AnonymBruker Skrevet 5. januar #21 Del Skrevet 5. januar AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Du har ikke barn, eller? Anonymkode: 11f7d...22b Jeg har voksne barn. Og her mener jeg stille og rolige i forhold til å stresse mellom barnehage, hjemme, fritidsaktiviteter og jobb. Anonymkode: 8f003...a3f 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
issoras Skrevet 5. januar #22 Del Skrevet 5. januar Vi har vært på kino, vært syke, gått på skøyter, vært litt mer syke, spilt brettspill, hatt besøk av barnas venner, vært på besøk hos familie, lånt en hund å gå tur med, sett mye film og tv, akt. Det blir mye enklere når barna er større og aktivitetene er litt mer gøyale for voksne også, og når de er mer selvstendige med venner. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
visp Skrevet 5. januar #23 Del Skrevet 5. januar AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Jeg føler dagene er så ulidelig lange, barnet vil opp kl. 6, hva i alle dager benytter der andre morgentimene på? Jeg har visnet helt av å sitte å leke rollelek og plastelina osv med barnet konstant, får bare pause når jeg rydder, så blir veldig sliten. Sitter dere andre også sånn med barne hele dagen? Her er det kaldt ute og barnet hater det. Hvordan har dere andre holdt ut? Anonymkode: a3c12...e36 Du kan jo ikke sette deg til for å leke rollespill og plastelina med ungen klokken seks om morgenen Det er faktisk bare i nyere tid at foreldrene sitter sammen med barna konstant for å leke, og dette er ikke bra for ungene. Planlegg hver dag, og planlegg en tur ut med barnet om morgenen, så energi blir brukt. Også er det greit å planlegge en tur ut på ettermiddagen også. Men som sagt; ikke la feriedagene med barn være uten agenda. Ut bør man uansett ellers blir dagene veldig ustrukturerte. 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar #24 Del Skrevet 5. januar AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Det er jo bare trist at foreldre ikke kan sette pris på noen dager med ungene. Seriøst! Det trenger heller ikke skje så mye, bare sette pris på stille rolige dager og bruke hodet til andre ting enn stress og jobbmas. Man kan lese, se på tv, høre musikk, drive med hobbyer, planlegge sommerferien osv osv. Hundre tusen gode ting å gjøre. Jeg misunner dere som har to uker fri, jeg jobber i romjula og da føler jeg ikke at jeg har ferie. Anonymkode: 8f003...a3f Får ikke gjort dette med en unge klistra på meg. Det er alt fra stille og rolig, protester og diskusjoner på alt. Anonymkode: a3c12...e36 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar #25 Del Skrevet 5. januar visp skrev (18 minutter siden): Du kan jo ikke sette deg til for å leke rollespill og plastelina med ungen klokken seks om morgenen Det er faktisk bare i nyere tid at foreldrene sitter sammen med barna konstant for å leke, og dette er ikke bra for ungene. Planlegg hver dag, og planlegg en tur ut med barnet om morgenen, så energi blir brukt. Også er det greit å planlegge en tur ut på ettermiddagen også. Men som sagt; ikke la feriedagene med barn være uten agenda. Ut bør man uansett ellers blir dagene veldig ustrukturerte. Hvordan orker dere å gå ut to ganger pr dag? Bare det å kle på barnet/ få det til p kle seg er et prosjekt i seg selv. Blir så utslitt, har en på snart 3 år. Og sånn er det med alle gjøremål føles det ut som. Anonymkode: a3c12...e36 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
visp Skrevet 5. januar #26 Del Skrevet 5. januar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvordan orker dere å gå ut to ganger pr dag? Bare det å kle på barnet/ få det til p kle seg er et prosjekt i seg selv. Blir så utslitt, har en på snart 3 år. Og sånn er det med alle gjøremål føles det ut som. Anonymkode: a3c12...e36 Ja, vet det er slitsomt, men det er ganske nødvendig. Når man har fått barn, så har man ikke ferier på samme måte som når man var uten barn (ikke på langt nær, haha). Derfor må man legge opp dagen litt annerledes enn man ville gjort før (hvor det deilige med ferie var nettopp å ikke ha noen planer). Det blir mer jobb for de voksne om de tror at ungen tilpasser seg feriemoduset (å ikke gjøre noe særlig); derfor er det kun av det gode for de voksne og også barna om det er en viss struktur. Sammenlign det med å komme på jobb om morgenen uten en eneste anelse om hva du faktisk skal gjøre. Å komme seg ut er den letteste måten å få ungen til å bruke energi på, og de trenger også frisk luft. Men ha en plan med det; ikke vent til siste minutt med "nå orker jeg ikke mer- og får kanskje gå ut en tur". Vær innstilt på at det er et prosjekt å kle på treåringen. Det meste man gjør med barn er jo litt prosjekt. Det er lettere å være innstilt på det enn å bli overrasket hver dag 3 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar #27 Del Skrevet 5. januar AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hvordan orker dere å gå ut to ganger pr dag? Bare det å kle på barnet/ få det til p kle seg er et prosjekt i seg selv. Blir så utslitt, har en på snart 3 år. Og sånn er det med alle gjøremål føles det ut som. Anonymkode: a3c12...e36 Det som er bra med å gjøre ting er jo at klokken går. Anonymkode: 21e73...71e 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar #28 Del Skrevet 5. januar AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Det er jo bare trist at foreldre ikke kan sette pris på noen dager med ungene. Seriøst! Det trenger heller ikke skje så mye, bare sette pris på stille rolige dager og bruke hodet til andre ting enn stress og jobbmas. Man kan lese, se på tv, høre musikk, drive med hobbyer, planlegge sommerferien osv osv. Hundre tusen gode ting å gjøre. Jeg misunner dere som har to uker fri, jeg jobber i romjula og da føler jeg ikke at jeg har ferie. Anonymkode: 8f003...a3f Du har ikke barn forstår jeg. Hobbier? Hva slags barn har du i så fall? Er de 20 år? Anonymkode: e9977...d2f 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar #29 Del Skrevet 5. januar Her har vi barn på 2 og 3 år. De leker mye alene eller sammen, akkurat nå leker de Lucia med led-stearinlys mens vi foreldre slapper av. Vi går som regel en tur ut når det er dagslys, godt for oss alle. Varierer om vi har besøk eller drar på besøk, eller bare er hjemme. Baker boller eller muffins, de hjelper til med husarbeid, vi ser en film sammen (varierer hvor lenge de sitter og ser, haha). Vi har barnesikret hjem, som vil si at de kan leke fritt uten at vi må følge med på de. Har leketelt, ballbinge, lego, puslespill, spill, bøker, dukkevogner, lekekjøkken og mye andre leker som de kan leke med selv. Noen ganger vil de ha oss med i leken, andre ganger herjer vi/en av oss med de. Anonymkode: cc05d...40d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet 5. januar #30 Del Skrevet 5. januar Forstår deg veldig godt ts. Føler med deg. Vi har ikke så små barn som deg, men han er 2-3 år mentalt/kognitivt, og motorisk som en 6-åring. Vi er totalt utslitt, for vi kan ikke slippe han av syne et eneste sekund. Spesielt ikke for det han er i en fase med en del tygging, biting og lugging (derfor må man passe på, siden han tygger på absolutt alt - alt fra ledninger til sokker). Vi bruker mye energi på å avlede uønsket oppførsel. Vi allierte oss med mine foreldre, så de har avlastet oss litt. De tok han den ene natta han ikke ville sovne og vi brukte fire timer på legging. I natt var han våken mellom 00:30 og 03:30, så vqr mannen sammen med han til 8-tiden. Foreldrene mine tok over i 8-tidem så vi fikk sove litt. De andre dagene har han våknet i 4-tiden, andre dager i 5-tiden osv. Mannen og jeg bytter på nattevåk. Vi prøver å holde godt på rutiner uansett hvor trøtte vi er, med faste tider for det meste og mye forberedelser. Vi har prøvd å gjøre ulike aktiviteter, blant annet gått mange turer, vært på trampolineland, badet i svømmehallen i terapibasseng, sett noen runder med favorittfilmer og Fantorangen når trøttheten har tatt oss som verst, lest mye bøker, lekt med instrumenter og oppmuntret til å bruke sanseveggen. Han har vært noe på SFO grunnet jobb. Han er egentlig en som har sovet veldig godt gjennom nettene, selv om han alltid har våknet tidlig (før 6). Det har vært en overraskende tøff uke, men det er nok en kombinasjon av at han begynner å få nye tenner, han har kommet i trassalderen og i tillegg fått større evne til å uttrykke dette, har vært syk og derfor er proppfull av energi nå, han mangler de mentale utfordringene fra skolen, og har jo sine diagnoser. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar #31 Del Skrevet 5. januar AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Hvordan orker dere å gå ut to ganger pr dag? Bare det å kle på barnet/ få det til p kle seg er et prosjekt i seg selv. Blir så utslitt, har en på snart 3 år. Og sånn er det med alle gjøremål føles det ut som. Anonymkode: a3c12...e36 Jeg har fire barn og går ut alene med dem både to og tre ganger i løpet av en dag. Klart det tar tid, men ute er det lettere og bedre humør når man kommer inn igjen. Anonymkode: 7d9d7...f92 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar #32 Del Skrevet 5. januar Inviter andre barn på besøk, slik at de får noen å leke med. Det er det eneste som fungerer i lengden. Man må også ta dem med ut, på lekeplasser og sånt, men å være den eneste lekekameraten til et barn i to uker blir slitsomt uansett. Anonymkode: 69079...c02 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar #33 Del Skrevet 5. januar Hvis det er så slitsomt, så kan man velge at ikke begge foreldre har fri hele julen neste jul. Så kan man gå på jobb i stedet? Jeg forstår ikke hvorfor det har blitt så utrolig mer slitsomt å være med barna sine enn det var for 20 år siden? Anonymkode: 79378...955 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar #34 Del Skrevet 5. januar SPOCA skrev (14 minutter siden): Forstår deg veldig godt ts. Føler med deg. Vi har ikke så små barn som deg, men han er 2-3 år mentalt/kognitivt, og motorisk som en 6-åring. Vi er totalt utslitt, for vi kan ikke slippe han av syne et eneste sekund. Spesielt ikke for det han er i en fase med en del tygging, biting og lugging (derfor må man passe på, siden han tygger på absolutt alt - alt fra ledninger til sokker). Vi bruker mye energi på å avlede uønsket oppførsel. Vi allierte oss med mine foreldre, så de har avlastet oss litt. De tok han den ene natta han ikke ville sovne og vi brukte fire timer på legging. I natt var han våken mellom 00:30 og 03:30, så vqr mannen sammen med han til 8-tiden. Foreldrene mine tok over i 8-tidem så vi fikk sove litt. De andre dagene har han våknet i 4-tiden, andre dager i 5-tiden osv. Mannen og jeg bytter på nattevåk. Vi prøver å holde godt på rutiner uansett hvor trøtte vi er, med faste tider for det meste og mye forberedelser. Vi har prøvd å gjøre ulike aktiviteter, blant annet gått mange turer, vært på trampolineland, badet i svømmehallen i terapibasseng, sett noen runder med favorittfilmer og Fantorangen når trøttheten har tatt oss som verst, lest mye bøker, lekt med instrumenter og oppmuntret til å bruke sanseveggen. Han har vært noe på SFO grunnet jobb. Han er egentlig en som har sovet veldig godt gjennom nettene, selv om han alltid har våknet tidlig (før 6). Det har vært en overraskende tøff uke, men det er nok en kombinasjon av at han begynner å få nye tenner, han har kommet i trassalderen og i tillegg fått større evne til å uttrykke dette, har vært syk og derfor er proppfull av energi nå, han mangler de mentale utfordringene fra skolen, og har jo sine diagnoser. Det høres veldig tøft ut. Anonymkode: e9977...d2f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar #35 Del Skrevet 5. januar Du må ikke vende barna til at du leker med dem hele tiden! Da blir du utslitt. Vi står opp etter kos i sengen, steller oss, spiser frokost, barna leker mens vi rydder, drikker kaffe osv. så er det ut på besøk eller ut for å leke i snøen. Mye ute, mye med familie og dagene flyr. Barna leker masse selv. Ferie med barn er stas, men hardt arbeid Anonymkode: cc929...acc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar #36 Del Skrevet 5. januar Hva skjer med foreldregenerasjonen nå? slitsomt å leke, slitsomt å kle på, verste ukene i mitt liv. Altså barna er satt til verden av foreldre som ikke orker de. Jeg forsvarer alltid foreldre som bruker barnehage selv om de har en fridag, men denne tråden tar jo kaken. For det første så lærer du barn å leke alene, det er en jobb, den må gjøres. Også for å få selvstendige barn som er hyggelig å være rundt. Her har det aldri vært morgen før 07 selv om de var våkne 05. Jeg jobbet hardt da med å at nå er det natt nå må du sove. Gjort dette med alle mine barn. Så er det pes å gå ut, men barna må ut det må skje noe. Finn på noe med andre barn, gå tur, ta en tur i skogen, tenne bål, grille pølser, ake om det er snø. Man lager slitsomme barn om de alltid skal få viljen sin. Barna har vi i 18 år eller egentlig mindre enn det, de har vi til låns. Det er nå man legger grunnlaget for hvordan vi har det i fremtiden. Ferier er deilig, det er avbrudd i rutinene fra hverdagen, må ikke levere og hente i barnehagen. Det er kos på sofaen med en film som ungen ser i max 10 minutter, det er tegning, perler, puslespill, det er god mat og kos. Bruk heller ferien til å lære dere å lage fine dager sammen. Jeg har tre barn, tre helt forskjellige. Jeg måtte barnesikre hjemmet mitt helt, stolene stod opp på bordet for de ble skjøvet rundt for klatring. Likevel så var det fint å være med barna mine Anonymkode: 09a4d...0ad 6 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet 5. januar #37 Del Skrevet 5. januar (endret) AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det høres veldig tøft ut. Anonymkode: e9977...d2f Ja. Men, det er andre som har det tøffere. I morgen skal han til sin mor, og vi har en uke å komme oss på. Vi er veldig klar over at andre ikke har den muligheten for avlastning. Tror det har vært litt ekstra tøft nå fordi vi har hatt han ekstra mye i jula, da mor ikke har villet ha han like mye som oss (vanligvis 50/50). Og når mor hadde ham var han syk, så vi fikk tilbake en gutt som bare gnistret av ekstra energi (noe som skal godt gjøres, siden han har energien til en hel førsteklasse ). Stakkars, ikke enkelt å være han heller. Jammen godt han er blid som sola er lang. Endret 5. januar av SPOCA 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar #38 Del Skrevet 5. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er jo bare trist at foreldre ikke kan sette pris på noen dager med ungene. Seriøst! Det trenger heller ikke skje så mye, bare sette pris på stille rolige dager og bruke hodet til andre ting enn stress og jobbmas. Man kan lese, se på tv, høre musikk, drive med hobbyer, planlegge sommerferien osv osv. Hundre tusen gode ting å gjøre. Jeg misunner dere som har to uker fri, jeg jobber i romjula og da føler jeg ikke at jeg har ferie. Anonymkode: 8f003...a3f Men hvem skal ta ungene som krever kontinuerlig underholdning mens jeg driver med hobbyting og hører musikk 😅 Anonymkode: e00d3...bcb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar #39 Del Skrevet 5. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men hvem skal ta ungene som krever kontinuerlig underholdning mens jeg driver med hobbyting og hører musikk 😅 Anonymkode: e00d3...bcb Hvorfor har du sørget for at barna er avhengige av å bli aktiviserte av deg hele sin våkne tid? Anonymkode: 79378...955 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar #40 Del Skrevet 5. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor har du sørget for at barna er avhengige av å bli aktiviserte av deg hele sin våkne tid? Anonymkode: 79378...955 De er fortsatt veldig små. Eldste kan aktivisere seg selv litt. Når minste sover lur må vi ta husarbeid. Anonymkode: e00d3...bcb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå