Gå til innhold

Hva er det fineste du har arvet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis du ser bort fra penger og eiendom, hva er det fineste du har arvet etter foreldre /besteforeldre? 

Min kjære farmor ga meg sitt vakre smykkeskrin med hele smykkesamling sin før hun døde. Der finnes også smykker fra oldemor, og jeg er så utrolig glad i alt sammen. 

Anonymkode: cedf2...d6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke foreldre/besteforeldre, men onkler - boksamling fra den ene. Fra den andre et teppe han vevde mens han var under rehabililtering etter å ha blit skadet av tyske bomber - han reiste til England og ble marinesoldat.

Anonymkode: 778b3...047

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mormor ga meg en nydelig diamantring som hadde vært i morfars familie i noen generasjoner, setter veldig pris på den. Har også et helt unikt smykke som jeg aldri har sett maken til, som mormor selv fikk som liten. :) 

Har også en solid bokhylle (sånne som de ikke lager lenger! 😄) og en gammel skjenk som begge er nesten 100 år gamle, og har tilhørt oldeforeldrene mine. 

Endret av princeofithilien
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et nydelig kaffeservice som bestemor arvet av sin tante. Jeg bruker det aldri. 

Jeg skulle ønske jeg hadde arvet en ring/et smykke istedenfor. Noe som tok liten plass iallefall. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Arvet et Agnus Dei sølje fra min tipp oldemor, som hun brukte når hun giftet seg. 
Min oldefar fikk Kongens fortjeneste medalje etter krigen, han var kaptein i Forsvaret på skip. Den diplomet og medaljen henger hos meg, for meg betyr det mye. 

Anonymkode: da4f0...1e3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten figur - en liten fugl i mørkebrun/grønn farge, arvet av min mormor. Hun kjøpte den på Island under krigen - da de rømte dit. Den har jeg minner fra fra barndommen, og husker jeg alltid syns det var så spennende å høre om livet under krigen osv. 

Fikk også arve en svær svart vase som mine olderforeldre (foreldrene til min mormor) fikk i bryllupsgave, inngravert med deres navn. Veldig fin vase, og mange i familien hadde nok lyst på den, så veldig takknemlig for at vi ble enige om at jeg kunne få den. 
Ingenting av disse har nok noe stor verdi sånn sett, men for meg betyr det mye. 

Anonymkode: 4d6a3...c86

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gifteringen til pappa 

Et sommerfugl smykke min far kjøpte til min mor på bryllupsreisen

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bunad. 
Gammelt sølvbestikk. 
Gammel julekrybbe i porselen. Eldgammel kiste til oppbevaring. 
Mocca-kopper fra Figgjo.

Kjempegamle vinglass, bittesmå. 

Anonymkode: 2cc5c...eb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

En tegning som hang på veggen hos min fars onkel. Kull/blyant av en naken kvinne, tegnet av en danske på 50-tallet. 

Han hadde verdens kuleste leilighet midt i sentrum, i gjennomført 50-talls stil. Masse teak og negerdamenips og huladamer med bastskjørt osv. 

Det var alltid kjekt å besøke ham! 

Anonymkode: a73d2...967

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En camé og tilhørende ring fra tipp tipp tipp oldemor 🥰

Noe av det fineste jeg eier, ligger nederst og innerst i et smykkeskrin, tør knapt se på det, livredd for å surre bort 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Pene legger, grønne øyne, leselyst, god arbeidsmoral og godt humør

Anonymkode: 04639...80e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Av ting så er det bunad med sølv. Mange smykker, særlig en diamantring jeg bruker daglig. Dessertbestikk i sølv, og en god del serveringsbestikk i sølv. Fullt kaffeservice og middagsservice. Strikkede klær. Et stort serveringsfat i gullplett. Generelt mye til kjøkkenet og litt verktøy - det er jo ikke det fineste, men er minner.

Har alltid tatt med meg noen julekuler fra nære som har dødd. Så pynter alltid et mindre tre for dem. 

Anonymkode: d160e...012

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min mor døde for 2 år siden, hun etterlot seg 5.000 kroner til hver av oss 4 søsken. Det var ingen smykker eller noen ting med affeksjonsverdi. Traumer derimot, det har vi både arvet og blitt påført (sorry). 

Anonymkode: 4d55e...bcc

• Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg arvet det ikke- men min bestemor broderte juletre duken min to år før hun gikk vekk. Det er nok det fineste jeg har fått noen sinne. 
Det fineste jeg har arvet, er en gammel familie ring fra min eks svigers side, som skal gå vidre til til barnet mitt når det blir eldre. Hun som gav meg den, betydde mye for meg de årene jeg var i den familien. Hun var grunnen til at jeg overlevde så lenge i den familien. 

Anonymkode: 4a92c...b28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...