Gå til innhold

Hjelp, innkalt som meddommer

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Forstår ikke hvordan tilfeldige bare blir trukket ut, jeg har store psykiske problemer så noe sånt hadde jeg ikke klart.

Anonymkode: 12af0...86c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Stiller spørsmål her, håper det er greit. 

Min arbeidsgiver gir ikke lønn for meddommer permisjon, så jeg må få kompensasjon for lønn. Men i disse dager med høy rente og store kostnader, har jeg som singel i utgangspunktet ikke råd til å f.eks får lønn for 3 uker en mnd, også få tilbake etter noen uker. Må man vise til lønnslipp at man har blitt trukket eller holder det at arbeidsgiver fyller ut skjemaet hvor de bekrefter at jeg vil bli trukket? Hvor fort får man pengene? 

Anonymkode: deb22...d8c

Jeg tror du får den lønna du mister på å være der. Det er det jeg har fått tilbud om. Og det er jeg veldig avhengig av. Kan ikke miste tre dagers lønn for 750 Kr dagen! Helt uaktuelt 

Anonymkode: ff1e7...ae6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Forstår ikke hvordan tilfeldige bare blir trukket ut, jeg har store psykiske problemer så noe sånt hadde jeg ikke klart.

I slike tilfeller kan man selvfølgelig søke om fritak - trenger bare en legeerklæring når det er diagnoser inne i bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk melding om at saksdokumenter er tilgjengelig i aktørportalen til en sak jeg skal være meddommer i. Men når jeg logger inn er det bare det som alltid har vært der? Er det noe feil? Innkalling, mottakskvittering, tiltalebeslutning, bevisoppgave. Er det noe mer som skal være der enn det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fountaine skrev (30 minutter siden):

Jeg fikk melding om at saksdokumenter er tilgjengelig i aktørportalen til en sak jeg skal være meddommer i. Men når jeg logger inn er det bare det som alltid har vært der? Er det noe feil? Innkalling, mottakskvittering, tiltalebeslutning, bevisoppgave. Er det noe mer som skal være der enn det?

Nei, det er det som skal være der.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg tror du får den lønna du mister på å være der. Det er det jeg har fått tilbud om. Og det er jeg veldig avhengig av. Kan ikke miste tre dagers lønn for 750 Kr dagen! Helt uaktuelt 

Ja jeg vet jeg får vanlig lønn. 

Men jeg ønsker ikke å få etterbetalt flere uker etter lønn. For jeg har regninger å betale som forfaller ved lønningsdato. Så jeg lurer på om man kan få betalt fra tingretten uten å måtte vise til lønnslipp, bare bekreftelse fra arbeidsgiver. Slik at jeg kan være i forkant og slippe å få lønn (med trekk), sende inn lønnslipp for å så få etterbetalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 4.1.2025 den 23.23):

Kjenner ingen av aktørene. Har heller ingen kjennskap til saken fra før. Jaja, får gjøre det beste ut av det. 

Litt egoistisk spørsmål, kan jeg ha dette på CVen ? 

Ja, det kan du under verv ☺️ Det er klart er jo en erfaring.

Jeg var i 3- 4 år, og har en del historier som jeg vel aldri kan fortelle 

Anonymkode: 75127...b4b

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fountaine skrev (1 time siden):

Sikkert en oppdatering. Enten i bevisoppgaven, vitneoversikt, opprykk av varameddommet osv osv.

Anonymkode: 5ad5c...c00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 5.1.2025 den 19.16):

Er du valgt som meddommer, så har du meldt deg selv til oppgaven og mottatt bekreftelse på at du står som meddommer. Noe annet er helt mot normalt. 

Anonymkode: f2ec2...661

Her i Oslo er det sånn ja, jeg har selv stilt frivillig til valg som meddommer i to runder, altså 8 år til sammen. Men i små kommuner har jeg hørt at man "risikerer" å bli oppnevnt av kommunestyret uten å ha valgt det selv.

Anonymkode: 04611...bfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Man kan få fritak av helsemessige årsaker også, men det krever legeattest. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Her i Oslo er det sånn ja, jeg har selv stilt frivillig til valg som meddommer i to runder, altså 8 år til sammen. Men i små kommuner har jeg hørt at man "risikerer" å bli oppnevnt av kommunestyret uten å ha valgt det selv.

