Gå til innhold

Virker som mange foreldre har misforstått

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Fordi forrige generasjon misforstod i sin oppdragelse, og da ruller snøballen videre

Anonymkode: c4d2a...887

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Barn nå for tiden blir oppdratt til å være i sentrum hele tiden hjemme, fra de er bittesmå. De er ikke vant til å få et klart og tydelig nei, men får lov til å argumentere i en evighet for å få viljen sin. Har til og med sett folk her på KG som sier at ordet nei ikke skal brukes i barneoppdragelse 🙃.

Det sier seg selv at de da ikke vil fungere i en skoleklasse på 20, eller arbeidslivet. Derfor faller de utenfor. Klarer ikke å fullføre vgs en gang, og mange blir ung ufør fordi de ikke fungerer i arbeidslivet. Og barna dulles gjerne med hjemme til de er over 20.

Om ikke foreldre snart tar seg sammen, så blir det bare verre og verre å være lærer. 

Jeg er ikke lærer, men har jobbet som det to perioder i mitt lange liv. Måtte være svært mye strengere rundt 2010 enn på 80-tallet. Så ingen tvil om at det har vært en negativ utvikling.

Anonymkode: d98c4...9b7

• Liker 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Så mange dårlige lærere kan det ikke finnes at det unnskylder ræva oppførsel fra flere og flere barn. Det er foreldrene det er noe galt med. Ser jo hva andre svarer her som jobber i skolen, at foreldre blir fornærmet bare de får beskjed om å kle barnet skikkelig. Jeg er lagleder på fotballen til sønnen min. Har flere ganger blitt sjokkert over for frekke og ufordragelige flere er! 

Anonymkode: 19dcb...710

Signerer denne. Som trebarnsmor har jeg opplevd flere foreldre som er helt uspiselige. Det var ei som laget korstog mot en lærer fordi han hadde bedt barnet hennes om å sitte stille og høre etter i timene. Altså, er ikke dette selve A i ABC ifht klassemiljø?? At barna skal sitte stille og høre etter?? Nei da, forelderen la all skyld på læreren fordi hun ikke lagde timer som var underholdende nok, og at det var derfor sønnen hennes forstyrret timene. Burde sikkert hatt en sirkushest og et par trapésartister på kateteret, sikkert det minste en lærer kan forventes å tilby for å konkurrere med foreldrenes ukritiske og grenseløse skjermbruk for barna hjemme.

Anonymkode: 22657...d02

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er selvsagt viktig at vi foreldre oppdrar barna våres og gjør det beste vi kan.

Men så svart hvitt er det jo overhode ikke. 

Selv voksne endrer seg utfra omgivelser og miljø......... 

For fy faen å mye dårlige lærere som ødelegger for barna våre. Burde vært langt strengere krav til å bli lærer. Livet vårt er som natt og dag avhengig av læreren. 

Vi er vel litt forbi den "sitt stille på stolen din å følg med, uansett hvor dritt en lærer du har" holdningen? 

Skulle likt å se alle disse klagende voksne sitte stille dag ut og dag inn med uengasjerte lærere. 

Og selvfølgelig, all ære til gode lærere, som klarer å engasjere elevene sine. Dere gjør en ufattelig viktig og god jobb, kanskje den viktigste jobben. For selv de mest ufordragelige barna evner å oppføre seg i klasserommet med gode lærere. 

Og det motsatte. Selv de mest veloppdragne barn kan bli små monstre med lærere som aldri burde satt sine bein på en skole. 

Samfunnet har endret seg, vaner har endret seg, kosthold, skjerm etc etc...... Desverre henger skolesystemet laaaaaaangt etter og evner ikke å tilpasse seg. 

Anonymkode: 11266...496

Hva er en dårlig lærer i følge deg? Og tenker du at hvis ditt barn, altså en unge i alderen 6-11 synes læreren er dårlig, så har barnet lov til å a) oppføre seg dårlig mot en voksen b) sabotere undervisningen for 20 andre som kanskje synes det er spennende å høre på den læreren? 

Du nevner tilpasninger og endringer, hva slags tilpasninger tenker du skolesystemet skal ha? Og hvilke endringer er du ute etter? Såvidt jeg vet er norsk skole ett av de mest tilpasningsdyktige i verden.

