fikk til å bruke det da det gjorde så vondt. Ingen sympati der gitt. De neste gangene bare ``glemte`` jeg svømmetøyet istedet. Anonymkode: 6cf72...b18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 20:43 #48 Del Skrevet mandag kl 20:43 Har en 15-åring som har hatt mensen ett år. Tok lang tid før hun ble fortrolig med tampong og har brukt mye mensentruser (har 5-6 stk som blir skyldt/vasket hver kveld) Hun takler tampong og svømming om det er de siste par dagene av mensen, men dag 1-2. Lærerne har stor forståelse. Dette er jente med 6 i både fysak og kroppsøving. Hun veksler mellom grønn, rosa og blå tampong og har absolutt ikke hatt samleie for å bruke den grønne. Anonymkode: ab557...d73 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #49 Del Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (19 timer siden): Da setter de den ikke langt nok inn. Vask hendene, ta på en dråpe vannbasert glidemiddel på tuppen av tampongen, sett foten opp på badvasken, slapp av i underlivet og før tampongen inn helt til man kjenner den når «bunnen». Da kjennes den ikke. Om folk hadde tatt seg bryet å få den langt nok inn og sørge for at det ikke blir for tørt, så ville nok de fleste fått det til. 😉 Bind lukter, er grisete, klamt, uhygienisk og begrenser livsutfoldelse. Anonymkode: d9e98...c02 Jeg har vaginisme og får uansett ikke til tampong eller noe som helst annet inn der. Jeg er ikke alene om det. Og jeg er snart 40 Anonymkode: a14b3...b7a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #50 Del Skrevet 3 timer siden Gi beskjed til lærer, så ordner det seg sikkert😊 Anonymkode: b8cb0...464 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #51 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (På 6.1.2025 den 20.16): Da setter de den ikke langt nok inn. Vask hendene, ta på en dråpe vannbasert glidemiddel på tuppen av tampongen, sett foten opp på badvasken, slapp av i underlivet og før tampongen inn helt til man kjenner den når «bunnen». Da kjennes den ikke. Om folk hadde tatt seg bryet å få den langt nok inn og sørge for at det ikke blir for tørt, så ville nok de fleste fått det til. 😉 Bind lukter, er grisete, klamt, uhygienisk og begrenser livsutfoldelse. Anonymkode: d9e98...c02 Herregud, du tror at folk som ikke fikser tampong rett og slett ikke tar seg bryet med å føre den langt nok opp?? Som om det er så himla mye bry?? 🤣 Oppskriften din på å stå med et bein på badvasken vil for meg bety at jeg ikke får den tampongen på plass. Skal jeg gi deg et hint? Vi kvinner har forskjellig anatomi også der, så en oppskrift funker ikke for alle! For meg vil det å stå sånn gjøre det så trangt i skjeden at alt blir smertefullt. Denne tråden er jo stappfull av fordommer og kunnskapsløshet. Skjerp dere!! Anonymkode: e5501...9e8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå