Gå til innhold

Vi gir ikke barna nettbrett. Dårlige foreldre?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det viktigste er å starte med seg selv! Vi har regulert barna, men forsto raskt at vi selv satt altfor mye på nett og mobil. Det var supervanskelig å legge det bort i starten. Skikkelig skummelt hvor avhengig man blir. Feks kunne vi se på en  film, men med mobil og plutselig  scroller det ivei.. Leste plutselig ikke bøker lenger, ei heller lange avisartikler, flere sider oppe samtidig, scrolle scrolle scrolle. Nå har jeg tidsbegrensninger på pc, telefonen er lagt vekk, også på reise. Nettbrett har vi ikke, sosiale medier er slettet, men er noe aktiv på et par forum, KG er ett. Slått av alle varslinger. 

Anonymkode: 7215f...c53

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Dere er kloke og gode foreldre som ikke vil gi barna iPad. Barn trenger helt andre ting enn små underholdningsmaskiner.

Jeg spår at fem - ti år inn i framtiden vil folk vurdere vår tids hodeløse digitale underholdning som helt på trynet. Trenden har allerede begynt.

Anonymkode: d51e0...667

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gode foreldre! Ingen barn trenger nettbrett, og at barna trenger det for digital kompetanse er det dummeste jeg hører. Jeg lærte selv å bruke et nettbrett som 35-åring (da de kom) og det tok meg ganske nøyaktig en halvtime. Tror neppe barn er langsommere enn en på 35. 

Jeg hater å se små barn med nettbrett på toget, for eksempel, hvor foreldrene uten unntak sitter med nesa i telefonen. Hva med å se ut av vinduet sammen, snakke om det man ser, lese en bok? For en liten barnehjerne er det mer enn nok stimulans å være på et tog fyllt av mennesker som farer gjennom byer og landskap, de blir overstimulerte og utslitte av en skjerm hvor det skjer masse i tillegg. 

Stå på deres og ikke tvil ett sekund på at det er riktig avgjørelse. Samfunnet er på vei i samme retning. 

Anonymkode: 54162...8cf

• Liker 5
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ingen 5-åringer trenger nettbrett. Vi kommer også til å la være å gi så lenge som mulig (til de eventuelt trenger det til skole). 

Anonymkode: ea18c...4d2

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Gode foreldre! Ingen barn trenger nettbrett, og at barna trenger det for digital kompetanse er det dummeste jeg hører. Jeg lærte selv å bruke et nettbrett som 35-åring (da de kom) og det tok meg ganske nøyaktig en halvtime. Tror neppe barn er langsommere enn en på 35. 

Jeg hater å se små barn med nettbrett på toget, for eksempel, hvor foreldrene uten unntak sitter med nesa i telefonen. Hva med å se ut av vinduet sammen, snakke om det man ser, lese en bok? For en liten barnehjerne er det mer enn nok stimulans å være på et tog fyllt av mennesker som farer gjennom byer og landskap, de blir overstimulerte og utslitte av en skjerm hvor det skjer masse i tillegg. 

Stå på deres og ikke tvil ett sekund på at det er riktig avgjørelse. Samfunnet er på vei i samme retning. 

Har du barn selv?

Se ut av vinduet....hvor lenge synes du det er gøy å se ut av vinduet på et tog som går kjempe fort?  Joda mine barn ser ut av vinduet i 5 min...så er dette kjedelige...for meg å.

Vi har tatt tog tur til Oslo og Gøteborg og vi hadde iPad til minste på 6 år...joda vi snakket,så ut av vinduet og farlege bilder. Men vi så også på film eller YouTube kids. Husk å ikkje dømme foreldre for at du ser barn med iPad. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
mommyaka skrev (8 minutter siden):

Har du barn selv?

Se ut av vinduet....hvor lenge synes du det er gøy å se ut av vinduet på et tog som går kjempe fort?  Joda mine barn ser ut av vinduet i 5 min...så er dette kjedelige...for meg å.

Vi har tatt tog tur til Oslo og Gøteborg og vi hadde iPad til minste på 6 år...joda vi snakket,så ut av vinduet og farlege bilder. Men vi så også på film eller YouTube kids. Husk å ikkje dømme foreldre for at du ser barn med iPad. 

Hvis foreldrene sitter ned nettbrett og mobil blir det vanskelig. Men hvis alle snakker sammen, spiller spill, ser ut av vinduet, prater om det man ser og alt annet som faller inn, så går turen i en fei! Helt uten nettbrett. 

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Vi har to barn på 5 år, og har valgt å ikke gi barna tilgang på nettbrett. Besteforeldre har tilbudt seg å gi det julegave i flere år (!), men vi mener barn ikke trenger det. Har egentlig vært stolt over avgjørelsen vår, og selv om barna har spurt om nettbrett en gang i blant, så opplever vi ikke det som et savn. 

Nylig snakket vi med et vennepar som lurte på om vi var redde for at barna skulle henge etter sosialt og digitalt når de begynner på skolen. Barnet deres kan noen engelske fraser pga YouTube, og opplever mestring i noen spill han spiller på nettbrett. 

Våre barn får spille på konsoll sammen med oss voksne(kun én eller to ganger i helga), så de har jo vært utsatt for spill og det digitale. Vi drar på kino et par ganger i halvåret og det er ikke slik av vi aldri ser på TV. 

Er det noen andre her som har noen innspill? Bør barn få øve på nettbrett før de begynner på skolen? Vil det gi dem noen fortinn, eller vil det (som vi har ment) stjele barndommen deres. 

Anonymkode: 471e5...56c

Kjenner noen som ikke har gitt barna nettbrett, men tv stårmpp døgnet rundt, kan ikke si at det er bra.....

Anonymkode: 9ebd1...c50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Føler dette er et spm stilt for å få bekreftelse på hvor flinke dere er. Alle vet i dag hvor skadelig skjermen er, så nei, dere er gode foreldrene, gratulerer så mye. Om noen år vil vi se tilbake og måpe av hvor slepphendt vi var med skjermer og barn, omtrent som vi ser tilbake på 70-tallet med røyking i graviditeten og barn som fikk ligge å slenge i hattehylla på biltur. 

Anonymkode: dfc59...daf

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
mommyaka skrev (12 minutter siden):

Har du barn selv?

I ekstreme tilfeller kan jeg forstå det, som for barn med diagnoser, f.eks. Men jeg tror strengt talt det kan forsterke problemet i de tilfellene også, siden barnas hjerner blir overstimulerte. Og seriøst, som voksen klarer du ikke å se ut av vinduet og bruke din egen fantasi i mer en fem minutter? 

Og ja, jeg har barn og har reist mye med dem, alltid uten nettbrett. Det krever noe av foreldrene, det er klart. På lengre reiser har jeg med tegnesaker, bøker, rosinesker osv., og går mye frem og tilbake i toget med dem. Vi har også ofte kjørt i bil 8-10 timer for å besøke familien, da har vi hørt på lydbok og musikk sammen noe av veien, mens resten av tiden får de værsågod glo ut av vinduene og kjede seg. Dét har barnehjerner veldig godt av, og det stimulerer fantasien (så de ikke kommer til å kreve underholdning hvert femte minutt som voksne heller). 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (1 time siden):

Har du barn selv?

Hvorfor YouTube kids? Hvis du skal bruke skjerm, er det ikke bedre å konsekvent sette på en film eller et lærerikt spill når dere er ute og reiser?

Endret av Camlon
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Camlon skrev (36 minutter siden):

Hvorfor YouTube kids? Hvis du skal bruke skjerm, er det ikke bedre å konsekvent sette på en film eller et lærerikt spill når dere er ute og reiser?

Fordi vi følger med på forskjellige barn/ foreldre som gjør morsomme ting og eksperimenter. Hun lærer masse deres. Språk, tall, farger, hvordan ting funker, hun får masse informasjon og ned dette har hun masse spørsmål. 

Hun lærer mye mer av dette en å se på Disney filmer etc. Joda hun spiller å

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Filifjonkamor skrev (11 timer siden):

Syns det er bra

Jobbet i en barnehage hvor det ble brukt alt for mye ipad og det var kun spilling. Styrer tolket det som sto om digital kompetanse som at barne måtte spille på ipad. Men det var jo kun en som kunne spille om gangen, noe som er lite sosialt. Det endte jo opp med at enkelte barn spurte daglig om å få bruke ipaden og fikk de nei ble de sure og grinete.

Vil heller ha fokus på det sosiale, så kan det digitale vente noen år

Dette tror jeg ingenting på

Anonymkode: 4e137...662

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

For MYE skjerm gjør at barna ikke leker jo. Det er helt selvsagt. Og selv om du er uenig betyr det ikke at du må skrive at det er dumt å lese. 

Anonymkode: 3efce...919

Man kan fint leke og også se på skjerm , aldri vært problem 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

I ekstreme tilfeller kan jeg forstå det, som for barn med diagnoser, f.eks. Men jeg tror strengt talt det kan forsterke problemet i de tilfellene også, siden barnas hjerner blir overstimulerte. Og seriøst, som voksen klarer du ikke å se ut av vinduet og bruke din egen fantasi i mer en fem minutter? 

Og ja, jeg har barn og har reist mye med dem, alltid uten nettbrett. Det krever noe av foreldrene, det er klart. På lengre reiser har jeg med tegnesaker, bøker, rosinesker osv., og går mye frem og tilbake i toget med dem. Vi har også ofte kjørt i bil 8-10 timer for å besøke familien, da har vi hørt på lydbok og musikk sammen noe av veien, mens resten av tiden får de værsågod glo ut av vinduene og kjede seg. Dét har barnehjerner veldig godt av, og det stimulerer fantasien (så de ikke kommer til å kreve underholdning hvert femte minutt som voksne heller). 

Sp bra...men det er også det som er bra .vi er alle forskjellige..både barn og voksne. Og da er det fint at vi kan gjøre ting på forskjellige måter ( og ikke se ned på andres valg)

Endret av mommyaka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis foreldrene sitter ned nettbrett og mobil blir det vanskelig. Men hvis alle snakker sammen, spiller spill, ser ut av vinduet, prater om det man ser og alt annet som faller inn, så går turen i en fei! Helt uten nettbrett. 

😂 du har rolige barn skjønner jeg og har null forståelse for at andre har det annerledes?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Vel flott dette fungerer for der, men igjen det er forskjell på barn… For vår største fingerte også det supert for minstemann derimot nope

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (34 minutter siden):

Fordi vi følger med på forskjellige barn/ foreldre som gjør morsomme ting og eksperimenter. Hun lærer masse deres. Språk, tall, farger, hvordan ting funker, hun får masse informasjon og ned dette har hun masse spørsmål. 

Hun lærer mye mer av dette en å se på Disney filmer etc. Joda hun spiller å

Hvis du bare bruker YouTube til de kanalene, så burde du nevne det, sånn at vi vet hvordan du bruker YouTube.

Hvis du bruker YouTube som normalt, så vil det ikke ta lang tid før algoritmene sender barnet ditt til meningsløse videoer. Det er årsaken til at jeg ikke kan anbefale YouTube, fordi det er nesten umulig å kontrollere. Selv med streng kontroll, så ser de thumbnailene til dumme videoer og vil gjerne se hva de er.

Endret av Camlon
  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Og i bhg hva skjer der? 

Dersom du ikke fantaserer i HI, så vil jeg virkelig lure på hvor du har din rigidiyet fra? Tilhører dere en sekt siden dere holder på slik? 

Anonymkode: 998c2...548

De får ikke iPad i barnehagen. 

Anonymkode: ec392...540

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Camlon skrev (32 minutter siden):

Hvis du bare bruker YouTube til de kanalene, så burde du nevne det, sånn at vi vet hvordan du bruker YouTube.

Hvis du bruker YouTube som normalt, så vil det ikke ta lang tid før algoritmene sender barnet ditt til meningsløse videoer. Det er årsaken til at jeg ikke kan anbefale YouTube, fordi det er nesten umulig å kontrollere. Selv med streng kontroll, så ser de thumbnailene til dumme videoer og vil gjerne se hva de er.

Jeg bruker ikke youtube men youtube kids..dette er 2 forskjellige ting. Her kan du sette aldergrense og ja foreldre kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...