Gå til innhold

Trist følelse når julen er over

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg kjenner en tomhet og et slags vemod etter advent. Det er så koselig å stå opp tidlig hver dag fram til 24 desember, lage en kopp kaffe, tenne lys og se adventskalender på tv. Plutselig er det ikke noe koselig å stå opp lenger. Vil helst bare sove hele dagen. Og januar ER grå og mørk! Ikke mørkeblå-mørk sånn som desember er, men grå, fargeløs og våt. Uansett hvor mye jeg pynter med neon-rosa og oransje inne, er det grått ute, og det kommer til å regne hver eneste dag i alle de sju ukene januar varer. Kontoret er for kaldt til å kunne jobbe på, så det blir forsøk på hjemmekontor og «isolat». Aner ikke når jeg kommer til å ha en meningsfull samtale med et annet menneske neste gang. Gleder meg til fastelavn da, men det kommer sent i år. 

Anonymkode: 08ea9...3d6

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg trenger ikke bekymre meg for det enda, julen er her minst i en til to uker til. Og etter det begynner dagene å bli lenger, jeg kan begynne å så grønnsaker og stua fylles med planter. Enn så lenge nyter jeg røde duker, juletre og lyslenker. 

Anonymkode: 21201...cc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg kjenner en tomhet og et slags vemod etter advent. Det er så koselig å stå opp tidlig hver dag fram til 24 desember, lage en kopp kaffe, tenne lys og se adventskalender på tv. Plutselig er det ikke noe koselig å stå opp lenger. Vil helst bare sove hele dagen. Og januar ER grå og mørk! Ikke mørkeblå-mørk sånn som desember er, men grå, fargeløs og våt. Uansett hvor mye jeg pynter med neon-rosa og oransje inne, er det grått ute, og det kommer til å regne hver eneste dag i alle de sju ukene januar varer. Kontoret er for kaldt til å kunne jobbe på, så det blir forsøk på hjemmekontor og «isolat». Aner ikke når jeg kommer til å ha en meningsfull samtale med et annet menneske neste gang. Gleder meg til fastelavn da, men det kommer sent i år. 

Het jeg bor er det 2 meter med snø, det er for hvitt, kunne gjerne sent over litt om det hadde gått an. Jeg bor en plass det skjeldent er snø i nov/des men ofte i januar og februar så her er januar skjeldent en mørk og grå måned 

Anonymkode: 58767...1d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deilig når julen er over. Nå kan vi se frem mot vår, sol og sommer. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Het jeg bor er det 2 meter med snø, det er for hvitt, kunne gjerne sent over litt om det hadde gått an. Jeg bor en plass det skjeldent er snø i nov/des men ofte i januar og februar så her er januar skjeldent en mørk og grå måned 

Jeg tar gjerne halvmeter til ut februar 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er viktig å ha noe å gle seg til, TS. Påske? En reise? Familiebursdager/sammenkomster? Venninnekvelder? Jeg nyter julen til det fulle, men elsker en ny start og "nytt år", selv om det egentlig ikke gir mening med nytt år mtp. historie og når naturen fortsatt er i dvale. Men det går mot lysere tider, og det hjelper helt enormt. Hadde blitt nedstemt dersom jeg våknet opp og hele julen hadde vært en drøm og vi fortsatt var i november hvor alt bare blir mørkere og vinteren fortsatt føles evig lang.

Anonymkode: c68da...10c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg føler det samme. Syns jeg strir og stresser til jul,og vipps så er den slutt.... 

Det går så fort at jeg føler jeg nesten ikke rekker å nyte julen... 

Anonymkode: af2a4...727

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, trist og samtidig herlig å få pakket ut det dryssende treet og hele sulamitten.. men jeg teller ned 11 måneder igjen, og vi skal kose oss så lenge med alt som kommer imellom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Samme her - blir rett og slett vinterdeprimert når julen skal ut og bare den lange, mørke og uendelige triste januar står foran meg. Får nesten en slags sorgreaksjon. Det blir så tomt, mørkt og trist når alt tas ned, men selve den følelsen går heldigvis fort over da - jeg savner ikke julepynten og vil ikke ha den oppe langt ut i januar uansett, det er bare det at julen er over som er trist for meg. Aner ikke hvorfor jeg reagerer så sterkt på det, har alltid vært sånn. Har ingen vonde eller traumatiske opplevelser knyttet til verken julen eller januar, så makes no sense, men likevel, sånn er det. 

Anonymkode: 44c69...977

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.1.2025 den 23.45):

Er det flere som har det sånn?

