AnonymBruker Skrevet 6. januar #21 Del Skrevet 6. januar newman01 skrev (28 minutter siden): Husk at rundt 22% av leieinntektene antagelig vil med til skatten da. Siden det er tre boenheter i huset disponerer vel ikke eier mer enn 50% av markedsverdien? Men høres da ut som et rammelån burde være mulig. 500k-1m i lån på et bygg til 10-12 mill er jo i verste tilfelle 10% belånt. Med så lav belåning trenger man ikke bry seg om avdrag engang. Ville vært mer bekymret for eiendomsskatt, formueskatt og kommunale avgifter Vi antar egentlig at verdistigningen på huset med de tiltakene vi har gjort og gjør nå vil øke verdien til 15 millioner også. Jeg gjør mye selv da jeg har pusset opp hele livet, far er håndverker og har håndverker bror. Så vi får gjort mye med lite kapital. Det er tre boenheter hvorpå jeg bor i den ene (uten leie), far i nr 2 mens nr 3 står tom pga oppussing. Anonymkode: af879...8ba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tufsla&Vifsla Skrevet 6. januar #22 Del Skrevet 6. januar Dere må da snakke med banken! Det er virkelig ingen her inne som kan svare på hva som er mulig i akkurat deres situasjon. Bruk heller tiden og energien på banker enn på KG - da kan du få informasjon basert på akkurat DERES situasjon og dermed mye bedre svar enn her inne. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar #23 Del Skrevet 6. januar AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg har barn og er alene så antar at jeg ikke får lån pga dette. Jeg har allerede brukt alle mine egne oppsparte midler på huset (2 millioner). Vi bor i en tredje boenhet i huset. Det er tre boenheter her. Hvis du leste HI så er planen å leie ut en andel av huset og betale inn lånet så fort utbedringene er gjort. Dvs at lånet blir ikke større og planen er å betale inn avdrag selv om seniorlån ikke krever dette fra dag 1. vi har som nevnt gode utsikter for leieinntekter, minimum 200 000kr pr år som vil i sin helhet gå inn i lånet. Anonymkode: af879...8ba Men du kvalifiserer jo uansett ikke til et serniorlån. Det er rart for meg at du forstår at du ikke får vanlig lån men ikke forstår hvorfor du ikke får sitte på et seniorlån. Av leieinntektene ska 22% betales i skatt og du skal betale kommunale utgifter og muligens formueskatt og andre løpende utgifter på en enebolig. Så nei, leieinntektene går ikke utelukkende til å dekke lån. At du er så dårlig stilt at du valgte å bruke 2 mill på din fars bolig når du ikke kan sitte på 500k i lån alene er for meg helt villt, men det er jo en annen sak. Bunnlinja her er at dere ikke har råd til boligen med oppussingen dere ønsker. Anonymkode: 70e31...a44 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar #24 Del Skrevet 7. januar AnonymBruker skrev (På 5.1.2025 den 20.02): Ja, nettop så fordi vi har 500 000kr i lån i en bolig verdt 12-14 mill må vi selge. Selv om vi kan leie ut og cashe ut lånet etter 1-2 år. Fordi ingen banker vil vurdere utifra situasjonen og det er helt sort hvitt? Greit. Anonymkode: af879...8ba Hvem er «vi»? Mener du skrev at du er singel. Anonymkode: 10627...6a4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar #25 Del Skrevet 7. januar AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg har barn og er alene så antar at jeg ikke får lån pga dette. Jeg har allerede brukt alle mine egne oppsparte midler på huset (2 millioner). Vi bor i en tredje boenhet i huset. Det er tre boenheter her. Hvis du leste HI så er planen å leie ut en andel av huset og betale inn lånet så fort utbedringene er gjort. Dvs at lånet blir ikke større og planen er å betale inn avdrag selv om seniorlån ikke krever dette fra dag 1. vi har som nevnt gode utsikter for leieinntekter, minimum 200 000kr pr år som vil i sin helhet gå inn i lånet. Anonymkode: af879...8ba Du har betalt 2 mill i et hus du ikke eier? Greit at du skal arve, men pliktdelsarv er ikke dem summen og arven skal vel også deles på andre. Er du enebarn? Har de andre spyttet inn like mye? Er dette registrert? Du kunne ha kjøpt deg inn og sikkert lånt 500000 for det, men litt seint når egenkapitalen er borte. Anonymkode: 8506b...cff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå