Gå til innhold

Hjelp, innkalt som meddommer

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Må man avlegge ed foran alle i rettsalen når man er ny meddommer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fountaine skrev (36 minutter siden):

Må man avlegge ed foran alle i rettsalen når man er ny meddommer?

Nei, du må avlegge forsikring - men det er fagdommeren som leser teksten, og så må du svare "Det forsikrer jeg" (jeg er usikker på om "på ære og samvittighet" er med...

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mezzosoprena skrev (4 minutter siden):

Nei, du må avlegge forsikring - men det er fagdommeren som leser teksten, og så må du svare "Det forsikrer jeg" (jeg er usikker på om "på ære og samvittighet" er med...

Ok, så man bare svarer "det forsikrer jeg". Men det leses foran alle i rettsalen og alle reiser seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fountaine skrev (1 minutt siden):

Ok, så man bare svarer "det forsikrer jeg". Men det leses foran alle i rettsalen og alle reiser seg?

Ja, det leses opp i etter at retten er satt, og før selve saken begynner. Som meddommer trenger man bare å gjøre dette første gangen. Jeg kan ikke huske at noen reiste seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 6.1.2025 den 20.27):

Ja jeg vet jeg får vanlig lønn. 

Men jeg ønsker ikke å få etterbetalt flere uker etter lønn. For jeg har regninger å betale som forfaller ved lønningsdato. Så jeg lurer på om man kan få betalt fra tingretten uten å måtte vise til lønnslipp, bare bekreftelse fra arbeidsgiver. Slik at jeg kan være i forkant og slippe å få lønn (med trekk), sende inn lønnslipp for å så få etterbetalt. 

Anonymkode: deb22...d8c

Bekreftelse holder. Om du er rask med å sende inn skjema til retten så går det raskt med utbetaling. 

- Hilsen dommer 

Anonymkode: 84208...aa7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fountaine skrev (12 timer siden):

Jeg måtte gjøre det foran alle inkl. en skoleklasse som var der. Men gikk fint😊

Anonymkode: c9e20...272

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Mezzosoprena skrev (13 timer siden):

Ja, det leses opp i etter at retten er satt, og før selve saken begynner. Som meddommer trenger man bare å gjøre dette første gangen. Jeg kan ikke huske at noen reiste seg.

Jeg gjorde dettte i forrige uke og alle sto. Og jeg sa bare «Det forsikrer jeg». Dommeren leste den teksten så raskt at jeg ikke egentlig oppfattet hva hun sa, men jeg hadde forberedt meg og lest den selv på forhånd. 

Ang. klær var jeg veldig stressa for dette, men valgte å gå i «jobbpent». Dressbukse, tynn poloullgenser og cardigan utenpå. Mens jeg venter så jeg at folk var kledd veldig ulikt og jeg var verken over- eller underpyntet. Noen hadde T-skjorte og caps. 

Anonymkode: f7b17...6b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var jeg ferdig med min første sak som meddommer. En halv dag.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldig du er. 
Har søkt 2 gg  men har ikke fått blitt med enda. Ser så interessant ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fountaine skrev (2 minutter siden):

Og hvordan skal noen av oss kunne slette ditt innlegg???

Er mulig å endre innlegg og ta bort det jeg skrev som de siterte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er slettet for identifiserende informasjon. 

Forumansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.1.2025 den 20.27):

Ja jeg vet jeg får vanlig lønn. 

Men jeg ønsker ikke å få etterbetalt flere uker etter lønn. For jeg har regninger å betale som forfaller ved lønningsdato. Så jeg lurer på om man kan få betalt fra tingretten uten å måtte vise til lønnslipp, bare bekreftelse fra arbeidsgiver. Slik at jeg kan være i forkant og slippe å få lønn (med trekk), sende inn lønnslipp for å så få etterbetalt. 

Anonymkode: deb22...d8c

Du trenger ikke vise lønnsslipp, kun få bekreftelse fra arbeidsgiver. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 12.1.2025 den 21.41):

Bekreftelse holder. Om du er rask med å sende inn skjema til retten så går det raskt med utbetaling. 

- Hilsen dommer 

Anonymkode: 84208...aa7

Det er ikke retten som skal ha dette.. så tviler på at du er dommer. 

Anonymkode: 01388...d14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det er ikke retten som skal ha dette.. så tviler på at du er dommer. 

Anonymkode: 01388...d14

Det kan godt hende at vedkommende er dommer, de er jo ansatt der og trenger ikke å forholde seg til de samme systemene som vi som er meddommere. 

Min erfaring er at dommerne ikke har kunnskaper om hvordan vi skal gjøre det i etterkant av en rettsak - de henviser til resepsjonen, som er de som har denne kunnskapen 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...