Gå til innhold

Kan lang tid uten sex påvirke den mentale helsen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Om man er så avhengig av sex at man blir deprimert uten, så har man i utgangspunktet et ganske kjedelig liv der man er svært avhengig av andre for å være lykkelig. Det må være et trist liv i seg selv. 

Anonymkode: d67c0...a99

Om man er så avhengig av kjærlighet/venner/kjæledyr/en spennende jobb/… at man blir deprimert uten, så har man i utgangspunktet et ganske kjedelig liv der man er svært avhengig av andre for å være lykkelig. Det må være et trist liv i seg selv.

Det må være spennende å leve i en hule uten noen relasjoner til andre mennesker?

Anonymkode: e7e2f...8cf

• Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Begynner å bli mange år siden for meg, jeg har ikke noe imot det, savner det ikke. Trives godt.

Anonymkode: 4c771...af8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja. STOR påvirkning på psykisk helse.

Et liv uten sex er ikke bra, dersom man ikke velger det selv da. 

Hilsen 7 år ufrivillig sølibat.

M45

Anonymkode: e1d32...342

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja. STOR påvirkning på psykisk helse.

Et liv uten sex er ikke bra, dersom man ikke velger det selv da. 

Hilsen 7 år ufrivillig sølibat.

M45

Vil du dele hvordan det påvirker deg mentalt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Føler deg jo ikke akkurat bra, når ingen vil ha deg. Ensomhet, depresjon,  får god tid til tankespinn som da igjen gjerne ikke blir så positivt.  Negativ spiral.

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Føler deg jo ikke akkurat bra, når ingen vil ha deg. Ensomhet, depresjon,  får god tid til tankespinn som da igjen gjerne ikke blir så positivt.  Negativ spiral.

Man kan ikke tenke sånn, ens verdi blir ikke målt utfra hvor mange som vil ha sex med en, da har en ikke sex av de rette grunnene. 

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Sex er som mat, en biologisk funksjon som utløser hormoner for velvære. Man kan kun spise kålrot resten av livet, men man blir ikke lykkelig.

Anonymkode: af8cc...53a

Mat er nødvendig for å overleve, så nei det er en faktafeil.

Du er i det minste i live av den kålrot. Uten den men bare sex dør du etter en liten periode.

Dramatisk av deg å sammenligne de to.

Anonymkode: 56a5f...882

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utvilsomt. Etter selvoppholdelsesdriften er vel sexdriften den sterkeste hos oss mennesker. Om vi da ikke har fucket opp psyken med diverse kulturelle/ nymotens woke greier.

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sånn som jeg har fått inntrykk av svar som ligner på hverandre: Hvis en finner noe som de virkelig brenner for og dedikere mye av livet sin til det, så kan det fortrenge mangelen på sex? 

Anonymkode: 24966...a38

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner å bli så gammel og rusten at jeg innimellom må oppfriske gammel kunnskap. Nå leste jeg i denne tråden og måtte Google Maslows behovspyramide, fordi jeg satt og tenkte på at opp gjennom historien er det mange som har frivillig valgt bort sex for religion, og da lurte jeg plutselig på hvordan de to tingene lå i forhold til hverandre på begovspyramiden. De ligger på samme nivå. Sosiale behov. Tilhørighet, kjærlighet. Over fysiologiske behov og trygghetsbehov. Under anerkjennelse og selvrealisering. 

Har ikke tenkt på det tidligere, men det er jo litt forståelig at en sterk religiøs tilhørighet kan oppveie for annen tilhørighet/kjærlighet. Det fyller nok mye samme skål. Logisk at det ligger på samme trinn. Jeg har bare ikke tenkt over det tidliger. Valget så mange frivillig har tatt angående dette opp gjennom historien svarer nok også på trådens spørsmål; Ikke nødvendigvis. Ikke om annet fyller den "skålen" godt.

Hvilket nok kan være annet enn religion også. (Eventuelt har man såpass mye fokus på å få dekket fysiologiske behov og trygghet at sex ikke er hva man har fokus på, men der er ikke vi nordmenn i hovedsak.)

Da jeg Googlet det jeg antagelig burde husket bedre dukket også denne artikkelen opp. Den synes jeg var utrolig bra. Også som en slags forklaring på hvorfor så mange er ulykkelige i dag. Jeg skjønner påstanden om at mange nå prøver å hoppe over et svært så viktig og vesentlig trinn. Trinnet sex kommer innunder. Sex i seg selv er likevel ikke det vi grunnleggende virkelig trenger angående det trinnet. Tilhørighet! Kjærlighet! DET er det virkelig vesentlige. 

Man kan nok knulle 2000 mennesker og likevel være ensom og utilfreds om man ikke har tilhørighet og/eller kjærlighet. 

https://psykologpia.no/blog/2017/4/19/misforsttt-selvrealisering

maslows-behovspyramide.jpg

• Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Trolltunge skrev (22 minutter siden):

Begynner å bli så gammel og rusten at jeg innimellom må oppfriske gammel kunnskap. Nå leste jeg i denne tråden og måtte Google Maslows behovspyramide, fordi jeg satt og tenkte på at opp gjennom historien er det mange som har frivillig valgt bort sex for religion, og da lurte jeg plutselig på hvordan de to tingene lå i forhold til hverandre på begovspyramiden. De ligger på samme nivå. Sosiale behov. Tilhørighet, kjærlighet. Over fysiologiske behov og trygghetsbehov. Under anerkjennelse og selvrealisering. 

Har ikke tenkt på det tidligere, men det er jo litt forståelig at en sterk religiøs tilhørighet kan oppveie for annen tilhørighet/kjærlighet. Det fyller nok mye samme skål. Logisk at det ligger på samme trinn. Jeg har bare ikke tenkt over det tidliger. Valget så mange frivillig har tatt angående dette opp gjennom historien svarer nok også på trådens spørsmål; Ikke nødvendigvis. Ikke om annet fyller den "skålen" godt.

Hvilket nok kan være annet enn religion også. (Eventuelt har man såpass mye fokus på å få dekket fysiologiske behov og trygghet at sex ikke er hva man har fokus på, men der er ikke vi nordmenn i hovedsak.)

Da jeg Googlet det jeg antagelig burde husket bedre dukket også denne artikkelen opp. Den synes jeg var utrolig bra. Også som en slags forklaring på hvorfor så mange er ulykkelige i dag. Jeg skjønner påstanden om at mange nå prøver å hoppe over et svært så viktig og vesentlig trinn. Trinnet sex kommer innunder. Sex i seg selv er likevel ikke det vi grunnleggende virkelig trenger angående det trinnet. Tilhørighet! Kjærlighet! DET er det virkelig vesentlige. 

Man kan nok knulle 2000 mennesker og likevel være ensom og utilfreds om man ikke har tilhørighet og/eller kjærlighet. 

Veldig sannt. Selv om noen kanskje holder det skjult fordi det anses negativt eller privat. Og mange var/er kanskje aseksuelle/homofile og imot egen legning/ligger i det skjule eller innad det religiøse miljøet man vet aldri/dårlig erfaring så er traumatisert eller bare tørr ikke eller vil ikke prøve med en ny/ikke nødvendigvis dårøig erfaring med kjedelig erfaring, opplevde ikke sex som det store men kunne med noen andre/hjernevasket.

Og glad de har annerkjennt at trygghet går før sex og det sosiale, for vi må føle oss trygge der også og generelt.

Fjoh! 😮‍💨

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Veldig sannt. Selv om noen kanskje holder det skjult fordi det anses negativt eller privat. Og mange var/er kanskje aseksuelle/homofile og imot egen legning/ligger i det skjule eller innad det religiøse miljøet man vet aldri/dårlig erfaring så er traumatisert eller bare tørr ikke eller vil ikke prøve med en ny/ikke nødvendigvis dårøig erfaring med kjedelig erfaring, opplevde ikke sex som det store men kunne med noen andre/hjernevasket.

Og glad de har annerkjennt at trygghet går før sex og det sosiale, for vi må føle oss trygge der også og generelt.

Fjoh! 😮‍💨

Ja det må vi! 

Her på kg er det forøvrig en del menn som putter sex innunder anerkjennelse og hevder det viktigere enn tilhørighet og kjærlighet. Behov for respekt, behov for selvaktelse og status er fryktelig viktig for dem, og de er tydeligvis mislykket i egne øyne dersom de ikke har en lang liggeliste. Mislykket som MANN om man ikke har det. 

Slik kan man finfint LAGE seg selv problemer tenker jeg. Ødelegge livet sitt også. Tankenes kraft er stor, og når man kverner igjen og igjen på noe kan hva som helst egentlig bli det man bygger livet sitt rundt. Man KAN ødelegge hele livet sitt på grunn av sykkelen man ikke fikk da man var 12 år, på grunn av en dum kommentar noen sa da du var 15, eller på grunn av at man "bare" har hatt sex med fire, og "burde hatt" med minst ti. Slikt er absolutt mulig og urovekkende mange mennesker gjør slikt. Forteller seg slike "sannheter" til de blir sannheten livet deres sirkler rundt. 

Så det trenger ikke være noe problem å ikke ha sex på veldig lang tid, men man kan gjøre det å ikke ha sex hver dag til et enormt problem også. Man kan gjøre nesten hva som helst til et kjempeproblem. Eller ikke. 

Å ikke få dekket de to nederste trinnene er et kjempeproblem, og å ikke få dekket det tredje er en sår mangel. De to på toppen er bonuser for privilegerte mennesker. Om livet ikke er verdt å leve uten dem har man et høyst personlig problem, for de nivåene er ikke livsviktige. Ikke med mindre man gjør dem til sitt eget personlige stup mot avgrunnen. "Enten må jeg ha slik og sånn, ellers er jeg mislykket, og livet er ikke verdt å leve." DA blir det et kjempeproblem, men et helt personlig kjempeproblem. 

Endret av Trolltunge
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vil tro det kommer an på hvor viktig man anser det.

Anonymkode: eabad...836

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Trolltunge skrev (43 minutter siden):

Ja det må vi! 

Her på kg er det forøvrig en del menn som putter sex innunder anerkjennelse og hevder det viktigere enn tilhørighet og kjærlighet. Behov for respekt, behov for selvaktelse og status er fryktelig viktig for dem, og de er tydeligvis mislykket i egne øyne dersom de ikke har en lang liggeliste. Mislykket som MANN om man ikke har det. 

Slik kan man finfint LAGE seg selv problemer tenker jeg. Ødelegge livet sitt også. Tankenes kraft er stor, og når man kverner igjen og igjen på noe kan hva som helst egentlig bli det man bygger livet sitt rundt. Man KAN ødelegge hele livet sitt på grunn av sykkelen man ikke fikk da man var 12 år, på grunn av en dum kommentar noen sa da du var 15, eller på grunn av at man "bare" har hatt sex med fire, og "burde hatt" med minst ti. Slikt er absolutt mulig og urovekkende mange mennesker gjør slikt. Forteller seg slike "sannheter" til de blir sannheten livet deres sirkler rundt. 

Så det trenger ikke være noe problem å ikke ha sex på veldig lang tid, men man kan gjøre det å ikke ha sex hver dag til et enormt problem også. Man kan gjøre nesten hva som helst til et kjempeproblem. Eller ikke. 

Å ikke få dekket de to nederste trinnene er et kjempeproblem, og å ikke få dekket det tredje er en sår mangel. De to på toppen er bonuser for privilegerte mennesker. Om livet ikke er verdt å leve uten dem har man et høyst personlig problem, for de nivåene er ikke livsviktige. Ikke med mindre man gjør dem til sitt eget personlige stup mot avgrunnen. "Enten må jeg ha slik og sånn, ellers er jeg mislykket, og livet er ikke verdt å leve." DA blir det et kjempeproblem, men et helt personlig kjempeproblem. 

Bare menn?

Jeg avsluttet mitt siste forhold fordi HUN var alt for krevende og forventningsfull til sex. Hver gang vi møttes så var det sex som var høydaren. Sex var den ultimate bekreftelsen for henne. 

Alt for mye for min del. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Bare menn?

Jeg avsluttet mitt siste forhold fordi HUN var alt for krevende og forventningsfull til sex. Hver gang vi møttes så var det sex som var høydaren. Sex var den ultimate bekreftelsen for henne. 

Alt for mye for min del. 

Ja her på kg er det bare menn som gjør det å ha uforpliktende sex til noe status- greier  angående antall. På ingen måte alle menn på kg, men flere. 

Det du skriver om handler vel mer om ulikt behov, eller behov for bekreftelse av kjærlighet. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei. Ikke i seg selv. Kroppen kan alltids få utløsning uten sex. Dermed er sånn sett det seksuelle behovet alltid "dekket", alltid "tilfredsstilt" og alltid "utilfredsstilt". Kroppen selv har ikke en slags hukommelse som tilsier at den vet at den har fått eller ikke har fått samleie. Funksjon er ikke mening eller minne.

Du impliserer i innlegget noe annet, nemlig at man mangler tilgang på sex. Da regner jeg med du mener at vi har å gjøre med et bevisst menneske som søker sex, men mislykkes, og som i tillegg bombarderes med seksuelle inntrykk pga. kulturen og danner seg en oppfatning om at dette er noe man skal ha. Og da har vi plutselig med masse annet å gjøre enn seksuell funksjon for reproduksjon.

Anonymkode: 44780...fbb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Resignert skrev (9 timer siden):

Utvilsomt. Etter selvoppholdelsesdriften er vel sexdriften den sterkeste hos oss mennesker. Om vi da ikke har fucket opp psyken med diverse kulturelle/ nymotens woke greier.

Selvoppholdelsesdriften har ingen bevissthet. Det er en funksjon som viser seg i reproduksjonelle organer og dels i sexlysten, ikke i et minne om å ha hatt sex eller ikke. Mennesker har hukommelse, biologien har det ikke.

Anonymkode: 44780...fbb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 5.1.2025 den 19.08):

Sex er som mat, en biologisk funksjon som utløser hormoner for velvære. Man kan kun spise kålrot resten av livet, men man blir ikke lykkelig.

Anonymkode: af8cc...53a

Såklart kan man være lykkelig selv om man bare spiser kålrot(nå ser jeg bort fra det faktum at man vil gå glipp av viktige næringsstoffer). Se på buddhist munkene, hele deres eksistens handler om å ikke være avhengig av slik kortvarig lykke. Man kan vel ikke si at de er kjent for å være ulykkelige.

Anonymkode: 1a0ee...b29

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolltunge skrev (3 timer siden):

Under sosiale behov har ofte vi mennesker behov for å kommunisere med hverandre. Sex er en variant av kroppsspråk, og det er et språk som kan gi oss nytelse. 

Denne kan også trigges gjennom andre aktiviteter som oppleves som stimulerende. Feks gaming 

Under koronapandemien så ble vi mennesker mye avskåret fra hverandre, og mange naturlige situasjoner. Er man avhengig av sosial omgang med andre mennesker, så slo dette veldig negativt ut for mange. 

https://www.forskning.no/sport-stress-hjernen/rusa-pa-kroppens-egne-stoffer/1000508

https://www.newbaseline.no/blog/10-naturlige-mater-a-oke-dopaminnivaet-pa/

https://nhi.no/sykdommer/hjernenervesystem/parkinson/parkinsons-sykdom-oversikt

https://www.felleskatalogen.no/medisin/pasienter/pil-dopamin-takeda-571845

Dopamin og Serotonin er viktig for kroppens velvære. Veldig viktig.

Lykkelige parforhold med gjensidig god sex som gir nytelse for begge, fremmer god helse.

Ulykkelige parforhold gjør det motsatte. Kroppen utskiller her store mengder kortisol. Dette stresshormonet hemmer og kan forkorte levealder. 

https://iform.nu/sunn-livsstil/stress/kortisol-og-stress

Kortisol utløses i kroppen når kroppen er stresset. Krangling, uenigheter og følelsesmessige belastninger kan føre til økt kortisol nivå i kroppen. 

Vi kan nok overleve uten sex, og det er bedre å være uten sex som ikke gjør oss godt. God sex fremmer god helse. Det er det ingen tvil om. 

Så til alle dere som moraliserer i forhold til sex. Her er mange gode grunner til å slutte med det. 

Sex fremmer veldig mange positive helsemessige effekter. Det kan dekke sosiale behov, følelsesmessige behov, kroppskontakt osv...

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

29 år, ikke hatt sex på 6 år. Går helt fint. 

Anonymkode: a84cc...4e5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...