Gå til innhold

Hva gjør jeg feil… siden NAV ikke kan hjelpe?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du skriver at du har omsorgen for barn, men dette barnet er vel snart 18 hvis overgangsstønaden tok slutt for 15 år siden?

Hva skulle hindre deg i å jobbe ved siden av studiene eller studere på deltid slik andre voksne gjør?

Anonymkode: 95301...218

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du har AAP kan du få det godkjent som egenrettet aktivitet. 

Du har ikke krav på sosialhjelp hvis du er student ved høyere utdanning. Det fremkommer av rundskrivet til sosialtjenesteloven. 

«Økonomisk stønad skal i utgangspunktet ikke bidra til å finansiere høyere utdanning. Det forutsettes at studenter sikres inntektsgrunnlag gjennom lån og stipend fra Statens lånekasse for utdanning, eventuelt gjennom egne ordninger for utenlandske studenter.

En student kan ha krav på økonomisk stønad i påvente av utbetaling fra Statens lånekasse eller i nødssituasjoner. Hvis studenten ikke har rettigheter i Statens lånekasse, kan det kreves at studiene avsluttes og vedkommende forsørger seg selv gjennom arbeid eller på annen måte. Unntaksvis vil det likevel være rimelig å innvilge økonomisk stønad, for eksempel hvis vedkommende kun har kort tid igjen til avsluttende eksamen.»

Anonymkode: cd230...025

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det kommer helt an på ha du legger i "veiledning". Nav har "veiledningsplikt", men rekkevidden av denne bestemmes behov. 

Anonymkode: b1315...999

Jeg søkte veiledning på yrker som kan passe meg, og v or jeg kan søke denne informasjonen. Nav har faktisk plikt til å følge opp sykemeldte etter 8 uker. Det er lite sannsynlig at jeg kommer tilbake i samme stilling og kan fungere på like god måte som tidligere. Derfor har jeg søkt råd og veiledning. 

Anonymkode: 98933...5b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Jeg søkte veiledning på yrker som kan passe meg, og v or jeg kan søke denne informasjonen. Nav har faktisk plikt til å følge opp sykemeldte etter 8 uker. Det er lite sannsynlig at jeg kommer tilbake i samme stilling og kan fungere på like god måte som tidligere. Derfor har jeg søkt råd og veiledning. 

Ja, men Nav kan for eksempel ha vurdert det slik at du var i stand til å skaffe deg denne informasjonen selv, for eksempel via offentlige karriereveiledningssentre. Den første tiden man er sykemeldt er også Nav mest interessert i at du overholder aktivitetsplkten din, ikke å gi karriereveiledning. Man skal generelt ganske langt ut i et sykemeldingsforløp før de involverer seg mye.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er så vanskelig å få vikarvakter til tross for en halv utdanning, kan det tenkes at du er på feil hylle? Hvis du i tillegg har en tendens til å bli utbrent, så syns jeg du burde vurdere noe annet enn sykepleierstudiet. Vet du noe om grunnen til at ikke du får nok jobb? Helsevesenet pleier være ganske utsultet på folk, også de uten fullført utdanning… 

Og så er det vel sånn at folk flest som tar utdanning får penger fra Lånekassen, siden det organet er laget nettopp for å hjelpe studenter. Nav er en litt annen kategori, men hjelper vel i noen tilfeller med omskolering. Så jeg skjønner om ikke de vil hjelpe deg å (om)skoleres til en jobb du allerede sliter i? 

Anonymkode: 1f713...721

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei, jeg tenker absolutt ikke at de skal dekke utdanning for meg. Men jeg spurte om veiledning, det kan man faktisk forvente å få av nav. 

Det er jo det du skriver i åpnings innlegget, du vil ha NAV til å sponse utdanning, det kan du nok se langt etter.

Anonymkode: 4bbd5...bd4

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Det er jo det du skriver i åpnings innlegget, du vil ha NAV til å sponse utdanning, det kan du nok se langt etter.

Du surrer med ab-koder. Dette er ikke ts.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Du surrer med ab-koder. Dette er ikke ts.

Ah, my bad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er ikke ts. Skrev bare om egen erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skrev i den andre tråden din: 

Hva i alle dager? Du fokuserte på å være en mor og ble heller tilkallingsvikar enn å fullføre utdanningen? Vi andre alenemødre har måtte jobbe, ta opp studielån og betale barnevakt for å fullføre utdannelsen vår. Jeg har INGEN gjenlevende familie og hadde den gang en barnefar som skulle straffe meg ved å ikke ha barna på flere år. Derfor måtte jeg ordne meg noen faste barnevakter slik at jeg kunne jobbe etter studietid og barna mine og meg selv. Jeg flyttet til et bittelite krypinn og levde ikke i sus og dus, for å si det slik.

Å være avhengig av NAV er en helt latterlig unnskyldning for å ikke fullføre. Barnet ditt burde være den største motivasjonen til å fullføre utdanningen - slik at du er sikret inntekt i fremtiden. Du kunne jo arbeidet som tilkallingsvikar samtidig som du hadde fullført utdanningen din. Det er her du har feilet. 

Tillegg: det må jo være MYE mindre strevsomt å ta det siste året på bacheloren UTEN støtte fra NAV enn det må være å søke nødhjelp, ha strøjobber og ikke ha fast inntekt på 15 år. Jeg ble helt svett av tanken på det siste. Jeg tok en master som alenemamma for å sikre barna mine en best mulig fremtid. Du burde klare 1(!!!) år uten støtte fra NAV. 1 år..for en drøm. 

Anonymkode: e6db4...791

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Som jeg skrev i den andre tråden din: 

Hva i alle dager? Du fokuserte på å være en mor og ble heller tilkallingsvikar enn å fullføre utdanningen? Vi andre alenemødre har måtte jobbe, ta opp studielån og betale barnevakt for å fullføre utdannelsen vår. Jeg har INGEN gjenlevende familie og hadde den gang en barnefar som skulle straffe meg ved å ikke ha barna på flere år. Derfor måtte jeg ordne meg noen faste barnevakter slik at jeg kunne jobbe etter studietid og barna mine og meg selv. Jeg flyttet til et bittelite krypinn og levde ikke i sus og dus, for å si det slik.

Å være avhengig av NAV er en helt latterlig unnskyldning for å ikke fullføre. Barnet ditt burde være den største motivasjonen til å fullføre utdanningen - slik at du er sikret inntekt i fremtiden. Du kunne jo arbeidet som tilkallingsvikar samtidig som du hadde fullført utdanningen din. Det er her du har feilet. 

Tillegg: det må jo være MYE mindre strevsomt å ta det siste året på bacheloren UTEN støtte fra NAV enn det må være å søke nødhjelp, ha strøjobber og ikke ha fast inntekt på 15 år. Jeg ble helt svett av tanken på det siste. Jeg tok en master som alenemamma for å sikre barna mine en best mulig fremtid. Du burde klare 1(!!!) år uten støtte fra NAV. 1 år..for en drøm. 

Anonymkode: e6db4...791

Dette er et eksempel som TS aldri vil skjønne; en person som tar ansvar for seg selv og sin familie. 
Mens ts her skylder på lite hjelp fra nav for at hun ikke har fått ferdig utdannelse på x antall år. 
TS: sykepleieryrket er ikke noe for deg. Du tror at å være sliten er det samme som utbrent. Du bør holde deg unna fast fulltidsjobb. Og satse videre på hva du allerede gjør, kortvarige jobber og «hviletid» mellom. 

Anonymkode: 47ca9...003

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Med tilleggslån og barnestipend og barnetrygd får du gjennomsnittlig 26.000 utbetalt i måneden om du studerer som voksen med barn. Da trenger du ikke ha noe ekstra kontakt med nav.

Anonymkode: f0df5...63c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...