Gå til innhold

Går tiden fra 40 til 60 år virkelig så fort som alle sier?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 4.1.2025 den 21.48):

Nærmer meg 40, å begynner å få angst! Er så mange som sier at disse 20 årene er over på et blunk 

Anonymkode: 6b37e...428

Jeg er 41, og har lignende angst. Angst for å dø, særlig når det har blitt strødd med døde mennesker rundt meg bare de siste ukene, både i nærmeste familie, i vennekretsen og på jobben. Jeg tror ikke på noe "afterlife", og synes at jeg ikke har utrettet noe som helst i en alder av 41. Har langtidsplaner mht. ny karriere og utvikling, men er enda mer redd for å mislykkes nå. Har også hatt en lang periode, på 10-15 år, der jeg rett og slett har fortrengt mye av det som fylte dagene, og husker veldig lite av det. Blant annet oppveksten til mine eldste barn. Så ja, jeg er livredd, angrer på valgene jeg gjorde tidligere, angrer på at jeg ikke gjorde mindre av ditt og mer av datt, og så videre. 

Anonymkode: 55fe8...f13

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg er 41, og har lignende angst. Angst for å dø, særlig når det har blitt strødd med døde mennesker rundt meg bare de siste ukene, både i nærmeste familie, i vennekretsen og på jobben. Jeg tror ikke på noe "afterlife", og synes at jeg ikke har utrettet noe som helst i en alder av 41. Har langtidsplaner mht. ny karriere og utvikling, men er enda mer redd for å mislykkes nå. Har også hatt en lang periode, på 10-15 år, der jeg rett og slett har fortrengt mye av det som fylte dagene, og husker veldig lite av det. Blant annet oppveksten til mine eldste barn. Så ja, jeg er livredd, angrer på valgene jeg gjorde tidligere, angrer på at jeg ikke gjorde mindre av ditt og mer av datt, og så videre. 

Anonymkode: 55fe8...f13

Du har fått barn, da har du virkelig oppnådd noe.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 46, og føler ikke at tiden går noe fortere nå enn i 20- og 30-årene.

Anonymkode: 8e0e5...3ca

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 58, og syns årene flyr. Har tatt vare på min gamle mor de siste årene. Hun døde i høst. Og alderdommen skremmer vettet av meg. Ser jo hvor mye vi har måttet stå på med alt mulig for henne. Maset oss til den hjelpen hun hadde krav på. Sykdommer som omtrent sto i kø de siste årene osv. Lurer på hvem som skal hjelpe meg når/hvis jeg blir gammel og syk. Eldreomsorgen i Norge er dårlig!

Anonymkode: 0b7c3...725

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ikke håpe det men når jeg ser hvor raskt tiden går etter jeg fikk barn så er det ikke umulig. Skal gi beskjed om 20 år når jog om jeg blir 60, hvis det går like raskt som det gikk fra jeg var i slutten av tjueårene til 40 så er det fort overstått. :D 

Anonymkode: 8dea8...4cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er 58, og syns årene flyr. Har tatt vare på min gamle mor de siste årene. Hun døde i høst. Og alderdommen skremmer vettet av meg. Ser jo hvor mye vi har måttet stå på med alt mulig for henne. Maset oss til den hjelpen hun hadde krav på. Sykdommer som omtrent sto i kø de siste årene osv. Lurer på hvem som skal hjelpe meg når/hvis jeg blir gammel og syk. Eldreomsorgen i Norge er dårlig!

Anonymkode: 0b7c3...725

Ja, er det jeg og føler. Er nesten kriminelt å bli gammel i dag. Hvertfall om man er barnløs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Enkel sjel du, eller? 😊

Anonymkode: 392e4...5ed

Kanskje.  Hvordan da, mener du?

Anonymkode: 02633...f69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.1.2025 den 21.48):

Nærmer meg 40, å begynner å få angst! Er så mange som sier at disse 20 årene er over på et blunk 

Jeg er 55, årene har jo gått, men det har skjedd mye hyggelig på den tiden. Jeg har fått flere barnebarn og flere er på vei. Man må jo kose seg i nuet. Tiden går generelt fort da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det går fortere i denne generasjonen for alle i alle aldere som disasosierer seg inn i tven og mobilen. Da flyr tia.  Flere år av livet til den nye generasjonen går tapt til dette tullet.

Anonymkode: 832d2...f2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er veldig aktiv, gjør mye forskjellig spennende, men synes fortsatt at tiden går fortere og fortere. Føler egentlig tiden går senere de få gangene jeg ser tv eller skroller for da kjeder jeg meg veldig. 🤷‍♀️

Anonymkode: 886ad...c1e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg syns ikke årene har gått fort. Er 43 og håper årene kan gå fortere frem mot pensjonsalder. Årene med barn var som å drukne i sirup. Håper ikke på barnebarn, for da må jeg vasse i mer sirup 

Anonymkode: ba4cc...56f

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er 48, skjønner ikke hvor de siste 10 årene er blitt av..å ser på skrekken på de om de neste 10 skal gå like fort🙃

Anonymkode: 56855...335

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes det varierer veldig. Enkelte ganger kan jeg føle at de siste 20 årene har flydd forbi. Mens andre ganger tenket jeg tilbake på studietiden da jeg var i midten av 20-årene, eller tiden da vi bodde i vårt gamle hus og barna var små da vi var tidlig i 30-årene, og kan føle at det vat et helt annet liv.

Og så har det mye med opplevelser å gjøre og. Som at det i dag bare er 2 uker siden juleaften, synes jeg er absurd. Men det er jo fordi juleferien har vært veldig lang i år, spesielt etter nyttår, og man gjør jo mye som man ikke gjør i hverdagen. To uker med den vanlige tralten med jobb, skole, lekser og fritidsaktiviteter går mye raskere enn to uker hvor mye skjer.

Egentlig håper jeg at de neste 20 årene går fort. Er 41 nå og drittlei arbeidslivet allerede. Gleder meg til å bli pensjonist, og skal i hvertfall ikke jobbe en dag lenger enn jeg må.

Anonymkode: bd80e...909

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Får litt hakeslipp når jeg tenker på hvor lenge det er siden 911, eller OL på Lillehammer, eller, eller... Plutselig er folk født på 80-tallet besteforeldre til store barn. Får også hetta hvert år av denne (fant ikke den nye versjonen for i år, så det er enda verre nå). Og i år er det søren meg 10 år siden den futuristiske fremtiden I Back to the Future. 

if-back-future-took-place-today-marty-wo

Anonymkode: 2786b...863

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja,normalt det. Fra den dagen man ble 18 går det utrolig fort til man blir 60+ . Alle dagene går bort i jobb. Gleder der deg til man blir pensjonist,men da er man som regel fattig,utslitt eller død. Så da fikk man aldri tid til det man hadde lyst til å oppleve. 

Anonymkode: feae3...3dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En må også skille mellom det og oppleve tiden i øyeblikket med det og huske tilbake på tiden som har passert.
En del av grunnen ligger nok i at vi vurderer at tiden har godt raskere en den faktisk gjorde, vi har færre sterke inntrykk som er med på å bygge opp følelsen av lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Får av og til en slags panikk og realitetsjekk når jeg tenker på 2015/2016. Og hvor mange år det faktisk er siden.

Hvis jeg tenker like mange år frem er jeg eldre enn det pappa ble. Og for alt jeg vet kan jeg være død før den tid.

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...