Anonymkode: abe85...5c5

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

For fy faen å mye dårlige lærere som ødelegger for barna våre. Burde vært langt strengere krav til å bli lærer. Livet vårt er som natt og dag avhengig av læreren. 

Ja, når lærere må håndtere foreldre av typen som har svart her, tør jeg ikke tenke på hvor utfordrende den jobben må være.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må jo kunne gå an å si til foreldre at hvis de er misfornøyd, så kan de finne et annet alternativ utenfor skolen til barnet sitt. Det er jo foreldrene som har valgt at barnet skal gå på denne skolen, det er tross alt ikke skoleplikt i Norge.

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er selvsagt viktig at vi foreldre oppdrar barna våres og gjør det beste vi kan.

Vi er vel litt forbi den "sitt stille på stolen din å følg med, uansett hvor dritt en lærer du har" holdningen? 

Skulle likt å se alle disse klagende voksne sitte stille dag ut og dag inn med uengasjerte lærere. 

Og selvfølgelig, all ære til gode lærere, som klarer å engasjere elevene sine. Dere gjør en ufattelig viktig og god jobb, kanskje den viktigste jobben. For selv de mest ufordragelige barna evner å oppføre seg i klasserommet med gode lærere. 

Og det motsatte. Selv de mest veloppdragne barn kan bli små monstre med lærere som aldri burde satt sine bein på en skole. 

Samfunnet har endret seg, vaner har endret seg, kosthold, skjerm etc etc...... Desverre henger skolesystemet laaaaaaangt etter og evner ikke å tilpasse seg. 

Hvis én eller tre elever i en klasse på over tjue synes lærer er lite engasjerende, så er det i dine øyne altså greit at de utagerer og bråker og ødelegger for resten av klassen? Gjør du sånn på jobb dersom leder er lite engasjerende eller du må gjøre noen kjedelige oppgaver en dag?

Hvordan mener du en moderne skole burde være, siden du mener den vi har i dag henger langt etter?

Anonymkode: 5aa46...d7c

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror foreldrene har hoveddel av skylden, blandet med litt udugelige lærere. Selvsagt ikke alle i noen av kategoriene, men de finnes i begge. Og jeg tror også at grunnen er forrige generasjons oppdragelse, på en måte.

Mange av de som er foreldre i dag ble oppdratt på gamle måten, med straffer, kjefting, "sees ikke høres", følelser skulle ikke snakkes om osv. Og mange er nok til dels ødelagt av dette og oppdrar sine barn deretter. De som er for snille feks, og aldri sier nei eller gir konsekvenser fordi de husker hvor vondt det var selv. Og så har du de som fortsetter i gamle spor med for streng oppdragelse, men i et samfunn hvor barna ikke får reelle konsekvenser for å utagere på slik oppdragelse.

Jeg sliter jo selv som mor, med alle retningslinjene og rådene om hvordan oppdra barn. Du føler du gjør feil uansett, og føler du svikter om du er for snill og om du er for streng. Og jeg tar meg selv i å både ville gjøre det bedre enn mine foreldre så ikke barna mine skal få de samme vonde følelsene, samtidig som jeg kan bli sint og være unødvendig streng (føler jeg). Nå har jeg heldigvis høflige barn med respekt for lærerne, og aldri fått en negativ tilbakemelding av hverken skolen, barnehagen eller andre foreldre. De kan selvsagt være med på tøys i timene, men de er de første som hører etter når læreren gir beskjed. Men jeg ser fallgruvene for de foreldrene som er emosjonelt ødelagt av forrige generasjons oppdragelse. Som igjen gir for mild oppdragelse i dag av frykt for å gjøre de samme feilene.

Så kanskje våre barn igjen vil få det bedre til og finne en middelvei?

Samtidig er det ikke bare foreldres skyld. Skolesystemet er endret mye, og barn får ikke mulighet til å være barn lenger. De skal sitte i ro i timesvis og så skal de hastes avgårde på fritidsaktivitet 1, 2 og 3. Ellers er en jo dårlige foreldre igjen, om ikke barna deltar på alt mulig. Så blir det tidsklemme hjemme med stress, mas og lite tid sammen som familie. For samfunnet har også forventninger.

Heldigvis tror jeg ikke problemet er fult så stort som media skal ha det til. Jeg ser at problemet med respekt er der, men jeg tror de fleste skoler fungerer greit og at de fleste barn oppfører seg fint. Det er bare det at de få som lager problemer snakkes mye om og er veldig synlige. 

Anonymkode: e07e1...3d5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sikkert 80% skyldes innvandrere med helt annen kulturell oppfatning av hva som er god barneoppdragelse. Resten skyldes ettergivelse foreldre som aldri har turt å korrigere barna

Anonymkode: 2b844...51b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Lærer her også, men ikke kontaktlærer. Jeg kan nok være litt "rett på sak". Jobber på mellomtrinnet og elevene er ganske tøffe i kjeften, så noen ganger er det eneste sjargongen de forstår. Jeg sier det som det er. "Når du holder på sånn så ødelegger du for hele klassen!" Osv. Jeg har fått noe kritikk fra foreldre, (ikke mye, de aller fleste er fornøyd) som jeg syns er interessant. De har nok som du sier, en forventning om at jeg skal være mild og snill selv om deres barn kaster ting rundt og hyler og skriker. Jeg har alltid samtaler med elevene om jeg får vite at de føler seg urettferdig behandlet. Da spør jeg alltid: "Men hvorfor blir jeg irritert noen ganger, tror du?". De skjønner jo fort at det er fordi de forstyrrer, og at jeg MÅ være streng. Når jeg gir tilbakemelding om dette til foreldre og at vi også har snakket om forventninger til barnets oppførsel, så får jeg sjeldent noe svar tilbake som viser at de tar det til seg eller er enige. (Dette handler ikke om elever med diagnoser). Det virker nesten som om foreldrene tror at det er lærerens skyld at eleven herjer rundt. 

Husker en gang vi hadde en alvorlig mobbesak. En ev elevene ga seg ikke med å plage medelev til tross for masse samtaler og tlf hjem. En lærer hadde kommet med en noe litt upedagogisk kommentar lignende "syns du det er gøy å plage X?". Da hadde foreldrene hengt seg opp i den kommentaren, og lagde masse styr over det. Men tok IKKE tak i mobbingen. 

Så er det noen foreldre som bare ikke klarer å oppdra barna sine. Og de trenger hjelp. Da bør skolen få flere ressurser, for lærerne klarer heller ikke. Vi har elever med foreldre med rusproblemer o.l, og da er liksom løpet kjørt.

Anonymkode: 98338...624

Kjenner meg igjen. Jeg er lik deg i klasserommet. Jeg er mindre direkte med foreldrene enn med elevene. Foreldre tåler mindre enn barna sine, er min erfaring. ;)

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkje enig. Har jobbet som vikar i mangen klasse og hatt 4 barn som er snart ferdige med skolene. Ikkje møtt noen av de dårlige lærerne som du beskriver. Men møtt drøssevis av uoppdragne barn som forventer rød løper.

Endret av Pilleville
  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er ikke lærer, men mor. Observerer mye oppførsel fra enkelte elever når jeg henter, leverer eller er på arrangementer som jeg aldri hadde godtatt fra egne barn. Det aller verste er på arrangementer når foreldrene er tilstede og lar barna holde på uten å si noe. Det forteller meg at foreldrene er skyld i hvordan barna oppfører seg. Og mange av dagens foreldre forventer enormt mye av lærerne. De lager oppstyr for mye som de og barnet deres selv er skyld i. Før fikk barnet kjeft hjemme hvis det ble sendt til rektor, nå får lærer og rektor kjeft for å snakke til barnet. En del foreldre må gå i seg selv og faktisk stå i den kjipe jobben det er å snu barnets atferd. Start med å kutte ned på skjermtid, vær mer ute, gi barnet mer ansvar for husarbeid og eget liv, forvent normal høflighet av barnet og for all del stopp barnet og korriger det ved uhøflig eller ufin oppførsel.

Anonymkode: 556d4...d2d

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.

Vi lever i et samfunn der «få flere barn» er mantraet. «Få flere barn» er den offisielle, norske holdningen.

Den er ikke «vurder nøye om du er egnet, før du i det hele tar valgte om å få barn, og få færrest mulig slik at du klarer følge dem godt opp». Den er heller ikke «unngå helst få barn pm du eller din partner, eller begge, er dysfunksjonelle». 
Og om foreldre feiler? Da er det ikke «foreldre må ta seg sammen» som er mantraet. Da sier vi «det er vanskelig å være forelder, og alle gjør sitt beste» (selv om vi vet meget godt at det er ren løgn. Og at Derosm foreldre ikke «tar seg sammen» så,er det barna deres som må ordne opp).

