AnonymBruker Skrevet 5. januar #21 Del Skrevet 5. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Ungdommen her bruker ikke dette ordet «bro», i alle fall ikke uten at det er når de gjør seg til. Bruker norsk norsk folk dette ordet i dagligtale? Leste noe i VG nå, der det var brukt i en SMS chat, mellom folk i midten av 20 årene. Er det virkelig normalt? Anonymkode: 196f0...779 Ja, det er like normalt som når jenter sier "oh myyyyyy goooood" i annenhver setning. Blant menn som er eldre, altså gen-x kan man si bro ironisk. Anonymkode: 76a9e...91d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar #22 Del Skrevet 5. januar «Bro» brukes som en adapsjon av engelsk slang/mannekultur fra nett. »Bror» brukes som en adapsjon av kebab-norsk. Anonymkode: 54d69...bcd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar #23 Del Skrevet 5. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Ungdommen her bruker ikke dette ordet «bro», i alle fall ikke uten at det er når de gjør seg til. Bruker norsk norsk folk dette ordet i dagligtale? Leste noe i VG nå, der det var brukt i en SMS chat, mellom folk i midten av 20 årene. Er det virkelig normalt? Anonymkode: 196f0...779 Helt normalt. Mine tenåringsgutter bruker begrepet når de kommuniserer med kompiser. Der jenter ofte kaller hverandre "babe" eller "fina" osv (er ikke helt oppdatert på jentesjargongen), kaller gutta hverandre "bro". Det er jo bare trivelig. Språket er i konstant utvikling, slik det alltid har vært. Anonymkode: b3260...94e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar #24 Del Skrevet 5. januar Blir brukt av ungene her i hvert fall, Østlandet. Og norske. Og i mc-miljøet bruker de også Bro, det blir jeg litt matt av. Anonymkode: b7923...b26 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar #25 Del Skrevet 5. januar Det er typisk slang. Sånn det skal være det, at ungdom bruker et språk vi voksne ikke skal forstå. Anonymkode: d400e...e92 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Gnom Skrevet 5. januar #26 Del Skrevet 5. januar AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hvor i landet gjøres dette? Anonymkode: 196f0...779 Østlandet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar #27 Del Skrevet 5. januar AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Tenker automatisk at det er litt mindre med folk som kaller meg bror/bro/bruh osv, og snakker saktere, og med enkelt ordforråd. Anonymkode: 8a41f...9f1 Ikke enkelt ordforråd, men utvidet ordforråd. Folk som bruker slang og banner, har det samme ordforrådet som alle andre, bare at de i i tillegg kan bruke slang og banning. Anonymkode: b3260...94e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar #28 Del Skrevet 5. januar Eg synes det er "cringe" for å nytte språket til ungdommen. Men seriøst, kva skjer med språket? "Bro" har spreidd seg til barneskulen i Sogn. Dotter mi bruker det fordi ho har høyrt andre i klassen seie det. Anonymkode: 13b7e...7f9 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar #29 Del Skrevet 5. januar AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hvor i landet gjøres dette? Anonymkode: 196f0...779 Overalt hvor man har internett. Anonymkode: 0632e...d52 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar #30 Del Skrevet 5. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Eg synes det er "cringe" for å nytte språket til ungdommen. Men seriøst, kva skjer med språket? "Bro" har spreidd seg til barneskulen i Sogn. Dotter mi bruker det fordi ho har høyrt andre i klassen seie det. Anonymkode: 13b7e...7f9 Slapp av. Dere ligger bare 20 år bak resten av landet. Husker du når skateboard entret språket, det var tøffe tider det. Anonymkode: 76a9e...91d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar #31 Del Skrevet 5. januar Sønnen min på 13 bruker det med kameratene sine, han på 19 bruker det ikke. Anonymkode: de527...27a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar #32 Del Skrevet 5. januar AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Helt normalt. Mine tenåringsgutter bruker begrepet når de kommuniserer med kompiser. Der jenter ofte kaller hverandre "babe" eller "fina" osv (er ikke helt oppdatert på jentesjargongen), kaller gutta hverandre "bro". Det er jo bare trivelig. Språket er i konstant utvikling, slik det alltid har vært. Anonymkode: b3260...94e I gal retning. Anonymkode: fa368...cc2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar #33 Del Skrevet 5. januar Kvinne 36 her som sier det. 🤷🏼♀️ Jeg er ikke spesielt harry eller gangster. Men jeg er gamer og det er guttevennene mine også, så det går stort sett på engelsk der. Vi bruker det dagligtale i ny og ne. Da alene, som et "brooo" hvis noen gjør noe teit f eks. Anonymkode: 623f0...6ad 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar #34 Del Skrevet 5. januar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): I gal retning. Anonymkode: fa368...cc2 La meg gjette: Språket slik du selv snakker er korrekt, mens måten man snakket før du ble født, og måten man snakker nå som du selv ikke klarer å henge med lenger, er gal. Anonymkode: b3260...94e 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar #35 Del Skrevet 5. januar AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Slapp av. Dere ligger bare 20 år bak resten av landet. Husker du når skateboard entret språket, det var tøffe tider det. Anonymkode: 76a9e...91d Tenker vokabular som bro, bror, skibbidi, yeet osv. blir borte om noen år, slik som all annen slang kidza bruker. Anonymkode: 8a41f...9f1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar #36 Del Skrevet 5. januar Brukes av ungene her men viktig å skille mellom bro og bruh som betyr vidt forskjellige ting. Folk har gnålt over hvordan ungdommen snakker siden Socrates uffet seg og sikkert før det. Anonymkode: c5524...0bb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rhodiola Skrevet 6. januar #37 Del Skrevet 6. januar Tråden er ryddet for innlegg kun bestående av lenker og brukerangrep. Rhodiola, adm. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar #38 Del Skrevet 6. januar Så mange som bruker det og bror her i Oslo, og det hele tiden. Bror jeg lover deg bror, jeg dro på butikken bror, vet du hva som skjedde bror. Hør a bror. Anonymkode: 725ed...c0e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar #39 Del Skrevet 6. januar 9-åringen hjemme bruker det hele tiden. Vi bor på det sentrale Østlandsområdet. Anonymkode: 0c792...110 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar #40 Del Skrevet 6. januar Jeg synes det er så dumt. Men jeg innser at jeg er for gammel til å kunne mene noe om det. Anonymkode: 23273...a5f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå