Gå til innhold

Barn på besøk er dette normalt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg har ikke lås til soverommet mitt. Og jeg har som skrevet i innlegget sagt fra. Flere ganger. De hører det og da og så er det på igjen. 

Anonymkode: 4e0a8...7d8

Da ville nok sagt nei til å passe de fremover🙈Eller bedt foreldrene ta en prat med dem! 

Det er skikkelig slitsomt når det er sånn! Skjønner deg godt!!

Anonymkode: 71474...136

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Det er ikke normalt at barn opptrer sånn når de har blitt såpass store som 7 og 9. Og i alle fall ikke når de ikke er hjemme. 

Anonymkode: f8afd...9d1

Og er enig i dette!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det bare å kontakte foreldrene og be de komme og hente ungene. Det der er ikke normal oppførsel, for min del hadde det vært siste gangen jeg hadde passet de.

Anonymkode: 3df7c...d63

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker dette ikke er normalt for så store barn

Vet du hvordan de er når de er hjemme hos seg selv?

Tror nok jeg ville nevnt det, kan være greit for foreldrene å vite tenker nå jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Jeg har en familie med barn på besøk som kjenner meg ganske godt, første gangen jeg er barnevakt for dem. Jeg har ikke barn selv og vet ikke om det eg normal oppførsel? 
Når de er på besøk hopper de i sofaen 7 og 9 år, løper inn på soverommet mitt som jeg syns er privat sted, løper rundt og spiser, ber meg om å gå og kjøpe godteri til de . Jeg setter grenser og det hører de på, men burde ikke så store barn vite bedre? Eller er dette normalt ? Spesielt lurer jeg på om det er vanlig når de ikke er i sitt eget hjem? De løper rundt og herjer over alt hvis jeg ikke begrenser dem. 

Tja.. Ikke helt unormalt vil jeg si at de løper rundt og herjer over alt om du ikke begrenser de.. 
Men, det var første gang de var på overnatting hos deg, og var hos deg uten foreldrene.. 

Og jeg jo si at jeg har barn i samme alder, og de har en del venner på besøk, at mange barn er VELDIG forskjellige når foreldrene er der😅 
Og da mener jeg mine også altså.. 

Men som nevnt i tråden; Ditt hus, dine regler.. 

Mange barn utrykker jo også følelser forskjellig! Kanskje de bare var super glad/spent/giret for å være hos deg?🤷‍♀️ Lett for barn å bli revet med! 

Ikke at det unnskylder noe, var bare en tanke.. 

Uansett… Så ville jeg nok, som flere nevner her, sagt fra til foreldrene når de blir hentet, eller bedt foreldrene si fra til de på forhånd neste gang..

Du kan jo formulere det som ett spørsmål til foreldrene evt.. Type; Hvordan løser dere situasjoner der dere har sagt nei til noe, også gjør de det likevell? Jeg sa fra til de forrige gang at de ikke fikk gå på soverommet mitt flere ganger, men det virket som de glemte det fort, hvordan løser dere det da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min har én venn som holder på sånn, og der tror jeg de har litt mer fri barneoppdragelse enn snittet. Jenta oppfører seg som om hele huset er hennes lekestativ, leker med vann innendørs, henger i dører som det var en liane, klatrer på glassrekverket i trappa, hopper i senga vår og når hun spiser ser det ut som det var vært en 1-åring som har sittet til bords. Dette er er ellers veldig smart og ganske «rolig» 6 1/2-åring, som helt sikkert hadde forstått grenser om de ble lært bort hjemme. Det toppet seg sist hun var på besøk og klaget over at datteren vår ikke får lov til noen ting, når samboeren min stoppet dem fra å ha barbievasseng med vann og alle barbiene midt på badegulvet, etter de hadde fått beskjed om å ikke få leke med min neglelakk (søkte utover alt). 
Denne jenta svarer heller ikke når man snakker til henne, og jeg har aldri sett foreldrene forsøke å korrigere eller rettlede henne når hun holder på på den måten, så jeg tror hun ikke vet helt hva som forventes av henne. 

Anonymkode: f69ec...e2b

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Absolutt ikke normalt for så gamle unger. Mine er yngre og de gjør ikke sånt hjemme engang

Anonymkode: 288b6...6c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si det er normalt. Jeg har barn på 7 og 8 år. Blant gutter er det helt normalt. Vi må si fra om det meste. De får overtenning og mister hodet de aller fleste av de. Av 10 stykker er det kanskje 2-3 som er litt forsikre som ikke gjør det. Resten gjør sånt. 

Blant jentene på den alderen så er det motsatt, 2-3 gjør det og resten gjør det ikke. 

Anonymkode: 47193...55e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt. Dvs de ber om det de ikke får lov til hjemme. Og dersom du nekter så sladrer de til sine foreldre om at du har vært slem.

Anonymkode: d4551...f16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har en familie med barn på besøk som kjenner meg ganske godt, første gangen jeg er barnevakt for dem. Jeg har ikke barn selv og vet ikke om det eg normal oppførsel? 
Når de er på besøk hopper de i sofaen 7 og 9 år, løper inn på soverommet mitt som jeg syns er privat sted, løper rundt og spiser, ber meg om å gå og kjøpe godteri til de . Jeg setter grenser og det hører de på, men burde ikke så store barn vite bedre? Eller er dette normalt ? Spesielt lurer jeg på om det er vanlig når de ikke er i sitt eget hjem? De løper rundt og herjer over alt hvis jeg ikke begrenser dem. 

Når du ikke setter klare grenser, så tester barn ut hvor langt de kan tøye strikken før du setter klare grenser. 
Barn uten grenser er grenseløse barn. 

Anonymkode: 78e5a...886

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi spiste potetgull lå det potetgull over hele stua og sofaen etterpå også. 

De hører når jeg sier i fra, men trodde ikke jeg skulle være alldeles  utslitt med så store barn. 

Hvorfor det? Dette stopper man jo kjapt før det kommer i hele stua. Er ikke verre enn å si at «regelen i dette huset er at vi sitter der og der når vi spiser», ferdig. 

Anonymkode: 7544e...f04

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil si det er helt normalt at barn i den alderen gjør dette om de ikke får beskjed at det er ikke greit hos deg..💁‍♀️

Jeg har 3 barn på 6,8 og 14. og ja, når noen av vennene til de på 6 og 8 kommer låser jeg boden og soverommet mitt😂

Jeg vet foreldrene dems er oppegående altså, men de er barn og latt seg rive med🤭 

Uansett, normalt eller ikke.. Blandt barnas venner og hos oss er det; Mitt hus, mine regler som gjelder! 
Min barnløse bror, er barnevakt noen ganger, og hos han så gjelder hans regler💁‍♀️

Der får de lov til noen ting de ikke får hjemme, og omvendt! 
Og det synes jeg er helt supert at barna får opplevelsen av.. 

Så Ts, sett regler i ditt hjem! Og følg opp! Og ja, de må nok repeteres noen ganger… 

Ville også bare låst døren til soverommet ditt og  sagt kort at den er låst for du vil ikke at de skal gå inn..

Hopper de i sofaen sier du noe ala; Sofaen min er det ikke lov å hoppe i eller jeg vil ikke dere hopper i sofaen.. Hopper de, sier du nei eller ned av sofaen eller noe.. 

Dette! Barn i den alderen vet ikke automatisk hva som gjelder hos deg. Du må si fra. 

Det hørtes litt mer ut som at dette handlet om dårlig ledelse, enn at barna er dårlig oppdratt. De sluttet jo når de fikk beskjed. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Ok, da misforsto jeg. Du skrev "Jeg setter grenser og det hører de på, men burde ikke så store barn vite bedre?", så da trodde jeg du lurte på om det var normalt at de gjorde det i utgangspunktet, før de hadde fått eksplisitt beskjed om at det ikke var lov.

Hvis de ikke bryr seg i det hele tatt om dine regler, vil jeg si det ikke er normalt, men det er heller ikke unormalt at det må noen gjentakelser til før reglene sitter.

Anonymkode: 61815...748

Ja , jeg lurer mest på dette. De hører jo der og da. 

Hvor var du mens det ble spist potetgull? 

Men så må du jo finne støvsugeren frem og sette dem i gang med rengjøringen. 

Anonymkode: ae1d8...136

Jeg var sammen med dem litt og ryddet opp på kjøkkenet. Da jeg kom tilbake satt 7 åringen med potetgull i begge hendene og jafset så det sprutet over alt og lo. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvorfor det? Dette stopper man jo kjapt før det kommer i hele stua. Er ikke verre enn å si at «regelen i dette huset er at vi sitter der og der når vi spiser», ferdig. 

Jeg har som sagt ikke barn og visste ikke at så store barn trenger slike beskjeder om absolutt alt. 
jeg ga jo beskjed når jeg så at det var slik det var. Hadde litt høyere forventninger bare. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er egentlig ikke løsninger på problemet, men at de i utgangspunktet gjør det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke normalt å hoppe i møbler og herje innendørs, selv om de så skulle være gutter. Det er heller ikke normalt å fortsette med det etter å ha fått beskjed om å la være.

Anonymkode: 76076...dfa

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Ja , jeg lurer mest på dette. De hører jo der og da. 

Jeg var sammen med dem litt og ryddet opp på kjøkkenet. Da jeg kom tilbake satt 7 åringen med potetgull i begge hendene og jafset så det sprutet over alt og lo. 

Men da satt han jo, hvordan kom det i hele rommet da?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Barn beveger seg utrolig fort. Jeg skulle også bare rydde litt i et annet rom ,og på de 5 minuttene rakk en gjest å klisse ned hele badet med maling. 

Anonymkode: 3fa0b...838

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det spruta rundt fordi 7 åringen tok et jafs liksom! Og så gikk 9 åringen rundt  i det og dro det med seg. Jeg fikk stoppa det da. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...