Gå til innhold

Hvordan har dere med småbarn fått dagene til å gå i jula?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi fikk tiden til å gå ved å ha en aktivitet utenfor huset hver dag slik flere nevner. Ha besøk, gå på besøk, biblioteket, tur i skogen for å brenne bål, ake, eldste var også med og byttet julegaver for det måtte også ordnes. Vi har stekt egg til frokost, tatt oss god tid med alt, og da er det ikke så farlig om hun bruker ti minutter på å få på seg en bukse, jeg har jo ingenting å rekke uansett. Matlaging og husarbeid må gjøres, blir litt mer søl og rot med en liten hjelper, men det blir jo gjort til slutt. Hun har også lekt med plastelina og tegnet. Vi leser bøker sammen, gjerne de samme fire ganger etter hverandre. 

Alt dtte ble mye lettere etter at hun ble 3 år og faktisk begynte å leke alene i mer enn to minutter. Før det var det mye rollelek jeg syntes var kjedelig, men det gikk over. 

Anonymkode: 746bc...878

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De er fortsatt veldig små. Eldste kan aktivisere seg selv litt. Når minste sover lur må vi ta husarbeid. 

Anonymkode: e00d3...bcb

Hvorfor MÅ dere det? Hvor mye husarbeid er det når to stykk må ta husarbeid når ene barnet sover? Hva med å senke standarden nå som barna er så små?

Anonymkode: 09a4d...0ad

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leker sjeldent med barna. Kjeder meh ihjel da. Kan fint være med å tegne osv, men ikke mye av det heller. Barna leker for seg selv. Og ja, de spør tusen spørsmål, men da bare svarer jeg? Hvis det øker med voldsomt volum eller kroppslig lek inne så prøver vi å sette i stand en ny lek/aktivitet for dem. Når de har roet seg så går vi ut av leken igjen. 

men tror ikke barna forventer at vi skal bli med i leken heller fordi vi aldri har vært med. 

har barn på 5, 4 og 5 mnd. Denne jula har jeg lest en roman og strikket ei sparkebukse til den lille. Gruer meg nesten til hverdagen igjen for da må vi følge klokka mer. (Og jo, de krangler så fillene fyker mange ganger til dagen, men så lenge de ikke blir fysiske med hverandre så må de ordne opp selv). 

Anonymkode: f1902...357

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier ikke barna være opptatt med julegavene de har fått i romjula, da? Det gjorde i hvert fall vi da jeg var barn. 

Anonymkode: c8a17...616

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har bare en på 18mnd og jeg er høygravid med nr 2. Var heldig at mannen hadde mye fri, men jobbet natt romjulshelgen, og da blir jeg praktisk talt alene fra fredag ettermiddag til ca 14 søndag. Var noen tunge timer, da jeg var i dårlig form selv, med hodepine og vondt bekken. Men vi har lekt mye, tegnet, lat han rote i kjøkkenskap, leste alle bøkene, ble litt tv og han fikk trykke litt på fjernkontrollen. Gikk litt trilletur siden han sover i vogn, men det er litt tungt og vondt. Har dårlig samvittighet for at vi ikke var mer ute og lekte, men han vil ofte bæres mye og med litt for stram dress over magen og tungpust blir det ikke gøy for noen. Men han var fornøyd og heldigvis i godt humør og god form, så vi koste oss mest.

Anonymkode: c8998...7d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Pleier ikke barna være opptatt med julegavene de har fått i romjula, da? Det gjorde i hvert fall vi da jeg var barn. 

Anonymkode: c8a17...616

Lol, de er uinteressante etter 1 dag. Eldste ønsket seg lol surprice og der er spenninga å åpne. Etter det har de bare ligget der. Minste fikk leker som dukker, radiostyrt bil, magnetklosser, puslespill. Det er knapt rørt. Kunne like gjerne droppet å kjøpe leker.

Anonymkode: 1be78...c01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barn er forskjellige. Kjenner også flere som sier det er travelt. Jeg har tre barn, men mine har vært relativt enkle. De leker mye selv. Jeg kan fint rydde kjøkkenet mens de tegner eller leker med plastelina f.eks. Jeg er selvfølgelig med av og til, men som regel gjør jeg mine ting. Akkurat nå leker 2åringen på gulvet mens jeg surfer på mobilen. 

Anonymkode: dc5f6...a24

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Hvorfor MÅ dere det? Hvor mye husarbeid er det når to stykk må ta husarbeid når ene barnet sover? Hva med å senke standarden nå som barna er så små?

