Gå til innhold

Hva gjør jeg feil… siden NAV ikke kan hjelpe?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Siden du alt har en bacholer kommer ikke nav til å dekke en ny utdanning for deg! Sorry asså bli helsefags arbeider istefor 

Anonymkode: 8b477...cdb

Hun har jo ikke fullført sykepleien.

Anonymkode: de286...570

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Endelig ett relevant svar 🙂 Takk ❤️

Men, jeg er jo ikke syk. Jeg vil jo jobbe. Bare at jeg ønsker fast jobb fremfor vikariater og tilkallingsvikar som er utrolig slitsomt. 

Har faktisk aldri vært sykemeldt noengang i hele mitt liv. Nå er jeg 40. 

Er det ikke rart da plutselig å bli syk?

Anonymkode: 95af3...936

Jeg kjenner flere som er ferdig utdannede sykepleiere, og ingen av dem jobber fast 100% stilling. Alle er i små deltidsstillinger og forventes å være ringevikarer for å fylle opp resten av stillingen. Dette betyr mye jobb og lite forutsigbarhet. Dette er ganske vanlig i sykepleieryrket i kommunene i hvert fall.
Er du sikker på at alt blir så mye bedre og at du blir mindre utbrent dersom du fullfører utdannelsen og får fast ansettelse?

Anonymkode: d185d...8bd

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er også mulig. Men jobber TS som sykepleier uten fullført utdannelse da? Det vil jo være veldig rart, da man må være faglært sykepleier for å kunne ta vakter som ansvarlig sykepleier. Er man ikke sykepleierutdannet så jobber man sammen med sykepleier og har mindre ansvar (hjelper til med stell o.l. men får ikke dosere ut medisiner osv.). Dette vil jo også gi lavere lønn enn om man er ferdig utdannet sykepleier.

Anonymkode: d185d...8bd

Men TS har aldri skrevet at hun har vikariater elle vakter som ansvarlig sykepleier, TS har ikke engang sagt at hun har vikariater innenfor helse. Det kan like gjerne være i butikk eller barnehage...

Anonymkode: fddc7...cc2

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hun har jo ikke fullført sykepleien.

Anonymkode: de286...570

Men hun har fullført en annen bachelor... I tillegg til å nesten fullføre sykepleien.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ofte må en via vikariat for å få fast jobb innen helse. Det er begrenset med faste stillinger, men gode vikarer blir oppfordret til å søke når det åpner seg muligheter, så ta alle relevante vikariater du kan få. 

Anonymkode: 40dec...b16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Men hun har fullført en annen bachelor... I tillegg til å nesten fullføre sykepleien.

Hvor står det at hun har fullført en bachelor?

Anonymkode: 2302d...a17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvor står det at hun har fullført en bachelor?

Anonymkode: 5e1ad...8ee

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Når jeg var 24 år og gikk på sykepleien, søkte jeg Nav om å dekke siste året jeg hadde igjen å studere. Tror jeg hadde noe som het overgangsstønad som akkurat gikk mot slutten.

Jeg fikk avslag til tross for mange søknader.

Det resulterte i vikariater og ikke ett fullført studie. For jobbe måtte jeg for å få endene til å møtes. Praksis i to mnd samt jobbing gjorde at jeg ble utbrent.

Nå er det gått 15 år siden den gang. Jeg har fortsatt kun vikariater. I blant slenger jeg inn en søknad om sosial hjel osv.

Hva må til for at Nav hjelper meg å få en utdanning så jeg kan få ordentlig stilling? Jeg har forsøkt å klare meg selv, men blir utbrent.

Nå har jeg egen firma, som er konkurs. Null på saldo. Skylder husleie for to mnd. Og igjen søkt om sosial hjelp.

Men jeg er nå kommet inn på sykepleien… hvordan kan jeg få Nav til å dekke den utdanningen? Slik at jeg rolig kan studere og deretter gå ut i normal jobb.

Må jeg liksom late som jeg absolutt ikke har andre utveier og bare få de til å hjelpe?

Anonymkode: 95af3...936

Har du noe helsemessig årsak til at du ikke kan greie det så gå til legen og søk arbeidsavklaringspenger hos nav, dersom du kvalifiserer for det. 

Stå på, heier på deg! 

Anonymkode: bdefe...da3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har du noe helsemessig årsak til at du ikke kan greie det så gå til legen og søk arbeidsavklaringspenger hos nav, dersom du kvalifiserer for det. 

Stå på, heier på deg! 

Og kanskje du kan satse på fagbrev som helsefagarbeider og få godkjent all praksis og jobb? 

Mindre ansvar og fare for å bli utbrent pga stresset som sykepleiere har. 

Fast jobb får du og lønna er ikke mye under spl... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor bruker du ikke den bacheloren du faktisk har fullført? Synes hele greia er veldig merkelig, og det aner meg at det ligger mer bak “utbrent pga praksis” enn det som fremgår av innleggene dine, TS. Men uansett er det ikke NAV sitt ansvar å rydde opp i ditt liv, det er ditt eget ansvar. 

Anonymkode: d9f35...1bb

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er en frisk og rask kvinne uten kroniske sykdommer som er redd for å bli for sliten når du begynner å studere. Da kan du enten holde ut og leve sparsom gjennom studietiden (og ta forbehold at det er ikke sikker at du får jobb etter fullført utdanning) eller rett og slett begynne å søke fulltidsjobb som butikkmedarbeider, renholder, servitør og lignende. Jeg er ganske sikker på at du behøver ikke å ha høyere utdannelse for å jobbe som hjelpepleier. I verste fall kan du flytte til en annen kommune der det er lettere å få jobb.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Anonymkode: 5e1ad...8ee

Ah, fikk ikke med meg at det var svar fra TS. 

Hvorfor mener du Nav skal hjelpe deg med å fullføre utdanningen ts? Folk flest må klare slike ting selv. Jeg har inntrykk av at mange tror at Nav skal fikse alt. Men en må faktisk ta ansvar for sitt eget liv og ikke tro at andre skal ordne opp. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dessverre får du ikke hjelp av nav til utdanning. Jeg har selv nå vært sykemeldt siden november grunnet utbrenthet. Følges opp av nav, men får ikke den hjelpen jeg egentlig ønsker. De vil ha meg tilbake i jobb, men går jeg tilbake nå er jeg tilbake i sykemelding før sommeren. Jeg har søkt voksenopplæring, fordi det er det jeg har økonomi og tid til å få til. Jeg har søkt meg inn på legesekretær.

Anonymkode: 98933...5b4

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det fremstår som du har et veldig misforstått perspektiv og faktisk ikke forstår verken hvordan velferdsstaten eller verden generelt fungerer.

Det virker som du tror at "når det er noe du ikke greier, så må NAV hjelpe deg med å greie det"? Dvs at ALLE som ikke selvstendig klarer å ta en bachelor-utdannelse skal bli sponset eller hjulpet til denne. Hvorfor skulle noen da ha en ufaglært jobb eller jobb på videregående-nivå utdannelse? Hvis det er sånn at NAV skal pushe og sponser folk til å ta bachelor om de ikke klarer det selv??

Hvis livssituasjonen, læringskapasitet, økonomien eller energien ikke holder til å ta bachelor-grad, så må du ta en annen utdannelse eller jobb. NAV hjelper kun de som har en sykdom som gjør at forutsetningene for å ta utdannelse er vanskeligere. Eller omskolering.. som betyr at du får dekket tilsvarende utdannelse som du allerede har tatt, om du pga helsemessige utfordringer må bytte yrke. Ingen i Norge får dekket utdanningen sin "fordi de ikke greier det selv".

Det er jo også mange deltidsløp for å bli sykepleier. Som tilrettelegger for akkurat dette; å klare å beholde jobb/forsørge seg selv og familie, og samtidig bli utdannet sykepleier. Løsningen for å komme seg gjennom praksisen mens jobber og unngå dobbeltvakter, er å få deal med jobben og få ulønnet permisjon i praksisperiodene. Da må du ta opp lån for å leve de to mnd. Det er sånn det er, som alle gjør. Det er ganske sprøtt at du tror en instans skal komme og gi deg penger og seile deg inn til utdannelse.

• Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kjenner jeg blir sjokkert om dette ikke en en tulletråd. Mener du oppriktig at det er NAV sitt ansvar? Hvorfor søker du ikke studielån? 15 år, om du kom deg til 3 året burde det ha blitt godkjent til helsefagarbeider. Slik var det før, var flere som gikk 2 år på sykepleierskolen og sluttet og de fikk bli hjelpepleiere. (som det het før) 

Hva blir du utbrent av? 

Håper du får kommet deg inn på skolen, tatt utdannelse og kommer deg på bena igjen. 

Anonymkode: 6c45d...f0f

• Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Hvorfor bruker du ikke den bacheloren du faktisk har fullført? Synes hele greia er veldig merkelig, og det aner meg at det ligger mer bak “utbrent pga praksis” enn det som fremgår av innleggene dine, TS. Men uansett er det ikke NAV sitt ansvar å rydde opp i ditt liv, det er ditt eget ansvar. 

Anonymkode: d9f35...1bb

Er ikke alle som tar en fornuftig bachelor som gir jobb. Jeg antar at TS var uheldig sånn. 

Anonymkode: 99601...fc0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Dessverre får du ikke hjelp av nav til utdanning. Jeg har selv nå vært sykemeldt siden november grunnet utbrenthet. Følges opp av nav, men får ikke den hjelpen jeg egentlig ønsker. De vil ha meg tilbake i jobb, men går jeg tilbake nå er jeg tilbake i sykemelding før sommeren. Jeg har søkt voksenopplæring, fordi det er det jeg har økonomi og tid til å få til. Jeg har søkt meg inn på legesekretær.

Du har vært sykemeldt i rundt to måneder og tenker at Nav bør sponse ny utdanning?

Fra Nav får man den hjelpen man har rett på, ikke nødvendigvis den hjelpen man har lyst på.

Anonymkode: b1315...999

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skaff deg oversikt, er mitt første forslag.

Kontakt karrieresenteret.

Snakk med sjefen din om fast stilling og hvorfor du ikke får det.

Gjør det til en rutine å søke 1 fast stilling hver dag. Skriv en god grunnleggende søknad som kan justeres litt. Sørg for at cv-en din er oppdatert. Hvis du trenger hjelp, kan du spørre en venn, eller søke hjelp for å skrive søknad pluss få på plass CV.

Kontakt lånekassen (min venninne fikk ekstra støtte fordi hun var aleneforsørger).

Anonymkode: a8c24...469

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Du har vært sykemeldt i rundt to måneder og tenker at Nav bør sponse ny utdanning?

Fra Nav får man den hjelpen man har rett på, ikke nødvendigvis den hjelpen man har lyst på.

Nei, jeg tenker absolutt ikke at de skal dekke utdanning for meg. Men jeg spurte om veiledning, det kan man faktisk forvente å få av nav. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei, jeg tenker absolutt ikke at de skal dekke utdanning for meg. Men jeg spurte om veiledning, det kan man faktisk forvente å få av nav. 

Det kommer helt an på ha du legger i "veiledning". Nav har "veiledningsplikt", men rekkevidden av denne bestemmes behov. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...