Så, nei. Jobben til foreldre i Norge er enkel. Den er å ukritisk føde barn.

Og så kan man helt uten å bryte noen forventninger gi blanke. For «få barn» er forventningene. Vi forventer ikke engang at foreldre følger norsk lov. Vi tar høyde for at de bryter den. Vi har bygget massive, kostbare system fordi vi vet at foreldre er de to personene i et barns liv som uten sidestykke for barnet utgjør størst fare for skade og død.

Anonymkode: 4a709...828

Wow

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Kva var det foreldre gjorde før som vi ikkje gjer nå? Alt var betre før? 

Eg trur det også er pga skjerm. 

Anonymkode: 252f5...593

Å være rasshøl har ingen aldersgrense. Det finnes ekle rasshøl som ikke er vokst opp med nettbrett, streaming og tv. Hva er deres unnskyldning da?

Oppdragelse, oppdragelse, oppdragelse...

Anonymkode: 0daba...132

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 100% enig i at foreldre har ansvaret for oppdragelsen av barna våre.

Nå hører jeg til en generasjon som ikke var veldig veloppdragne som barn selv. Var mye bråk og støy i klasserommene. Selv var jeg stille og sjenert.

Skulle en gruppe mennesker analysert foreldrestilen min ville sikkert halvparten syntes jeg var for streng og den andre halvparten at jeg er for mild. 

Jeg er i det minste ikke typen forelder som tror barna mine aldri gjør feil. Fordi det gjør de, og da tar vi tak i det.

Men utfordringen min, og sikkert til mange andre foreldre, er at jeg ikke ønsker å oppdra mine barn slik jeg selv ble oppdratt.

Det var mye bra med mine foreldre. Jeg er veldig glad i dem. Men de var også av den gode gamle autoritære typen, som brukte kjeft og straff i hytt og vær. Jeg var redd dem, og turte knapt spørre om enkle ting som "kan jeg besøke en venn?", fordi jeg var redd for at ett eller annet med at jeg snakket til dem skulle gjøre dem sint.

At det noen gang har vært en perfekt foreldregenerasjon betviler jeg sterkt. Særlig når vi ser på hva slags mennesker vi har rundt oss i alle aldersgrupper. Så da står vi her da, nok en uperfekt foreldregenerasjon, og prøver å finne ut hvordan vi best skal oppdra barna våre etter våre idealer. Noen av oss kommer til å feile, noen briljerer, og de fleste klarer oss som passe.

Men som sagt. At ungene våre skal bli høflige og snille er ett ansvar vi har og må ta på oss. Av alt vi kan lære barna våre er dette noe av det viktigste, det vil også gjøre livene deres enklere. Samtidig nekter jeg å oppdra barn som er like selvutslettende som meg. Det får de ingenting igjen for å være.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Sikkert 80% skyldes innvandrere med helt annen kulturell oppfatning av hva som er god barneoppdragelse. Resten skyldes ettergivelse foreldre som aldri har turt å korrigere barna

Jeg er gift med en lærer og han har flere ganger påpekt at de elevene som er mest hyggelige og pliktoppfyllende er innvandrere. Han jobber på VGS.

Anonymkode: 0daba...132

• Liker 10
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Helt omvendt. 80% skyldes etnisk, hvite nordmenn. Om en elev har oppført seg såpass dårlig på skolen at jeg må ringe hjem, så tar innvandrerforeldrene grep, de norske skylder på meg. Det må være min feil at deres barn ikke klarer å oppføre seg og er stygg med andre, hva har jeg gjort for at barnet oppfører seg slik? 

Anonymkode: a8191...390

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det er vår jobb og sende snille og veloppdragne barn til skolen. Det er ikke læreres jobb å oppdra barn, det er foreldrenes. Veldig mange av dagens foreldre klarer ikke dette, og resultatet er mer utagering, vold og økende kriminalitet blant barn. De er frekke mot autoriteter og har null respekt for andre mennesker. 

Det er foreldres jobb å oppdra barn som har respekt for andre og oppfører seg bra. Denne jobben starter fra barna er helt små. 

Anonymkode: 19dcb...710

Det du mener er at det ikke fantes kriminelle før?

Anonymkode: dac0a...0c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva er en dårlig lærer i følge deg? Og tenker du at hvis ditt barn, altså en unge i alderen 6-11 synes læreren er dårlig, så har barnet lov til å a) oppføre seg dårlig mot en voksen b) sabotere undervisningen for 20 andre som kanskje synes det er spennende å høre på den læreren? 

Du nevner tilpasninger og endringer, hva slags tilpasninger tenker du skolesystemet skal ha? Og hvilke endringer er du ute etter? Såvidt jeg vet er norsk skole ett av de mest tilpasningsdyktige i verden.

Anonymkode: abe85...5c5

Enig med deg. Tenker også det kan være lurt å lære barnet å ta opp ting på en ordentlig og saklig måte om hen syntes at læreren er "dårlig". Hva nå enn det innebærer. Jeg er lærer selv, og de fleste elevene liker meg og undervisningen min, men noen elever liker meg ikke. Det er aldri noe konstruktiv kritikk å få, og ikke forslag til løsning. Selv når jeg virkelig tar meg tid til å sette meg ned med eleven og prate om det. Det er heller ikke enkelt å få noe ut av foreldrene. Alt er min "skyld". Men det hjelper uansett ikke at eleven får lov til å vandre rundt i klasserommet, skrike og bråke og forstyrre 20 andre. 

Jeg husker en mor var sint på meg fordi jeg hadde vært "kort" mot barnet da det hadde vært en hendelse i klasserommet. Jeg hadde ikke hørt på elevens side av saken. Men greia var at jeg hadde tilbudt en samtale med eleven om det senere på dagen, som hen takket nei til. Hen ville bare ta denne samtalen midt i undervisningen, noe jeg ikke hadde tid til. Da ble jeg faktisk litt irritert på denne mora som ringte og klagde etterpå. Tror ikke hun liker meg, men det får så være. 

Anonymkode: 98338...624

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor late som det er dårlige lærere som ligger til grunn for at barn/ ungdom oppfører seg dårligere? Lærere har aldri jobbet mer og tilpasset mer til den enkelte, og "dårlige lærere" forsvinner ofte fort ut av yrket, fordi det ikke fungerer.

Jeg har alltid fått gode tilbakemeldinger, og er en av de lærerne som får de tøffe klassene. Hvorfor gidder jeg? Usikker. Jeg får akkurat like mye betalt, og mye ekstra møter og jobb. Liker kanskje litt utfordringer? Men er nå i den situasjonen at mannen og barna faktisk vil tvinge meg til å slutte, selv om de vet lite om hva jeg står i.

Per nå tok jeg over en klasse i høst, der det ikke er en lærer som fortsatte fra i fjor. (De hadde også bytte av flere lærere gjennom fjoråret). Denne gjengen er nå på vei til å bli fungerende. Ikke fordi jeg er så mye bedre enn andre, men fordi at vi nå er to lærere som har alle fag. Og som er villig til å jobbe mye mer enn man burde, i forhold til arbeidsavtaler.

- Elever som har trakassert lærere, daglig. Kommentert alt fra høyde, hårsveis, vekt, øyenvipper, hudtone, faglig kompetanse og stemme/ talemåte. På en veldig nedbrytende måte. Igjen og igjen.

- Elever som har søkt opp adresse og familiemedlemmer til lærere, for deretter å kommentere på en veldig uheldig måte. Spesielt opptatt av kjærester/ partnere.

- Elever som har bedt lærere om å være stille. "Du kan ikke prate, når jeg ikke får prate". Også daglig. Kamp om å få undervise.

- Elever som utagerer kraftig, i og utenfor klasserommet. Ødelegger andre sine bøker/ utstyr, eller starter dagen med å rope at de hater læreren. Eller kaller han/ henne bitch, hore, feite jævel osv. Har sagt til flere lærere at "du er en veldig dårlig mattelærer/ gymlærer/..."

- Elever som slåss mye. Og som også har fysisk angrepet lærere. En tidligere lærer i klassen ble bitt hver dag.

- Elever som kommer inn som analfabeter, uten tidligere skolegang. Og med heftig bakgrunn. Hvorfor får de ikke mer hjelp til å bearbeide traumer og til integrering generelt?

Jeg kunne skrevet så mye mer. Håper snart noen våkner, og tar litt vare på oss som holder ut i yrket. 

Anonymkode: b5e71...f08

• Hjerte 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...