Fordi innimellom er vi ute og finner på ting sånn at vi ikke hjemme når det er lur. Og for tiden må det måkes hver dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi leker aldri rollespill med ungene. De får leke med hverandre eller alene. De vet at voksne ikke leker slikt. Vi er ofte med på aking, tikken, gjemsel osv. De leker også mye ute alene mens vi voksne koser oss inne med det vi måtte ønske. Ellers pusler de litt, leser, spiller spill, eller ser tv. 4 barn mellom 2-10 år. 

Anonymkode: bb5e6...0a8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

om man fra tidlig av har lært ungene å leke alene er det jo bare deilig. Krever jo at de har leker de kan sitte med lenge alene ift alder. Unger som er vant til å bli underholdt/lekt med heele tiden blir selvsagt en utfordring. Her har det vært lov med ipad/tv første timen. Så alenelek mens vi ordner frokost o.l. så alenelek igjen mens vi rydder og drikker kaffe. Får beskjed om at han kan finne et spill eller velge hva vi skal leke sammen etter kaffen. Så leker/spiller etc. noe sammen før ut en tur. Når kommer hjem er det lov med 15-20 min på ipad før egenlek igjen.. osv. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Fordi innimellom er vi ute og finner på ting sånn at vi ikke hjemme når det er lur. Og for tiden må det måkes hver dag. 

Ta ungene med ut å måke, kjøp barnestørrelse i skuffe/spade :) Rydd mens ungene er våkne, gi de hver sin klut og la de tørke, kjøp plastbokser de kan putte lekene i?

Anonymkode: cc05d...40d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ta ungene med ut å måke, kjøp barnestørrelse i skuffe/spade :) Rydd mens ungene er våkne, gi de hver sin klut og la de tørke, kjøp plastbokser de kan putte lekene i?

Anonymkode: 

Den ene er 11 mnd og andre er 3 år, men joda vi prøver 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du har ikke barn forstår jeg. Hobbier? Hva slags barn har du i så fall? Er de 20 år?

Anonymkode: e9977...d2f

Jeg har voksne barn og var stort sett aleine med de da de var små.  Jeg kjeda meg ikke et sekund og jeg fikk tid til mye mens de lekte seg. En fin tid på heltid og ikke bare to uker i jula. 

Anonymkode: 8f003...a3f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var i selskap julaften og første juledag. Har også vært en tur på besøk til besteforeldre, og en kort tur til oldefar på sykehjemmet. Utover det har det vært rolige dager innendørs med plastelina, puslespill og lek. Barnet leker for det meste selv. Har kost oss masse. :) Barnet er 2.

Anonymkode: 4ccab...81b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koser oss og savner jul. Hva er det dere holder på med, som blir så slitne av å måtte tilbringe litt ekstra tid med barna deres?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine tre yngste er ett, tre og fem. De har som regel sovet til 9, så har vi spist frokost, de har lekt med julegavene sine, vi har hatt besøk av besteforeldre, spilt spill, sett litt på tv, vært ute… Det har ikke vært et problem å få dagene til å gå, men de siste dagene savnet treåringen og femåringen vennene sine og lurte på om det ikke var barnehage snart. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Men må begge måke hele tiden? Altså jeg har tre barn, mann, hus på 250 kvm, tomt på 2 mål. Jeg må ingenting hele tiden, det er fordi vi har senket standaren vår, tåle litt rot, spise noen ganger enkle middager, ryddet kun snø akkurat der vi går og bilen kjører. 
Kjempe bra å være ute når barnet sover, men hvor mye arbeid pålegger folk seg når de må rydde hver gang et barn sover, må rydde snø så fort den faller ned, må vaske, må lage de måltidene som tar lengst tid, vaskerommet må være tømt for klær. 
Ingenting av dette vil forsvinne av seg selv, hvorfor da slik hastverk. Tid med barna får man ikke igjen, tid med vaskemaskinen vil aldri forsvinne. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jeg den eneste som gruer meg til den hektiske hverdagen begynner igjen?

Vi har sovet lenge annenhver dag, vært ute i akebakken og har eller kunne bare vært inne og sett film.  

Anonymkode: a4d3e...8d0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er jeg den eneste som gruer meg til den hektiske hverdagen begynner igjen?

Vi har sovet lenge annenhver dag, vært ute i akebakken og har eller kunne bare vært inne og sett film.  

Anonymkode: a4d3e...8d0

Det er ikke noe fasit her, og har veldig mye med hva slags liv man lever. Har man en jævlig partner, en bestevennpartner, en lett eller vanskelig unge (eller fler), eller om man er alene. Hvordan man har det ellers i tilværelsen med psyke, jobb etc. Jeg vil også tro mange er slitne etter jula om man kanskje har tilbrakt mye tid med familie man har det vanskelig med. Da vil jeg tro de som har et fint nettverk rundt seg har litt lysere dager.

Men jeg tror også ts er konstant trøtt og groggy av for lite søvn, og da pleier jo alt å bli litt vanskeligere. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...