Gå til innhold

Hvorfor er det noen som ikke forteller barnefar at han er far før barnet er noen år gammelt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En venninne av meg fikk vite for noen år siden, da hun var 17 år, at hun hadde en lillesøster på 12ish, som far tydeligvis hadde fått etter en kort romanse. Far fikk ikke vite det før hun selv fikk vite det som 17-åring. Faren tok det vanvittig tungt, og ble deprimert da han fikk vite at barnet var født og hadde vokst opp uten at han visste det. Det ble ringt for hele familien. Grunnen til at mor ikke fortalte det, var fordi faren ikke ønsket å gå videre i forholdet med henne. Hun oppdaget at hun var gravid, og «tok hevn» ved å ikke fortelle ham det. Da jenta var rundt tenåringsalder, lagde hun styr og «krevde» å få vite hvem faren var. Da krøp moren til korset og innrømmet det….. Jenta har kontakt med faren, men de har gått glipp av så sykt mye :( Sånne kvinner som i dette tilfellet, er psyke! 

Anonymkode: 0996d...010

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

En venninne av meg fikk vite for noen år siden, da hun var 17 år, at hun hadde en lillesøster på 12ish, som far tydeligvis hadde fått etter en kort romanse. Far fikk ikke vite det før hun selv fikk vite det som 17-åring. Faren tok det vanvittig tungt, og ble deprimert da han fikk vite at barnet var født og hadde vokst opp uten at han visste det. Det ble ringt for hele familien. Grunnen til at mor ikke fortalte det, var fordi faren ikke ønsket å gå videre i forholdet med henne. Hun oppdaget at hun var gravid, og «tok hevn» ved å ikke fortelle ham det. Da jenta var rundt tenåringsalder, lagde hun styr og «krevde» å få vite hvem faren var. Da krøp moren til korset og innrømmet det….. Jenta har kontakt med faren, men de har gått glipp av så sykt mye :( Sånne kvinner som i dette tilfellet, er psyke! 

«Det ble tungt for hele familien», skulle det stå….

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så du mener at du lot kjæresten din tro han var barnets pappa…? Og hva skjedde så? 

Anonymkode: 8331a...b13

Ikke jeg, men min bror opplevde dette. Hans eks lot som den nye kjæresten var far til barnet. Da det ble slutt mellom de krevde han dna test, denne viste at han ikke var faren. Min bror fikk deretter brev med krav om dna test, som igjen viste at det var hans barn. 

I dag har han samvær med barnet, men det tok en stund før det ble mulig da barnet ikke kjente han. Hyppige besøk før samvær ble gradvis innført. 

De har et fint forhold (far og barn) i dag, men det verste er at eksen later som ingenting…. 

Anonymkode: 9061f...a8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det vel mange grunner til. Jeg hadde aldri fortalt en tilfeldig fyr jeg ikke var i et varig forhold med, at jeg var gravid. Hadde sikkert flyttet langt vekk for å være sikker på han ikke skulle oppdage det og ødelegge livet vårt. Det er ikke bra for barn å være en slags gjenstand som skal flyttes hit og dit for å tekkes to foreldre, og aldri få ha et fast og trygt hjem.

Anonymkode: 7f738...1aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Det er det vel mange grunner til. Jeg hadde aldri fortalt en tilfeldig fyr jeg ikke var i et varig forhold med, at jeg var gravid. Hadde sikkert flyttet langt vekk for å være sikker på han ikke skulle oppdage det og ødelegge livet vårt. Det er ikke bra for barn å være en slags gjenstand som skal flyttes hit og dit for å tekkes to foreldre, og aldri få ha et fast og trygt hjem.

Anonymkode: 7f738...1aa

Ikke så bra for barnet å ha en mor som leker gud heller 

Anonymkode: 204b5...a27

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fy så dårlig gjort av den kvinnen som ikke fortalte noe. Jeg lurer på om slike angrer? Tviler på ei sånn kvinne hadde innrømmet at det hun gjorde var galt og veldig veldig stygt gjort mot sitt eget barn. Å frata sin egen datter å få vokse opp med sin ekte far og vite hvem han er i så mange år. I tillegg frata henne en halvsøster. 