Anonymkode: 04611...bfe

Dette stemmer, om kommunene ikke får nok frivillige så trekker de fra befolkningen. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg meldte meg inn som meddommer, men ble i fireårsperioden kun innkalt som vara en haug med ganger, noe som var veldig upraktisk. Det er umulig å planlegge rundt - da risikerer jeg å få telefon samme dag som saken går med beskjed om at NÅ må du komme. Det ble uforutsigbart for arbeidsgiver at jeg flere ganger i året måtte be om "kanskje fri med lønn men kanskje ikke". 

Noen andre som har opplevd det samme. Meldte meg av denne grunn ikke opp til ny periode. Fikk vært med på én sak, der to av de meddommere hadde vært med i en haug av saker - en var eldre politiker, han andre var også eldre, jeg var den eneste under 55 (og jeg er kvinne under 40). Syns det er litt rart, særlig etter den NRK-saken som viser at meddommere som plukkes ut i stor grad er hvite menn, gjerne med politisk bakgrunn - de speiler ikke befolkningen i det hele tatt. Så skal vi ordinære småbarnsmødre som melder oss bare være reserve hele tida??

Andre med samme erfaring? 

Anonymkode: 5a49e...255

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ja, det kan du under verv ☺️ Det er klart er jo en erfaring.

Jeg var i 3- 4 år, og har en del historier som jeg vel aldri kan fortelle 

Anonymkode: 75127...b4b

De fleste rettssaker er åpne, så det er ikke så hemmelig 

Anonymkode: 92f9a...296

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 4.1.2025 den 23.01):

Jeg har blitt innkalt som meddommer. Aner ikke hvorfor, eller hva jeg skal gjøre. 

Noen som har erfaring her ? Har sjekket invitasjonen i Digipost /e-post og den er legit. 

Men noen må jo ha anbefalt meg ? Jeg har ikke akkurat søkt jobben. 

Jo, du må ha søkt jobben som meddommer i såfall. Jeg har også blitt utnevnt som meddommer. Det er jo noe man innstilles til av bystyret i kommunen der du bor når du har først søkt på jobben som meddommer. Det går hdlt fint. Du skal ha fått en del informasjon allerede om rollen som meddommer.  Og hvis ikke så ringer du domstolen og spør om det du lurer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Serafin skrev (30 minutter siden):

Jo, du må ha søkt jobben som meddommer i såfall. Jeg har også blitt utnevnt som meddommer. Det er jo noe man innstilles til av bystyret i kommunen der du bor når du har først søkt på jobben som meddommer. Det går hdlt fint. Du skal ha fått en del informasjon allerede om rollen som meddommer.  Og hvis ikke så ringer du domstolen og spør om det du lurer på.

Nei man må ikke søke, hvis det ikke er nok søkere eller de som søker ikke utgjør et godt nok utvalg kan man utnevne meddommere som ikke har søkt. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan man aldri planlegge reiser igjen hvis man blir plukket ut som meddommer? 

Anonymkode: 64cc8...941

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Samme i tillegg til autisme så hadde fått totalt panikk!

Anonymkode: f6d49...c06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Serafin skrev (6 timer siden):

Dette er jo feil, og har allerede blitt svart på!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Ja jeg vet jeg får vanlig lønn. 

Men jeg ønsker ikke å få etterbetalt flere uker etter lønn. For jeg har regninger å betale som forfaller ved lønningsdato. Så jeg lurer på om man kan få betalt fra tingretten uten å måtte vise til lønnslipp, bare bekreftelse fra arbeidsgiver. Slik at jeg kan være i forkant og slippe å få lønn (med trekk), sende inn lønnslipp for å så få etterbetalt. 

Det er ikke tingretten som betaler, men domstoladministrasjonen. Jeg jobber i en annen domstol, men våre meddommere får ganske raskt utbetalt ihvertfall, så lenge de har sendt inn riktig dokumentasjon. Dette kan du få veiledning på. 

Anonymkode: 01388...d14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Kan man aldri planlegge reiser igjen hvis man blir plukket ut som meddommer? 

Anonymkode: 64cc8...941

Jo, da kan du bli fritatt. 

Anonymkode: 01388...d14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...