Gå til innhold

«Bro» er det et vanlig uttrykk på Østlandet? Eller er det mest brukt av utlendinger?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Brukes av ungene her men viktig å skille mellom bro og bruh som betyr vidt forskjellige ting. 

Folk har gnålt over hvordan ungdommen snakker siden Socrates uffet seg og sikkert før det.  

Anonymkode: c5524...0bb

Enig med deg i det jeg har uthevet over her. Vi bor i Oslo vest, og min 12 år gamle ganer-gutt (og vennene hans) bruker stadig ordet «bruh», i betydningen av «så teit!» e.l. Mens bro eller bror aldri brukes verken av han eller vennene.

Datteren min på 10 bruker ingen av ordene.

Anonymkode: 764a4...964

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hvor i landet gjøres dette? 

Anonymkode: 196f0...779

Østlandet, jævlig irriterende og høre på. Mine slutta og si det når jeg sa ifra.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Rosa Gnom skrev (20 timer siden):

Ungdommene her bruker bro. Helt ned til 13 års alderen. Norske. Helt vanlig sjargong.

Her også. Bor i Bergen. 

Anonymkode: 39318...0b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nevøen min er seks år han sier bruh hele tiden

Anonymkode: 1f7c1...3dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min vennegjeng (K30, Stavanger) bruker det hele tiden, og det har vi gjort siden barndommen. Typ: vi skal møtes på en kafé og hun ene ringer og sier «brooo, babyen er syk, jeg kan ikke komme». Vi er ikke gamere, så vet ikke helt hvor vi har det fra. 

Anonymkode: 293dd...129

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er normalt. Det stammer fra afrikanske miljøer, rapmiljøer spesielt. Typisk fra miljøer hvor det er vi mot dem, narkogjenger som står sammen mot de som skal ta dem, politi andre gjenger. Oftest sorte mot hvite. Partners in crime. Gangsta image er jo også blitt moderne blant norsk ungdom. Det er mye fint som kommer til landet med mangfoldet. Bare synd at vi må betale for det.

Anonymkode: 5b863...252

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Brukes masse her også. Bor i Kristiansand i ett område med lite innvandring. 

Anonymkode: 0c48b...9c5

Har vel ikke så mye med innvandring å gjøre - dette er vel åpenbart amerikansk påvirkning?

Anonymkode: 2c947...69e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Ungdommen her bruker ikke dette ordet «bro», i alle fall ikke uten at det er når de gjør seg til. 
Bruker norsk norsk folk dette ordet i dagligtale? 
Leste noe i VG nå, der det var brukt i en SMS chat, mellom folk i midten av 20 årene. 
Er det virkelig normalt?

Småungene syns og det er kult. De sier det sånn helt uten mål og mening....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det er normalt. Det stammer fra afrikanske miljøer, rapmiljøer spesielt. Typisk fra miljøer hvor det er vi mot dem, narkogjenger som står sammen mot de som skal ta dem, politi andre gjenger. Oftest sorte mot hvite. Partners in crime. Gangsta image er jo også blitt moderne blant norsk ungdom. Det er mye fint som kommer til landet med mangfoldet. Bare synd at vi må betale for det.

Virkelig noe å se opp til, med andre ord. 

Anonymkode: 23273...a5f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hører det både hos 14 åringen og hos 18 åringen. 

"Bro" brukes til både kompiser og venninner. Hører at både jentene og guttene bruker det. 

Vet ikke om det er fordi de er i gaming-miljøer, men det brukes masse i alle sammenhenger når de snakker med venner. 

De bruker det aldri til oss voksne da. Men det betyr vel bare at de klarer å skille mellom hvordan de snakker med venner og hvordan de snakker med voksne. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Enig med deg i det jeg har uthevet over her. Vi bor i Oslo vest, og min 12 år gamle ganer-gutt (og vennene hans) bruker stadig ordet «bruh», i betydningen av «så teit!» e.l. Mens bro eller bror aldri brukes verken av han eller vennene.

Datteren min på 10 bruker ingen av ordene.

Anonymkode: 764a4...964

Åå er det ikke det samme? Trodde det jeg ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Tenker vokabular som bro, bror, skibbidi, yeet osv. blir borte om noen år, slik som all annen slang kidza bruker.

Anonymkode: 8a41f...9f1

Ja, vi går jo ikke rundt og sier "du er så leim altså", gryn betyr ikke penger lengre, det er lite som er crazy/sinnsykt eller døll, ungdommer roter ikke med hverandre lengre, eller bløffer fra butikken. 

Anonymkode: b63ad...ee0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Haha autokorret ville faktisk ikke skrive BØFFE, den rettet til bløffe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Her har vi en som ikke henger med i tidene. Det er ikke noe poeng i å dra inn fordommer inn i dette. Mange barn ser på YouTube og lærer det dermed derifra. Noe barne-TV på nrk bruker også bro, bruh og lignende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Ungdommen her bruker ikke dette ordet «bro», i alle fall ikke uten at det er når de gjør seg til. 
Bruker norsk norsk folk dette ordet i dagligtale? 
Leste noe i VG nå, der det var brukt i en SMS chat, mellom folk i midten av 20 årene. 
Er det virkelig normalt?

hm, kanskje de har gått over til ei bru, brua. 

Anonymkode: 8f3e2...577

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Maleficenta skrev (44 minutter siden):

Småungene syns og det er kult. De sier det sånn helt uten mål og mening....

Ja kult er jo et ord som kom fra Usa, som vi kanskje ofte glemmer at ikke er norsk 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Tenker vokabular som bro, bror, skibbidi, yeet osv. blir borte om noen år, slik som all annen slang kidza bruker.

Anonymkode: 8a41f...9f1

Hva i all verden betyr skibbidi? Aldri hørt. Har ikke barn heller da. 

Anonymkode: 691b7...437

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva i all verden betyr skibbidi? Aldri hørt. Har ikke barn heller da. 

Anonymkode: 691b7...437

Her har du en kort liten forklaring på skibidi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min sønn på 6 bruker det. Jeg pleier å fleipe med ham om det og sier: yo, bro! Husk å ta tranen din! Det er tross alt ikke SÅ lenge siden jeg var ungdom selvi 1999 og hiphop og gangstersjargong var ikke akkurat ukjent da heller.

Anonymkode: 70833...474

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Anonym90059005 skrev (22 timer siden):

Men fortsatt like jævlig å høre på, og vi vet hvem som bringer det inn i språket. Nesten enda verre å høre den gebrokne "bror" enn engelske "bro" dog. 

Hvem er det som bringer det inn i språket?Utlendinger?Haha

Anonymkode: 5939e...d7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...