newman01 Skrevet 6. januar #21 Del Skrevet 6. januar AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Du fikk ikke med deg hvorfor snekkeren kom med dette rådet? Hilsen en i nybygg med slike vinduer og ingen utsikt. Anonymkode: 56e5a...c5a Det er vel ytterst få dager i året alle vinduene i huset er totalt iset ned hele dagen. Hadde glatt valgt superisoler trelagsglass fremfor høyere U-verdi og utsikt. Om jeg var besatt av utsikt til alle døgnets tider hadde jeg kjøpt et utendørs webkamera for å titte på de timene frosten tok utsikten 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar #22 Del Skrevet 6. januar AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Du fikk ikke med deg hvorfor snekkeren kom med dette rådet? Hilsen en i nybygg med slike vinduer og ingen utsikt. Anonymkode: 56e5a...c5a Joda. Blir +20 hær om vinteren. Byttet til trelags pvc, alt av problemer med dugg og karmer som råtner borte. Anonymkode: 3e347...5c1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar #23 Del Skrevet 6. januar aksase skrev (15 minutter siden): Du har fått mange gode svar. Rent teoretisk kan jeg minne om at luftens evne til å holde på vann varierer med lufttemperaturen. Hvis varm og fuktig luft treffer en kjøligere overflate, slik som et vindu eller et kaldt vannglass, kan luften bli kjølt så mye ned at den ikke klarer å holde på vannet og det blir kondens. Det er derfor man angir luftfuktighet i "relativ fuktighet" som er et tall for hvor mye vann luften inneholder i forhold til hvor mye den maks kan inneholde ved den aktuelle temperaturen. Om du har 20 graders luft med 50% relativ fuktighet og kjøler denne luften ned til 10 grader, vil den realtive fuktigheten bli 100% og det begynner å dugge/kondensere. Det som vil hjelpe er å ha tørrere luft inne. Det kan du oppnå ved å åpne lufteluker, sjekke at eventuelt ventilasjonsanlegg fungerer, unngå å tørke klær inne og unngå å slippe fuktig luft fra dusjing på badet eller fra tørketrommel og vaskemaskin, inn i resten av huset. Det vil også hjelpe å øke romtemperaturen fordi da økes grensen for kondensering. Om disse tingene ikke er tilstrekkelig, vil også en luftavfukter/lufttørrer hjelpe, men de kan være ganske kostbare om du trenger en kraftig en. Størrelsen på luftavfukteren må tilpasses størrelsen på rommene/boligen den skal brukes i. Hvordan kan man unngå å tørke klær inne egentlig? Det er ikke noe som blir tørt ute nå om dagen. Anonymkode: 8bfcb...a85 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar #24 Del Skrevet 6. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Joda. Blir +20 hær om vinteren. Byttet til trelags pvc, alt av problemer med dugg og karmer som råtner borte. Anonymkode: 3e347...5c1 -20 Anonymkode: 3e347...5c1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar #25 Del Skrevet 6. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvordan kan man unngå å tørke klær inne egentlig? Det er ikke noe som blir tørt ute nå om dagen. Anonymkode: 8bfcb...a85 Tørketrommel Anonymkode: 3e347...5c1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 6. januar #26 Del Skrevet 6. januar tøydokka skrev (18 timer siden): Ja, det kan jeg prøve. Har balansert ventilasjon, så utlufting har jeg ikke vært god på. Litt smårødt flagg med kondens da - be BRL sjekke med andre benoere også+kjøp fuktmåler. Kan tenkes også anlegget trenger mer vedlikehold. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar #27 Del Skrevet 6. januar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvordan kan man unngå å tørke klær inne egentlig? Det er ikke noe som blir tørt ute nå om dagen. Anonymkode: 8bfcb...a85 Ofte hjelper det å tørke klær på bad eller vaskerom, da med avtrekk/vifte på maks og døren lukket. Så slipper man ikke fuktig luft ut i huset. Anonymkode: aaa30...447 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aksase Skrevet 6. januar #28 Del Skrevet 6. januar AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvordan kan man unngå å tørke klær inne egentlig? Det er ikke noe som blir tørt ute nå om dagen. Anonymkode: 8bfcb...a85 Det er et godt spørsmål, men det blir veldig mye fuktighet i lufta av det. Hvis du har et rom du kan tørke klær i som du kan stenge av mot resten av huset, vil det hjelpe veldig. Sett heller opp vinduet litt i dette rommet og slipp fukten ut av huset i stedet for inn i de andre rommene. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar #29 Del Skrevet 6. januar AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hvordan kan man unngå å tørke klær inne egentlig? Det er ikke noe som blir tørt ute nå om dagen. Anonymkode: 8bfcb...a85 Tørk klær på rom med avtrekk. Har man ikke det bruker man en avfukter når man tørker. Eventuelt tørketrommel. Anonymkode: a75ce...c8c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar #30 Del Skrevet 6. januar newman01 skrev (14 minutter siden): Det er vel ytterst få dager i året alle vinduene i huset er totalt iset ned hele dagen. Hadde glatt valgt superisoler trelagsglass fremfor høyere U-verdi og utsikt. Om jeg var besatt av utsikt til alle døgnets tider hadde jeg kjøpt et utendørs webkamera for å titte på de timene frosten tok utsikten Ja, det gjorde ikke vi, og vinduene fungerer helt fint. Lovige ihht til TEK er de også, vi bygget for 6 år siden. Det er som sagt bare når det er -15 og nedover (ikke veldig ofte i Oslo) at det kan komme litt kondens inne. Nå ligger det snø på karmene ute som ikke smelter, så helt dårlig isolert er de nok ikke. Er aluvinduer, så det som er ute er 0 problem. Jeg vil hellere se ut enn å bare en vegg av is å se på. Dessuten er det et mye større problem at huset blir varmt enn at det blir kalt, for varmen går jo ikke ut gjennom noe som helst. Anonymkode: c1353...bb0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar #31 Del Skrevet 6. januar AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Tørketrommel Anonymkode: 3e347...5c1 Ødelegger klæra. Bruker den kun til håndklær og sengetøy. Anonymkode: 77f75...605 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 6. januar #32 Del Skrevet 6. januar AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Dessuten er det et mye større problem at huset blir varmt enn at det blir kalt, for varmen går jo ikke ut gjennom noe som helst. Anonymkode: c1353...bb0 Om huset blir for varmt er det jo bare å redusere varmekildene. Isolerte vinduer hjelper på å holde varmen på utsiden av huset på sommeren. Så vinn-vinn sommer som vinter. Man må bare ikke fyre så altfor hardt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar #33 Del Skrevet 6. januar aksase skrev (1 time siden): Du har fått mange gode svar. Rent teoretisk kan jeg minne om at luftens evne til å holde på vann varierer med lufttemperaturen. Hvis varm og fuktig luft treffer en kjøligere overflate, slik som et vindu eller et kaldt vannglass, kan luften bli kjølt så mye ned at den ikke klarer å holde på vannet og det blir kondens. Det er derfor man angir luftfuktighet i "relativ fuktighet" som er et tall for hvor mye vann luften inneholder i forhold til hvor mye den maks kan inneholde ved den aktuelle temperaturen. Om du har 20 graders luft med 50% relativ fuktighet og kjøler denne luften ned til 10 grader, vil den realtive fuktigheten bli 100% og det begynner å dugge/kondensere. Det som vil hjelpe er å ha tørrere luft inne. Det kan du oppnå ved å åpne lufteluker, sjekke at eventuelt ventilasjonsanlegg fungerer, unngå å tørke klær inne og unngå å slippe fuktig luft fra dusjing på badet eller fra tørketrommel og vaskemaskin, inn i resten av huset. Det vil også hjelpe å øke romtemperaturen fordi da økes grensen for kondensering. Om disse tingene ikke er tilstrekkelig, vil også en luftavfukter/lufttørrer hjelpe, men de kan være ganske kostbare om du trenger en kraftig en. Størrelsen på luftavfukteren må tilpasses størrelsen på rommene/boligen den skal brukes i. Jeg har også problemer med kondens i enkelte vinduer når det er kaldt. Men det er i det kaldeste og tørreste rommet i leiligheten, og det er generelt lav luftfuktighet i min leilighet. Jeg har hygrometer fordi jeg har et instrument stående som ikke tåler lav luftfuktighet under 30%. Her ligger luftfuktigheten på ca 30 når det er kaldt, og synker betraktelig om jeg åpner verandadøren et par minutter. Derfor kan jeg ikke skjønne hvorfor det blir kondens på vinduene? Anonymkode: 0dd19...28a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar #34 Del Skrevet 6. januar aksase skrev (1 time siden): Det er et godt spørsmål, men det blir veldig mye fuktighet i lufta av det. Hvis du har et rom du kan tørke klær i som du kan stenge av mot resten av huset, vil det hjelpe veldig. Sett heller opp vinduet litt i dette rommet og slipp fukten ut av huset i stedet for inn i de andre rommene. Jeg er faktisk avhengig av å tørke klær i leiligheten for å få opp luftfuktigheten litt på vintertid, pga instrumentet jeg har. Her ligger luftfuktigheten som nevnt ofte for lavt når det er kaldt ute. Tørking av klær øker luftfuktigheten bittelitt, ikke så mye faktisk (ut fra hygrometeret kan 1-2% en l ut en stund, før det synker igjen) Anonymkode: 0dd19...28a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar #35 Del Skrevet 6. januar newman01 skrev (38 minutter siden): Om huset blir for varmt er det jo bare å redusere varmekildene. Isolerte vinduer hjelper på å holde varmen på utsiden av huset på sommeren. Så vinn-vinn sommer som vinter. Man må bare ikke fyre så altfor hardt. Altså, varme kan jo komme av andre ting enn fyring, og det er ikke vindusglasset som er skyld i at det blir varmt. Vi har ikke problemer med varme på vinteren, selv om temperaturen går opp med 10 grader av 4 vedkubber. Sola sommerstid varmer opp huset, det er jo litt vanskelig å be sola ikke skinne? Har solglass der det er mest utsatt og det fungerer bra. Det er ikke glasset som holder solvarmen ute av huset, men solfilm. 3 eller 2 lag glass har ingenting å si. Varmen fra sola vil vi jo gjerne ha vinterstid så der sola står rett inn vinter med knapt så rett inn sommer har vi ikke solglass. Og vi har ikke tatt oss råd til screens. Vinduene våre er ikke dårlige selv om de er 2-lags, de har en U-verdi på 1,2. Det er ikke kalt og strømregningen er særdeles begrenset. I tillegg har vi ikke noe oppvarming med strøm utenom det som driver bergvarmepumpen. Tar gjerne de få ekstra kronene for strøm til varmepumpa om jeg kan se ut av vinduene mine fremfor å stirre i en isvegg. Anonymkode: c1353...bb0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar #36 Del Skrevet 6. januar newman01 skrev (1 time siden): Det er vel ytterst få dager i året alle vinduene i huset er totalt iset ned hele dagen. Hadde glatt valgt superisoler trelagsglass fremfor høyere U-verdi og utsikt. Om jeg var besatt av utsikt til alle døgnets tider hadde jeg kjøpt et utendørs webkamera for å titte på de timene frosten tok utsikten Naboen her har nye trelagsvinduer, og det er slett ikke bare når det er kaldt at vinduene ikke har utsikt. Nesten hver kveld i høst har det vært umulig å se ut av vinduene, ser ut som kondens som legger seg på ruta Anonymkode: 3c3ea...28b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tøydokka Skrevet 7. januar Forfatter #37 Del Skrevet 7. januar Nå har jeg sjokkluftet i 10 min flere ganger de siste dagene. Ytterdør og vindu helt åpent. Det har hjulpet kjempemasse. Det kommer ikke lengre kondens på vinduene. Nå har utetemperaturen samtidig gått mye opp, så det har nok også noe å si. Tenker at det moderne balanserte ventilasjonsanlegget ikke er så effektivt som det burde være. Blir kaldere igjen inn mot helg, så da får jeg testet om det fortsatt er like effektivt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar #38 Del Skrevet 7. januar AnonymBruker skrev (19 timer siden): Altså, varme kan jo komme av andre ting enn fyring, og det er ikke vindusglasset som er skyld i at det blir varmt. Vi har ikke problemer med varme på vinteren, selv om temperaturen går opp med 10 grader av 4 vedkubber. Sola sommerstid varmer opp huset, det er jo litt vanskelig å be sola ikke skinne? Har solglass der det er mest utsatt og det fungerer bra. Det er ikke glasset som holder solvarmen ute av huset, men solfilm. 3 eller 2 lag glass har ingenting å si. Varmen fra sola vil vi jo gjerne ha vinterstid så der sola står rett inn vinter med knapt så rett inn sommer har vi ikke solglass. Og vi har ikke tatt oss råd til screens. Vinduene våre er ikke dårlige selv om de er 2-lags, de har en U-verdi på 1,2. Det er ikke kalt og strømregningen er særdeles begrenset. I tillegg har vi ikke noe oppvarming med strøm utenom det som driver bergvarmepumpen. Tar gjerne de få ekstra kronene for strøm til varmepumpa om jeg kan se ut av vinduene mine fremfor å stirre i en isvegg. Anonymkode: c1353...bb0 Varmepumpe hjelper ikke på fukt/is på innsiden når det er kaldt ute. Har det selv nå men en del fukt/is likevel. Anonymkode: 21f6e...0a8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hensatt Skrevet 7. januar #39 Del Skrevet 7. januar Man må lufte selv om det er vinter. Få opp varmen i boligen og luft ut fuktigheten. Du skriver selv at det er begynnende fuktskader. Det vitner om dårlig ventilasjon. Ikke fall for fristelsen å lukke luftespalter og ventilasjonsluker selv om det er kaldt. Det gjør det bare verre. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar #40 Del Skrevet 7. januar tøydokka skrev (18 minutter siden): Nå har jeg sjokkluftet i 10 min flere ganger de siste dagene. Ytterdør og vindu helt åpent. Det har hjulpet kjempemasse. Det kommer ikke lengre kondens på vinduene. Nå har utetemperaturen samtidig gått mye opp, så det har nok også noe å si. Tenker at det moderne balanserte ventilasjonsanlegget ikke er så effektivt som det burde være. Blir kaldere igjen inn mot helg, så da får jeg testet om det fortsatt er like effektivt. Fint at du har funnet ut hva problemet kan være. Balansert ventilasjon er bra når det er nytt, men krever vedlikehold som mange (de fleste) ikke utfører. Bytte av filter er et minimum. https://www.huseierne.no/vedlikeholdskalender/januar/sjekk-ventilasjon/ Anonymkode: 3e347...5c1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå