Gå til innhold

Vi gir ikke barna nettbrett. Dårlige foreldre?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Jeg vil også anbefale Ibelin. Ikke som et slags bevis på hvor bra det kan gå, men mer for hvor trist det kan være uten menneskelig kontakt. Det var nemlig det Ibelin drømte om, det han i stedet fikk var en erstatning, men langt i fra like god som tradisjonelle vennskap.

Endret av Paulinetta
  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Takk for hyggelig svar. 

Det er det vi ikke kan. Allerede neste høst får begge to ipad fra skolen. Aner ikke hvordan vi skal takle det, men vi prøver å finne ut av det nå. 

Vi er mye ute, og vi lager mye "kunst". 😊

Anonymkode: 471e5...56c

Jeg tror skolen har snudd på flere områder når det gjelder data og nettbrett, selv om jeg ikke følger 100 % med, men leser at selv myndighetene forstår den tiden barn på skolen må bruke på data ikke er helt bra. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dere er kjempeflinke foreldre som ikke gir barna nettbrett!!! Etter 2012 har utviklingen gått helt feil vei. Det er ikke bra for barn å være for mye på skjerm og sosiale medier. 
kudos til dere!!

Anonymkode: 40b25...1ed

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Huff, takk for at du delte den erfaringen. Kan jeg spørre hvordan leken endret seg? Hvilke frekke fraser lærte barnet seg fra YouTube? Har sett noen av de videoene du snakker om, de er kvalmende. 

Bra tips med film på engelsk. 

Youtube kids er veldig fint. Du kan sette alder på hva barna skal se på. Pluss vi bruker YouTube kids til vår 6 åring og hun ser på dette med oss i rommet så vi vet / hører hva hun ser på. 

Du høres egentlig veldig negativt ut..at alle barn som ser på youtube og spiller blir frekke, usosial og ikke leker. Det stemmer ikke.

Oh du snakker om kjøpepress...både å..som sakt er mye av hjemmelekser på pc/ nett. Men det er derfor du vil få med iPad/ pc hjemme..for dere skal slippe å kjøpe nå.

Nå husker jeg ikke om dere har gutt eller jente...men om dere har gutt vil det komme en tid der minecraft etc vil være samtale evne og er sted barna leker sammen. Og da vil det være litt kjedelige å være utenfor ( snakker da om fra 8 års alder)

Igjen..husk at du må ikke lese og høre bare på skrekk historie. Alt med måte. Det er ikke farlig å bruke tv/ iPad og pc...så lenge man har kontroll og bruker hode 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Det er et bra innspill 

. Har hørt at de slipper nettbrett der ja. Hadde det ikke vært for lang reisevei og ingen kjente barn,  så hadde vi vurdert Steinerskolen..

Jeg vet om fler som sier til skolen at padden må være der, altså den blir ikke med hjem. 

Anonymkode: 46567...d34

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vi har to barn på 5 år, og har valgt å ikke gi barna tilgang på nettbrett. Besteforeldre har tilbudt seg å gi det julegave i flere år (!), men vi mener barn ikke trenger det. Har egentlig vært stolt over avgjørelsen vår, og selv om barna har spurt om nettbrett en gang i blant, så opplever vi ikke det som et savn. 

Nylig snakket vi med et vennepar som lurte på om vi var redde for at barna skulle henge etter sosialt og digitalt når de begynner på skolen. Barnet deres kan noen engelske fraser pga YouTube, og opplever mestring i noen spill han spiller på nettbrett. 

Våre barn får spille på konsoll sammen med oss voksne(kun én eller to ganger i helga), så de har jo vært utsatt for spill og det digitale. Vi drar på kino et par ganger i halvåret og det er ikke slik av vi aldri ser på TV. 

Er det noen andre her som har noen innspill? Bør barn få øve på nettbrett før de begynner på skolen? Vil det gi dem noen fortinn, eller vil det (som vi har ment) stjele barndommen deres. 

Det er en veldig god grunn til at veldig mange kyndige innen dette feltet ønsker å øke aldersgrensen til 15 år for sosiale medier, dessverre har man ikke noen gode løsninger for hvordan man skal håndheve dette. Barna må da i såfall ha BankID o.l.

Man ser også at mange barn som har vokst opp med pad fra ung alder har store problemer med selvregulering, tålmodighet, sosialt samspill og blikkontakt. 

Min anbefaling er å ha tydelige grenser for barna og være konsekvente. 

Her har dere en anbefalling utarbeidet av FAU Rykkinn skole. Veileder for skjermbruk.pdfVeileder for skjermbruk.pdf

Endret av Fighter83
  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Huff, takk for at du delte den erfaringen. Kan jeg spørre hvordan leken endret seg? Hvilke frekke fraser lærte barnet seg fra YouTube? Har sett noen av de videoene du snakker om, de er kvalmende. 

Bra tips med film på engelsk. 

Mindre lek med fri fantasi. Mye mer sånn "kommandering". Litt vanskelig å forklare, men det var en endring. 

Jeg prøvde alle mulige innstillinger for å blokkere, men fant ikke noe som faktisk funket. 

De filmene er jo mye av barn som leker med leker de er sponset, som er frekke med hverandre, skal lure foreldre, lyge, snike seg unna osv. Det var det vi merket mest til. En utrolig endring i oppførsel og måte å snakke på. 

Anonymkode: fcf64...781

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
mommyaka skrev (42 minutter siden):

høres egentlig veldig negativt ut..at alle barn som ser på youtube og spiller blir frekke, usosial og ikke leker. Det stemmer ikke.

Frøken, les hva du svarer på. Én mor hadde en erfaring med sitt barn, og jeg stilte oppfølgingsspørsmål. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Jeg vet om fler som sier til skolen at padden må være der, altså den blir ikke med hjem. 

Anonymkode: 46567...d34

Takk for info. Det hadde vært supert om det gikk. Får spørre litt i nærområdet. Kjenner en lærer på en annen skole i kommunen, men ikke den barna skal begynne på. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Takk for info. Det hadde vært supert om det gikk. Får spørre litt i nærområdet. Kjenner en lærer på en annen skole i kommunen, men ikke den barna skal begynne på. 

Du har full rett til å bare si nei. Det er ikke noe du trenger tillatelse til, ingen kan tvinge dere, men det krever jo at dere tør å stå på krava. Leksene gis da på papir.

Anbefaler Facebook-gruppa «opprop for mindre skjermbruk på barneskolen», der finner du massevis av forskningsartikler, nyhetsartikler, informasjon og erfaring fra andre foreldre :)

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vi har også en på snart 5 år som ikke har nettbrett eller spillkonsoll. Han har derimot mange leker, brettspill, bøker og tegnesaker han kan underholde seg med. Vi tenker det er godt nok :) 

Tror ikke han vil henge etter digitalt. Barna får opplæring i bruk av nettbrett på skolen. Min venninne som er lærer sier alle unger, uavhengig av forkunnskaper, mestrer iPaden lett. 

Anonymkode: 513ed...d21

Vår på snart 7 får se litt på netflix på mobilene våre, men ingen nettbrett eller pc. På mobilen er det KUN netflix med barnemodus og vi har kode på de andre netflixkontoene. Barnet er ikke alene med mobilen.

Barnet henger ikke etter, men det er nkelte tv serier hun ikke har sett, som andre har sett. I dag er det lineær tv, nrk nett-tv, youtube, netflix, viaplay, disney +, prime, tv2 play, sky showtime osv. Det er alltid noe man går glipp av, noe noen andre kan definere at "alle de kule har fått med seg".

Jeg lærte å bruke nettbrett da jeg var over 30. Tipper barna mine klarer det greit når de får utdelt på skolen🙄

Anonymkode: ada46...2f2

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

iPad er ikke nødvendig. TV-en fungerer mye bedre til å se på videoer enn en iPad og Netflix/TV har mye høyere kvalitet enn YouTube. TV-en er også bedre for deres øyne og kan ikke brukes når man er ute, så man slipper at de spør om iPaden når man er ute og gjør noe interessant.

For spilling og digital kompetanse, så er iPad ikke en god løsning, fordi spillene er av lav kvalitet, fylt opp med reklame og så enkelt at de lærer ingenting nytt. La dem heller spille på PC og konsoll. Spillene er av mye høyere kvalitet, og med konsoll så kan de spille sammen med familie og venner. 

Om det er en bekymring at de ikke kjenner til noen YouTubere som alle snakker om, så kan man la de se litt på YouTube på PC-en. Da får de også øvd litt på å bruke PC. Hvis man er bekymret for engelskkunnskaper, så er det bare å la dem se på engelske TV-serier. Jeg er også vesentlig mer bekymret for at de blir avhengig av iPaden, mister interessen for andre aktiviteter og overfører deres avhengighet til mobilen når de blir eldre.

Vi har en iPad, men den brukes utelukkende av den eldste på 7 til skolearbeid. Hun er ikke interessert i å bruke iPaden til noe annet og vil mye heller leke, tegne, lage noe, se på TV, spille på konsoll, spille brettspill eller dra et sted som stranda.

Endret av Camlon
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Overskriften!!! For et prakteksempel på snikskryt.

Anonymkode: a33d8...d98

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Overskriften!!! For et prakteksempel på snikskryt.

