Gå til innhold

Gaston – Er han egentlig en Sigma i filmen Skjønnheten og udyret? 🤔✨

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I julen hadde vi filmkveld, og vi så Skjønnheten og udyret (tegnefilmen fra Disney). Etterpå begynte vi å diskutere karakterene, og de mente alle at Gaston er den typiske alpha-mannen – selvsikker, dominerende og alltid i sentrum. Men jeg har tenkt litt ekstra på det, og jeg tror faktisk Gaston er mer av en sigma! Her er hvorfor:

• Uavhengighet: Sigma-menn er kjent for å være selvstendige og gå sin egen vei. Gaston er ikke bare populær for å være det; han følger ikke alltid landsbyens regler hvis han mener de er feil. Han gjør ting på sin egen måte, noe som passer godt med en sigma-personlighet.
  • Utenfor det tradisjonelle hierarkiet: Selv om Gaston er populær, virker han ofte som om han står litt utenfor det vanlige sosiale spillet. Han bryr seg ikke så mye om andres meninger og handler mer etter egne ønsker og behov, noe som er typisk for sigma-typer.
  • Selvbevissthet: Gaston vet hva han vil og er veldig klar på sine egne mål. Han er ikke redd for å være seg selv, selv om det betyr å være litt annerledes eller å stå alene. Denne sterke selvbevisstheten er en viktig egenskap for en sigma.
  • Mystisk og kompleks: Det er mye mer til Gaston enn det første inntrykket gir. Han viser en dypere kompleksitet i sine handlinger og motivasjoner, noe som gjør ham mer mystisk – akkurat som sigma-personligheter ofte er.
  • Tilpasningsdyktighet: Gaston viser at han kan tilpasse seg ulike situasjoner, enten det er å lede landsbyen eller jakte. Denne fleksibiliteten er en annen karakteristikk ved sigma-menn, som ofte er flinke til å navigere ulike miljøer uten å være bundet til en bestemt rolle.

Selvfølgelig har Gaston sine svakheter, som overmot og manglende empati, men hvis vi ser nærmere på personligheten og handlingene hans, kan det hende han faktisk passer bedre som en sigma enn en tradisjonell alpha. Kanskje vi har sett ham feil hele tiden?

Hva tenker dere? Er Gaston egentlig en sigma-mann i forkledning, eller passer han fortsatt best inn i alpha-kategorien?

Anonymkode: 28ace...36e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg merker jeg ikke klarer å bry meg. Gaston har alltid vært en ufyselig og latterlig karakter i mine øyne. En skikkelig påfugl som gjør seg til, en uempatisk drittsekk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, han er ikke sigma. Han er IKKE mystisk enstøing, men veldig gjennomskuelig. ( Han bryr seg bare om seg selv og eget rykte )

Han er først og fremst en ganske flat karakter uten dybde, og glætt og innbilsk men om han skulle vært noe ala disse klassene dine, så er han nok alpha fordi han er avhengig av å ha en gruppe rundt seg som beundrer han. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...