Gå til innhold

Vi gir ikke barna nettbrett. Dårlige foreldre?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 4.1.2025 den 19.35):

Jeg ser forskjell på barn med og uten nettbrett på skolen til barna mine. De blir holdt utenfor, ikke nødvendigvis med vilje men de henger ikke med når de andre barna snakker om spill eller noe på YouTube. 

Vi har vært rigide selv, men måtte bare gi opp. Vi lar ikke våre prinsipper gå utover våre barns sosiale liv. 

Anonymkode: a9977...d6a

Dette er bare bullshit. Hvordan mener du at barn skal kunne havne på akkurat samme youtube-video når det finnes en milliard å velge mellom? Det er det samme som at man mener barn ikke "Henger med" fordi man ikke ser på Netflix. Det finnes tusentalls program å velge mellom, oddsen for at 6-åringer ser på akkurat samme videoer og det er det store samtaleemnet er så minimal. I så fall kommer kidden bare hjem og sier "Jeg vil se på dette, de prater om det i klassen".

Og man blir ikke "holdt utenfor" bare fordi man ikke er borti samme verden som de andre. Mitt barn fant en fin måte å forsvare sin "utenforskap" på, han sa bare "Jeg liker ikke dataspill, jeg". 

Anonymkode: babcd...c11

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 4.1.2025 den 22.46):

Det er et bra innspill 

. Har hørt at de slipper nettbrett der ja. Hadde det ikke vært for lang reisevei og ingen kjente barn,  så hadde vi vurdert Steinerskolen..

Anonymkode: 471e5...56c

I vennekretsen vår er det et barn som går på montessoriskolen. Det barnet blir til zombie hver gang det fikk øye på iPad eller Nintendo. Blir helt koko når man prøver å ta bort iPaden. 

Våre barn har mer avslappet forhold til skjermbruk. Vi var rigide før, men endret mening. De er i tillegg aktive og er ofte ute og utforsker naturen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
mommyaka skrev (10 timer siden):

Har du barn selv?

Se ut av vinduet....hvor lenge synes du det er gøy å se ut av vinduet på et tog som går kjempe fort?  Joda mine barn ser ut av vinduet i 5 min...så er dette kjedelige...for meg å.

Vi har tatt tog tur til Oslo og Gøteborg og vi hadde iPad til minste på 6 år...joda vi snakket,så ut av vinduet og farlege bilder. Men vi så også på film eller YouTube kids. Husk å ikkje dømme foreldre for at du ser barn med iPad. 

Barna våre ser ut av vinduet i bilen i fem timer, leser kanskje et blad eller noe. Men de koser seg med å se ut av vinduet. Fordi de er ikke vant til å få en skjerm dyttet oppi ansiktet.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Dette er bare bullshit. Hvordan mener du at barn skal kunne havne på akkurat samme youtube-video når det finnes en milliard å velge mellom? Det er det samme som at man mener barn ikke "Henger med" fordi man ikke ser på Netflix. Det finnes tusentalls program å velge mellom, oddsen for at 6-åringer ser på akkurat samme videoer og det er det store samtaleemnet er så minimal. I så fall kommer kidden bare hjem og sier "Jeg vil se på dette, de prater om det i klassen".

Og man blir ikke "holdt utenfor" bare fordi man ikke er borti samme verden som de andre. Mitt barn fant en fin måte å forsvare sin "utenforskap" på, han sa bare "Jeg liker ikke dataspill, jeg". 

Fordi barn snakker sammen. Det finnes også noe som heter søkefunksjon slik at man konkret kan søke opp videoer andre barn på skolen ser på. 

Vi har ofte huset fullt av barn og slik jeg får fanget opp hva som trender blant kidsa. 

Nå tok jeg bare opp YouTube som et eksempel, men det gjelder jo også spill på diverse apper eller tv-spill. De som ikke får lov til det av foreldrene blir ubevisst holdt utenfor. 

Det kommer selvsagt an på miljø, nabolag og foreldrene. Vi bor i et område med med ressurssterke foreldre. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vi bor i et område med med ressurssterke foreldre

Hva har det med temaet å gjøre?

Anonymkode: 117aa...178

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Fordi barn snakker sammen. Det finnes også noe som heter søkefunksjon slik at man konkret kan søke opp videoer andre barn på skolen ser på. 

Vi har ofte huset fullt av barn og slik jeg får fanget opp hva som trender blant kidsa. 

Nå tok jeg bare opp YouTube som et eksempel, men det gjelder jo også spill på diverse apper eller tv-spill. De som ikke får lov til det av foreldrene blir ubevisst holdt utenfor. 

Det kommer selvsagt an på miljø, nabolag og foreldrene. Vi bor i et område med med ressurssterke foreldre. 

