Gå til innhold

Vi gir ikke barna nettbrett. Dårlige foreldre?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

mommyaka skrev (39 minutter siden):

Jeg bruker ikke youtube men youtube kids..dette er 2 forskjellige ting. Her kan du sette aldergrense og ja foreldre kontroll.

YouTube Kids er 90% søppel.

• Liker 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Camlon skrev (1 minutt siden):

Helt enig. Avhengighetsskapende søppel. 

Anonymkode: 7215f...c53

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Camlon skrev (14 minutter siden):

Nei. Men det er hva du mener..vi ser på mye gøy og lærer mye derifra.  Vet ikke helt hva DU ser på youtube kids da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Helt enig. Avhengighetsskapende søppel. 

Det er tv, mobilen, data etc også 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Går fint utan nettbrett. Det er utruleg enkelt å lære seg, så det er berre tull at ungar som ikkje har det heime, blir hengjande etter. Min spelar litt på besøk hos andre, og lekser på skule-ipad er veldig gøy. Men nettbrett er ikkje noko ho ønsker seg, og då ser eg ikkje poenget med å kjøpe det.

Viss ho seinare ønsker seg ipad, så kan eg vurdere å kjøpe, for naturlegvis finst det mange lærerike spel. Men er ikkje noko sakn enno, og eg synes det er vilt at det blir normalisert at små barn har sin eigen ipad. Tredjeklassing. 

Anonymkode: 1f12c...c94

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
mommyaka skrev (3 minutter siden):

Det er tv, mobilen, data etc også 

Ikke som youtube. De har designet det spesielt for å skape avhengighet. Og de som står bak lar ikke egne barn utsettes for dette. Mobil og data skal ingen barn ha! TV-tid skal være så lite som mulig det også. Maks tre kvarter ca.

"Is YouTube Addictive?

Yes, YouTube can be quite addictive. The platform is designed to keep users engaged with its endless stream of videos, personalized recommendations, and notifications. For kids, this can be particularly enticing because of the variety of content available, from cartoons and educational videos to popular challenges and vlogs. The algorithm promotes videos based on what they’ve watched before, which makes it easy for them to fall into a cycle of continuous viewing. This constant engagement can make it hard for them to take breaks, leading to excessive screen time and potential issues like decreased attention spans and disrupted routines."

https://www.safes.so/blogs/youtube-addiction/

• Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ikke som youtube. De har designet det spesielt for å skape avhengighet. Og de som står bak lar ikke egne barn utsettes for dette. Mobil og data skal ingen barn ha! TV-tid skal være så lite som mulig det også. Maks tre kvarter ca.

"Is YouTube Addictive?

Yes, YouTube can be quite addictive. The platform is designed to keep users engaged with its endless stream of videos, personalized recommendations, and notifications. For kids, this can be particularly enticing because of the variety of content available, from cartoons and educational videos to popular challenges and vlogs. The algorithm promotes videos based on what they’ve watched before, which makes it easy for them to fall into a cycle of continuous viewing. This constant engagement can make it hard for them to take breaks, leading to excessive screen time and potential issues like decreased attention spans and disrupted routines."

https://www.safes.so/blogs/youtube-addiction/

Så ..alt er addictive...men det kommer jo an på oss foreldre. Vi setter grenser på hvor lenge og hva hun kan se på. Oh når hun kan bruke iPad. Dermed blir ikke dette problemet for oss.

Vi ser på filmer og koser oss 

Men alt er farlig idag...men det finnes måte og grenser 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Håper du har rett. Frykten er vel at alle skal kjenne til ipad i første klasse, men ikke dem. 

Anonymkode: 471e5...56c

Null stress. Min hadde ikkje erfaring med ipad, og lærte å bruke det på 5 min. Den er veldig enkel å bruke. 

Ipaden er med heim ca ein dag i veka her. Den blir berre brukt til lekser, på forskjellige skule-appar, og desse leksene tar ikkje lang tid. Det er ikkje slik at dei kan google fritt, som ein har sett skrekkhistorier om. (Får håpe at alle skular har fått på plass kontroll på bretta.) 

Anonymkode: 1f12c...c94

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (3 timer siden):

Har du barn selv?

Se ut av vinduet....hvor lenge synes du det er gøy å se ut av vinduet på et tog som går kjempe fort?  Joda mine barn ser ut av vinduet i 5 min...så er dette kjedelige...for meg å.

Vi har tatt tog tur til Oslo og Gøteborg og vi hadde iPad til minste på 6 år...joda vi snakket,så ut av vinduet og farlege bilder. Men vi så også på film eller YouTube kids. Husk å ikkje dømme foreldre for at du ser barn med iPad. 

Haha, hva tror du folk gjorde i verden før iPads da? Har reist masse med tog med min eldste siden han var baby ( er nå 5 år) og har da aldri hatt noe behov for å dra fram en skjerm for å reise med toget. Og helt ærlig så dømmer jeg foreldre som gir ungen mobil eller ipad på reise, sorry, men det er latskap. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (20 minutter siden):

Så ..alt er addictive...men det kommer jo an på oss foreldre. Vi setter grenser på hvor lenge og hva hun kan se på. Oh når hun kan bruke iPad. Dermed blir ikke dette problemet for oss.

Å si at man setter grenser på hvor lenge barnet kan bruke YouTube Kids, er litt som å si at det er ok at tenåringen røyker, så lenge de begrenser røykingen.

Problemet er at det er avhengigskapende å la algoritmene i YouTube Kids bestemme innholdet til dine barn. De vil finne hva ditt barn er interessert i og misbruke det til å gjøre dem avhengig.

Det er ikke du som vil styre barnets mediebruk for alltid. Hvis du har du latt algoritmene styre, så risikerer du at du mister kontrollen når barnet blir eldre og blir som mange andre barn i Norge som hver dag bruker timesvis på meningsløst digital underholdning.

Endret av Camlon
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Camlon skrev (7 minutter siden):

Å si at man setter grenser på hvor lenge barnet kan bruke YouTube Kids, er litt som å si at det er ok at tenåringen røyker, så lenge de begrenser røykingen.

Problemet er at det er avhengigskapende å la algoritmene i YouTube Kids bestemme innholdet til dine barn. De vil finne hva ditt barn er interessert i og misbruke det til å gjøre dem avhengig.

Det er ikke du som vil styre barnets mediebruk for alltid. Hvis du har du latt algoritmene styre, så risikerer du at du mister kontrollen når barnet blir eldre og blir som mange andre barn i Norge som hver dag bruker timesvis på meningsløst digital underholdning.

Nei jeg kan ikke styre mitt barn hele tiden...men med ar prøve nå å sette grenser og snakker om media bruk satser vi på ar de er mer rustet når de blir eldre. 

Sp du mener at vi som nå setter grenser, snakker om media og følger med for dårlige barna en dr som får si første opplevelse via venner eller ved bruk at iPad/ og når dr er 8-10 blitt bedre barn?

Du tror ikke at disse også bli addictive når du blir eldre...med eller uten iPad nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mangolassie skrev (11 minutter siden):

Haha, hva tror du folk gjorde i verden før iPads da? Har reist masse med tog med min eldste siden han var baby ( er nå 5 år) og har da aldri hatt noe behov for å dra fram en skjerm for å reise med toget. Og helt ærlig så dømmer jeg foreldre som gir ungen mobil eller ipad på reise, sorry, men det er latskap. 

Heller litt latskap en å ha foreldre som dømmer andre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (2 minutter siden):

Heller litt latskap en å ha foreldre som dømmer andre...

Spørs hva du legger i å dømme. For å utdype min spissformulering, så tenker jeg at foreldre som gir ungen ipad for å holde den rolig, gjør barnet sitt en stor bjørnetjeneste, og jeg syns synd på både barnet og foreldrene. Da tenker jeg at enten er de ressurssvake og ikke vet bedre, eller så bryr de seg rett og slett ikke om barnets helse og utvikling.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

mangolassie skrev (1 minutt siden):

Spørs hva du legger i å dømme. For å utdype min spissformulering, så tenker jeg at foreldre som gir ungen ipad for å holde den rolig, gjør barnet sitt en stor bjørnetjeneste, og jeg syns synd på både barnet og foreldrene. Da tenker jeg at enten er de ressurssvake og ikke vet bedre, eller så bryr de seg rett og slett ikke om barnets helse og utvikling.

Jeg bryr meg om begge. Og hvorfor må du se dette som sort hvit. Gir vi ikke..er vi kjempe godt foreldre. Gir vi er vi dårlig og ressurser svake

Våres barn har det kjempe bra, de klare jeg flott på skolen, vår datter er eneste i klassen som kan snakke engelsk. De har masse venner og kjempe sosial. 

Jeg tenker at du ikke klarer å tenke at det finnes forskjellige barn og situasjoner. Synes virkelig synd at du ser ned på meg og mine barn for vi har tatt andre valg en deg. 

Føler du deg bedre? Altså at dine barn ikke har iPad...og da er du bedre en meg? Om...synes jeg synd på deg

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
mommyaka skrev (1 time siden):

Å bruke nettbrett for å regulere barna, feks når de spiser på restaurant, venter på fly, i bil osv er ikke å sette grenser. 

Anonymkode: c1f34...36d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Å bruke nettbrett for å regulere barna, feks når de spiser på restaurant, venter på fly, i bil osv er ikke å sette grenser. 

Anonymkode: c1f34...36d

Har jeg sakt det? Nei...jeg har sakt grenser for tid og hva de kan se på. 

Og vet du hva ...om jeg får 5 minutter å spise maten min i Fred....så får min 6 åringen iPad, de får iPad/ telefon når vi flyr i 4 timer........omg... ikke få hjerteinfarkt nå....*sitter og venter på mamma politi* 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
mangolassie skrev (1 time siden):

Ha ha så patetisk å dømme andre, de verste foreldrene er de som dømmer andre faktiskn

Anonymkode: 4e137...662

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Det går da helt fint. Unger blir ikke fordervet og ødelagt av å bruke et nettbrett. I 2025 må man nesten takle at unger er borti slik teknologi altså. Mine har fått skjerm, men med måte. De har fortsatt masse lek, vi er ute, vi lager ting, baker, leser bøker, de skriver historier og tegner. Det som er skadelig er uvettig og ukritisk bruk av skjerm. 

Anonymkode: 3d90b...3f5

100% Enig med deg! Du og jeg har et sunt forhold til dette, men mange foreldre har problemer med å ta kontroll over skjermbruk. Dette genererer til skjerm-avhengige barn som øker konfliktnivået i hjem og skole. Disse barna går blant annet glipp av lek, læring og sosialisering. 
Aldri før, har vi sett så mange barn og ungdommer som sliter med angst og depresjon. 
Smarttelefoner og nettbrett har dessverre gjort større ødeleggelser enn hva det har gjort godt. 

Sett fra det motsatte perspektiv, har internett / skjerm / dataspill gjort mye bra for barn / unge med autisme. 
Likeså de som har ulike funksjonshemminger. Filmen «Ibelin» er et rørende og godt eksempel på dette.

Funksjonsfriske barn bør ha minimal tid på skjerm og heller ha fokus på lek.

Kjenner jeg blir både lei meg og provosert når jeg ser små toddlere sitte i vogna med en mobil / nettbrett å scrolle med de små fingrene sine.

-Eller foreldre som er mer opptatt av å se på mobilen sin fremfor å ha fokus på barnet sitt. 
Det er ikke rart samfunnet vårt er på totalt ville veier. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei. Gode foreldre 👍 Jeg dømmer ikke de som har nettbrett, men et barn trenger det overhodet ikke. Vår eldste er 8 og vi har aldri hatt det. Jeg mener det er et skapt behov for både voksne og barn. Vi voksne har det heller ikke, og savner det ikke. Ipad og mobiler er da voldsomt intuitivt, så det er ikke akkurat vanskelig å lære det når man en gang får bruk for det 🙈 

Anonymkode: ec040...c5a

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 4.1.2025 den 19.15):

Vi har to barn på 5 år, og har valgt å ikke gi barna tilgang på nettbrett. Besteforeldre har tilbudt seg å gi det julegave i flere år (!), men vi mener barn ikke trenger det. Har egentlig vært stolt over avgjørelsen vår, og selv om barna har spurt om nettbrett en gang i blant, så opplever vi ikke det som et savn. 

Nylig snakket vi med et vennepar som lurte på om vi var redde for at barna skulle henge etter sosialt og digitalt når de begynner på skolen. Barnet deres kan noen engelske fraser pga YouTube, og opplever mestring i noen spill han spiller på nettbrett. 

Våre barn får spille på konsoll sammen med oss voksne(kun én eller to ganger i helga), så de har jo vært utsatt for spill og det digitale. Vi drar på kino et par ganger i halvåret og det er ikke slik av vi aldri ser på TV. 

Er det noen andre her som har noen innspill? Bør barn få øve på nettbrett før de begynner på skolen? Vil det gi dem noen fortinn, eller vil det (som vi har ment) stjele barndommen deres. 

Anonymkode: 471e5...56c

Vi har ikke latt barna drive med iPad. Og våre barn har enormt god lekekompetanse, vanvittig leseglede - utrolig mye sterkere språklig enn disse youtube-engelsk-barna. 
Vi har latt eldste få bruke en engelsk-app iblant på nettbrettet. Men det er ca 1 gang i måneden, fordi vi ser han henger litt etter de andre. Men han ligger langt fremme på det som teller. 

Barn trenger ikke å "øve" på nettbrett. Det er en grunn til at 1-åringer intuitivt vet hva de skal trykke på. Her i huset skaper iPad mye konflikter, bråk og skriking og hyling - det tyder på at det er noe feil. For ingen skriker og hyler når vi skrur av TV-en. Jeg heier på dere ❤️ 

Anonymkode: babcd...c11

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...