Jeg får alltid en trist følelse når julen er over. Det blir så tomt og grått. Det går heldigvis alltid fort over igjen. Det er en følelse av tristhet samtidig som jeg syns det er godt den er over, så litt blandet. Men blir jo alltid jul igjen. Jeg er glad i julen da, men jeg forstår at ikke alle er det.

Anonymkode: 62124...8a3

Jeg føler det også sånn. Akkurat ryddet bort julepynt,men sitter igjen med en tomhetsfølelse. Det er liksom så tomt i huset nå. Sånn er det hvert år.

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 4.1.2025 den 23.45):

Er det flere som har det sånn?

Jeg får alltid en trist følelse når julen er over. Det blir så tomt og grått. Det går heldigvis alltid fort over igjen. Det er en følelse av tristhet samtidig som jeg syns det er godt den er over, så litt blandet. Men blir jo alltid jul igjen. Jeg er glad i julen da, men jeg forstår at ikke alle er det.

Anonymkode: 62124...8a3

''Problemet'' her er for mange av at vi har det så travelt i adventstiden og julen, at vi ikke får tid til å nyte julestemningen. Så når mange av oss endelig har litt bedre tid, så pakker vi alt ned. 

Lettere sagt enn gjort, men har en klar målsetning om å stresse mindre, nyte mer neste desember. 

Anonymkode: 2aef0...271

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja syns det er litt stusselig når jula skal bort. Elsker jula og alt med den, så det blir litt rart. Men går fort over :) men de første dagene etter at jula er pakka ned så er det litt rart..  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosa Gnom skrev (1 minutt siden):

Jeg føler det også sånn. Akkurat ryddet bort julepynt,men sitter igjen med en tomhetsfølelse. Det er liksom så tomt i huset nå. Sånn er det hvert år.

Kan du ikke erstatte julepynten med litt vinter- eller helårspynt? Friske blomster og levende (LED)-lys hjelper også på, synes jeg :) Har også lyslenke i en kunstig bambusplante fra IKEA :) 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ingen problemer med mørketida, syns sommeren er verre og hvor man føler enda mer på utenforskap.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jula er jo ikke over. Selv om mange hiver ut jula så fort ribba er fortært så tilsier tradisjonen at den varer til 20. dag jul. Men egentlig kan du la den vare så lenge du vil. :)

Anonymkode: e0311...530

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roci skrev (8 minutter siden):

Kan du ikke erstatte julepynten med litt vinter- eller helårspynt? Friske blomster og levende (LED)-lys hjelper også på, synes jeg :) Har også lyslenke i en kunstig bambusplante fra IKEA :) 

Jo. Det  kan man jo. Blir jo fort litt koseligere da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Samme her - blir rett og slett vinterdeprimert når julen skal ut og bare den lange, mørke og uendelige triste januar står foran meg. Får nesten en slags sorgreaksjon. Det blir så tomt, mørkt og trist når alt tas ned, men selve den følelsen går heldigvis fort over da - jeg savner ikke julepynten og vil ikke ha den oppe langt ut i januar uansett, det er bare det at julen er over som er trist for meg. Aner ikke hvorfor jeg reagerer så sterkt på det, har alltid vært sånn. Har ingen vonde eller traumatiske opplevelser knyttet til verken julen eller januar, så makes no sense, men likevel, sånn er det. 

Anonymkode: 44c69...977

Selvsagt makes det sense, men av motsatt grunn av det du skriver: Nettopp FORDI du har så gode minner og tradisjoner knyttet til julen får du denne sorgreaksjonen. Det betyr at du er HELDIG og svært priviligert - enormt mange mennesker i dette landet har en vond juletid og kan ikke vente til det hele er over. Vi som savner julen er heldige, og det er der vi må ha fokuset vårt. 

Anonymkode: da78a...1b2

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jula er slutt og forventnings-og prestasjonspresset er på for fullt igjen! Ikke noe bra med det. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jula er slutt og forventnings-og prestasjonspresset er på for fullt igjen! Ikke noe bra med det. 

Snakk for deg selv! Her er det ro og mak. Har høyere skuldre pga julen, når den er over er det heldigvis fin hverdag igjen. Det er hverdager det er mest av så om den er full av press ville jeg gjort noe med eget liv.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Snakk for deg selv! Her er det ro og mak. Har høyere skuldre pga julen, når den er over er det heldigvis fin hverdag igjen. Det er hverdager det er mest av så om den er full av press ville jeg gjort noe med eget liv.

Har jeg snakket for noen andre enn meg selv da? Merkelig kommentar! 

Men poenget er at julens ro har gjort meg godt så hverdagen ser jeg mørkt på. Og er ikke sikker på hva jeg gjør med det. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...