AnonymBruker Skrevet søndag kl 13:53 #21 Del Skrevet søndag kl 13:53 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Hver gang jeg begynner på middagen og den nesten er ferdig så kommer mannen og tilsetter mer salt, pepper, smør osv. Han tar på en måte over selv om jeg mener at jeg er ferdig med å smake til osv. Jeg sier at det er litt dårlig gjort og at han heller kan lage middag selv, om han har så lyst. Hva mener dere? Ugreit? Greit? Anonymkode: 0a675...708 Kan han ikke krydre maten sin selv da, når den har havnet på hans tallerken? Anonymkode: 0fbf2...d78 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 13:53 #22 Del Skrevet søndag kl 13:53 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Snakk om ikke kunne lage mat. Salt i prosessen gir en helt annen effekt enn salt på ferdig mat. Anonymkode: 299c9...81e MER salt. Hun tilsetter også salt underveis i matlagingen. Så er spørsmålet om han skal tilsette MER salt i gryta eller på sin tallerken. Anonymkode: 7abfc...c8d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maia70 Skrevet søndag kl 13:58 #23 Del Skrevet søndag kl 13:58 Jeg vet ikke hvorfor dette er et problem. Om du ikke vil ha det tar han det selvsagt på sin egen mat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet søndag kl 14:05 #24 Del Skrevet søndag kl 14:05 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Å smake til gir jo best mat. Vi lager mye mat. Og smaker alltid til sammen på kjøkkenet. Maten er best når hele retten er balansert riktig med salt, øvrig krydder, og fett. Ikke når det bare blir strødd på toppen til slutt. Men vi overstyrer som sagt ikke. Den som mener det er "salt nok" har rett. Anonymkode: 922ef...682 Selvfølgelig, men nå svarte jeg altså på dette med å overstyre ETTER at den som har laget retten er ferdig. Det er noe helt annet. AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Snakk om ikke kunne lage mat. Salt i prosessen gir en helt annen effekt enn salt på ferdig mat. Anonymkode: 299c9...81e Jeg kan lage veldig god mat. Men jeg salter eller krydrer jo ikke en hel rett etter at den som har laget maten mener den er ferdig krydret. Jeg mente at hvis man ønsker å tilsette mer krydder eller salt får man faktisk gjøre det på egen tallerken. Jeg mente ikke at man ikke skal krydre eller salte i det hele tatt. Jeg tok utgangspunkt i at ts var ferdig med retten sin. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet søndag kl 14:07 #25 Del Skrevet søndag kl 14:07 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): MER salt. Hun tilsetter også salt underveis i matlagingen. Så er spørsmålet om han skal tilsette MER salt i gryta eller på sin tallerken. Anonymkode: 7abfc...c8d Nettopp, takk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:20 #26 Del Skrevet søndag kl 14:20 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Forklar meg hvorfor det er misforstått dårlig rykte? Anonymkode: c21b4...437 Nyere studier peker på at salt ikke er så skadelig. Den orginale studien fra 50 tallet som har blitt brukt i årtier har store svakheter. https://www.theguardian.com/science/2018/aug/09/salt-not-as-damaging-to-health-as-previously-thought-says-study Anonymkode: 5e3c6...83e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:36 #27 Del Skrevet søndag kl 14:36 Spørsmålet her er vel om TS generelt lager mat som er veldig beskjedent krydret og litt smakløs. Er en nogenlunde god til å lage mat så greier en å tilpasse krydder og salt passelig sånn at de fleste ville være fornøyd. Men så har du de som vil ha salt og sterk mat. De får etterkrydre maten sin etter den har havnet på tallerkenen. Anonymkode: 8da98...09d 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 18:15 #28 Del Skrevet søndag kl 18:15 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Salt har fått et svært misforstått dårlig rykte og er slett ikke så dumt å øke inntaket av. Det sagt, så forstår jeg ikke helt problemet? Er dere ikke 2 eller flere som skal spise? Så lenge han ikke ødelegger smaken ved å tilsette for mye så tenker jeg det ikke burde være et problem? Anonymkode: ca074...da9 Jeg skjønner virkelig ikke hvor du og dine likemenn/kvinner har det fra at salt i større mengder enn anbefalt er bra. Forstår det har noe med type salt å gjøre. At Feks havsalt er bedre enn finsalt (det har vel omtrentlig like mye natriumklorid innhold). Men er det ikke fremdeles slik at for mye salt kan føre til forhøyet blodtrykk? Noen er mer utsatt for dette enn andre. Samme som for kolesterol. Anonymkode: 8abcc...472 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 18:23 #29 Del Skrevet søndag kl 18:23 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg skjønner virkelig ikke hvor du og dine likemenn/kvinner har det fra at salt i større mengder enn anbefalt er bra. Forstår det har noe med type salt å gjøre. At Feks havsalt er bedre enn finsalt (det har vel omtrentlig like mye natriumklorid innhold). Men er det ikke fremdeles slik at for mye salt kan føre til forhøyet blodtrykk? Noen er mer utsatt for dette enn andre. Samme som for kolesterol. Anonymkode: 8abcc...472 Salt Bae har fått folk til å se anneledes på dette i nyere tid. Anonymkode: b1218...dd6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 18:26 #30 Del Skrevet søndag kl 18:26 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Salt har fått et svært misforstått dårlig rykte og er slett ikke så dumt å øke inntaket av. Det sagt, så forstår jeg ikke helt problemet? Er dere ikke 2 eller flere som skal spise? Så lenge han ikke ødelegger smaken ved å tilsette for mye så tenker jeg det ikke burde være et problem? Anonymkode: ca074...da9 Den var ny, at man bør øke inntaket av salt, det er jo fullstendig motsatt av hva rådene er, så har du noe kilde på dette? Anonymkode: b9f63...7ea 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stor pike Skrevet søndag kl 18:28 #31 Del Skrevet søndag kl 18:28 Han får salte og pepre sin egen mat når han har forsynt seg. Ja, salt smaker annerledes da, men sånn er det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 18:29 #32 Del Skrevet søndag kl 18:29 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hver gang jeg begynner på middagen og den nesten er ferdig så kommer mannen og tilsetter mer salt, pepper, smør osv. Han tar på en måte over selv om jeg mener at jeg er ferdig med å smake til osv. Jeg sier at det er litt dårlig gjort og at han heller kan lage middag selv, om han har så lyst. Hva mener dere? Ugreit? Greit? Anonymkode: 0a675...708 Jeg hadde bedt han om lage maten fra start. Hadde rett og slett slutta å lage mat til han siden han tydeligvis ikke er fornøyd. Anonymkode: 73f00...490 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 20:22 #33 Del Skrevet søndag kl 20:22 AnonymBruker skrev (1 time siden): Den var ny, at man bør øke inntaket av salt, det er jo fullstendig motsatt av hva rådene er, så har du noe kilde på dette? Anonymkode: b9f63...7ea Jeg tror dette er misforstått forståelse av forskning. Artikkelen som det er linket til sier det jo også. At det er uklart hva som er passe. Salt er viktig for oss, men i passe mengde. I Norge er det anbefalt med 5g/dag. Gjennomsnittlig får vi i oss 10g. Høyt saltinntak er ikke bra. Til og med sunne folk kan få høyt blodtrykk. https://nhi.no/kosthold/forebyggende-kost-og-sykdom/tegn-pa-at-du-far-i-deg-for-mye-salt Men skal ikke kuppe tråden mer nå. TS: jeg syns det er frekt av mannen din å ta over. Hadde gitt han tydelig beskjed om at det er ugreit. Han kan tilsette det han vil på sin egen tallerken. Jeg vil heller ikke ha like mye smør som min mann. Så når jeg lager maten blir det magrere. Vi spiser nok fett sånn ellers. Trenger ikke legge på lagvis 😄. Anonymkode: 8abcc...472 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 20:29 #34 Del Skrevet søndag kl 20:29 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Nyere studier peker på at salt ikke er så skadelig. Den orginale studien fra 50 tallet som har blitt brukt i årtier har store svakheter. https://www.theguardian.com/science/2018/aug/09/salt-not-as-damaging-to-health-as-previously-thought-says-study Anonymkode: 5e3c6...83e Derfor alle sier at vi må kutte ned på salt og Norge, grunnet at vi bruker for mye. Litt salt ja, men at man skal øke nei. Anonymkode: c21b4...437 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 20:45 #35 Del Skrevet søndag kl 20:45 Min egen samboer er elendig på å lage mat, og har faktisk null interesse av det, noe hun er fullstendig klar over selv. Hun vil ikke prøvesmake maten engang, nei vil ikke smake på sausen uten tilbehør, vil ikke smake på kraften for det er ekkelt uten tilbehøret og lignende. Så jeg blander meg av og til inn når hun lager mat, mest for at det skal bli spiselig for resten av familien. Men jeg er ikke frekk når jeg blander meg, spør alltid om jeg får prøvesmake, etterpå så spør jeg om jeg får lov til å justere litt. Forhåpentligvis så lærer hun litt også. Før så gikk jeg av og til å hjalp henne litt i det skjulte, men det blei jo helt feil. For da trodde hun at retten ble slik den ble med måten hun hadde laget den på. Ja jeg lager brorparten av maten i huset, og alltid om vi skal ha noe som er litt mer avansert en Toro, og alltid visst vi har gjester. Men det blir heldigvis ikke truet med skilsmisse av litt innblanding, får faktisk ros for å hjelpe til. Og hun blander seg inn når jeg skal vaske klær eller lignende, og det setter jeg pris på, lærer litt hver gang. Anonymkode: 6221e...5af 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 20:56 #36 Del Skrevet søndag kl 20:56 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Den var ny, at man bør øke inntaket av salt, det er jo fullstendig motsatt av hva rådene er, så har du noe kilde på dette? Anonymkode: b9f63...7ea Mange har godt av det: særs dem med lavt blodtrykk. Feilen "alle" gjør, er at de holder seg unna salt fordi det er dét vi er blitt lært. Vi ble aldri lært av vi bør ta hensyn til vårt blodtrykk mtp saltinntak, og øke eller minke basert på dette. Jeg må legge til salt i både måltider og i drikkevannet, etter samråd med lege. Anonymkode: 4e311...184 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 17:32 #37 Del Skrevet mandag kl 17:32 Her må du jo bare be han la være, det er mannen din, det er ikke akkurat et sårt eller vanskelig tema. Er jo bare for han å salte og pepre sin egen porsjon. Anonymkode: de9dc...a8c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 17:38 #38 Del Skrevet mandag kl 17:38 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Mange har godt av det: særs dem med lavt blodtrykk. Feilen "alle" gjør, er at de holder seg unna salt fordi det er dét vi er blitt lært. Vi ble aldri lært av vi bør ta hensyn til vårt blodtrykk mtp saltinntak, og øke eller minke basert på dette. Jeg må legge til salt i både måltider og i drikkevannet, etter samråd med lege. Anonymkode: 4e311...184 Vi tror jo på alt vi blir fortalt. Anonymkode: b1218...dd6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 21:45 #39 Del Skrevet mandag kl 21:45 AnonymBruker skrev (På 5.1.2025 den 14.27): Hver gang jeg begynner på middagen og den nesten er ferdig så kommer mannen og tilsetter mer salt, pepper, smør osv. Han tar på en måte over selv om jeg mener at jeg er ferdig med å smake til osv. Jeg sier at det er litt dårlig gjort og at han heller kan lage middag selv, om han har så lyst. Hva mener dere? Ugreit? Greit? Anonymkode: 0a675...708 Du er nok en av de som lager smakløs mat, sett i øyne av sånne som oss som liker at det smaker mye. Dere må snakke om det, hvordan du kan lage mat til begge og at alle er fornøyd. Du kan jo ta av til deg når maten er ferdig, så kan han justere det opp slik han vil ha det Anonymkode: dbdc3...683 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 21:50 #40 Del Skrevet mandag kl 21:50 ugreit pga salting. Jeg hater salt og soya. så alle får salte etterpå, hadde min man tilsatt masse salt hadde jeg nektet å spise. Anonymkode: 6ba15...cfa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå