Gå til innhold

Hva gjør jeg feil… siden NAV ikke kan hjelpe?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Men du søker jo, gir du inntrykk av ts, arbeid inn i Norges mest underbemannede bransje. Helse. Dersom du ikke, selv med en delvis fullført utdannelse, får deg fast arbeid her etter 15(!) års praksis så vil ikke en fullført utdannelse hjelpe deg. 
Fordi det ikke er utdannelsen som er problemet.

Be nav om å bistå deg inn i jobbsøkerprosessen. Eller - enda bedre - be nærmeste leder være deg fra levra ærlig på hvorfor du ikke blir fast ansatt. Og så fikser du dette «noe». For det er noe som er galt. Og det er ikke utdannelsen din. Jeg har møtt skrekkelig mange «uansettbare» som til og med har tatt doktorgrad i den tro de da på magisk-mystisk vis skal bli ok folk å ha i fast jobb.

Det er ikke utdannelsen som gjør deg uten fast arbeid. Slutt å tro at det er den. Og begynn p ta tak, gitt at det er mulig, i problemet.

Anonymkode: bf8f8...7a6

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Oi, her var det mange som ikke ser det fulle bilde 🤪

Ok:

Lånekassen gir stippend + lån på rundt 13.000 pr mnd. Når du er alene om omsorgen og har en vanlig husholdning med vanlige utgifter - er det ikke nok 😉

Hvorfor utbrent? Det sier seg selv at å være i praksis på dagtid så gå over på kveldsvakt som ansatt og samme greien dagen etter + omsorg for barn… om andre ikke blir utbrent så gratulerer til de.

Det jeg mener er at: når noen andre sliter med å få jobb, både unge og gamle så tilbys kurs for å komme i jobb. Noen får dekket lappen til lastebil eks og bare det er jo 100.000.

Poenget er:

Når en person sliter igjennom flere år med å få fast jobb, stabil hverdag …. Er det ikke bedre å hjelpe den personen på en mer helhetlig måte. I steden for at den stadig vender tilbake med akkurat samme problem som utgangspunktet?

Jo jeg tok lån i Lånekassen og tok en utdanning som er administrativ uten praksis … jeg har en bachelorgrad … men fortsatt ingen fadt jobb 🙂

Anonymkode: 95af3...936

Sånn er det jo for alle med barn? Da må man jobbe ved siden av. 

Anonymkode: e17a3...fbd

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var alene med 2 barn, hadde 3 kroniske fysiske sykdommer. Jeg måtte ta opp studielån, og jobbe ved siden av. Fikk ikke noe støtte fra Nav.

Anonymkode: 333de...6a3

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min kommune er det ingen som får fast jobb uten fullført utdannelse eller fagbrev. De er nok derfor du ikke har fått fast jobb ts. Hvis du er utbrent må du dra til legen og komme over på sykemelding evt aap og når du er på aap skal nav vurdere hva som er den beste muligheten for å få deg ut i fast jobb enten via skole eller praksis eller de vurderer at du er for syk til å jobbe.

Anonymkode: de286...570

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal godt gjøres å få noe støtte derfra når du allerede har en bachelorgrad.

Jeg fikk ikke støtte til en mastergrad derfra selv om jeg hadde legeerklæring på at jeg var for syk til å studere heltid og også til å jobbe ved siden av deltidsstudier. Hadde også en erklæring fra lærestedet om at bachelorgraden ikke var mulig å få jobb med uten mastergraden (bacheloren var teorien og masteren var praksisen).

Fikk da utbetalt 60% lån av Lånekassen, og beskjed av nav om å ikke gidde å søke sosialstønad. Fikk faktisk beskjed om å finne meg en bro å bo under en gang jeg tårevått spurte om hva jeg nå skulle gjøre, så ingen empati å få der heller.

Anonymkode: f7cc6...8b2

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Ok:

Lånekassen gir stippend + lån på rundt 13.000 pr mnd. Når du er alene om omsorgen og har en vanlig husholdning med vanlige utgifter - er det ikke nok 😉

Hvorfor utbrent? Det sier seg selv at å være i praksis på dagtid så gå over på kveldsvakt som ansatt og samme greien dagen etter + omsorg for barn… om andre ikke blir utbrent så gratulerer til de.

Det jeg mener er at: når noen andre sliter med å få jobb, både unge og gamle så tilbys kurs for å komme i jobb. Noen får dekket lappen til lastebil eks og bare det er jo 100.000.

Poenget er:

Når en person sliter igjennom flere år med å få fast jobb, stabil hverdag …. Er det ikke bedre å hjelpe den personen på en mer helhetlig måte. I steden for at den stadig vender tilbake med akkurat samme problem som utgangspunktet?

Jo jeg tok lån i Lånekassen og tok en utdanning som er administrativ uten praksis … jeg har en bachelorgrad … men fortsatt ingen fadt jobb 🙂

Du er ikke i noen særegen situasjon, og det er ikke nav sitt ansvar at du skal få deg utdanning og fast jobb. Du må endre innstilling aldeles om du har tenkt å komme  deg gjennom sykepleiestudiet, og ikke minst om du skal få det full fast jobb etterpå. Du får ekstra støtte av lånekassen dersom du har omsorg for barn, og du kan også få ekstra lån om du er over 30. Så må du sette tæring etter næring, dvs at du må leve for mindre og omprioritere den tiden du er student. Du trenger heller ikke gå på seinvakt etter dagvakt, det normale er å jobbe i helger, ferier og når man har praksisfrie perioder. Praksis er også bare fire dager i uken, da kan man evt ta en ekstravakt den femte dagen hvis man er i form til det.

Og når du ikke får fast jobb selv med utdanning og erfaring så er det jo en grunn til det, jeg tipper den «buhu stakkars meg, jeg orker ikke, klarer ikke, vil ikke, blir utbrent om jeg skal gjøre noe»- holdningen din som skinner veldig gjennom her er en viktig grunn til det. Hvis du mener det ikke er tilfellet, så må du spørre lederen din hvorfor du ikke får fast stilling. Uansett må du jobbe veldig med innstillingen din om du skal få til noe her i verden, samfunnet skylder deg nada.

Anonymkode: ad955...83c

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Dette var en smule mer voksent formulert. 

Er du utbrent og for syk til å jobbe, så er det fastlege og sykemelding du begynner med. Du går ikke rett på NAV og slenger inn, for å bruke din formulering, en søknad om gud vet hva for å få økonomisk hjelp. 
Veien til hjelp fra NAV er legemeldt sykdom. Du kjører ditt eget løp, og da får du avslag. 

Anonymkode: 44973...16f

Endelig ett relevant svar 🙂 Takk ❤️

Men, jeg er jo ikke syk. Jeg vil jo jobbe. Bare at jeg ønsker fast jobb fremfor vikariater og tilkallingsvikar som er utrolig slitsomt. 

Har faktisk aldri vært sykemeldt noengang i hele mitt liv. Nå er jeg 40. 

Er det ikke rart da plutselig å bli syk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men, jeg er jo ikke syk. Jeg vil jo jobbe. Bare at jeg ønsker fast jobb fremfor vikariater og tilkallingsvikar som er utrolig slitsomt. 

Hva er problemet da? 
Du får melde deg som vikar flere steder, og jobba på. 
Denne tråden er jo helt meningsløs, eller…

Anonymkode: 44973...16f

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Ok:

Poenget er:

Du kan også få kurs om du er arbeidsledig. Men de starter alltid med en gjennomgang av cv og jobbsøkerkurs. Deretter ser de på om du kan komme deg i jobb enten ved hjelp av arbeidstrening eller kortere kurs.

Du må melde deg som arbeidssøker og be om bistand til å komme deg i jobb.

Utdanning dekkes svært sjeldent.

Anonymkode: fddc7...cc2

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Man kan bli syk når som helst, hvorfor er det rart? 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Mener du at du skal få forebyggende hjelp fra Nav?

Anonymkode: b1315...999

• Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Da starter du med utdanningen og tar opp lån fra Lånekassen, også jobber du deltid. Blir du utbrent, snakker du med legen. Nav gir deg ikke penger fordi du mener du blir utbrent av å jobbe og studere samtidig om du aldri har hatt en sykemelding før?

Anonymkode: f8e53...9a1

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Sett fra et større perspektiv: Hvem skal redde deg hvis det blir en krise her i Norge? Tror du at staten kan redde over 5 millioner mennesker? Grunnen til at jeg spør, er fordi at du trenger et perspektiv for å se at du har ansvar for ditt eget liv.

Du er et fritt og selvstendig menneske, og må kunne klare og forsørge deg selv. Det er du som må ta en utdanning, finne deg en fast jobb, der du kan tjene penger. Det er du som må kanskje prioritere å leve litt mer sparsommelig eller minimalistisk i den tiden du tar utdanning. Du har brukt 15 år (!) på å jobbe i lavt lønnede yrker eller som vikar, istedenfor å ta en utdanning som kan gi deg høyere lønn og et bedre utgangspunkt. NAV kommer inn i bildet hvis du er syk eller arbeidsledig, men som du sier selv. Du er jo ikke syk, og heller ikke arbeidsledig. Den enkleste måten er å ta en utdanning, og leve på den støtten man kan få i den perioden. Er man forelder f.eks, så kan man ha rett på foreldrestipend. Tror du må begynne og lese deg litt opp på dine rettigheter.

Å ta opp studielån for å ta en utdanning er den beste investeringen man kan gjøre for seg selv. Hvis man dør eller man blir syk og ufør, så kan studielånet slettes.

Anonymkode: f74b5...af2

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har en bachelorgrad sier du, hvorfor får du ikke jobb da? Hvorfor mener du det er nav sitt ansvar å sponse deg med utdanning når du allerede har det?

Anonymkode: 4bbd5...bd4

• Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Også, fordi du orker ikke å jobbe og studere har du tenkt deg å prøve å lure systemet ved å lage planer om å gå til legen din og sykemelde deg når du IKKE er syk? 

Anonymkode: e8c3e...2ce

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men du søker jo, gir du inntrykk av ts, arbeid inn i Norges mest underbemannede bransje. Helse. Dersom du ikke, selv med en delvis fullført utdannelse, får deg fast arbeid her etter 15(!) års praksis så vil ikke en fullført utdannelse hjelpe deg. 
Fordi det ikke er utdannelsen som er problemet.

Be nav om å bistå deg inn i jobbsøkerprosessen. Eller - enda bedre - be nærmeste leder være deg fra levra ærlig på hvorfor du ikke blir fast ansatt. Og så fikser du dette «noe». For det er noe som er galt. Og det er ikke utdannelsen din. Jeg har møtt skrekkelig mange «uansettbare» som til og med har tatt doktorgrad i den tro de da på magisk-mystisk vis skal bli ok folk å ha i fast jobb.

Det er ikke utdannelsen som gjør deg uten fast arbeid. Slutt å tro at det er den. Og begynn p ta tak, gitt at det er mulig, i problemet.

Anonymkode: bf8f8...7a6

Det tror jeg man vet svaret på uten å spørre leder. Svaret er at det er billigere for arbeidsgiver å ha vikarer enn å ha fast ansatte. Dessverre hjelper det ikke å ha en god utdannelse i ryggen, da de fleste sykepleiere kun blir tilbudt små deltidsstillinger, får stadig forespørsel om masse ekstra jobb som vikar (men ikke tilbud om høyere stillingsprosent) og en turnus som kan ta knekken på selv den mest unge og friske.

Anonymkode: d185d...8bd

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det tror jeg man vet svaret på uten å spørre leder. Svaret er at det er billigere for arbeidsgiver å ha vikarer enn å ha fast ansatte. Dessverre hjelper det ikke å ha en god utdannelse i ryggen, da de fleste sykepleiere kun blir tilbudt små deltidsstillinger, får stadig forespørsel om masse ekstra jobb som vikar (men ikke tilbud om høyere stillingsprosent) og en turnus som kan ta knekken på selv den mest unge og friske.

Eller så kan det hende de ikke har lov til å gi noen fast jobb som sykepleier når vedkommende ikke har fullført utdanning? TS er ikke sykepleier, TS hoppet av studiet.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, har du rett på mer lån fra Lånekassen, eller har du "brukt opp" kvoten din for studielån? Ser mange her roper om lån fra lånekassen, men det er jo begrenset hvor mange år man kan ta opp studielån. Man har vel en kvote for antall år på videregående og en kvote for antall år på høyere utdannelse.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Eller så kan det hende de ikke har lov til å gi noen fast jobb som sykepleier når vedkommende ikke har fullført utdanning? TS er ikke sykepleier, TS hoppet av studiet.

Det er også mulig. Men jobber TS som sykepleier uten fullført utdannelse da? Det vil jo være veldig rart, da man må være faglært sykepleier for å kunne ta vakter som ansvarlig sykepleier. Er man ikke sykepleierutdannet så jobber man sammen med sykepleier og har mindre ansvar (hjelper til med stell o.l. men får ikke dosere ut medisiner osv.). Dette vil jo også gi lavere lønn enn om man er ferdig utdannet sykepleier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ok:

Poenget er:

Siden du alt har en bacholer kommer ikke nav til å dekke en ny utdanning for deg! Sorry asså bli helsefags arbeider istefor 

Anonymkode: 8b477...cdb

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...