Gå til innhold

Hjelp, innkalt som meddommer

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan man aldri planlegge reiser igjen hvis man blir plukket ut som meddommer? 

Man får beskjed flere måneder i forveien.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

I fjor utlyste kommunen jeg bor ledige meddommer stillinger. En stund senere ble det sendt ut hvem som hadde fått ansvaret og der kjente jeg 3 stykker. 2 av de er faktisk gift.

Jeg søkte og har veldig lyst til å prøve meg som meddommer, men fikk ikke noe denne gangen.

Anonymkode: 870dc...579

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Satt to perioder i lagmannsretten, tidvis veldig interessant, men siste saken jeg fikk varte i ca. 3 måneder. Fikk litt nok og takket nei til ny periode da 😆 Arbeidsgiver satte og pris på det.

Anonymkode: 4c030...3b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Blir man fritatt hvis man sier man er for eksempel rasist eller sexist, og dermen nok ikke vil klare å være nøytral? Eller er ikke det god nok unskyldning?

Anonymkode: 5553d...f7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jo, da kan du bli fritatt. 

Anonymkode: 01388...d14

Fountaine skrev (57 minutter siden):

Men kan man da ikke bestille noe når man først har fått beskjed? Noe sånt ville satt en stopper for hele min livsstil. Får håpe det stemmer at de ikke innkaller ufrivillige i Oslo. 

Anonymkode: 64cc8...941

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kan man da ikke bestille noe når man først har fått beskjed? Noe sånt ville satt en stopper for hele min livsstil. Får håpe det stemmer at de ikke innkaller ufrivillige i Oslo. 

Så det å bli kalt inn to dager i året ville stoppet hele din livsstil? 🧐

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg meldte meg inn som meddommer, men ble i fireårsperioden kun innkalt som vara en haug med ganger, noe som var veldig upraktisk. Det er umulig å planlegge rundt - da risikerer jeg å få telefon samme dag som saken går med beskjed om at NÅ må du komme. Det ble uforutsigbart for arbeidsgiver at jeg flere ganger i året måtte be om "kanskje fri med lønn men kanskje ikke". 

Noen andre som har opplevd det samme. Meldte meg av denne grunn ikke opp til ny periode. Fikk vært med på én sak, der to av de meddommere hadde vært med i en haug av saker - en var eldre politiker, han andre var også eldre, jeg var den eneste under 55 (og jeg er kvinne under 40). Syns det er litt rart, særlig etter den NRK-saken som viser at meddommere som plukkes ut i stor grad er hvite menn, gjerne med politisk bakgrunn - de speiler ikke befolkningen i det hele tatt. Så skal vi ordinære småbarnsmødre som melder oss bare være reserve hele tida??

Andre med samme erfaring? 

Anonymkode: 5a49e...255

Dette er én av årsakene til at jeg meldte meg. Det kan ikke bare være pensjonister som er meddommere… 

Anonymkode: 041d9...c69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fountaine skrev (3 timer siden):

Men hvis man allerede har bestilt reise, så kan man vise til det og slippe? Jeg spør fordi jeg snart skal bestille flybilletter til hele familien for 100 000kr… seks måneder fram i tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men hva er grunnlag for fritak da? Selv sliter jeg veldig med konsentrasjonen. Mister veldig lett fokus og har lett for å duppe av om jeg må følge med. Har ingen diagnose. Men ville virkelig slutt med å gå gjennom, huske og forstå papiret, samt å følge med på selve rettssaken. 

Hva spesifikt må en meddommer gjøre?

Anonymkode: 8cc03...be4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men hvis man allerede har bestilt reise, så kan man vise til det og slippe? Jeg spør fordi jeg snart skal bestille flybilletter til hele familien for 100 000kr… seks måneder fram i tid. 

Ja. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men hva er grunnlag for fritak da? Selv sliter jeg veldig med konsentrasjonen. Mister veldig lett fokus og har lett for å duppe av om jeg må følge med. Har ingen diagnose. Men ville virkelig slutt med å gå gjennom, huske og forstå papiret, samt å følge med på selve rettssaken. 

https://www.domstol.no/no/meddommer/praktisk-informasjon/#fritak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Da må du få satt en diagnose, da? 

Takk ang svar på spørsmålet om bestilte reiser, det var betryggende .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
issoras skrev (28 minutter siden):

Så det å bli kalt inn to dager i året ville stoppet hele din livsstil? 🧐

Hvis jeg ikke kunne reise på kort varsel når jeg ville, ja. Men trodde det var snakk om mer enn to dager i året. Hjelper dog lite hvis det er to dager som ikke passer. Selve meddommeroppdraget kunne vært interessant nok, det er tvangen jeg ikke hadde taklet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Hvis jeg ikke kunne reise på kort varsel når jeg ville, ja. Men trodde det var snakk om mer enn to dager i året. Hjelper dog lite hvis det er to dager som ikke passer. Selve meddommeroppdraget kunne vært interessant nok, det er tvangen jeg ikke hadde taklet.

Du kan jo reise på kort varsel de andre 363 dagene i året, skjønner ikke problemet?? 

Det er jo større sjanse for at du får spysjuka enn at du blir kalt inn som meddommer, så skjønner ikke helt at dette er noe å bekymre seg for. Og med spysjuka må du bestille deg legetime for å få det dekker av forsikring, så det er mye mer styr enn å sende domstolen dokumentasjon på at du er bortreist. 😅

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg meldte meg inn som meddommer, men ble i fireårsperioden kun innkalt som vara en haug med ganger, noe som var veldig upraktisk. Det er umulig å planlegge rundt - da risikerer jeg å få telefon samme dag som saken går med beskjed om at NÅ må du komme. Det ble uforutsigbart for arbeidsgiver at jeg flere ganger i året måtte be om "kanskje fri med lønn men kanskje ikke". 

Noen andre som har opplevd det samme. Meldte meg av denne grunn ikke opp til ny periode. Fikk vært med på én sak, der to av de meddommere hadde vært med i en haug av saker - en var eldre politiker, han andre var også eldre, jeg var den eneste under 55 (og jeg er kvinne under 40). Syns det er litt rart, særlig etter den NRK-saken som viser at meddommere som plukkes ut i stor grad er hvite menn, gjerne med politisk bakgrunn - de speiler ikke befolkningen i det hele tatt. Så skal vi ordinære småbarnsmødre som melder oss bare være reserve hele tida??

Andre med samme erfaring? 

Anonymkode: 5a49e...255

Nei, jeg var i 30-åra da jeg meldte meg frivillig, fikk barn og fortsatte som meddommer hele veien. Min opplevelse fra mange år i Oslo er at det er jevnt fordelt kvinner og menn, og at alderen nok hovedsakelig er 35-60.

Anonymkode: a29ca...6b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem som helst kan bli innkalt som meddommer, så lenge de ikke er straffedømte.

Det er snakk om typisk 1-2 saker i året man blir innkalt til, en halv eller en hel arbeidsdag. Man får innkalling god tid i forveien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Ja, du går fritak da. Vis til bestillingen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

issoras skrev (19 timer siden):

Nei man må ikke søke, hvis det ikke er nok søkere eller de som søker ikke utgjør et godt nok utvalg kan man utnevne meddommere som ikke har søkt. 

Ingen regel uten unntak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fountaine skrev (1 time siden):

Hva slags klær bør man ha på?

Vanlige klær 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...