Gå til innhold

Sier alltid nei når ett familiemedlem ber om barnevakt

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Du sier at dere opplever barna som utfordrende når de er på besøk og at dere gladelig skulle ha sagt ja, men at det rett og slett ikke går da dere må ta hensyn til egne barn.

Har hun forresten noen gang sittet barnevakt for dere?

Jeg tror faktisk jeg hadde svart «Hei! Det blir for intenst å ha 4 barn her hjemme over lengre tid, men du kan jo høre med Hans om han har muligheten til å passe noen timer hjemme hos deg?».

Da avslår du samtidig som du legger ansvaret over på din mann.

Anonymkode: 85c50...713

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dette høres vanskelig ut. Har de diagnoser? Er det uaktuelt at moren sender barna til deres egne venner i skole eller barnehage, slik at hun kan hjelpe barna med å lage relasjoner i egne liv?

Hvis dere skal hjelpe, ville jeg som noen over skriver, ha reist på besøk uten egne barn, og gjerne forsøkt å se hvordan samspillet i familien fungerer. Da ville jeg også vært tydelig på at barnepass er uaktuelt slik barna er nå, men at det kan være aktuelt å avlaste moren mens hun er til stede selv. Da kan hun få ryddet og slikt. Mat kjøpes med hjemlevering. Finn små løsninger sammen med mor som kan gjøre hverdagen enklere, slik at hun får rom til å oppdra barna.

Anonymkode: 2831a...36e

Ønsker ikke å røpe for mye her. Men ungene kan ikke være hos venner så lenge som hun ber om. Når hun spør om barnevakt er det gjerne lørdag kveld til søndag ettermiddag eller 6-8 timer. 

Hun er en type som ikke tar til seg råd og veiledning, går rett i forsvarsposisjon. Så forslaget ditt om å dra hjem til henne for å se på samspillet osv er helt uaktuelt. Hun hadde skjelt oss ut. 

Anonymkode: 2fa5b...e32

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ønsker ikke å røpe for mye her. Men ungene kan ikke være hos venner så lenge som hun ber om. Når hun spør om barnevakt er det gjerne lørdag kveld til søndag ettermiddag eller 6-8 timer. 

Hun er en type som ikke tar til seg råd og veiledning, går rett i forsvarsposisjon. Så forslaget ditt om å dra hjem til henne for å se på samspillet osv er helt uaktuelt. Hun hadde skjelt oss ut. 

Jeg har også slike familiemedlemmer. De prøver seg. Prøver å utnytte og være gratispassasjer. De skal ha avlastning for drittungene sine, men er ikke interessert i  vennskap eller relasjon. De får kald skulder. For meg var dette en modningsprosess som skjedde over tid. Jeg hadde noen runder med meg selv, og fant ut at når jeg har folk i nettverket mitt som utnytter meg og sender inn rampunger som gjør meg sliten, så er det bedre for ungene og meg selv at vi bryter relasjonen. Da kan jeg investere i egne energilagre, og egen barneoppdragelse. Ungene mine virker jo, og ingen av oss vlir sliten av å være med hverandre. Familien AS fungerer mye bedre om man som voksen setter opp noen tydelige grenser for seg selv.

Personlig har jeg vært så utslitt på grunn av slike gratispassasjerer at det er veldig lett for meg å si nei nå. Jeg sier nei på en ganske aggressiv måte. Da skjønner folk at de ikke skal spørre flere ganger :)

Enkelt!

Anonymkode: 2831a...36e

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde bare sagt at dere ikke orker og at siden hennes barn har veldig forskjellige behov fra dine er det ekstra utfordrende. Jeg hadde ikke sagt at hennes er små djevelunger uten oppdragelse. 

Så er det forklaring nok. Det er helt normalt å ikke passe andres barn om man ikke vil. 

Anonymkode: b9c19...09c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sagt hvorfor, og bare latt henne bli sur. Det er jo fakta, og så lenge mor stikker hodet i sanden, så vil det aldri bli noe bedring/oppdragelse av de barna.

Anonymkode: 59b3a...e1b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Skjeller dere ut, for å være ærlig om hvordan barna hennes er, og om dere kommer med innspill? Da ville jeg også nevnt dette som en grunn til at dere sier nei. Enkelte er så frekke og egoistiske, og ser bare seg selv, bare ikke egne feil og mangler, og så lenge de ikke får klar tale, så vil de bare dure på videre.

Anonymkode: 59b3a...e1b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er helt i orden å si nei, TS!

Jeg foreslår disse tre tiltakene:

1: Si at dere (både mannen din og du) syns det er krevende å passe barna hennes fordi du ikke føler at du klarer å sette de grensene de trenger og at det blir utfordrende for dere. 

2: Foreslå at de inviterer dere på besøk eller gjør en felles aktivitet hvis barna savner dere. Tipset mitt er å ikke invitere hjem til dere, hvis dere drar til dem kan dere reise når dere vil. Slipper også stress med rydding og kaos...

3: Tilby pass av ett av barna (hvis du kjenner at det er ok) en dag mannen din er hjemme og kan ta ansvar for deres egne. Det er enklere. 

Anonymkode: e68f2...675

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La virkelig mannen din ta ansvaret sitt ved å henvende hun videre, men si at du ikke har ork dessverre. Hun er fader meg søsteren hans. Hvis han ikke tør å snakke med sin søster, så er han et barn i mine øyne.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare si at du ikke orker! To barn ekstra er myyyye jobb. Helt innafor å si nei. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Men det er jo akkurat det jeg sier; LA han passe ungene. Ikke søren om jeg hadde tatt noe som helst ansvar etter at han hadde sagt ja. Det hadde helt kort vært "jeg løper meg en tur". Eller "jeg er hos Nina ut dagen"

Protester? Nope. Det var DU som sa ja. 

Anonymkode: 7a6d0...061

Dette, helt enkelt.

Hvis dere er enige om at det er for mye og mannen likevel sier ja, så får han reise hjem til søsteren og passe dem der.

Kan hende han blir flinkere til å holde seg til det dere ble enige om etter et par ganger ;)

Og vær på offensiven angående samvær ellers, foreslå tur langs elva, skøyter eller kino MED mor. Så kan hun ikke bruke det at barna aldri ser dere og savner dere som et argument.

Anonymkode: b4922...308

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må bare være ærlig, TS. Det gjør ikke noe om hun går i forsvarsposisjon, du trenger ikke gå inn i en diskusjon med henne.

"Som vi har nevnt før, så har barna dine en oppførsel som vi finner utfordrende, og slik det er nå så har jeg nok med mine."

Sånn, ferdig. Trenger ikke gå inn i videre diskusjon om hun svarer med forsvarstale.

Anonymkode: dfcd3...ed6

• Liker 7
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Det hjelper ikke å prate med henne om barnas oppførsel, hun blir direkte ufin og går i forsvarsposisjon med en gang.Det var en av grunnene til at vi ikke orket å ha barna hennes her mer. 

Barna mangler oppdragelse ja, det kan du trygt si…

Jeg hadde likevel sagt det igjen, at barna oppfører seg ufordragerlig hos dere og ikke hører. Så får hun bli så sur hun bare vil, hun ødelegger jo bare for seg selv. Dere blir kvitt problemet når hun slutter å spørre også.

Anonymkode: c6ad0...042

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm… 
Hvor gamle er barna hennes? Sånn ca om du ikke vil utelvere for mye…

Alderen har litt å si for hva svaret mitt er

Anonymkode: 67bd8...30a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Og jeg ga et bedre eksempel, "hør med broren din", i stedet for å peke på at det er kvinnens ansvar å ordne opp. 

Anonymkode: 7a6d0...061

Så kommer jeg med trådens aller beste svar. SI DET SOM DET ER! Uansett om hun går å forsvar. 

Anonymkode: d55a6...d57

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Hmmm… 
Hvor gamle er barna hennes? Sånn ca om du ikke vil utelvere for mye…

Alderen har litt å si for hva svaret mitt er

Anonymkode: 67bd8...30a

Skolealder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skolealder

Du må bare si det som det er ts, hvis ikke forstår hun jo heller ikke hva som er problemet. Og jeg ville forsøkt å få til noen treff alle sammen med voksne til stede, så kan dere være ilag som familie, det kan jo være at disse barna trenger noen gode forbilder som er til stede i livet deres.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor gamle er barna? Er forskjell på å oppleve seg mobbet av en 8åring eller en i tenårene enn en på 17….
Forstår veldig godt hun kan trenge pass i blant når hun er alene. Barna trenger vel også andre trygge rundt seg siden det kan virke som om det er litt utfordringer i hverdagen for alle der. Så hvorfor ikke være litt behjelpelig i blant? En av dere kan dra hjem dit og passe noen timer, en kveld e.l en og annen gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skolealder

Dersom dere skulle ønske å stille opp senere så har jeg vært i samme situasjon hvor de besøkende barna oppførte seg som ville sjimpanser: Vi satte tydelige grenser og ga konsekvenser de ikke var vant til (feks endte dem hjem om de gjentatte ganger ikke hørte etter).

Det tok noen besøk (og jeg fikk høre jeg var dum, sur, streng, gammel dame etc) men nå oppfører de seg mye bedre her enn både hjemme og andre steder. De fortsetter å komme innom ofte, så begynner å tro at de faktisk trives med litt «kustus».

Anonymkode: 85c50...713

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er litt ego dette opplegget ditt. 

Anonymkode: b66a0...736

Du synes ikke det er ego av svigerinnen å mase om pass når hun har fått fortalt hvordan barna oppfører seg?

Anonymkode: dfcd3...ed6

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...