AnonymBruker Skrevet 5. januar #21 Del Skrevet 5. januar AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Lurer på hvorfor folk har forskjøvet hele feiringen; Julen, slik den faktisk skal feires og slik man i århundrer feiret den i Norge, begynner 24. desember (juleaften, da man feirer en viss fødsel), og avsluttes 6. desember (da man feirer at den nyfødte fikk besøk av de tre vise menn). Kort sagt feirer man ikke Jul hele desember, slik trenden er blitt, og hiver ikke ut juletreet nesten så snart gavene er åpnet. Anonymkode: 5454a...9ad Nå var det vel knut-julen-ut, 20.dag, som var det mest tradisjonelle. 13.dag var hellligetrekongersdag, med lysfest, men det var fortsatt jul noen dager til. Utrolig merkelig heng du har, at mange følger gamle tradisjoner, og å poengtere det i tråd etter tråd gjennom hele jula. Anonymkode: 116e9...c0d 2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar #22 Del Skrevet 5. januar Jeg liker jula og koser meg, men helt greit når den er over og det er hverdag igjen. Med unger har man mye forpliktelser i jula, både med å pynte og lage rammer og møte forventninger om en flott jul. Det er dyrt og litt stress for å rekke alt, siste innspurt på jobb før jula ringes inn og for mye mat og godis. Nytt år og nye muligheter ser jeg alltid frem til. Anonymkode: b2be7...342 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar #23 Del Skrevet 5. januar Jeg holder på 20ende dag Knut jager jula ut da jeg har vokst opp med det. I mellomtiden sniker det seg inn et par-tre primulaer. Jeg begynner å så frø (blodbeger, ballongblomst, lofos, edderkoppblomst) som skal ut i hagen. Dagene blir lysere. Det er alltid mye å finne glede i 🥰 Anonymkode: ca6d2...3ea 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar #24 Del Skrevet 5. januar AnonymBruker skrev (10 timer siden): Er det flere som har det sånn? Jeg får alltid en trist følelse når julen er over. Det blir så tomt og grått. Det går heldigvis alltid fort over igjen. Det er en følelse av tristhet samtidig som jeg syns det er godt den er over, så litt blandet. Men blir jo alltid jul igjen. Jeg er glad i julen da, men jeg forstår at ikke alle er det. Anonymkode: 62124...8a3 Julepynt kunne jeg hatt året rundt altså julebyene mine med lys og juletreet 🥰🥰 Hater når julen er over. Anonymkode: 0f277...277 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar #25 Del Skrevet 5. januar AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Som en med nøytalt hjem- så elsker jeg å pakke bort julen nettopp fordi jeg blir «overstimulert» over det røde og grønne. 😄 Anonymkode: 90db3...bb4 Hehe, veit at noen har det sånn også. Kommentaren var nok ment til de som syntes det ble trist og tomt . 😊 Anonymkode: 32ddc...579 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar #26 Del Skrevet 5. januar AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Nå var det vel knut-julen-ut, 20.dag, som var det mest tradisjonelle. 13.dag var hellligetrekongersdag, med lysfest, men det var fortsatt jul noen dager til. Utrolig merkelig heng du har, at mange følger gamle tradisjoner, og å poengtere det i tråd etter tråd gjennom hele jula. Anonymkode: 116e9...c0d Du må nok ha forvekslet meg med en annen, for jeg kommenterer vanligvis ikke juletråder. Men det er nok flere som har sans for tradisjoner, og er rimelig lei av dagens ultrakommersielle feiring der høytiden handler om gaveutdeling og priskrig; da ønsker man seg tilbake til røttene. Anonymkode: 5454a...9ad 1 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar #27 Del Skrevet 5. januar AnonymBruker skrev (9 timer siden): Alltid bare trist. Januar og februar er dystre måneder. Skjønner at de som har feiret jul siden oktober puster lettet ut, skulle bare mangle. Med nedstøvet plasttre og greier. Anonymkode: c6c42...6cd Jeg syntes januar bare er dyster og kjip. Februar kvikner nesten våren til, litt lysere dager og kort mnd. Anonymkode: ddfd3...312 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar #28 Del Skrevet 5. januar Jeg kjenner også på en tristhet når jula er over, selv om det var verre i barndommen. Jeg prøver å tenke at jeg er heldig som har det slik. Svært mange mennesker i dette landet har et vondt forhold til juletiden, vonde barndomsminner eller vanskelige familieforhold. Vi som blir triste når alt er over har jo åpenbart ikke det, så kanskje du skal prøve å snu fokuset ditt vekk fra tristheten og heller tenke hvor heldig du er? Skjønner at det kan være vanskelig, men forsøk. Januar kan være en blytung måned, ofte grå og trist og slapsete her på vestlandet. Men en sjelden gang, som nå, er det nydelig vintervær. Da er det bare å kle på seg og komme seg ut, for å være ute i dagslyset hjelper på humøret. Alt godt, ts, og heldigvis kommer jula igjen og igjen hvert år 🎄 Anonymkode: da78a...1b2 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar #29 Del Skrevet 5. januar AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Lurer på hvorfor folk har forskjøvet hele feiringen; Julen, slik den faktisk skal feires og slik man i århundrer feiret den i Norge, begynner 24. desember (juleaften, da man feirer en viss fødsel), og avsluttes 6. desember (da man feirer at den nyfødte fikk besøk av de tre vise menn). Kort sagt feirer man ikke Jul hele desember, slik trenden er blitt, og hiver ikke ut juletreet nesten så snart gavene er åpnet. Anonymkode: 5454a...9ad Men hvordan ser du for deg at folk skal "feire" 6. januar, altså i morgen? Det er en helt vanlig hverdag hvor folk er på jobb og bhg/skole. Det er ikke mulig å samle slekten (som jo ofte er det folk savner ved julen) til nok en julefest på en helt vanlig mandag, det ville også bare føltes krampaktig da ingen andre gjør det, og svært få i dette landet lenger er religiøse. Anonymkode: da78a...1b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar #30 Del Skrevet 5. januar AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Men hvordan ser du for deg at folk skal "feire" 6. januar, altså i morgen? Det er en helt vanlig hverdag hvor folk er på jobb og bhg/skole. Det er ikke mulig å samle slekten (som jo ofte er det folk savner ved julen) til nok en julefest på en helt vanlig mandag, det ville også bare føltes krampaktig da ingen andre gjør det, og svært få i dette landet lenger er religiøse. Anonymkode: da78a...1b2 Om svært få er religiøse, er et relativt begrep, for i kirken jeg går i, var midnattsmessen juleaften stappfull, og den vil være helt full også imorgen. Etter 6. januar tar man ned julekrybben. Er for øvrig katolikk; vet at den norske kirken har problemer med tomme benker, mens i den katolske kirken er det omvendt, og man har plassmangel til tross for en lang rekke messer på forskjellige språk søndag. Så Julen for meg er noe mer enn gaver eller familiesammenkomster; det er også en åndelig høytid, noe man blant annet kanskje vil kunne forstå hvis man kommer til roratemessene hver fredag i advent før soloppgang, da kirken er helt mørk kun opplyst av levende lys, som et symbol på ventetiden før Jul. Slike messer gir en helt annen innfallsvinkel til juletiden enn martsipangriser i oktober eller priskrig på KIWI. Anonymkode: 5454a...9ad 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar #31 Del Skrevet 5. januar Skjønner hva du mener. Jeg fikk en mer glidende avslutning i år da jeg har ny jobb med arbeidsdager i romjula og på nyttårsaften. Så i dag er jeg mer glad for at hele samfunnet vender tilbake til det gamle i morgen, så jeg ikke er "alene" om å være utav feriemodus. Ryddet ut det meste av jula 1. nyttårsdag (bruker heller ikke å gjøre det så tidlig), men lot pynteputene være med lenger, rødbrune lys må brennes opp osv. Kjøpte inn nye grønnplanter tidligere i uka, og er strålende fornøyd med et luftig og fresht uttrykk hjemme. Så du kan godt glede deg litt til nye tider også, jeg synes det var overraskende fint i år. Anonymkode: b074e...754 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar #32 Del Skrevet 5. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Men hvordan ser du for deg at folk skal "feire" 6. januar, altså i morgen? Det er en helt vanlig hverdag hvor folk er på jobb og bhg/skole. Det er ikke mulig å samle slekten (som jo ofte er det folk savner ved julen) til nok en julefest på en helt vanlig mandag, det ville også bare føltes krampaktig da ingen andre gjør det, og svært få i dette landet lenger er religiøse. Anonymkode: da78a...1b2 Da jeg var liten hadde vi barneselskap, med knusing av pepperkakehus og generell spising av julegodteri på denne tiden. Ikke noe mer krampaktig det enn juletreff i førjulstida, som alltid kolliderer med juleavslutninger på skoler og alle slags fritidsaktiviteter. Det er hva man gjør det til, tenker jeg. Jeg planlegger i hvertfall å kose meg med gløgg og pepperkaker etter jobb og snømåking i morgen, selv om vi ikke har invitert til noe. Januar er en lang, mørk og trist måned, jeg orker ikke å gjøre den pietistisk minimalistisk i tillegg. Anonymkode: 7312e...640 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar #33 Del Skrevet 5. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du må nok ha forvekslet meg med en annen, for jeg kommenterer vanligvis ikke juletråder. Men det er nok flere som har sans for tradisjoner, og er rimelig lei av dagens ultrakommersielle feiring der høytiden handler om gaveutdeling og priskrig; da ønsker man seg tilbake til røttene. Anonymkode: 5454a...9ad Ølbrygging bestemt av loven. Julemat til alle dyrene. Og festmiddager og kaker gjennom januar. Frister lite.... Å ta avstand til gavemaset er jo noe annet. Og priskrig er det jo bare å overse. Anonymkode: 116e9...c0d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skreppamedleppa Skrevet 5. januar #34 Del Skrevet 5. januar AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg har også masse farger hjemme, både på vegger, møbler, pynteting osv. Lurer noen ganger på om de som har mere nøytrale farger i interiøret til vanlig, merker det ekstra godt når julepynten forsvinner? 😅 Anonymkode: 32ddc...579 Ja det er en tanke jeg har hatt mang en gang når noen refererer til at det blir så tomt, trist og grått etter julen, jeg skjønner liksom ikke dette helt😅 Jeg har lyslenker hele året, tenner kubbelys i duse vår farger, kjøpt meg tulipaner i vakre farger som har overtatt etter avdanket juleblomster, turkis bordløper og mye annet som gjør at jeg elsker å fjerne julen for å skape plass til hjemmet mitt igjen. "Grått og trist", nei januar er allt annet enn det. Jeg har også bare hatt jul fra 23. des. En trenger ikke ha hatt jul fra oktober for å ta den ned og være fint ferdig med den i begynnelsen av januar. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jukkapalme Skrevet 5. januar #35 Del Skrevet 5. januar Jeg syns vanligvis ikke det er så vemodig når julen er over, men akkurat i år (eh, jeg mener i fjor) har det ikke vært jul for meg siden jeg lå på sykehus hele julen. Hadde gledet meg til jul, så akkurat i år er det vemodig at julen er over. Skal feire julaften hos mine foreldre en dag neste uke så jeg i hvert fall får litt julefølelse siden det ikke ble noen jul for meg. Blir julemat og full pakke, har til og med spart noen gaver 😂 Så kaster vi ut det lille samboeren pyntet 20.dag jul. 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar #36 Del Skrevet 5. januar Tenk på at du er heldgig som kan si at julen var fin og at det er trist den er over. Jeg hadde det også slik i barndommen og deler av ungdommen, men etter at jeg ble voksen (uten barn) synes jeg det er helt greit at jula er over. Etter at jeg ble 40 pluss synes jeg jula for det meste er slitsomt, selv om det er hygge før jul og litt i romjula, når jeg er for meg selv. Ingen vonde opplevelser, og ar det bra, men jeg synes det blir for mye påtvungent sosialt med folk man bare er i slekt meg og egentlig ikke har så veldig mye til felles med. Anonymkode: 60ce1...c6f 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar #37 Del Skrevet 5. januar AnonymBruker skrev (5 timer siden): Lurer på hvorfor folk har forskjøvet hele feiringen; Julen, slik den faktisk skal feires og slik man i århundrer feiret den i Norge, begynner 24. desember (juleaften, da man feirer en viss fødsel), og avsluttes 6. desember (da man feirer at den nyfødte fikk besøk av de tre vise menn). Kort sagt feirer man ikke Jul hele desember, slik trenden er blitt, og hiver ikke ut juletreet nesten så snart gavene er åpnet. Anonymkode: 5454a...9ad Fordi det passer bedre tidsmessig ! Før kunne man ikke ta inn juletreet tidlig, da drysset det for mye på julaften. Nå plasttre. Før masse forberedelser og tvang knyttet til jul med alt man måtte få ferdig, nå er forberedelser noe hyggelig og det er prosessen frem til jul dom gleder, ikke bare julaften og ihvertfall ikke etter nyttår. Vi starter tidligere- fordi vi kan og fordi jula ikke bare er religion. For meg handler jula 0 om Jesus og Gud. 6. januar er en ikke dag for meg og også mine foreldre, de har alltid pakket ned jul rett over nyttår ved første anledning uavhengig når 6. desember var. At datoene endrer seg så har ikke tusenårs tradisjon med stor fest med god mat endret seg så mye. Julen har endret seg mye i Norge og verden på 200 år like mye som hvordan vi bygger hus, noe tok kort tid og noe lang tid. Innlagt do, innlagt vann kom mange steder ikke før på 1980-tallet og da ikke engang i grisgrendte strøk. Hva man kunne kjøpe av juleting begrenset, generelt begrenset. Jeg fikk ikke ferske frukt og grønnsaker i Nord-Norge i 1985. 1945-1965 så la importrestriksjoner og rasjonering fortsatt begrensninger. Nå har vi ikke samme begrensninger, fortsatt knøttlite tilbud av ting i Norge sammenlignet med andre land, selv Sverige. For mange er jul å samle familien, jobb eller venner til god mat. Julebord, det er begrenset med datoer og dermed spres det ut fra november-desember. Januar er nytt økonomisk år og starter ikke året med bedriftsfest… Så gaver, det har økt fordi folks økonomi er bedre, men mye fordi man kan kjøpe mer. Var ikke mye soennende klær og leker da jeg var ti år på 80-tallet. De med penger i Norge har til ALLE tider pyntet mye og brukt masse penger på julepynt, gaver og mat. Det er bare flere i den gruppen og de henter ikke bare inspirasjon fra Tyskland. Juletre og adventskalender kom derfra. Er dette uønskede tradisjoner også. Mine foreldre vokste ikke opp med julekalender, men de fikset julekalender til meg (kjøpt) og jeg har sydd julekalenderposer til mine barn og de får noe hver dag. Anonymkode: 7d7d9...7d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar #38 Del Skrevet 5. januar Ikke direkte trist,men blir litt mørkt og tomt i huset, skal sies jeg pynter rundt 20 desember så pynten er ikke oppe i ukesvis. Gleder meg alltid til jul, nå er den over og da får jeg litt tungsinn, januar kaldt,mørkt og de evinnelige kjipe forsøkene på å spise sunnere. Nå skal jeg heldigvis på ferie om et par uker, så da er det et lyspunkt i hverdagen denne gangen iallefall. Anonymkode: d5f05...323 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar #39 Del Skrevet 5. januar monican94 skrev (16 timer siden): Er jo heeelt nydelig å pakke vekk julen, alltid bort 1.januar her. såå deilig å ta frem vanlig pynt igjen, kjøpe nye blomster ol. 🤩 Jeg syns det er deilig når julen er pakket bort, men syns det er tungt å komme igang med å få bort juletre og julepynt, og vaske og rydde ut julen. Alt føles bedre når det endelig er gjort😅 Anonymkode: 5b610...066 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar #40 Del Skrevet 5. januar AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Fordi det passer bedre tidsmessig ! Før kunne man ikke ta inn juletreet tidlig, da drysset det for mye på julaften. Nå plasttre. Før masse forberedelser og tvang knyttet til jul med alt man måtte få ferdig, nå er forberedelser noe hyggelig og det er prosessen frem til jul dom gleder, ikke bare julaften og ihvertfall ikke etter nyttår. Vi starter tidligere- fordi vi kan og fordi jula ikke bare er religion. For meg handler jula 0 om Jesus og Gud. 6. januar er en ikke dag for meg og også mine foreldre, de har alltid pakket ned jul rett over nyttår ved første anledning uavhengig når 6. desember var. At datoene endrer seg så har ikke tusenårs tradisjon med stor fest med god mat endret seg så mye. Julen har endret seg mye i Norge og verden på 200 år like mye som hvordan vi bygger hus, noe tok kort tid og noe lang tid. Innlagt do, innlagt vann kom mange steder ikke før på 1980-tallet og da ikke engang i grisgrendte strøk. Hva man kunne kjøpe av juleting begrenset, generelt begrenset. Jeg fikk ikke ferske frukt og grønnsaker i Nord-Norge i 1985. 1945-1965 så la importrestriksjoner og rasjonering fortsatt begrensninger. Nå har vi ikke samme begrensninger, fortsatt knøttlite tilbud av ting i Norge sammenlignet med andre land, selv Sverige. For mange er jul å samle familien, jobb eller venner til god mat. Julebord, det er begrenset med datoer og dermed spres det ut fra november-desember. Januar er nytt økonomisk år og starter ikke året med bedriftsfest… Så gaver, det har økt fordi folks økonomi er bedre, men mye fordi man kan kjøpe mer. Var ikke mye soennende klær og leker da jeg var ti år på 80-tallet. De med penger i Norge har til ALLE tider pyntet mye og brukt masse penger på julepynt, gaver og mat. Det er bare flere i den gruppen og de henter ikke bare inspirasjon fra Tyskland. Juletre og adventskalender kom derfra. Er dette uønskede tradisjoner også. Mine foreldre vokste ikke opp med julekalender, men de fikset julekalender til meg (kjøpt) og jeg har sydd julekalenderposer til mine barn og de får noe hver dag. Anonymkode: 7d7d9...7d5 Jeg tror ikke det har så mye for seg å prøve å finne fornuftige forklaringer på slikt. Det er egentlig ganske tilfeldig når høytider begynner og starter, det er ikke noen fornuftig grunn til at det skal være "bedre" med julepynt tidlig eller "mer julestemning" i desember enn i januar. Det er bare vaner (tradisjoner) og moter. Noen føler mest julestemning når de gjør alt mest mulig som de er vokst opp med, datoer inkludert. Andre kjenner julestemningen komme med en gang de ser julepynt i butikkene og får ingen glede av ventetiden. Personlig får jeg ingen glede av " å starte med blanke ark" i januar, tvert i mot synes jeg det er tungt å måtte plukke opp alle problemene fra i fjor igjen. Derfor holder jeg på julehyggen hjemme nå. Jeg har derimot ingen julestemning i november og starten av desember, og da føles jul bare som mas, nok en ting man er pålagt å gjøre. Anonymkode: 7312e...640 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå