Gå til innhold

«Bro» er det et vanlig uttrykk på Østlandet? Eller er det mest brukt av utlendinger?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja kult er jo et ord som kom fra Usa, som vi kanskje ofte glemmer at ikke er norsk 

Anonymkode: b63ad...ee0

Haha ja det var sant 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja kult er jo et ord som kom fra Usa, som vi kanskje ofte glemmer at ikke er norsk 

Anonymkode: b63ad...ee0

Sverige og USA.

Anonymkode: 13b7e...7f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvem er det som bringer det inn i språket?Utlendinger?Haha

Anonymkode: 5939e...d7c

Ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor gamle er alle her egentlig? Selv er jeg i 40-årene og ikke spesielt ung,.men jeg var drittunge på 90-tallet og da var gangster-språket overalt. Skulle nesten tro dere andre enten har vokst opp i en Amish -familie eller på 1800-tallet. Eventuelt har dere blitt demente og helt glemt deres egen ungdomstid og at det var helt likt da også, kanskje enda mer hip hop faktisk.

Og nei, jeg liker ikke hip hop, men jeg forholder meg til virkeligheten.

Anonymkode: 70833...474

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest kidsa i de store byene, men fy faen så kleint det er. Jeg hører mer "bror" en "bro" 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig vanlig blant tenåringer i Oslo/Bærum. "Brother" = "Bro" = Kompis. Blitt helt vanlig her i huset. Rart i begynnelsen, men å stoppe ungdomssjargong er litt som å stoppe tiden.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sønnen min og vennene hans kaller hverandre for bror (ikke bro). Også de norske. I like it☺️

Endret av Urwa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Helt normalt blant de yngre uansett opphav her vi bor, i en nabokommune til Oslo.

Anonymkode: 0bf5d...33f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

6 åringen bruker det,  er fra sørlandet. Syntes det er harry  men det er vel sånt som ungene liker.

Anonymkode: 5c481...f2d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vanlig i narkomiljøet 

Anonymkode: 14f83...17f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i en by og her bruker ungdommen ordet bro.

Har sett ungdommer på senteret hilser hverandre med bro, tar hverandre i hånda høyt hevet,  klem og klapp på skulderen. Har sett både etnisk norske og selvsagt gutter av utenlandsk opprinnelse.

Har også kolleger på jobb som hilser hverandre på samme måte. Til og med etnisk norske.

Det er nok kommer for å bli. Det rare er at mine mannlige kolleger som hilser på denne måten aldri hilser sånn på damene. Damene på jobb bildene med: Hei Eva-Lena, går det bra? That’s it!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.1.2025 den 15.05):

Ungdommen her bruker ikke dette ordet «bro», i alle fall ikke uten at det er når de gjør seg til. 
Bruker norsk norsk folk dette ordet i dagligtale? 
Leste noe i VG nå, der det var brukt i en SMS chat, mellom folk i midten av 20 årene. 
Er det virkelig normalt?

Anonymkode: 196f0...779

I Oslo er det bare innvandrergutter som sier «bror» om kompisene sine. «Bro» er amerikansk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Millimani skrev (På 5.1.2025 den 15.28):

Det kommer vel an på dialekta

Det er sosiolekt, ikke dialekt!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Anonym90059005 skrev (1 time siden):

Ja

Slutt bare slutt. Kom deg litt ut av kjelleren.

Anonymkode: 5939e...d7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvor gamle er alle her egentlig? Selv er jeg i 40-årene og ikke spesielt ung,.men jeg var drittunge på 90-tallet og da var gangster-språket overalt. Skulle nesten tro dere andre enten har vokst opp i en Amish -familie eller på 1800-tallet. Eventuelt har dere blitt demente og helt glemt deres egen ungdomstid og at det var helt likt da også, kanskje enda mer hip hop faktisk.

+1 

Anonymkode: 76a9e...91d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Helt vanlig, ja. De har det fra USA.

Husk at dagens unge hører mer engelsk enn norsk i hverdagen, dersom de bruker internett. Til og med jeg som er godt voksen hører mest engelsk.

Jeg kan tenke meg at for de som vokser opp i dag så er norsk noe man snakker på skolen og med familien. I alle andre arenaer er det engelsk som gjelder.

Anonymkode: ef327...118

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

«Bro» og «bruh» er gamerspråk. Ungene tar det med ut IRL. Her i huset har vi forklart at verken lærer, foreldre eller andre voksne skal omfattes av sjargongen. 

Det er riktig som det skrives over, «bro» blir ofte ropt ut som en reaksjon når noen gjør noe dumt eller bra i spill på nettet. 

«Bror» har gjerne blitt brukt i «kebabnorsk». Nå som jeg har blitt gammel og grå, så omtales jeg heller som «sjef»🤣.  Det kan være litt nedlatende? Men ellers er det egentlig bare hyggelig. De har forøvrig også et høflig kroppsspråk hvor de håndhilser, i alle fall gutta imellom. Det er ikke alt som er galt? 

Anonymkode: 0567f...461

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 5.1.2025 den 15.05):

Ungdommen her bruker ikke dette ordet «bro», i alle fall ikke uten at det er når de gjør seg til. 
Bruker norsk norsk folk dette ordet i dagligtale? 
Leste noe i VG nå, der det var brukt i en SMS chat, mellom folk i midten av 20 årene. 
Er det virkelig normalt?

Anonymkode: 196f0...779

Det er helt klart utlending-pjatt. Det er i hvert fall jævli irriterende å høre når folk snakker sånn. 

Anonymkode: 37e91...c25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unga kommer hjem med nye utrykk hele tida. Jeg og mor misbruker så disse orda så mye at ungene slutter å bruke de. Var gjennom "bro" ganske nylig, og ungene sluttet å bruke det etter jeg og samboer brukte "bro" til alt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg er i slutten av 40-årene og husker godt da hiphopen kom. Likte den ikke da og liker den heller ikke nå.

Syntes allerede da, som tenåring, at det var lite som var mer kleint enn nordmenn som forsøkte å leke "gangsta". 

Anonymkode: 9df88...059

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...