Gå til innhold

Hvordan har dere med småbarn fått dagene til å gå i jula?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har sett litt barne tv, hatt frokost hvor barna har vært med å dekke på/ordne til. Har stort sett vært ute på formiddagen. Barna trenger det og vi opplever de som mer rolig inne etterpå. Mer tilfreds. Mindre mas. Kanskje fordi de har fått utfoldet seg. Så er de gjerne med på lunsj/middag/kvelds forberedelser. Vi har vært i noen besøk og gjort andre aktiviteter også. 
Spilt spill, sett film, lekt, tegnet, brukt kreativiteten med diverse hobbysaker vi har. 

Det er lov å ikke leke konstant med barna. De kan også være med dere på aktiviteter dere skal. Feks lage mat, rydde, få en klut med litt vann for å liksom være med å vaske på noe osv. 
Er dere to foreldre så kan den ene være med barna mens den andre kan gjøre ting for seg selv. Alle må ikke gjøre alt samtidig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har en på 4 og en på 7

julen i år gikk mye bedre enn i fjor. 6 års trassen er det verste jeg har vært med på. Og nå har det heldigvis roer seg. 
Men det har til tider likevel vært slitsomt

Dagene har gått med på å leke med lego, spille spill, samt en tur i slalombakken ihvertfall annenhver dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har aktive barn så det har vært mye uteaktiviteter. Avtalt playdates med andre aktive barn. Avlaster hverandre. Det har vært aking, alpinbakke med g skøyting eller bare leke i snøen.

Også får barna ta del i oppgavene hjemme. Vask, pynt, rydding, baking matlaging osv… 

Anonymkode: 6e285...33c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 åringen leker mye selv. Litt barne tv på morgenen, også leker hu på rommet sitt eller tar med noe leker ut i stuen. Ellers legger vi puslespill, tegner, baker forskjellig osv. Går ut en tur selvom det er kaldt, er jo bare å kle på seg. Akebakken, gå en tur med barnet på spark eller bare leke ute i snøen :) Tenne bål, grille pølser, drikke kakao.. 

Går også litt på ski, men ikke når det er veldig kaldt ute. 

Anonymkode: 92f76...89c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg føler dagene er så ulidelig lange, barnet vil opp kl. 6, hva i alle dager benytter der andre morgentimene på? Jeg har visnet helt av å sitte å leke rollelek og plastelina osv med barnet konstant, får bare pause når jeg rydder, så blir veldig sliten.

Sitter dere andre også sånn med barne hele dagen?

Her er det kaldt ute og barnet hater det. Hvordan har dere andre holdt ut?

Anonymkode: a3c12...e36

Alder? Min er 8år...er hos nabobarn masse

Anonymkode: 2e9a0...c08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men må begge måke hele tiden? Altså jeg har tre barn, mann, hus på 250 kvm, tomt på 2 mål. Jeg må ingenting hele tiden, det er fordi vi har senket standaren vår, tåle litt rot, spise noen ganger enkle middager, ryddet kun snø akkurat der vi går og bilen kjører. 
Kjempe bra å være ute når barnet sover, men hvor mye arbeid pålegger folk seg når de må rydde hver gang et barn sover, må rydde snø så fort den faller ned, må vaske, må lage de måltidene som tar lengst tid, vaskerommet må være tømt for klær. 
Ingenting av dette vil forsvinne av seg selv, hvorfor da slik hastverk. Tid med barna får man ikke igjen, tid med vaskemaskinen vil aldri forsvinne. 

Anonymkode: 09a4d...0ad

Vi har virkelig ikke høy standard. Jeg forstår ikke hvordan folk mener det ikke er så mye husarbeid. Ungene (ihvertfall den minste) griser med mat ved hvert måltid og selv om vi ikke tar full gulvvask hver dag så må vi jo plukke opp og vaske vekk det verste. Oppvaskmaskinen skal tømmes og fylles og tømmes, kjøkkenbenker og kjøkkenvask vaskes av så det ikke lukter, boss tas ut. Vaskemaskiner og tørketromler skal på, men ikke minst skal klær sorteres, gjerne brettes litt kjapt og legges på plass så vi har klær og gå med og finner de igjen. Ungene vokser utav klær så for små klær må sorteres ut og legges vekk og nye må hentes fram fra boden eller kjøpes. Innimellom må bad vaskes, gulv støvsuges (og da må gulv ryddes...), sengetøy må byttes,  bosspann vaskes. Og så er det alltid noe uforutsett, skapdører som løsner og må festes, dørhåndtak som faller av fordi ungen har hengt på dem til tross for beskjed om å ikke gjøre det, yoghurt beger som faller i gulvet så gulv og vegger må vaskes, vaskemaskin som tuller seg der det viser seg at hele maskinen må tømmes manuellt og ordnes osv osv. Og pga kontinuerlige barnehagevirus i heimen så faller vi til stadighet bakpå med alt. 

Måkingen er fordi det er rekord mengde snø nå og verandaer, garasjetak osv ikke er beregnet til å tåle det. Så det er jo en unntakstilstand. 

Jeg regner jo med det blir lettere når ungene blir større og ikke må passes like mye på hele tiden. Og selvfølgelig er det rom for å ta en liten hvil hvis det er helt krise og ungene har holdt en våken eller en er syk. Men akkurat hobbyer får vente til kvelden når ungene sover og det mest presserende er gjort for ellers føles det som om alt sakte flyter ut i kaos. 

Anonymkode: e00d3...bcb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har to barn på 1,5 og 4 år, og juledagene har vært ordentlig deilige. Minste er oppe i 6-draget hver morgen. Mannen min og jeg bytter på å stå opp med henne. Når jeg har stått opp har jeg tatt henne med på badet hvor hun har fått leke med vann i vasken mens jeg har gjort det jeg må der. I tillegg har jeg gjerne fått sortert klesvask, satt på en maskin, ryddet litt på vaskerom og bad og slike ting. Jeg tar meg god tid, og slår gjerne i hjel en halvtime der. 

Etterpå går vi opp, skifter på henne og jeg lager kaffe. Spiser litt kanskje, leser bok, tegner eller hun surrer litt for seg selv med sitt. Noen ganger har jeg lagt klart noen aktiviteter dagen før (for eksempel stabletårn som ikke er stablet ferdig eller enkelt puslespill som ikke er lagt). Om eldste står opp blir det bordaktiviteter eller han leker med biler eller magnetklosser eller hva som helst. 

Noen ganger blir det tv. 

Juledagene har gått til å bygge lego for eldste. Minste sover 1,5-2 timer, så da går jo tida. Ut en tur, uansett vær. Ungene hjelper gjerne til med klesvask (eller «hjelper til», de er med og bidrar gjerne, men jeg må justere litt etterpå 😅) og eldste elsker å måke snø. Om jeg tar minste på ryggen kan vi ha snømåking som familieaktivitet. Eldste er gjerne med på å lage middag. Om vi må på butikken tar en av oss med en av ungene eller vi gjør det til en utflukt. Vi feirer en bursdag ila romjula, og da måtte vi jo bake kake og pynte den etterpå. 

Alt er mye enklere om ungene får bidra inn i familien, ut fra sitt utgangspunkt. Selv om de gjør ting sakte og tungvint er det et bidrag. For eksempel når vi stabler ved er hver kubbe en av ungene tar en kubbe jeg IKKE trenger å ta. 

Jula i år har vært helt nydelig. Ukedagene er mye tyngre, syns jeg. Gleder meg til neste ferie!

Anonymkode: e8632...383

• Hjerte 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Vi har virkelig ikke høy standard. Jeg forstår ikke hvordan folk mener det ikke er så mye husarbeid. Ungene (ihvertfall den minste) griser med mat ved hvert måltid og selv om vi ikke tar full gulvvask hver dag så må vi jo plukke opp og vaske vekk det verste. Oppvaskmaskinen skal tømmes og fylles og tømmes, kjøkkenbenker og kjøkkenvask vaskes av så det ikke lukter, boss tas ut. Vaskemaskiner og tørketromler skal på, men ikke minst skal klær sorteres, gjerne brettes litt kjapt og legges på plass så vi har klær og gå med og finner de igjen. Ungene vokser utav klær så for små klær må sorteres ut og legges vekk og nye må hentes fram fra boden eller kjøpes. Innimellom må bad vaskes, gulv støvsuges (og da må gulv ryddes...), sengetøy må byttes,  bosspann vaskes. Og så er det alltid noe uforutsett, skapdører som løsner og må festes, dørhåndtak som faller av fordi ungen har hengt på dem til tross for beskjed om å ikke gjøre det, yoghurt beger som faller i gulvet så gulv og vegger må vaskes, vaskemaskin som tuller seg der det viser seg at hele maskinen må tømmes manuellt og ordnes osv osv. Og pga kontinuerlige barnehagevirus i heimen så faller vi til stadighet bakpå med alt. 

Måkingen er fordi det er rekord mengde snø nå og verandaer, garasjetak osv ikke er beregnet til å tåle det. Så det er jo en unntakstilstand. 

Jeg regner jo med det blir lettere når ungene blir større og ikke må passes like mye på hele tiden. Og selvfølgelig er det rom for å ta en liten hvil hvis det er helt krise og ungene har holdt en våken eller en er syk. Men akkurat hobbyer får vente til kvelden når ungene sover og det mest presserende er gjort for ellers føles det som om alt sakte flyter ut i kaos. 

Men for å svare på spørsmålet i tråden så har vi lekt med nye og gamle leker, perlet, fargelagt, lagt puslespill, lest bøker, bakt boller, sett på tv, rent på akebrett, laget snømann, snøhule og snølykt, vært på besøk, vært på lekeland og i basseng, vært på butikken og på kafé, hatt besøk. Alt i alt har vi kost oss sammen. Men altså lite avslapning og avkobling for voksne. Tenker at sånn er det noen år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en regel når vi har fri og det er at formiddagen foregår ute med mindre det er helt vanvittig vær. Med andre ord har vi gått ut når lyset har stått opp, ca 09:30 og vært ute til lunsj.

Etter lunsj sover han en times tid og ettermiddagen har vi brukt til diverse lek, tegning, musikk og dans etc.

Skal innrømme at det har blitt mer tv enn vanlig i julen også da, har bl.a sett et par Disney filmer :) 

Har også vært på besøksgård, kino og diverse besøk :) 

Det krever sin mann og kvinne å underholde en 2-åring i 14 dager, men vi har hatt en grei ferie ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en 2-åring. Synes egentlig dagene har gått fort.

Vi har vært ute på cafe og playdates, hatt besøk av besteforeldre og mannens familie fra utlandet, samt mine venner. Vært ute og aket, malt og tegnet inne, lekt mye med julegaver hun fikk. Hun har også vært på overnatting hos bestefar en dag. 

Anonymkode: f9488...b6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lorieen skrev (15 timer siden):

Mine tre yngste er ett, tre og fem. De har som regel sovet til 9, så har vi spist frokost, de har lekt med julegavene sine, vi har hatt besøk av besteforeldre, spilt spill, sett litt på tv, vært ute… Det har ikke vært et problem å få dagene til å gå, men de siste dagene savnet treåringen og femåringen vennene sine og lurte på om det ikke var barnehage snart.

Hvordan får du en 1 åring til å sove til kl. 9?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et voksent barn. I jula var det lov til å se litt på tv på morgenen. Da drakk jeg kaffe, leste bok og koste meg. Pleide ikke å leke noe særlig med ham. Tegning, maling og plastelina likte jeg å holde på litt med sammen med ham

Han fikk ha lekene i stua der jeg eller mannen min var, og lekte fint alene. Var selvfølgelig med ut på en daglig luftetur til han ble 6 - 7 år og begynte å leke ute med venner uten oss. 

Anonymkode: 18423...94a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en 2 åring og var hjemme hele jula alle tre. Var kjempefint 😀  her er våre dager denne jula, mer eller mindre riktige tidsstempler. Vi deler inn i "faser" 

Fase 1. Stod opp kl 06:00 (eller, guttungen bestemte at vi skulle opp kl 06:00. Vi voksne byttet på å sove til kl 09:00, annenhver dag). Den som stod opp pusset tenner og kledde på. Ca 06:30 var det leketid til kl 07:00. 07:00-07:30 spise frokost. 07:30-08:15, barnetv. 08:15-09:00,  tegne, herje, leke, bygge, rive, løpe eller danse. Den voksne gjør stille husarbeid i dette tidsrommet, som å rydde av etter frokosten, klesvask eller lignende.

Fase 2. Den andre voksne våkner kl 09:00, og leker med ungen og fortsetter på det som er av stille husarbeid mens den andre slapper av på sofaen/soverommet. Kl 10:30 spiser begge voksne frokost, mens ungen spiser lunch. Ungen legges for å sove i 11:30 tiden. Sover til 13:30. 

Fase 3. Ungen våkner 13:30, slapper av på fanget til 13:35. Mer mat 13:40-14:00. 14:05 tar far med ungen ut på lekeplass. Mor gjør skolearbeid (studerer og jobber 100%). Unge og far kommer hjem 16:00. Far lager middag mens mor leker med ungen. Spiser ca 16:30. 17:30-18:00 er det mer tv. 

Fase 4.18:00-18:30 er det leking. Kveldsmat for ungen 18:30. Legges ca 19:00. Sover ca 20:00. 

Anonymkode: 43bb1...a32

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Hvordan får du en 1 åring til å sove til kl. 9?

Han var en del seinere oppe om kvelden i jula enn han pleier. Da sover han lenger om morgenen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg føler dagene er så ulidelig lange, barnet vil opp kl. 6, hva i alle dager benytter der andre morgentimene på? Jeg har visnet helt av å sitte å leke rollelek og plastelina osv med barnet konstant, får bare pause når jeg rydder, så blir veldig sliten.

Sitter dere andre også sånn med barne hele dagen?

Her er det kaldt ute og barnet hater det. Hvordan har dere andre holdt ut?

Vi har hatt lange morgener med TV og frokost på sengen, mens vi foreldrene har sovet litt ekstra. Så har barna lekt en time eller to.

Så har vi hatt ute-aktiviteter med ski, skøyter, etc. Mens eldste har gått på ski med en av oss, har vi funnet en liten bakke med minstemann som vi har kjørt kjelke i. Vi har gått på skøyter, så har vi kjørt minstemann på spark. Vært ute hver formiddag for å få dagslys.

Så kommer vi hjem og barna leker, vi lager mat etc. På kveldstid har vi kanskje sett på en film.

Barna er 3,5 og 8.

Anonymkode: 66a0a...6a6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest slitsomme "ferien" jeg noen sinne har hatt. Vi ble alle syke i tur og orden, minste på 14 mnd  har vært svært vanskelig å underholde og har vært mye sutring pga tannfrembrudd. Hadde alle vært friske hadde det vært enklere, men slik ble det ikke. trøster meg med at det blir bedre.

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hvordan orker dere å gå ut to ganger pr dag? Bare det å kle på barnet/ få det til p kle seg er et prosjekt i seg selv. Blir så utslitt, har en på snart 3 år. Og sånn er det med alle gjøremål føles det ut som. 

vi må jo det! Ungene går på veggen om vi ikke kommer oss ut. Det blir dårlig stemning og surmuling og masse innestengt energi.

Anonymkode: 66a0a...6a6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en 2-åring.

Har også vært alene med ham noen dager mens mannen har vært bortreist. Og er høygravid. Så ja, det har vært lange dager. 

Han våkner rundt kl 6 og da har jeg tatt ham opp i sengen så han kan ligge der litt og kose/sløve en halvtime.

Lager frokost og den sitter han som regel og spiser for seg selv mens jeg får meg en kopp kaffe.

Mellom 7 og 9 får jeg tiden til å gå med å lese noen bøker for ham og leke litt. Han kan «hjelpe til» med å tømme oppvaskmaskin, ellers følger han etter meg mens jeg vasker klær, rydder kjøkken,  skifter sengetøy, baker brød osv.

Kl 9 har vi gått ut hver dag (solen oppe kl. 9.15), og trillet ute 1-1,5 time så vi begge får litt sollys og frisk luft. 10.30 spiser han en solid lunsj, og 11.30 sover han til ca 13.30.

Ettermiddagen er litt i samme bane som morgenen. Hvis jeg tar en lengre dusj sitter han på badegulvet og leker med ting han finner i skuffene. Eller jeg setter ham i dusjen og han får leke litt ekstra lenge der.  

Middag mellom 16 og 16.30 og leggetid kl 18.

Har fått brutt opp noen dager ved å dra til mormor eller søsteren min som også har barn. 

Har ingen skjermtid foreløpig, så jeg må lese mye for ham for å underholde. Har rundt 10 barnebøker jeg sikkert har lest ti ganger hver de siste to ukene. Hvis han har fått en del oppmerksomhet kan han iblant sitte litt med lekekurven sin alene hvis jeg er i samme rom.

Er rimelig sliten nå. Samtidig har han vært ganske grei, det virker som han tar livet med ro disse dagene. Jeg er en ganske rolig person, så jeg tror det roer ham også. 

Ellers hjelper det veldig å ha noen rutiner og faste holdepunkter Ila dagen som jeg holder meg til uansett hvor sliten jeg er, som en daglig tur.

Anonymkode: f1311...d90

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp hatt over 3 uker ferie med min 4åring. Mannen har bare hatt et par dager fri, så det var stort sett bare meg og barnet hjemme. Syns det var helt fantastisk, og faktisk kjipt å måtte levere i barnehagen idag. Tror ikke jeg noensinne vil ha mulighet til å gi barnet mitt 3 uker juleferie igjen, så jeg satt veldig stor pris på all fritiden vi hadde sammen nå uten mas og stress. La ingen spesielle planer, men gjorde det vi følte for. Besøkte familie, handlet, dro på lekeplass, lekte i hagen, gikk turer, hadde inneaktiviteter (male, tegne, playdoh, spill), lekte med leker, leste bøker, bakte sammen osv. Å komme seg ut i frisk luft gjør underverker om man er trøtt og sliten, det har ihvertfall hjulpet meg på dager jeg har vært sliten. Snakker ikke da om å bestige fjelltopper eller gå lange turer, her har det vært nok å gå en runde i nabolaget eller leke i hagen. Vi bor på Vestlandet hvor det i desember har regnet omtrent hver eneste dag - det er bare å kle seg. 

Barnet klarer også å aktivisere seg selv, og kan fint leke alene en stund. Det hjelper selvsagt på, da har jeg gjerne sittet på sofaen og slappet av 😊

Dette er kanskje provoserende å høre for noen, men jeg tror også det handler mye om perspektiv. Ja, det kan være slitsomt med barn. Men tenk så heldig du er som får tilbringe fridager sammen med barnet ditt. 

Anonymkode: 428eb...f54

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Må det vaskes, brettes, tørkes vask hver dag? Og ikke minst sortere? Sortere tøy etter hva som passer har jeg gjort hver årstid. Aldri prioritert det i juleferien. 
Vasketøy tar jeg skippertak vasker rundt 7-10 maskiner 1 gang i uken. (Jeg har tenåringer og barn med store klær så det blir en del vask. Noen uker hopper jeg over også, ja vi drukner da i tøy, mulig jeg må sette på en undertøyvask til nød. 
Oppvasken tar 5 minutter, det gjorde jeg selv med 3 barn hjemme og alene uten mannen. 
Alt du ramser opp her tar jo kun noen minutter, hvordan får man ikke til dette når man har barna hjemme? 
Jeg har hatt vanskelige barn jeg altså, så vet at livet kan være hardt. 
Likevel så blir jeg litt satt ut av hvordan de med helt små barn synes livet med barn er grusomt, og at ungene må lekes med i hele sin våknetid. 

Anonymkode: 09a4d...0ad

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...