Dette er bare tull. Denne frykten som norske "ressurssterke" foreldre har for utenforskap er helt hinsides og tragisk. 
Våre barn leker. De går ikke og small talker om dritt-innhold på YouTube. Barnet mitt ville ha en app fordi et annet barn hadde den appen. Det spillet inneholdt masse drittreklame som ikke egner seg for barn. Jeg slettet appen fordi det 1. ikke holder barnet mitt utenfor å ikke ha en ræva gratisapp som ETT annet barn har 2. barn vil alltid ha det andre barn har 3. det var så mye reklame at hjernen til barnet hadde smeltet før det kom igang med spillet. 3. Ingen har godt av å følge saueflokken i frykt for å være utenfor.

Det er kun 3-5 barn av 40 i klassen som spiller. Barna leker med barn som kan leke. "Ubevisst holdt utenfor" er en norsk frykt som pusher norske barn inn i alt for tidlig spilleavhengighet. Trist. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Barna våre ser ut av vinduet i bilen i fem timer, leser kanskje et blad eller noe. Men de koser seg med å se ut av vinduet. Fordi de er ikke vant til å få en skjerm dyttet oppi ansiktet.

Enig👏🏼👏🏼👏🏼

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er mye god læring i digital spilling. Idioti å skulle "beskytte" barna mot det. Vi har også noen venner av barna som helt manisk står på døra her hver dag og maser om spiling, da de ikke får det hjemme.

Mine begynte da de var 2 år, og er helt rå i engelsk, matte, lesing, logisk forståelse, programmeringsspråk osv i dag, som 7-åringer. Samtidig har de flere fysiske fritidsaktiviteter og er veldig sosiale.

Her bruker de mye spill på pc/nettbrett i skolen, og det forventes at de bruker det samme hjemme til leksene. Det er i 2.klasse.

Anonymkode: 6eeb3...57d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 4.1.2025 den 19.20):

Jeg tenker dere er for rigide. 

Kjenner et barn som nå er 9 og hvor foreldrene har samme «dille» når det gjelder spilling. Dette barnet fungerer ikke på vennebesøk da barnet KUN vil spille, og bryter sammen i gråt dersom de skal spille etter tur, da de andre «kan spille når de vil, men det kan ikke han». Enden på visa blir at han sitter og spiller når han er på besøk hos venner, mens kompisene leker med noe annet.

Don’t be a fanatic.

Anonymkode: 21538...094

Mens jeg de jeg kjenner som har latt vær å gi nettbrett og mye mobiltid til ungene  utelukkende er ressurssterke foreldre med barn som så absolutt henger med på skole og i vennekretsen. Grunnen er at ressurssterke foreldre har fått med deg forskning om hva slags kognitiv effekt nettbrett  har på barn under 6år. Du endrer mening om du leser endel studier. 

Anonymkode: b49bd...5bc

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 4.1.2025 den 19.41):

Veldig fornuftig og klokt valg. De går ikke glipp av noen ting. 

Jeg jobber som spesialpedagog og ser mye av det motsatte- barn som har dårlig lek-kompetanse og selvregulering. Barn sim ikke sendes "ut igata" for å leke med jevnaldrende, men sitter firan en skjerm. Barn som får i-pad i stedet for tilgang på foreldrenes hjelp til å regulere følelsene er det triste jeg vet.

Stå stødig i valget ditt.

Anonymkode: 5cd85...73a

Har også flere lærere i vår krets som sier det samme. Og barn ned i 3(!)års alder som sitter på nettbrett og blir helt rastløse når de ikke har nettbrett.. vanvittig trist. Synes det grenser til omsorgssvikt faktisk. Heldigvis har mange oppdatert seg på kunnskap på dette feltet nå, har selv en teknologigeek av en kollega som vet farene og har ventet med å gi sine til de er 12år. 

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
mangolassie skrev (8 timer siden):

Haha, hva tror du folk gjorde i verden før iPads da? Har reist masse med tog med min eldste siden han var baby ( er nå 5 år) og har da aldri hatt noe behov for å dra fram en skjerm for å reise med toget. Og helt ærlig så dømmer jeg foreldre som gir ungen mobil eller ipad på reise, sorry, men det er latskap. 

Stemmer det. Fordi det blir sett på som ressurssvakt. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
mangolassie skrev (8 timer siden):

Spørs hva du legger i å dømme. For å utdype min spissformulering, så tenker jeg at foreldre som gir ungen ipad for å holde den rolig, gjør barnet sitt en stor bjørnetjeneste, og jeg syns synd på både barnet og foreldrene. Da tenker jeg at enten er de ressurssvake og ikke vet bedre, eller så bryr de seg rett og slett ikke om barnets helse og utvikling.

Jeg tenker foreldre som gjør dette ikke vet bedre. De som ikke bryr deg tilhører mindretallet. Jo mer kunnskap man får om sosiale medier og nettbruk , jo bedre valg kan man ta. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
mommyaka skrev (7 timer siden):

Har jeg sakt det? Nei...jeg har sakt grenser for tid og hva de kan se på. 

Og vet du hva ...om jeg får 5 minutter å spise maten min i Fred....så får min 6 åringen iPad, de får iPad/ telefon når vi flyr i 4 timer........omg... ikke få hjerteinfarkt nå....*sitter og venter på mamma politi* 

Så trist at du og 6åringen ikke kan prate sammen mens du spiser. Eller at hun kan lese en bok eller tegne mens du spiser. Det tristeste jeg ser er ihvertfall barn som sitter på nettbrett mens foreldrene spiser. Helt avkoblet fra hverandre.

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 4.1.2025 den 20.05):

Det er ingen fagfolk som vil anbefale å kjøpe nettbrett til femåringer. Tvert i mot er det mange gode grunner til å vente. I skolen går leseferdighetene ned i takt med at flere barn har dårlig oppmerksomhetsspenn og er vant til dopaminrusen fra skjerm. Det samme gjelder evne til selvregulering og det å kunne stå i motstand. Min erfaring er stikk motsatt av det noen sier her; de mest veltilpassede barna har grensesettende foreldre som minimerer og utsetter introduksjon av skjerm lengst mulig. 

Anonymkode: c1f34...36d

Akkurat samme erfaring har vår omgangskrets også. Man kan kalle en spade for en spade, men kunnskap er den røde tråden. Og det er synd flere ikke har satt seg inn i hva nettbrett gjør. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 4.1.2025 den 19.34):

Takk for hyggelig svar. 

Det er det vi ikke kan. Allerede neste høst får begge to ipad fra skolen. Aner ikke hvordan vi skal takle det, men vi prøver å finne ut av det nå. 

Vi er mye ute, og vi lager mye "kunst". 😊

Anonymkode: 471e5...56c

Ikke lag så mye ut av det. Plant det heller inn i hverdagen der det er naturlig å putte den inn og lag heller gode vaner på å gjøre annet.  Å holde de vekk,  kan føre de til pad som fluepapir.

Selv lærte jeg heller gradvis mine barn ansvar  iht bruk på digitale platformer. Barnevakten.no er en side som er lurt å følge med på. Er ddt noe du bør være varsom med, går du vite det der. 

Anonymkode: 097e0...db5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Gjerrige

Anonymkode: f5850...2de

Noen følte seg håpløst truffet 😆

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 4.1.2025 den 20.19):

Tech-folka i silicon valley lar ikke sine barn ha skjerm.  De som har utviklet faenskapen vil altså  ikke utsette egne barn for det. Det sier sitt for meg. 

https://www.independent.co.uk/life-style/tech-free-silicon-valley-parents-raising-children-red-flag-a8256166.html

https://daddysdigest.com/silicon-valley-billionaires-say-no-to-screen-time-for-kids/

Anonymkode: 7215f...c53

Det nytter ikke for foreldre som mangler kritisk sans og langsiktig tenkning. 

Gnekologer og leger er en av yrkesgruppene med høyest antall keisersnitt. Antagelig fordi de har avveid risikoen ks kontra vag.fødsel. Den yrkesgruppen som har mest kunnskap om et felt - man skulle tro folk fulgte deres eksempel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Da har du nok veldig sære barn, jeg vokste opp i en tid det ikke fantes nettbrett og syntes ikke det var kos å stirre ut av vinduet i flere timer.

Anonymkode: e3668...be3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

«Vi er flinke foreldre vi som ikke gir barna våre nettbrett. Dere andre er bare late» 🤣 Huff sånne «perfekte foreldre» er slitsomme. 

Barna mine får nettbrett i helgene. Alt med måte. Ser de lærer noe nytt nesten hver dag, forstår engelsk/prater engelsk. Mye kunnskap med nettbrett også! Samfunnet vårt har blitt mer digitalt og det har kommet for å bli. Ser på jobben også voksne mennesker som nekter eller ikke gidder å sette seg inn i ny teknologi/dataprogrammmer, eneste det går utover er seg selv. 

Anonymkode: e2d70...252

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette er bare tull. Denne frykten som norske "ressurssterke" foreldre har for utenforskap er helt hinsides og tragisk. 
Våre barn leker. De går ikke og small talker om dritt-innhold på YouTube. Barnet mitt ville ha en app fordi et annet barn hadde den appen. Det spillet inneholdt masse drittreklame som ikke egner seg for barn. Jeg slettet appen fordi det 1. ikke holder barnet mitt utenfor å ikke ha en ræva gratisapp som ETT annet barn har 2. barn vil alltid ha det andre barn har 3. det var så mye reklame at hjernen til barnet hadde smeltet før det kom igang med spillet. 3. Ingen har godt av å følge saueflokken i frykt for å være utenfor.

Det er kun 3-5 barn av 40 i klassen som spiller. Barna leker med barn som kan leke. "Ubevisst holdt utenfor" er en norsk frykt som pusher norske barn inn i alt for tidlig spilleavhengighet. Trist. 

Jeg tenker det er kort og godt å ta ansvar for egne barns psykiske helse. Og da koster det ingenting å kalle inn til et felles mye med andre foreldre der man går igjennom felles retningslinjer. Vil noen gi 7åringen tilgang til mob 24/7 be my guest, men de foreldrene er ikke de som vanligvis følger med på hva ungene driver med på nett heller. De vet f.eks ikke hvor lett det er å oppheve voksen sperren mange foreldre setter all lit til. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...