Gå til innhold

Vi gir ikke barna nettbrett. Dårlige foreldre?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg tenker dere er for rigide. 

Kjenner et barn som nå er 9 og hvor foreldrene har samme «dille» når det gjelder spilling. Dette barnet fungerer ikke på vennebesøk da barnet KUN vil spille, og bryter sammen i gråt dersom de skal spille etter tur, da de andre «kan spille når de vil, men det kan ikke han». Enden på visa blir at han sitter og spiller når han er på besøk hos venner, mens kompisene leker med noe annet.

Don’t be a fanatic.

Anonymkode: 21538...094

Tenker du virkelig at løsningen på et slikt problem er å gi ungen en pad?

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Syns det er bra

Jobbet i en barnehage hvor det ble brukt alt for mye ipad og det var kun spilling. Styrer tolket det som sto om digital kompetanse som at barne måtte spille på ipad. Men det var jo kun en som kunne spille om gangen, noe som er lite sosialt. Det endte jo opp med at enkelte barn spurte daglig om å få bruke ipaden og fikk de nei ble de sure og grinete.

Vil heller ha fokus på det sosiale, så kan det digitale vente noen år

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva mener du med «stjele barndommen deres»?

Evner du ikke å sette grenser? Forstår du ikke konseptet «måtehold»?

Anonymkode: 87de9...70e

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Vi har to barn på 5 år, og har valgt å ikke gi barna tilgang på nettbrett. Besteforeldre har tilbudt seg å gi det julegave i flere år (!), men vi mener barn ikke trenger det. Har egentlig vært stolt over avgjørelsen vår, og selv om barna har spurt om nettbrett en gang i blant, så opplever vi ikke det som et savn. 

Nylig snakket vi med et vennepar som lurte på om vi var redde for at barna skulle henge etter sosialt og digitalt når de begynner på skolen. Barnet deres kan noen engelske fraser pga YouTube, og opplever mestring i noen spill han spiller på nettbrett. 

Våre barn får spille på konsoll sammen med oss voksne(kun én eller to ganger i helga), så de har jo vært utsatt for spill og det digitale. Vi drar på kino et par ganger i halvåret og det er ikke slik av vi aldri ser på TV. 

Er det noen andre her som har noen innspill? Bør barn få øve på nettbrett før de begynner på skolen? Vil det gi dem noen fortinn, eller vil det (som vi har ment) stjele barndommen deres. 

Anonymkode: 471e5...56c

Barn på 5 og 8 år her. Ingen nettbrett i sikre. De får litt innføring og bruk av dette fra 1.klasse. Det får holde. Når de har bikket 10 år får vi se.

Anonymkode: b6466...981

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor vil du ha svar? Du lurer jo ikke på om du gjør det rette, du gjør jo det rette. 

Anonymkode: e1931...2f3

Nettopp. 

Anonymkode: a33d8...d98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor vil du ha svar? Du lurer jo ikke på om du gjør det rette, du gjør jo det rette. 

Anonymkode: e1931...2f3

Gjør du deg vanskelig med vilje? 

Barna skal begynne på skolen om under et år, og der blir det nettbrett uansett. Dette mener jeg det er lurt å forberede seg på, men aner ikke hvordan, fordi jeg ikke har hatt skolebarn før.  Har fått mange forskjellige svar her, og opplever dem som nyttige. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Herregud , altså skjerm betyr ikke at man ikke leker , er så mye dumt å lese 

Anonymkode: 4e137...662

For MYE skjerm gjør at barna ikke leker jo. Det er helt selvsagt. Og selv om du er uenig betyr det ikke at du må skrive at det er dumt å lese. 

Anonymkode: 3efce...919

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skjønnet ikke problemet jeg, da. Er jo bare å innføre nettbrett-tid. Min nå ungdom, fikk nettbrett tidlig. Hun satt ikke med den hele tiden, hun var mest ute eller hos venner. Men hun fikk en time pr dag på den. Ingen skade skjedd, nå er hun snart 16 år. 

Anonymkode: a8b2c...d0f

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alle de foreldrene vi kjenner som gir barna nettbrett begrenser dette, altså de hjelper barna å utvise måtehold. Noen få av disse barna ser likevel ut til å tenke på nettbrettet hele tiden. Når vi er på besøk vil han f.eks. heller være på nettbrett enn å leke. Hvordan kan jeg vite hvordan mine barn vil takle å få tilgang tilgang til nettbrett 1-2 timer hver dag? 

Hvis de tenker på det hele tiden er det jo å stjele barndommen deres. 

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har nettbrett liggende, det er altså utrolig begrenset hvor mange timer de har blitt brukt. Vi har dem for å kunne laste ned film når vi kjører til familie som bor ca 30 timer unna, men har også lastet ned diverse spill, det er liksom bare ikke interessant 🤷‍♀️

Vi har pc i stua da, den brukes en del. I tillegg til tv-spill til de eldre ungene 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre har hatt både iPad og spillkonsoller, men jeg synes egentlig det er bortkastet.

Jeg synes digital kompetanse er ekstremt viktig, men mener at man ikke får det av en iPad. Gi dem pc når tiden er inne for det. En iPad kan hvem som helst lære seg, og de skjønner det gjerne fra de er et par år. Det er først i 2.-3. klasse at det blir mer spilling. Da de var 5 år var det uansett skjerm for trykking og enkle spill.

Gi heller barna en pc når de er store nok til å forstå hvordan de kan bruke den og hvordan den fungerer. De får ikke digital kompetanse av iPad. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Personlig synes jeg dere er flotte foreldre som har tatt et fornuftig valg for deres barn. 

Vi har bare en ettåring men bestemte oss tidlig for det samme, det etter jeg har sett hvordan mine nevøer har blitt etter de fikk nettbrett i omtrent samme alder som dine.. ingen av de har noen venner på skolen, eller er interessert i å være sosial med andre utenfor nettbrett. Det er konstant syting over Internett og gudene vet. 

Må jo være mye bedre å faktisk aktivisere barna på en ordentlig måte. Vi ser jo hvordan verdenssamfunnet utvikler seg med ubegrenset tilgang til Internett, og det er ikke mye å være stolt av.

Anonymkode: 5bc04...ef0

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så fint med alt dette snakket om måtehold, men i praksis er det ikke det som skjer. Vi har blant annet et barn som har utrolig god lekekompetanse og som nå går i småskolen. Han har temmelig mye besøk, deriblant fra barn som har gått i naturbarnehage. De leker det utroligste og har veldig mange prosjekter. Han leker også godt med de fleste han gikk i barnehage med. Et par av dem har vært slike som maser om skjerm, men jeg har bare pleid å si nei.

Nå har det blitt mer og mer vanlig at de har egen telefon, med spill som Roblox på. Jeg må inn for å sette grenser mye oftere enn tidligere da de kunne leke i timesvis. Og ofte tar de opp telefon/ipad underveis for å sjekke noe, noen ringer, de skal ta bilder osv. Det er rett og slett blitt mye vanskeligere å styre.

Det er fortsatt forskjell og noen maser ikke så mye om skjerm, men til og med ungene fra naturbarnehagen som jeg husker var så utrolig gode på å leke, maser nå om skjerm. Jeg har prøvd å si at de kan få lov når ettermiddagen kommer, men det er mas underveis om hvor mye klokka er, om de ikke kan få lov litt osv. Synes det er litt trist å se når jeg vet hvor godt de kan leke.

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Her vi bor har skolene begynt å begrense bruk av ipad. Det benyttes kun på skolen, sendes ikke med hjem, og benyttes ikke i de laveste trinnene. De starter så vidt i 2 trinn, men veldig lite. Dette pga økt informasjon og bevissthet på hvor avhengighetsskapende det er, både for barn og voksne. Foreldrene her er også veldig bevisste. Mange har selv sluttet med ipad, og legger bort telefonen hjemme og i sosiale sammenhenger.Det sees på som uhøflig. 

https://www.dn.no/skjermbruk/sosiale-medier/norsk-skole/teknologitoppene-beskytter-sine-egne-barn/2-1-1491122

Anonymkode: 7215f...c53

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

iPad på skolen fra første klasse er ikke noe å bekymre seg over, eller grue seg til. Her blir den i all hovedsak brukt til å lese inn leksene en gang i uken, også har de noen matteoppgaver på den som blir brukt på skolen. Er ikke slik at de sitter hele dagen eller har lekser på den hver eneste dag. Den får ikke være med hjem i helgene og ferier, men er med hjem mandag-torsdag. Det er i all hovedsak fordi den må lades :) her tas den opp av sekken kun når hun har lekser på den, også lader jeg den gjerne på kvelden når hun har lagt seg. 

Begge mine har nettbrett. De får se tv, men alt er med begrensning. Nettbrett brukes hovedsakelig i helgene, og tv er 1-2 timer etter at lekser er gjort og vi har fått satt oss ned etter middag. De er sosiale unger, leker, tegner og perler mye utenom. Glad i å leke ute begge to. De er 4 og 6 år. 
Så det er mulig å gi ungene nettbrett, lære de riktig bruk og samtidig ha barn som liker andre ting enn skjerm :) 

Anonymkode: f350a...0ab

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Håper du har rett. Frykten er vel at alle skal kjenne til ipad i første klasse, men ikke dem. 

Alle kjenner ikke ipad. De fleste, men ikke alle. 

Anonymkode: e5549...a52

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Gjør du deg vanskelig med vilje? 

Barna skal begynne på skolen om under et år, og der blir det nettbrett uansett. Dette mener jeg det er lurt å forberede seg på, men aner ikke hvordan, fordi jeg ikke har hatt skolebarn før.  Har fått mange forskjellige svar her, og opplever dem som nyttige. 

Steiner er skjemfri. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vil bare skyte inn en ting. Har kommentert tidligere. Vårt barn får spille på iPad og playstation/nintendo. Har også en telefon, men det er kun for å ringe oss med og spille pokemon go. Men sosiale medier derimot, det kommer vi til å nekte LENGE. Snapchat, instagram, tiltok, Facebook. Alt det der. Det får han fint klare seg uten. Men spilling? Helt ok. 

Anonymkode: ff0bb...614

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vil bare skyte inn en ting. Har kommentert tidligere. Vårt barn får spille på iPad og playstation/nintendo. Har også en telefon, men det er kun for å ringe oss med og spille pokemon go. Men sosiale medier derimot, det kommer vi til å nekte LENGE. Snapchat, instagram, tiltok, Facebook. Alt det der. Det får han fint klare seg uten. Men spilling? Helt ok. 

Anonymkode: ff0bb...614

Enig...vi har en på 12 år han han får ikke tik tok et før han er 13. Men har fått spille etc på pc, som er veldig fint.

Som nå sitter han oppe og spiller med 4-5 gutter i klassen. I går spillet dr litt på ettermiddagen og på kvelden var de ute og akte i 3 timer. Dette var dr gjort de siste 4 dagene. Eller sykler dr til hverandre ofte etc

Så bare for at barn spiller betyr ikke at lekene blir borte 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaller det absolutt ikke dårlige foreldre og det tror jeg dere er veldig klar over selv. Men, man risikerer at barnet henger litt etter ved skolestart, med mange andre medelever som allerede er godt kjent i den digitale verden. Samtidig er barn såpass kvikke med sånt at de henter nok opp den forskjellen relativt kvikt.

Personlig synes jeg måtehold er bedre enn totalforbud. Forbud har en tendens til å gjøre noe ekstra spennende når du får tilgang på det. Her har barn aldri hatt egen pad, men fått låne voksne sin på en nedskrenket profil med visse apper. Og i svært begrenset tidsomfang, startet med minutter og ble aldri flere timer om dagen. Har da hatt et par spill og nrk super, pluss likt å følge med på hvor ulike fly og båter f.eks i sanntid. Litt læring, litt gøy. Lærte seg bl.a endel engelsk tidlig, og geografi. Svært lite YouTube og såfall læring og barneprogrammer, og ikke det slitsomme youtuber-herket de ser på nå i ungdommen 😵‍💫

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...