AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 08:06 #101 Del Skrevet tirsdag kl 08:06 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Må det vaskes, brettes, tørkes vask hver dag? Og ikke minst sortere? Sortere tøy etter hva som passer har jeg gjort hver årstid. Aldri prioritert det i juleferien. Vasketøy tar jeg skippertak vasker rundt 7-10 maskiner 1 gang i uken. (Jeg har tenåringer og barn med store klær så det blir en del vask. Noen uker hopper jeg over også, ja vi drukner da i tøy, mulig jeg må sette på en undertøyvask til nød. Oppvasken tar 5 minutter, det gjorde jeg selv med 3 barn hjemme og alene uten mannen. Alt du ramser opp her tar jo kun noen minutter, hvordan får man ikke til dette når man har barna hjemme? Jeg har hatt vanskelige barn jeg altså, så vet at livet kan være hardt. Likevel så blir jeg litt satt ut av hvordan de med helt små barn synes livet med barn er grusomt, og at ungene må lekes med i hele sin våknetid. Anonymkode: 09a4d...0ad Jeg føler ikke det går rundt ellers. Jeg føler vi drukner i klesvask og rene klær som skal legges på plass og at kjøkkenet blir rotete og skittent bare jeg snur meg. Og at det er flaut hvis folk kommer på uventet besøk. Men jeg er ikke en av dem som har sagt det er grusomt å ha barn. Jeg elsker jo å være med barna. Det er husarbeid som er min nemesis. Anonymkode: e00d3...bcb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 08:08 #102 Del Skrevet tirsdag kl 08:08 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Finn frem leker, og sett deg ned med en kaffekopp og overse ungen litt. Gjør dine ting. La han kjede seg og mase seg ferdig, til ungen finner ut; ewyy,...kanskje jeg kan leke selv? Tatatatataasaaaa!! Jeg vet. Det er revolusjonerende. Anonymkode: 2b2e9...1c2 Det er da min typisk begynner å finne på ugagn for å få oppmerksomheten tilbake 😅 typ ødelegge ting. Anonymkode: e00d3...bcb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 08:17 #103 Del Skrevet tirsdag kl 08:17 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Noen barn er ekstroverte akkurat som voksne. De trenger folk rundt seg hele tiden. Noen barn er A mennesker akkurat som voksne. De våkner i 5-6 tiden uansett hvor sent du prøver å legge dem. 🤷♀️ Anonymkode: 12e0e...2d7 Vi har et ekstrovert a-menneske til barn. Selv er jeg b-menneske og introvert😅 Anonymkode: e9977...d2f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 08:17 #104 Del Skrevet tirsdag kl 08:17 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg føler ikke det går rundt ellers. Jeg føler vi drukner i klesvask og rene klær som skal legges på plass og at kjøkkenet blir rotete og skittent bare jeg snur meg. Og at det er flaut hvis folk kommer på uventet besøk. Men jeg er ikke en av dem som har sagt det er grusomt å ha barn. Jeg elsker jo å være med barna. Det er husarbeid som er min nemesis. Anonymkode: e00d3...bcb Legge vekk følelsen av flauhet, etter 17 år som mor er det ikke mange hjem jeg har kommet inn som er striglet uten rot osv. Her er det masse rot, nå har unga dratt på skolen. Skal vedde på at på det badet når ligger det skittene undertøy, pysjer og tannkrem i vasken. De har sikkert også tømt sekkene sine for matbokser så de ligger på gulvet i gangen, vil også vedde på at kun den ene ungen har satt tallerken sin på benken resten av de lar den stå på bordet. Ha barn innebærer jo rot, men man kan ikke fly rundt å rydde hele tiden. Badet må ungene ta når de kommer hjem, jeg flytter oppvasken til benken, de må sette dette inn når de kommer hjem. Verste som folk legger merke til er jo om det er skittent, det blir ikke skittent etter så kort tid. Hater husarbeid jeg også, og derfor mener jeg til de som ikke klarer å være alene med barna sine noen få uker, bør prioritere. Anonymkode: 09a4d...0ad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 08:27 #105 Del Skrevet tirsdag kl 08:27 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Det er da min typisk begynner å finne på ugagn for å få oppmerksomheten tilbake 😅 typ ødelegge ting. Anonymkode: e00d3...bcb Ta vekk ting som kan ødelegges, ødelegger han leker javel da har han ikke den lenger. Mine barn har ødelagt mange leker, de lærte fort at de fikk ikke mon