Det er også stygt gjort mot faren. Det burde ikke være lov å være så slem mot noen.
Det skulle vært slik at kvinner som nekter å fortelle ett barn hvem faren er og nekte en mann å få vite at han er blitt far må betale erstatning en skikkelig stor sum også, både til barnet og til faren. Det bør Norge kjempe for at det blir slik.

Kun greit å ikke fortelle faren for å beskytte barn mot vold og rus. Ellers må det bli forbudt i Norge. 

Til kvinner som tenker på å ikke bry seg om å si det til barnefaren. Tenker dere på hvor mye dere kan ødelegge for barnet deres? Tenker dere på at en dag når barnet blir større og finner ut av hvem faren er og at du ikke har giddet å sagt det, at barnet ditt kanskje ikke vil ha kontakt med deg? Fordi du fratok barnet ditt sannheten om faren sin og en oppvekst med han? Å ta hevn mot en mann du er sinna på kan skade ditt eget barn. Ja det går utover barnet ditt. Ett voksent menneske bør skjønne såpass.

Endret av GlitrendeSjokolade
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenker det er for å slippe kontakt, de få jeg kjenner som har gjort det har gjort det fordi far ikke var en bra person og barnet har et lettere liv uten. De har selvsagt fått vite hvem faren er når de har blitt tenåringer/myndige.

Når det er sagt så mener jeg alle har rett til å få vite hvem ens foreldre er men i noen tilfeller så er det hensiktsmessig at både barn og mor får utsette den informasjonen inntil passende tidspunkt. Det må nesten mor så fremt hun er oppegående få bestemme, problemet oppstår jo når mor er et ræva menneske og bare gjør det for å være jævlig men det er jeg et fåtall av de som har legitime grunner for å utsette slik informasjon.

Anonymkode: e46e2...e20

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det hjelper ingen ting annet enn å eventuelt avsløre at kvinnens nåværende partner ikke er far til barnet. Jeg tolket det ikke som at det var dette som var problemstillingen presentert i overskriften.

Anonymkode: 2d197...751

Problemstillingen var;

hvordan kan mødre unngå å fortelle far om deres felles barn før barnet er noen år gammelt, hvilke erfaringer har kvinner (og menn) med at dette først kommer fram så lenge etterpå? Det er jo realiteten at mange har ONS som nevnt her, og ansvaret ligger hos begge mener jeg, og hvis kvinnen har mulighet til å fortelle mannen at hun har født hans barn,(kjenner hans identitet ),burde han ikke få vite?
Tanken med innlegget var vel lesernes egne erfaringer på godt og vondt, jeg tenker bare at barnet bør få bli kjent med både mor og far hvis det ikke ligger noen grunn til at dette ikke er hensiktsmessig for barnet. Der finnes jo kanskje også en familie som vil kunne være til stede for barnet. 
Finnes det også de som har et så stort ønske om barn, at de unngår prevensjon for å få barn (alene?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Problemstillingen var;

hvordan kan mødre unngå å fortelle far om deres felles barn før barnet er noen år gammelt, hvilke erfaringer har kvinner (og menn) med at dette først kommer fram så lenge etterpå? Det er jo realiteten at mange har ONS som nevnt her, og ansvaret ligger hos begge mener jeg, og hvis kvinnen har mulighet til å fortelle mannen at hun har født hans barn,(kjenner hans identitet ),burde han ikke få vite?
Tanken med innlegget var vel lesernes egne erfaringer på godt og vondt, jeg tenker bare at barnet bør få bli kjent med både mor og far hvis det ikke ligger noen grunn til at dette ikke er hensiktsmessig for barnet. Der finnes jo kanskje også en familie som vil kunne være til stede for barnet. 
Finnes det også de som har et så stort ønske om barn, at de unngår prevensjon for å få barn (alene?)

Jeg vet ikke om du leste innlegget jeg svarte på? Hva hjelper en DNA-test ved fødsel om mor ikke er interessert i å fortelle noen hvem far er? En DNA-test er bare hensiktsmessig hvis man har en bestemt profil å sammenlikne DNA mot, for det finnes ikke noe register hvor hele befolkningens DNA-profiler er samlet (heldigvis).

Jeg er helt enig i at mor bør informere, men hvis hun altså ikke vil, forstår jeg ikke hvordan en DNA-test ved fødsel skal hjelpe?

Anonymkode: 2d197...751

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler fedre bryr seg så langt mindre om barna sine, utifra hva jeg ser utspiller seg i ulike familier. Min egen far hadde jeg også ikke hatt noe mye kontakt med. 

Om jeg ble gravid med en tilfeldig mann har jeg ikke fortalt det, fordi jeg tenker det er fullt mulig å være alene om foreldrerollen, eller få en stepappa siden. Sikkert min egen historie som.gjør det vanskelig å la en fremmed mann få ha babyen, stoler ikke på han et sekund.

Anonymkode: 4d31e...edf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ikke jeg, men min bror opplevde dette. Hans eks lot som den nye kjæresten var far til barnet. Da det ble slutt mellom de krevde han dna test, denne viste at han ikke var faren. Min bror fikk deretter brev med krav om dna test, som igjen viste at det var hans barn. 

I dag har han samvær med barnet, men det tok en stund før det ble mulig da barnet ikke kjente han. Hyppige besøk før samvær ble gradvis innført. 

De har et fint forhold (far og barn) i dag, men det verste er at eksen later som ingenting…. 

Anonymkode: 9061f...a8d

Det skjønner jeg måtte være tungt for din bror.. fint å høre de har kontakt i dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

«Det ble tungt for hele familien», skulle det stå….

Det er klart det påvirker en hel familie.. og spesielt far da som mister så mange år med datteren sin..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Føler fedre bryr seg så langt mindre om barna sine, utifra hva jeg ser utspiller seg i ulike familier. Min egen far hadde jeg også ikke hatt noe mye kontakt med. 

Om jeg ble gravid med en tilfeldig mann har jeg ikke fortalt det, fordi jeg tenker det er fullt mulig å være alene om foreldrerollen, eller få en stepappa siden. Sikkert min egen historie som.gjør det vanskelig å la en fremmed mann få ha babyen, stoler ikke på han et sekund.

Det der er vel ikke helt riktig..

forstår at du har dårlig erfaring selv, men tenk så mange fantastiske menn som er gode fedre, ja kanskje mye bedre enn mor.. og om du hadde fått barn med en tilfeldig mann… ja du har jo et ansvar…og det handler jo om å bli kjent og skape en relasjon.. en baby sender man jo ikke avgårde med en fremmed..jeg forstår det… men du kan ikke frarøve ditt barn en farsfigur pga egne dårlige erfaringer.. da må du kanskje få litt hjelp da…

håper du ikke kommer i denne situasjonen selv noen gang 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Dette høres ærlig talt ut som noe man har konstruert for å sette den utro mannen i best mulig lys. Hvordan i all verden kan man vite hva motivasjonen til mor var hvis man ikke har hatt kontakt med henne på 12 år?

Ta hevn ved å ikke fortelle om barnet? Si fra seg hundretusener i barnebidrag for å ta hevn? Det er mye mer sannsynlig at hun prøvde å være grei eller skjønte at han ikke kom til å ta ansvar uansett. Eller at hun kom til å bli hengt ut som en heks som prøvde å ødelegge livet til en skikkelig mann som hadde et øyeblikks svakhet.

Anonymkode: bb030...c77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Da tror jeg rett og slett at du ser det du vil se på grunn av dårlige erfaringer eller så er du jævlig uheldig med de du har rundt deg. Selv har jeg møtt begge typer, menn som gir faen og tenker det er mors ansvar med barn og menn som elsker å være pappa og er like mye om ikke mer på enn hva mor er.

Anonymkode: e46e2...e20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...