Anonymkode: a33d8...d98

Nope. Clickbait. Vil jo ha svar. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Camlon skrev (4 minutter siden):

iPad er ikke nødvendig. TV-en fungerer mye bedre til å se på videoer enn en iPad og Netflix/TV har mye høyere kvalitet enn YouTube. TV-en er også bedre for deres øyne og kan ikke brukes når man er ute, så man slipper at de spør om iPaden når man er ute og gjør noe interessant.

For spilling og digital kompetanse, så er iPad ikke en god løsning, fordi spillene er av lav kvalitet, fylt opp med reklame og så enkelt at de lærer ingenting nytt. La dem heller spille på PC og konsoll. Spillene er av mye høyere kvalitet, og med konsoll så kan de spille sammen med familie og venner. 

Om det er en bekymring at de ikke kjenner til noen YouTubere som alle snakker om, så kan man la de se litt på YouTube på PC-en. Hvis man er bekymret for engelskkunnskaper, så er det bare å la den se på engelske TV-serier. Jeg er også vesentlig mer bekymret for at de blir avhengig av iPaden, mister interessen for andre aktiviteter og overfører deres avhengighet til mobilen når de blir eldre.

Vi har en iPad, men den brukes utelukkende av den eldste på 7 til skolearbeid. Hun er ikke interessert i å bruke iPaden til noe annet og vil mye heller leke, tegne, lage noe, se på TV, spille på konsoll eller dra et sted som stranda.

Spennende å lese. Håper mine  vil ha det slik om noen år. 

Vil ikke barna etterhvert chatte med klassevenner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Spennende å lese. Håper mine  vil ha det slik om noen år. 

Vil ikke barna etterhvert chatte med klassevenner?

Ja, men husk på at de snakker om andre ting enn bare iPaden og ingen barn kan få med seg alt.

For eksempel, her i Danmark så var det en julekalender show kalt Tinka som ble sendt på Tv2 og det var veldig populært blant jentene. Det ble også gitt ut en Tinka-bok med tomme felt hvor man kan sette inn kort. Når man handlet fikk man Tinka-kort, og barna samlet kort og byttet kort på skolen. 

Et barn som er for avhengig av iPad og YouTube ville kanskje ikke være interessert i å samle kort og vil derfor falle utenfor. Det er derfor ingen regel at barna gjør det dårligere sosialt om de ikke ser på iPad, så lenge de får andre alternativer.

Endret av Camlon
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Nope. Clickbait. Vil jo ha svar. 

Hvorfor vil du ha svar? Du lurer jo ikke på om du gjør det rette, du gjør jo det rette. 

Anonymkode: e1931...2f3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Helt enig med dere. Har to barn på 5 og 3, de har ikke nettbrett og får det heller ikke. De vet at det fins fra barnehagen, men det er ikke et savn hos oss. De ser litt youtube på tv, ellers bygger de lego og tegner. Har ingen dårlig samvittighet for at de ikke får nettbrett, er bare glad for at jeg ikke har latt med lure til å introdusere dem for det. Ser barna til slekt og venner som er helt avhengig og vil gjøre hva som helst for ekstra skjermtid og blir trist på deres vegne. Det blir tidsnok skjerm, det tror jeg vi kan være sikker 

Anonymkode: a0ff4...e0d

Å jeg ser barn som har rigide foreldre , som blir spillegale når de er hos venner fordi de ikke får lov hjemme! 
du vet at selv om man har nettbrett så kan man bygge lego og tegne🙃

Anonymkode: 4e137...662

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Veldig fornuftig og klokt valg. De går ikke glipp av noen ting. 

Jeg jobber som spesialpedagog og ser mye av det motsatte- barn som har dårlig lek-kompetanse og selvregulering. Barn sim ikke sendes "ut igata" for å leke med jevnaldrende, men sitter firan en skjerm. Barn som får i-pad i stedet for tilgang på foreldrenes hjelp til å regulere følelsene er det triste jeg vet.

Stå stødig i valget ditt.

Anonymkode: 5cd85...73a

Du ser det som spes ped? Merkelig uttalelse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Har ikke ipad til mine på 5 og 4. Helt unødvendig. Vi ser på tv, men da nrk super. Bruker ikke youtube i det hele tatt. Syns det er mye spesielt og upassende også på youtube kids.

Nei, her leker vi ute, tegner, leker med dukker, biler, bygger lego og lager hytter av pledd. Barna leker mye med hverandre og er vant til å måtte finne på ting selv. Så får de se på nrk super for å koble av. Syns det er den eneste riktige måten å gjøre det på, og det står jeg for. Tror ikke at de faller bakpå i digital kompetanse bare fordi de ikke har ipad. Min store skrekk er at ipaden tar bort leken fra barna!! 

Anonymkode: 3efce...919

Herregud , altså skjerm betyr ikke at man ikke leker , er så mye dumt å lese 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...