oppmerksomhet og lek av det. Anonymkode: 09a4d...0ad 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 11:29 #106 Del Skrevet tirsdag kl 11:29 Står ikke opp før 06.30 (hysjer, evt følger tilbake i seng til da, sitter ved senga hvis nødvendig, ofte sovner minsten igjen til ca.7. Det gjelder året rundt). På slaget 06.30 "står vi opp", dvs det er morgen, da er det do/bleie, litt mat og opp i vår seng med kaffe og lese bok og leke rolig der lenge. Så kanskje litt tv/film på ipad der (eldre søsken så på julekalendre de ikke ble ferdig med), så felles frokost i 10-tiden. Uten tur hver dag. En ting som er planlagt hver dag (et besøk, aking, en tur på butikken el). Mye bading i badekar. Duplo og slikt begynner vi ikke med før langt uttpå dagen! Anonymkode: 30079...99b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kjærring Skrevet tirsdag kl 12:04 #107 Del Skrevet tirsdag kl 12:04 AnonymBruker skrev (På 5.1.2025 den 13.02): Jeg føler dagene er så ulidelig lange, barnet vil opp kl. 6, hva i alle dager benytter der andre morgentimene på? Jeg har visnet helt av å sitte å leke rollelek og plastelina osv med barnet konstant, får bare pause når jeg rydder, så blir veldig sliten. Sitter dere andre også sånn med barne hele dagen? Her er det kaldt ute og barnet hater det. Hvordan har dere andre holdt ut? Anonymkode: a3c12...e36 Leker seg selv. Ser på julefilm, spiser felles frokost. Leker litt mer. Spiser lunsj, sover dupp eller går ut. Lage å spise middag. Mer lek og natta Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 12:48 #108 Del Skrevet tirsdag kl 12:48 Her går det i bølger hvor "flinke" ungene er til å leke selv. Noen dager har de vært kjempeflinke til det, andre dager er det bare sutring og masing og klenging, og så begynner de å krangle og slåss og gjøre jævelskap så vi MÅ gripe inn. Helt ufattelig slitsomt når det er sånn hele dagen. Her har det gått mye i lego, brettspill, puslespill, boklesing. Selvsagt vært ekstremt mye regn og vind, så det har vært dritt å være ute, men vi har måttet for å ikke bli gal.. Det er ikke "bare" å få ungene til å leke selv. Ikke alle unger fungerer sånn at om man bare er konsekvent et par-tre ganger så skjønner de at de må leke selv, og så går det så fint atte... Anonymkode: 236e0...f94 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 13:06 #109 Del Skrevet tirsdag kl 13:06 Jula i huset vårt gikk ekstremt tregt. Jeg er utrolig glad for at hverdagen er i gang igjen. 3-åringen oppførte seg fint, men mannen bestemte seg for å slutte å snuse. Så han meldte seg fullstendig ut av familielivet. Gamet og drakk seg full om natta og sov på dagen. Alle forberedelsene og oppfølging av barnet ble min jobb. Planen var at jeg skulle jobbe litt hjemmefra i "hverdagene" i jula, mens han har fri. Barnehagen var stengt fra 20. des til 2. Jan. Jeg syns skikkelig synd på barnet som var stuck med en nesten bevisstløs pappa enkelte dager. Vi hadde planlagt å treffe andre barnefamilier, men det ble avlyst grunnet sykdom. Jeg tok så klart med barnet ut for å leke dersom jeg hadde mulighet, men med all handling og forberedelser var det ikke alltid mulighet til det. Anonymkode: b1a28...f1d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 13:46 #110 Del Skrevet tirsdag kl 13:46 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Takk for svar. Vi har ikke pleid å bære ham bort, men har pleid å si at "nå er mamma opptatt med kaffe. Du kan leke litt for deg selv" og så har jeg bladd litt i avisen for å vise at jeg er opptatt. Noen ganger går vi med ham bort til lekene og prøver å starte en lek, men som nevnt så slutter han med én gang vi går. Vi bor i en liten leilighet så mulig det også spiller inn, vi er jo alltid i nærheten. Tror bare han er av typen som trenger ekstra mye nærhet, så da tar det vel ekstra lang tid. Anonymkode: 2b49c...750 Skjønner at det er slitsomt. Her løsnet det veldig rundt 3 år. Tror ikke det var vi som gjorde noe anderledes, tror det er alderen. Hun vil fortsatt helst leke med oss, men om vi er litt kjedelige kan hun fint sitte og prate med seg selv mens hun bygger Duplo eller tegner. Men bare en liten stund, hvis det er stille lenge enn det vet vi at hun gjør noe hun ikke har lov til😂 Hold ut, det går over! 😅 Anonymkode: 746bc...878 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 13:51 #111 Del Skrevet tirsdag kl 13:51 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ta vekk ting som kan ødelegges, ødelegger han leker javel da har han ikke den lenger. Mine barn har ødelagt mange leker, de lærte fort at de fikk ikke mon oppmerksomhet og lek av det. Anonymkode: 09a4d...0ad Ta vekk pianoet....? Det er ikke alt som bare kan tas vekk. Ungene mine er smarte nok til å skjønne at det ikke hjelper å gjøre ugagn med ting som lett kan tas vekk, her går de på inventar og hverandre. Anonymkode: 236e0...f94 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 14:03 #112 Del Skrevet tirsdag kl 14:03 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ta vekk pianoet....? Det er ikke alt som bare kan tas vekk. Ungene mine er smarte nok til å skjønne at det ikke hjelper å gjøre ugagn med ting som lett kan tas vekk, her går de på inventar og hverandre. Anonymkode: 236e0...f94 Ja, det gjør seg å se løsninger. De fleste pianoer jeg har sett har lokk over tangentene. Det er fint mulig å hindre at barnet ødelegger det. Her hadde vi stoler som stod opp på bordet, alt i vinduskarmer og bord ble fjernet. Barnetsikret alle skuffet slik at de ikke kunne klatres på. Ja alt for å gjøre livet litt enklere med en to åring. Tro det eller ei, nå pynter jeg border og stoler står igjen på gulvet. Barnet lærte likevel. Jeg har ikke dumme unger jeg heller, men jeg er ikke dum jeg heller så derfor fjernet jeg det meste. Alle må jo gjøre som man selv vil, men man kan ikke klage på at det er slitsomt om man ikke er villig til å prøve å gjøre det lettere. Mitt ene barn var svært, svært aktiv. Krabbet ved 4 måneder, gikk rundt bordene vegger ved 6 måneder, 9 måneder uten støtte. Barnet klatret lenge før dette, beste aktiviteten var lyset som hang over spisebordet vårt. Vi hadde seler når vi spist, vi hadde seler i vogn (han kom seg ut av de også), han klatrer over gjerder i barnehagen, og han var ekstremt til å stikke av, til og med brukt ryggsekk til barnet med bånd når vi reiste. Det er ikke slik at det var enkelt, men angrer ikke på en dag samme mitt barn. Selv om hjemmet var ganske ukoselig en lang stund. Anonymkode: 09a4d...0ad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 14:14 #113 Del Skrevet tirsdag kl 14:14 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jula i huset vårt gikk ekstremt tregt. Jeg er utrolig glad for at hverdagen er i gang igjen. 3-åringen oppførte seg fint, men mannen bestemte seg for å slutte å snuse. Så han meldte seg fullstendig ut av familielivet. Gamet og drakk seg full om natta og sov på dagen. Alle forberedelsene og oppfølging av barnet ble min jobb. Planen var at jeg skulle jobbe litt hjemmefra i "hverdagene" i jula, mens han har fri. Barnehagen var stengt fra 20. des til 2. Jan. Jeg syns skikkelig synd på barnet som var stuck med en nesten bevisstløs pappa enkelte dager. Vi hadde planlagt å treffe andre barnefamilier, men det ble avlyst grunnet sykdom. Jeg tok så klart med barnet ut for å leke dersom jeg hadde mulighet, men med all handling og forberedelser var det ikke alltid mulighet til det. Anonymkode: b1a28...f1d Dette her er på ingen måte normalt. Hadde pappa til mine barn oppført seg sånn så hadde jeg gått fra han på flekken. Vi hadde møtt januar med separasjonspapirene underskrevet Anonymkode: cc929...acc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 14:28 #114 Del Skrevet tirsdag kl 14:28 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Ja, det gjør seg å se løsninger. De fleste pianoer jeg har sett har lokk over tangentene. Det er fint mulig å hindre at barnet ødelegger det. Her hadde vi stoler som stod opp på bordet, alt i vinduskarmer og bord ble fjernet. Barnetsikret alle skuffet slik at de ikke kunne klatres på. Ja alt for å gjøre livet litt enklere med en to åring. Tro det eller ei, nå pynter jeg border og stoler står igjen på gulvet. Barnet lærte likevel. Jeg har ikke dumme unger jeg heller, men jeg er ikke dum jeg heller så derfor fjernet jeg det meste. Alle må jo gjøre som man selv vil, men man kan ikke klage på at det er slitsomt om man ikke er villig til å prøve å gjøre det lettere. Mitt ene barn var svært, svært aktiv. Krabbet ved 4 måneder, gikk rundt bordene vegger ved 6 måneder, 9 måneder uten støtte. Barnet klatret lenge før dette, beste aktiviteten var lyset som hang over spisebordet vårt. Vi hadde seler når vi spist, vi hadde seler i vogn (han kom seg ut av de også), han klatrer over gjerder i barnehagen, og han var ekstremt til å stikke av, til og med brukt ryggsekk til barnet med bånd når vi reiste. Det er ikke slik at det var enkelt, men angrer ikke på en dag samme mitt barn. Selv om hjemmet var ganske ukoselig en lang stund. Anonymkode: 09a4d...0ad Pianolokk kan åpnes Og det er ikke tangentene jeg er redd for; jeg vil ikke at det fine pianoet mitt skal ripes opp av unger som hamrer løs på det med ting, drar ting langs det, osv. Det "ødelegges" ikke som i at det slutter å virke, men det kan herpes så det ser utrolig stygt ut etterpå. Vi har ikke noe nips og løse gjenstander. Men sofaer, vegger og bord kan tegnes på, stoler kan veltes overende og hoppes på så ryggene knekker (dette har ene ungen vår faktisk gjort, ikke bare én gang, men to), gardiner kan røskes ned å gardinstenger knekker, osv. Vi flyttet vekk alt som kunne flyttes vekk da de var i bitte-småbarnsfasen, men altså, vi kan ikke ha en stue helt uten møbler. Det er FOR ukoselig. Det er ukoselig nok at vi har tatt vekk alle plantene. Det er lett å si "se løsninger"; men unger og folk er forskjellige, og de løsningene som virket for deg og din familie, trenger faktisk ikke å virke for alle andre. Her er det aller største problemet at de går løs på hverandre, og det er ikke sosialt akseptert å låse unger inne på rommene sine.. Vi hadde også seler og grinder når ungene var bitte små, men nå er de alt for store til seler, og grinder har de klart å klatre over og åpne selv i åresvis allerede. Anonymkode: 236e0...f94 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 14:33 #115 Del Skrevet tirsdag kl 14:33 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Dette her er på ingen måte normalt. Hadde pappa til mine barn oppført seg sånn så hadde jeg gått fra han på flekken. Vi hadde møtt januar med separasjonspapirene underskrevet Anonymkode: cc929...acc Det er så klart ikke normalt på noen måte. Jeg er helt ekstremt oppgitt, men håper pg tror at det verste er over nå. Anonymkode: b1a28...f1d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 15:01 #116 Del Skrevet tirsdag kl 15:01 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Pianolokk kan åpnes Og det er ikke tangentene jeg er redd for; jeg vil ikke at det fine pianoet mitt skal ripes opp av unger som hamrer løs på det med ting, drar ting langs det, osv. Det "ødelegges" ikke som i at det slutter å virke, men det kan herpes så det ser utrolig stygt ut etterpå. Vi har ikke noe nips og løse gjenstander. Men sofaer, vegger og bord kan tegnes på, stoler kan veltes overende og hoppes på så ryggene knekker (dette har ene ungen vår faktisk gjort, ikke bare én gang, men to), gardiner kan røskes ned å gardinstenger knekker, osv. Vi flyttet vekk alt som kunne flyttes vekk da de var i bitte-småbarnsfasen, men altså, vi kan ikke ha en stue helt uten møbler. Det er FOR ukoselig. Det er ukoselig nok at vi har tatt vekk alle plantene. Det er lett å si "se løsninger"; men unger og folk er forskjellige, og de løsningene som virket for deg og din familie, trenger faktisk ikke å virke for alle andre. Her er det aller største problemet at de går løs på hverandre, og det er ikke sosialt akseptert å låse unger inne på rommene sine.. Vi hadde også seler og grinder når ungene var bitte små, men nå er de alt for store til seler, og grinder har de klart å klatre over og åpne selv i åresvis allerede. Anonymkode: 236e0...f94 Enig! Eldste går etter minste her hvis vi bare ignorerer og venter på at den skal leke selv. Eller heller vann utover gulvet. Tegner på veggene. River ned bilder fra veggen. Velter stoler så de skraper i gulvet og klatrer på dem. Må heller utnytte øyeblikk med spontan egenlek Anonymkode: e00d3...bcb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 18:33 #117 Del Skrevet tirsdag kl 18:33 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det er jo dette vi gjør og har gjort i i nesten ett år, men han har enda ikke lært seg det. Folk i tråden her fremstiller det jo som om det er kjempelett å lære barna å leke selv, men om det krever årevis med trening synes jeg det er fryktelig unødvendig med alle de ufine kommentarene til ts og andre som synes det er slitsomt å være hjemme i ukesvis med barn som enda ikke har lært seg å underholde seg selc. I så fall betyr det jo at de fleste med barn på 1, 2, 3 år bruker hele jula (og resten av året) på å "lære" ungen å leke selv. Da må det være lov å synes det er slitsomt uten at man skal bli stemplet som dårlige foreldre (som flere I tråden hinter til). Jeg tror noen barn har lettere for dette enn andre og at mange av de som fremstiller dette som enkelt har hatt enkle barn. Anonymkode: 2b49c...750 Nei, alle barn lærer ikke å «leke selv» lett som bare det. Noen trenger å øve på dette, noen ganger lenge. Jeg har barn som kan pusle for seg selv, men ikke alltid. Det hender at 4-åringen maser høl i huet på meg om å leke med småbiler (som kanskje er noe av det kjedeligste jeg vet). Som regel vil han bare ha meg i nærheten. Da kan jeg ta med kaffen og strikketøyet og sitte på gulvet ved siden av der han leker. Ok, det er ikke like komfortabelt som kjøkkenstolen eller sofakroken, men med en pute under rompa og bak ryggen er det helt greit. Det er klart at dette blir lettere for dem etter hvert som de blir eldre. Yngste på 1,5 år krever mer tilstedeværelse. Men i de øyeblikkene hvor vi ser at det bare flyter slipper vi alt vi har i hendene og setter oss ned. Vi sier ingen ting, bare setter oss og tar en pause. Som regel bare for noen minutter, men de er dyrebare! Rent praktisk: har dere mange leker? Er de tilgjengelige for barnet? Det er bedre med få leker som er lette å få tak i for barnet, enn mange leker stappet ned i en kasse. Barn vil leke der vi voksne er. Selv har vi gjort om stua til barnas lekerom, på et vis. Lekene står framme i hyller, i en høyde som barna får tak i de. Jeg skjønner at det ikke er for alle, men det funker for oss og det funker for ungene. Anonymkode: e8632...383 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 18:39 #118 Del Skrevet tirsdag kl 18:39 AnonymBruker skrev (På 5.1.2025 den 13.02): Jeg føler dagene er så ulidelig lange, barnet vil opp kl. 6, hva i alle dager benytter der andre morgentimene på? Jeg har visnet helt av å sitte å leke rollelek og plastelina osv med barnet konstant, får bare pause når jeg rydder, så blir veldig sliten. Sitter dere andre også sånn med barne hele dagen? Her er det kaldt ute og barnet hater det. Hvordan har dere andre holdt ut? Anonymkode: a3c12...e36 Hvis jeg hadde barn som sov helt til kl 6 og som kunne leke rollelek med meg eller plastelina med meg, ville jeg vært lykkelig. Hilsen autisme mamma, med nattevåk, utagering og unge som ikke har evne til ordinær lek Anonymkode: b4f36...68a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 18:44 #119 Del Skrevet tirsdag kl 18:44 AnonymBruker skrev (På 5.1.2025 den 13.02): Jeg føler dagene er så ulidelig lange, barnet vil opp kl. 6, hva i alle dager benytter der andre morgentimene på? Jeg har visnet helt av å sitte å leke rollelek og plastelina osv med barnet konstant, får bare pause når jeg rydder, så blir veldig sliten. Sitter dere andre også sånn med barne hele dagen? Her er det kaldt ute og barnet hater det. Hvordan har dere andre holdt ut? Anonymkode: a3c12...e36 Det var grusomt. Jul for meg er late morgninger i senga. Husker de så mye tv går jo mye koselig tv i julen. Nå sover de jo lengre enn meg😂 Anonymkode: 1a695...1ba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 18:45 #120 Del Skrevet tirsdag kl 18:45 AnonymBruker skrev (På 5.1.2025 den 13.02): Jeg føler dagene er så ulidelig lange, barnet vil opp kl. 6, hva i alle dager benytter der andre morgentimene på? Jeg har visnet helt av å sitte å leke rollelek og plastelina osv med barnet konstant, får bare pause når jeg rydder, så blir veldig sliten. Sitter dere andre også sånn med barne hele dagen? Her er det kaldt ute og barnet hater det. Hvordan har dere andre holdt ut? Anonymkode: a3c12...e36 Du må jo lære barnet å bli mer selvstendig! Anonymkode: 50470...b95 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå