AnonymBruker Skrevet 7. januar #121 Del Skrevet 7. januar AnonymBruker skrev (20 timer siden): Jeg må bare spørre. Alle dere som sier at man må lære barna å leke selv. Hvordan gjorde dere det?? Vi har en toåring som er helt vanvittig klengete på oss og aldri vil gjøre noe alene. Han hadde kolikk og mye fysiske plager, spesielt det første året var han klistret på oss. Satt vi ham ned var det hyling. Han er dermed vant til å være på oss konstant. Vi jobbet mye med å venne ham til at vi ikke kunne være ved siden av ham hele tiden, satt først ved siden av i babygymmen, trakk oss lengre og lengre bort (etter tips fra helsesøster), men det funket aldri. Når jeg trakk meg unna for å gå på do eller lage en kopp kaffe begynte hylingen igjen. Han var i tillegg sent ute motorisk så ble bare liggende der uten mulighet for å komme seg rundt. Vi prøver hver eneste dag å få ham til å leke selv, feks når han er ferdig å spise sier vi at han kan gå og leke, men da står han bare ved bordet og se på at vi spiser opp og spør om vi kan komme. Vi prøver å være med å starte opp en aktivitet for så å gå og gjøre noe annet, men da kommer han etter. Og selvsagt kan vi ta ham med på ting vi gjør, men det gjør ham jo ikke mer selvstendig i lekingen. Anonymkode: 2b49c...750 Vi har et barn som er flink til å leke selv, og det tror jeg er 80% flaks. Har vært bevisst på å starte å leke med ham for så å trekke meg bort, i tillegg til at vi roterer på leker. De fleste står på loftet, og så bytter vi en gang i uka/hver annen uke hvilke leker som er i stua. Samme med bøker. Det med rotasjon er det jeg har vært viktigst (av min innsats, flaksen er aller viktigst). Anonymkode: ba6eb...4fc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar #122 Del Skrevet 7. januar AnonymBruker skrev (4 timer siden): Pianolokk kan åpnes Og det er ikke tangentene jeg er redd for; jeg vil ikke at det fine pianoet mitt skal ripes opp av unger som hamrer løs på det med ting, drar ting langs det, osv. Det "ødelegges" ikke som i at det slutter å virke, men det kan herpes så det ser utrolig stygt ut etterpå. Vi har ikke noe nips og løse gjenstander. Men sofaer, vegger og bord kan tegnes på, stoler kan veltes overende og hoppes på så ryggene knekker (dette har ene ungen vår faktisk gjort, ikke bare én gang, men to), gardiner kan røskes ned å gardinstenger knekker, osv. Vi flyttet vekk alt som kunne flyttes vekk da de var i bitte-småbarnsfasen, men altså, vi kan ikke ha en stue helt uten møbler. Det er FOR ukoselig. Det er ukoselig nok at vi har tatt vekk alle plantene. Det er lett å si "se løsninger"; men unger og folk er forskjellige, og de løsningene som virket for deg og din familie, trenger faktisk ikke å virke for alle andre. Her er det aller største problemet at de går løs på hverandre, og det er ikke sosialt akseptert å låse unger inne på rommene sine.. Vi hadde også seler og grinder når ungene var bitte små, men nå er de alt for store til seler, og grinder har de klart å klatre over og åpne selv i åresvis allerede. Anonymkode: 236e0...f94 Er de for store til seler osv da er de såpass store at det bør holde å oppdra de så de ikke ødelegger tingene. Trodde du snakket om 2 åringer jeg. Da er det ikke håp, lykke til. Anonymkode: 09a4d...0ad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar #123 Del Skrevet 7. januar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Er de for store til seler osv da er de såpass store at det bør holde å oppdra de så de ikke ødelegger tingene. Trodde du snakket om 2 åringer jeg. Da er det ikke håp, lykke til. Anonymkode: 09a4d...0ad Og jeg har ikke en eneste pen, tusj, blyant osv tilgjengelig for mine barn i alderen der de tegner. Noen barn tegner mer enn andre rundt om, men altså alle lager sine hverdager, men syn at barna helst bør bo på institusjon for 14 dager med familie er helt grusomt. Anonymkode: 09a4d...0ad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar #124 Del Skrevet 7. januar Høres ikke ut som dere er strenge nok. Ungene her kan gjerne finne på bøll de også, men aldri i nærheten av sånn du beskriver. Men vi blir også skikkelig strenge når de ikke hører. Anonymkode: 1fea0...dce 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #125 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (10 timer siden): Høres ikke ut som dere er strenge nok. Ungene her kan gjerne finne på bøll de også, men aldri i nærheten av sånn du beskriver. Men vi blir også skikkelig strenge når de ikke hører. Anonymkode: 1fea0...dce Unger er forskjellige. Min ler hvis vi blir strenge eller sinte. Anonymkode: e00d3...bcb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #126 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (På 6.1.2025 den 23.30): Jeg må bare spørre. Alle dere som sier at man må lære barna å leke selv. Hvordan gjorde dere det?? Vi har en toåring som er helt vanvittig klengete på oss og aldri vil gjøre noe alene. Han hadde kolikk og mye fysiske plager, spesielt det første året var han klistret på oss. Satt vi ham ned var det hyling. Han er dermed vant til å være på oss konstant. Vi jobbet mye med å venne ham til at vi ikke kunne være ved siden av ham hele tiden, satt først ved siden av i babygymmen, trakk oss lengre og lengre bort (etter tips fra helsesøster), men det funket aldri. Når jeg trakk meg unna for å gå på do eller lage en kopp kaffe begynte hylingen igjen. Han var i tillegg sent ute motorisk så ble bare liggende der uten mulighet for å komme seg rundt. Vi prøver hver eneste dag å få ham til å leke selv, feks når han er ferdig å spise sier vi at han kan gå og leke, men da står han bare ved bordet og se på at vi spiser opp og spør om vi kan komme. Vi prøver å være med å starte opp en aktivitet for så å gå og gjøre noe annet, men da kommer han etter. Og selvsagt kan vi ta ham med på ting vi gjør, men det gjør ham jo ikke mer selvstendig i lekingen. Anonymkode: 2b49c...750 Det kommer når de blir 3-4 år. Kan ikke forvente det når de er to. Anonymkode: 66a0a...6a6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #127 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (På 6.1.2025 den 22.15): Sprøtt at vi begge har 2 -åringer. Trilleturer i 1.5 time hadde aldri skjedd her. Det kan jeg faktisk ikke huske å ha fått til noen gang. jeg fotføges innendørs, men om jeg begynner å bake brød, vil han henge i beina på meg, hyle og får han ikke oppmerksomhet, vil han klatre på ting for å få en reaksjon. Han gir seg rett og slett ikke. Å spise frokost for seg selv går av og til, men også dette er et sirkus. Han sitter på en vanlig stol, men vil stort sett ned for å leke umiddelbart og da er ikke mat interessant. Mat er et nødvendig onde for min gutt. Bøker kan jeg bare drømme om. Han fokuserer i knappe ett minutt, så er det å mase om å gjøre noe han har sett jeg gjøre, som å skifte batteri i en leke og insisterer på å få skrujernet. Så brukes skrujernet i 2 minutter før han innser at han ikke får til og mamma på hjelpe. Deretter brukes det til alt annet, som å dunke i vinduene. Jeg tar det fra han, og han hyler. Så er det hårføneren som er den nye besettelsen. Jeg tar frem tegnesaker, det er høy i ett minutt, så er det å tegne på møbler. Jeg setter meg med han, men blir sittende alene for han skal videre. Slik er feriene her Anonymkode: e9977...d2f Hvordan er DU da? Anonymkode: 66a0a...6a6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #128 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvordan er DU da? Anonymkode: 66a0a...6a6 Mulig jeg var helt lik som barn, men nå trenger jeg mer ro. Min mann er veldig rolig Anonymkode: e9977...d2f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #129 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (23 timer siden): Det er jo dette vi gjør og har gjort i i nesten ett år, men han har enda ikke lært seg det. Folk i tråden her fremstiller det jo som om det er kjempelett å lære barna å leke selv, men om det krever årevis med trening synes jeg det er fryktelig unødvendig med alle de ufine kommentarene til ts og andre som synes det er slitsomt å være hjemme i ukesvis med barn som enda ikke har lært seg å underholde seg selc. I så fall betyr det jo at de fleste med barn på 1, 2, 3 år bruker hele jula (og resten av året) på å "lære" ungen å leke selv. Da må det være lov å synes det er slitsomt uten at man skal bli stemplet som dårlige foreldre (som flere I tråden hinter til). Jeg tror noen barn har lettere for dette enn andre og at mange av de som fremstiller dette som enkelt har hatt enkle barn. Anonymkode: 2b49c...750 Det krever ikke trening. Det kommer når ungen blir litt større. Vår minste var et klistremerke, det løsnet litt ved 2,5, så var det mye klenging igjen, så tok det noen år - etter at han fikk et søsken begynte han å leke masse selv. Anonymkode: 66a0a...6a6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #130 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Unger er forskjellige. Min ler hvis vi blir strenge eller sinte. Anonymkode: e00d3...bcb De ler fordi de blir nervøse. Det er en forsvarsrespons hos barnet. Det betyr at dere ikke når inn. Anonymkode: 66a0a...6a6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #131 Del Skrevet 8. januar Dette med "leke selv" er ikke like lett for alle. For det første er det jo mange som svarer det som også har flere barn. Det er jo såklart mye lettere når det er søsken nært i alder og de kan leke med hverandre. For det andre er det mange som prater om lego, tegning osv. Men ikke alle har barn som liker å drive med sånt. Min på snart 3 liker omtrent ingen slike stillesittende pusleaktiviteter. Og om vi gjør det er det bare en liten stund, og noen må sitte sammen med henne uannsett. Setter jeg henne alene for å tegne så tegner hun for eksempel bare i ansiktet, klatrer ned og tegner på stolen osv. Og ja hun vet godt det ikke er lov men vi er i en fase der hun gjerne gjør ting som ikke er lov når vi ikke ser. Konsekvensen å ta vekk tegnesakene da bryr hun seg ikke om for tegnesaker er ikke så gøy likevel.. Hun kan og finne på ting som er farlig selv om vi har barnesikret huset etter beste evne. Betyr jo ikke at vi ikke øver på at barnet kan leke litt alene men det er ikke rom for at voksne rekker å sette seg ned med noen hobbier feks her hos oss mens man er sammen med barnet. En annen ting er jo at det føles dårlig gjort å si til en på 2-3 at de bare må leke alene hele tiden. Det er jo ikke deres skyld at det er ferie og at de ikke har søsken tenker jeg.. Og litt av poenget med ferie er jo også å få tid sammen med oss foreldre. Noen ting vi har gjort er å dele oss opp, stå opp/sove lenge annenhver dag. Vi har også arrangert besøk eller dratt på besøk til andre som har barn i liknende alder. Noen av dem leker vårt barn med noen av dem ikke men uannsett er det alltid gøy å være nytt sted med andres leker og vi voksne får snakke litt med andre voksne (venner). Har og gått ut hver dag og lekt unntatt en dag det kun var is overalt. Veldig fint når det kom snø så vi kunne ake og prøve skiene En dag passet mormor barnet hele dagen, da slappet vi bare av. Vi har også vært i svømmehallen denne ferien. Andre ferier har vi feks dratt på besøksgård eller skogstur. Anonymkode: 24d01...d63 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #132 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): De ler fordi de blir nervøse. Det er en forsvarsrespons hos barnet. Det betyr at dere ikke når inn. Anonymkode: 66a0a...6a6 Så ikke si vi ikke er strenge nok! Anonymkode: a3c12...e36 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #133 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (3 timer siden): De ler fordi de blir nervøse. Det er en forsvarsrespons hos barnet. Det betyr at dere ikke når inn. Anonymkode: 66a0a...6a6 Mine barn ler ikke når vi blir strenge. Anonymkode: 1fea0...dce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #134 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette med "leke selv" er ikke like lett for alle. For det første er det jo mange som svarer det som også har flere barn. Det er jo såklart mye lettere når det er søsken nært i alder og de kan leke med hverandre. For det andre er det mange som prater om lego, tegning osv. Men ikke alle har barn som liker å drive med sånt. Min på snart 3 liker omtrent ingen slike stillesittende pusleaktiviteter. Og om vi gjør det er det bare en liten stund, og noen må sitte sammen med henne uannsett. Setter jeg henne alene for å tegne så tegner hun for eksempel bare i ansiktet, klatrer ned og tegner på stolen osv. Og ja hun vet godt det ikke er lov men vi er i en fase der hun gjerne gjør ting som ikke er lov når vi ikke ser. Konsekvensen å ta vekk tegnesakene da bryr hun seg ikke om for tegnesaker er ikke så gøy likevel.. Hun kan og finne på ting som er farlig selv om vi har barnesikret huset etter beste evne. Betyr jo ikke at vi ikke øver på at barnet kan leke litt alene men det er ikke rom for at voksne rekker å sette seg ned med noen hobbier feks her hos oss mens man er sammen med barnet. En annen ting er jo at det føles dårlig gjort å si til en på 2-3 at de bare må leke alene hele tiden. Det er jo ikke deres skyld at det er ferie og at de ikke har søsken tenker jeg.. Og litt av poenget med ferie er jo også å få tid sammen med oss foreldre. Noen ting vi har gjort er å dele oss opp, stå opp/sove lenge annenhver dag. Vi har også arrangert besøk eller dratt på besøk til andre som har barn i liknende alder. Noen av dem leker vårt barn med noen av dem ikke men uannsett er det alltid gøy å være nytt sted med andres leker og vi voksne får snakke litt med andre voksne (venner). Har og gått ut hver dag og lekt unntatt en dag det kun var is overalt. Veldig fint når det kom snø så vi kunne ake og prøve skiene En dag passet mormor barnet hele dagen, da slappet vi bare av. Vi har også vært i svømmehallen denne ferien. Andre ferier har vi feks dratt på besøksgård eller skogstur. Anonymkode: 24d01...d63 Er helt enig med deg. Vi har også en slik! Har begynt å trykke tegnestifter inn i sprekkene på tripptrappen. Sånn går dagene 🙈 Anonymkode: e9977...d2f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #135 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (3 timer siden): De ler fordi de blir nervøse. Det er en forsvarsrespons hos barnet. Det betyr at dere ikke når inn. Anonymkode: 66a0a...6a6 Derfor pleier vi heller ikke å være sinte eller strenge,men heller følge cos kurs osv. Det var en kommentar til de som mente man bare skulle være streng. Nå er det svært lite som forhindrer at mitt barn gjentar dårlig oppførsel, noe jeg mistenker skyldes impulskontroll. Og det modnes forhåpentligvis med alder. Men det vil si at jeg ikke kan barn ignorere ungen til den leker for seg selv. Anonymkode: e00d3...bcb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå